1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA, ŠTÁTNY PODNIK

Vodohospodrska vystavba 17Vodné dielo Gabčíkovo prejde obnovou

Štátny podnik VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA je už viac ako 60 rokov jedným z najdôležitejších garantov a investorov výstavby vodných stavieb na Slovensku. Jeho meno sa za ten čas spojilo s viac než 350 vodohospodárskymi, hydroenergetickými a inžinierskymi stavbami vrátane tej najvýznamnejšej – Vodným dielom Gabčíkovo.

To sa spolu s Vodným dielom Žilina podieľa nemalou mierou na produkcii ekologicky čistej elektrickej energie v krajine pod Tatrami. Nielen o plánovanej rekonštrukcii tejto významnej európskej vodohospodárskej stavby, ale aj o najbližších investičných zámeroch či aktivitách podniku v oblasti vzdelávania verejnosti a spoločenskej zodpovednosti sa Priemysel Dnes rozprával s Ing. Danielom Kvocerom, generálnym riaditeľom štátneho podniku VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA.

Rok 2016 bol z hľadiska finančných ukazovateľov pre VODOHOSPODÁRSKU VÝSTAVBU veľmi úspešný. Zisk ste zvýšili o 31 % na 1,209 milióna eur a tržby vám narástli o 6 %, čím prekročili hranicu 91 miliónov eur. Čomu vďačíte za takýto hospodársky výsledok?

Musím povedať, že tieto výsledky ma tešia. Sú dôkazom toho, že hospodárenie v štátnom podniku VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA (VV, š. p.) sme nastavili správne a odborne, a že hospodárime zodpovedne. Som rád, že sa zlepšili aj hydrologické podmienky, ktoré prispeli k medziročnému nárastu tržieb z predaja elektriny. VV, š. p., zaznamenala mierny medziročný nárast ceny o 0,04 eura za 1 MWh elektrickej energie.

Prevzatím prevádzky vodných elektrární Gabčíkovo, Čunovo, Mošoň, ako aj Malej vodnej elektrárne na kanáli S VII sa VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA zaradila medzi najväčších producentov elektrickej energie na Slovensku. Aký je celkový výkon elektrární vo vašej prevádzke?

Celkový inštalovaný výkon všetkých elektrární v našej prevádzke je 820 MW, pričom celkový inštalovaný výkon na Vodnom diele Gabčíkovo je 748 MW a na Vodnom diele Žilina 72 MW.

V tomto roku plánujete začať s obnovou plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo. Čo je hlavným účelom tejto obnovy?

Projekt Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo je pre nás veľkou výzvou a takisto obrovským záväzkom. V Európskej únii patrí k najväčším svojho druhu. Projekt výrazne zvýši bezpečnosť a intenzitu vodnej dopravy v slovensko-maďarskom úseku Dunaja a v konečnom dôsledku sa zintenzívni medzinárodná plavba v celom úseku európskeho významu Rýn – Mohan – Dunaj. Tento projekt, na ktorom Ministerstvo dopravy a výstavby SR participuje s implementačnými subjektmi – VV, š. p., a Agentúrou rozvoja vodnej dopravy, vytvorí dielo spoločného záujmu krajín využívajúcich Dunajskú vodnú cestu. Doprava po Dunaji bude po inovácii a modernizácii plavebných komôr operatívnejšia, komfortnejšia, bezpečnejšia a plynulejšia. Zabezpečíme viac ako štandardné prevádzkové parametre plavebných komôr so zaručenou bezpečnosťou a trvalú spoľahlivosť pri paralelnom využívaní oboch plavebných komôr.

V minulosti sa stávalo, že v prevádzke bola len jedna plavebná komora (na druhej boli realizované opravy) – spomenul by som rok 1994, keď došlo k prasknutiu oceľovej konštrukcie na dolných vrátach a havária spôsobila v rámci plavebnej prevádzky nemalé problémy. Veríme, že takéto havárie sa už nebudú opakovať, čo chceme zabezpečiť vhodnejšími materiálmi a modernejšími prvkami vybavenia plavebných komôr. Vďaka európskemu grantu z Nástroja na prepájanie Európy vo výške takmer 123 miliónov eur sa zároveň značne predĺži životnosť zariadení. Projekt je spolufinancovaný z fondov Európskej únie 85 % a celkové náklady predstavujú viac ako 144,5 milióna eur.

