1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s.

Volkswagen 2 14Kľúčom k zvyšovaniu predaja áut je silná sociálna politika a silné odbory

Volkswagen nie je len o produkcii miliónov osobných a úžitkových automobilov. Najväčší svetový výrobca áut je známy aj sociálnym rozmerom svojho podnikania. Stratégia prosperity je založená na priateľskom vzťahu ku každému človeku, ktorý spojil svoj osud s koncernom.

Rozdiel spočíva napríklad v tom, že recesiu vo Volkswagene neriešia prepúšťaním zamestnancov, ale presúvaním výrobných kapacít tam, kde pokles odbytu ešte nedoľahol natoľko, aby výroba ustrnula alebo klesala. Tento podnikateľský koncept má pragmatický základ – odborne, technicky kompetentných ľudí nie je nazvyš. Odborník sa formuje v praxi, a ak preňho nie je práca, odíde a neskôr nastane problém, kto ho primerane nahradí. V iných podnikoch najčastejšie siahnu v podobných situáciách k zdanlivo jednoduchšiemu riešeniu – ľudí prepustia. Odborne a remeselne zdatní zamestnanci tu získavajú garanciu pracovného miesta a vedenie skôr hľadá spôsoby, ako dôvody, keď prídu hospodárske turbulencie, a treba riešiť otázku ekonomického prežitia podniku. Ako napríklad uzavretím dohody o časovom konte.

Byť sociálnym a nerozvíjať sociálny dialóg jednoducho nejde, a preto v koncepte sociálne zodpovedného správania podniku zohrávajú jedinečnú a výnimočnú úlohu odbory. Odbory kompetentné. Odbory, ktoré dýchajú s ľuďmi z fabriky, vedia primerane nastoliť okolnostiam témy a aj ich presadiť. Odbory, ktoré vedia byť manažérom podniku rovnocennými partnermi, vidia do podnikových procesov a vedia správne vycítiť jemnú hranicu medzi potrebami ľudí a ekonomickou únosnosťou ich požiadaviek. Volkswagen vyvracia stereotypy, že každý podnik musí byť prísne orientovaný iba na zisk. Volkswagen naopak učí, že sociálny dialóg medzi zamestnancami, reprezentovanými odborovým establishmentom, a manažmentom, je cesta k dlhodobej prosperite. Viac o tom, ako sa dajú autá produkovať „sociálne“, a ako tento princíp ovplyvňuje kvalitu a výkonnosť sme hovorili s predsedom odborovej organizácie VOLKSWAGEN SLOVAKIA, a.s., Bratislava Zoroslavom Smolinským.
 
Váš podnik patrí medzi piliere slovenskej ekonomiky. Aká je tvár Volkswagenu na Slovensku v reči čísel a z pohľadu ľudí, ktorí dávajú život renomovanej značke svojou každodennou prácou?
 
Volkswagen je na Slovensku takmer štvrťstoročie, pričom posledných 5 – 6 rokov patrí medzi ťahúňov domácej ekonomiky. Zamestnávame takmer 10-tisíc ľudí v okruhu do 80 km. Využívame rôzne zmenové modely. Napríklad kontinuálnu prevádzku alebo štandardnú dvoj- a trojzmennú zmennosť.

Naše produktové portfólio tvoria modely NSF (VW Up, Škoda Citigo, Seat Mii) a SUV (VW Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne). V tomto roku vyrobíme, podobne ako vlani, vyše 420-tisíc vozidiel, čo v nie jednoduchej globálnej hospodárskej situácii považujeme za významný úspech.

Produkcia Volkswagenu tvorí významnú časť výroby automobilov na Slovensku a prispieva k tomu, že táto krajina je v prepočte na jedného obyvateľa najväčším výrobcom vozidiel na svete. Pokiaľ ide o ľudí, ktorých spája značka Volkswagen, sme jeden z najsociálnejších podnikov v krajine. Podnik každému zamestnancovi garantuje pracovné miesto aj v čase, kedy iní obvykle prepúšťajú. Aktuálne je jednou z najdôležitejších tém medzi sociálnymi partnermi na pôde VW dohoda o Ergo - senior programe. Tento program garantuje, že zamestnanec nesmie byť prepustený z práce zo zdravotných dôvodov.

Sociálne istoty a výhody sú, zásluhou efektívneho sociálneho dialógu, ktorý naše odbory v podniku rozvinuli, oveľa vyššie ako u mnohých iných priemyselných veľkovýrobcov. Odbory dosiahli, že zamestnanci požívajú výhody, ktoré inde nepoznajú. Napríklad bezúročné pôžičky, nadštandardné stravovanie alebo relax v sieti rekreačných zariadení po celom Slovensku a Európe. Pracovné odevy šité každému na mieru, doprava klimatizovanými autobusmi a mnohé ďalšie benefity, ktoré spolu s pracovnými a mzdovými podmienkami tvoria vysoko komfortné zamestnanecké prostredie.

Naši ľudia sa podieľajú na zisku – dostávajú 13. a 14. plat. V lete pred dovolenkou a v zime pred Vianocami. Vlani sme vybojovali aj vyplatenie podielu na zisku vo výške 1 300 eur na zamestnanca. Priemerná mzda bez započítania manažmentu dosiahla 1 430 eur. Dbáme o to, aby zamestnanec prišiel do práce s pokojom v duši a aby aj rovnako naladený z práce odchádzal. Vyznávam zásadu, že len vyrovnaný a spokojný človek dokáže v práci odviesť plnohodnotný výkon a odovzdať oveľa viac, ako sa od neho očakáva.

Úspech je vždy výsledkom koncentrácie na výsledok. Zosúladiť mnohotisícový tím tak, aby produkt jeho práce bol v každom detaile na vysokej úrovni nie je jednoduché. Ako sa líši pracovný proces vo svetovej automobilke od bežnej firmy? V čom je práca každého jednotlivca iná ako inde?
 
Rozdiel je v sociálnych a technologických istotách. Zaručujeme stabilitu výrobných procesov, zamestnanec sa nemusí vyrovnávať s náhlymi zmenami svojej pracovnej činnosti. Vedieme účinný sociálny dialóg, poskytujeme vysoký sociálny a pracovný komfort a mzdy vyplácame na sekundu presne. Meníme kvalitu života každého zamestnanca k lepšiemu.
 
Volkswagen dosahuje na Slovensku svetovú jedinečnosť v tom, že vyrába vozidlá piatich značiek pod jednou strechou. Aký je príbeh slovenskej akvizície tejto svetovej značky z pohľadu toho, že práve v tejto krajine sa sústredilo toľko produkcie? Prečo práve Slovensko?
 
Pretože Slováci sú najlepší na svete! To myslím úplne vážne. Sme geneticky nastavení akosi multiprofesionálne – jeden človek ovláda viac remesiel alebo rôznych odborných činností. Má to svoj historický kontext. Kedysi človek, povedzme inžinier projektant, prišiel z fabriky domov a pokračoval v práci napríklad pri stavbe domu. Široká škála zručností súčasne rozvinula kreativitu ľudí. Tieto vlastnosti, ktoré sa dedia z generácie na generáciu, aj keď sa životné okolnosti dávno zmenili, sa potom prejavujú v kreativite a odbornej flexibilite, čo vytvára komparatívne výhody Slovákov oproti napríklad kolegom zo západnej časti Európy. Tam totiž dominuje vysoká miera špecializácie, jeden človek je výborný v určitej činnosti, no všetko ostatné očakáva od iných.
Ďalšími faktormi, ktoré preferujú Slovensko v rámci koncernu, je jednotná európska mena, dopravná dostupnosť do celej Európy a relatívne moderná infraštruktúra.
 
Volkswagen je akýmsi ostrovom prosperity. Všade naokolo je témou dňa recesia automobilovej výroby, mnohí prepúšťajú, obmedzujú produkciu, no Volkswagen investuje do rozširovania produkcie, znásobuje svoj podiel na trhu, predáva stále viac a viac. Čo je podstatou tohto úspechu?
 
Sme značkou kvality, prosperity a stability. Máme vyvážené produktové portfólio – asi polovicu áut tvoria luxusné značky, ktoré si kupuje cieľová skupina nepodliehajúca výkyvom spotreby v dôsledku krízy. Druhú polovicu výrobkov tvoria zase autá z opačného konca spotrebiteľských preferencií – malé mestské vozidlá, ktoré si pre svoju úspornosť dokážu získať bežného zákazníka aj v ťažších časoch.
 
Zamestnávate takmer 10-tisíc ľudí – odborníkov, ktorí musia garantovať, že svojou kvalitnou prácou prispejú k spoločnému produktu spĺňajúcemu najvyššie kvalitatívne štandardy. Avšak všeobecným problémom je klesajúci záujem mladých ľudí o technické profesie. Ako vo vašich podmienkach zabezpečujete kontinuitu kompetentnosti zamestnancov? Ako sa vyrovnávate s tým, aby ste v každom čase mali k dispozícii dostatok odborníkov?
 
Máme nízku, iba 2-% fluktuáciu, nepociťujeme nezáujem o prácu v technických profesiách. Prispieva k tomu atraktivita a stabilita práce v našom koncerne. Pravda, o výchovu mládeže sa staráme, aby sme zachovali kontinuitu odbornosti. Podporujeme talenty a v ostatnom čase sme začali presadzovať princíp tzv. duálneho vzdelávania, keď sa teoretická výučba cyklicky strieda s praxou priamo v podniku. V našich podmienkach vieme využiť každého pracovitého a motivovaného človeka. Zoberieme povedzme kuchára či stolára a rekvalifikujeme ho na montážnika automobilových komponentov. Nie, nemáme starosť ako doplňovať pracovný kolektív.
 
Jedným z dôležitých faktorov úspešného podnikania je koncept spoločenskej zodpovednosti podnikov. Ide najmä o priateľský postoj k životnému prostrediu, o podporu rozvoja kvality života jednotlivcov a rôzne ďalšie aktivity, ktoré sú založené na tom, že podniky sa s časťou svojho zisku rozdelia a vracajú ho do spoločnosti. Ako vyzerá princíp spoločensky zodpovedného podnikania pod značkou Volkswagenu?
 
Cez vlastnú nadáciu uľahčujeme život polosirotám našich zamestnancov, pomáhame deťom z detských domovov, podporujeme materské školy, prispievame na rozvoj regiónov v Devínskej Novej Vsi aj v Martine. Máme zavedený systém starostlivosti o životné prostredie, ktorý siaha až k jednotlivcom – napríklad zamestnanci chodievajú pravidelne zbierať odpad a čistiť prostredie v Devínskej Novej Vsi, vysádzali sme stromčeky a pestujeme u ľudí zmysel pre triedenie odpadu. Škoda, že súčinnosť komunálnych inštitúcií takúto edukáciu nepodporuje tým, že by bydliská našich ľudí vybavili nádobami na zber triedeného odpadu.
 
Čo je pre slovenský Volkswagen charakteristické? Čím domáce špecifiká prispeli k rozvoju resp. k zlepšeniu tohto svetového koncernu?
 
Ako som už spomenul, pre nás na Slovensku je charakteristická multiprofesionalita. Sme špička nie len v údržbárskych a logistických činnostiach, ale naši ľudia vynikajú všeobecnou kreativitou a flexibilitou. Pri každej práci hľadajú optimálne resp. najlepšie riešenia.
 
Aké sú najväčšie výzvy Volkswagenu na Slovensku a na čom je založená perspektíva rastu automobilky na Slovensku?
 
Najväčšou výzvou je zvyšovanie výroby a posilňovanie pozície podniku na trhu. Volkswagen má ambíciu byť najväčší, najsociálnejší, najpríjemnejší a najkorektnejší zahraničný zamestnávateľ a investor na Slovensku. Podľa doterajšieho vývoja vidíme, že značka VW mieni v našej krajine zostať čo najdlhšie.

Ambície podniku sú kompatibilné s efektívnym a vysoko účinným sociálnym dialógom, ktorý je reprezentovaný sofistikovanou, dobre premyslenou činnosťou odborov. Prinášame nový vietor do odborárskej práce, angažujeme sa vo veľmi širokej škále sociálnych problémov, ktoré siahajú až do ľudskoprávnych dimenzií. V tomto kontexte sme napríklad zorganizovali medzinárodnú konferenciu na tému nediskriminácie žien v zamestnaní i v živote vôbec.

Odbory vo Volkswagene dbajú o to, aby sa úspechy podniku odzrkadľovali na zvyšovaní kvality života zamestnancov a naopak, aby kvalitnejší život zamestnancov motivoval k dlhodobému trendu zodpovednej a vysoko kvalitnej práce. Zamestnávateľ potrebuje kvalifikovaných a lojálnych zamestnancov, zamestnanci potrebujú korektného, sociálneho zamestnávateľa. Bez vzájomnej úcty, rešpektu a korektného sociálneho partnerstva by takéto vzťahy nefungovali. Zabezpečenie dlhodobého rozvoja a prosperity nie je možné dosiahnuť len jednostrannými rozhodnutiami. Záleží nám na budúcnosti našich detí.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...