V rámci projektu obnovy by malo dôjsť k výmene horných a dolných vrát a tiež k modernizácii súčasného hydraulického systému plnenia a vyprázdňovania plavebných komôr. Aký je časový predpoklad realizácie a ukončenia celého projektu?

Harmonogram predložený do Bruselu plánuje s ukončením projektu v decembri 2020. Ukončenie projektu bude závisieť aj od výsledku verejného obstarávania, ktoré v súčasnosti prebieha. Ešte by som ale dodal, že projekt okrem výmeny horných a dolných vrát na oboch plavebných komorách, modernizácie dynamických ochrán a úpravy hydraulického systému zahŕňa aj opatrenia na stabilizáciu podložia, čo je tiež dôležité, keďže základom pre funkčnosť plavebných komôr je práve ich stabilita a skutočnosť, aby nevznikali neprípustné deformácie.

Obyvateľov Žitného ostrova potešila správa, že by sa dva priepusty popod Vodné dielo Gabčíkovo mohli prebudovať na cestu pre osobné automobily, cyklistov a chodcov. V akej fáze je príprava tohto projektu?

Intenzívne pokračujeme v príprave projektu prebudovania dvoch z piatich priepustov pod prívodným kanálom Vodného diela Gabčíkovo v kilometri 4,0 pre verejnosť, to znamená pre automobilovú dopravu, peších aj cyklistov. Dovolím si podčiarknuť, že prebudovanie priepustov na cesty by znamenalo trvalé riešenie prepravy ťažko dostupných obcí, ktoré rozdelila výstavba VDG. Ako všetci vieme, preprava kompou je závislá od poveternostných podmienok, limitovaná je jej kapacitou a časmi odchodov. Napríklad v porovnaní s mostom je v prípade tunelov významná ekonomika – most, o ktorom sa dlhé roky rozpráva, je v súčasnosti finančne náročné vybudovať. Preto hľadáme lacnejšiu, ale efektívnu alternatívu. Máme závery štúdie uskutočniteľnosti a podľa projektantov je možnosť prebudovania dvoch otvorov technicky realizovateľná. Jeden by slúžil pre osobnú automobilovú dopravu, druhý pre chodcov a cyklistov, a zároveň ako úniková chodba. V súčasnosti robí Slovenská technická univerzita, Katedra betónových konštrukcií a mostov, posúdenie existujúcich betónových konštrukcií, ich odolnosti a životnosti. Výsledky budú známe v októbri 2017.

V spolupráci s Bratislavským regionálnym ochranárskym združením (BROZ) ste realizovali jeden z najväčších revitalizačných projektov na slovenskom úseku Dunaja – LIFE – Ochrana vtáctva Podunajska. Ako hodnotíte prínos tohto projektu?

Význam projektu Ochrana vtáctva Podunajska je hlavne ekologický a spoločenský. Spočíva v ochrane životného prostredia a vytváraní lepších ekologických podmienok v priľahlom území Vodného diela Gabčíkovo. Projekt bol zameraný na zlepšenie ochrany populácií ohrozených druhov vtákov. Opatrenia zrealizované v rámci projektu preukázateľne prispeli k ochrane cieľových druhov vtákov zlepšením ich hniezdnych a potravných biotopov. Ďalším z cieľov projektu bola obnova prietočnosti a dynamiky vodného režimu ramien Dunaja. Tento cieľ bol taktiež úspešne naplnený, čo sa ihneď preukázalo prepláchnutím sprietočnených ramien a zlepšením kvality vody. Na to pozitívne zareagovali nielen ryby, ale aj viaceré druhy vodných rastlín a živočíchov, ktoré sa v revitalizovaných územiach začali vyskytovať vo väčšej miere. Veľkým úspechom sú aj pozitívne ohlasy návštevníkov i miestnych obyvateľov, ktorí oceňujú možnosť trávenia svojho voľného času v prírode v atraktívnejšom prostredí.

Pri príležitosti Medzinárodného dňa Dunaja ste pre verejnosť v areáli Vodnej elektrárne Gabčíkovo zorganizovali podujatie Danube Day 2017. Aké sú ohlasy verejnosti na takéto aktivity? Budete v podobných akciách pokračovať?

Už niekoľko rokov sa VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA zapája spolu s ďalšími organizáciami z podunajských krajín do osláv Medzinárodného dňa Dunaja a aj tento rok sme pod hlavičkou Medzinárodnej komisie pre ochranu Dunaja zorganizovali Danube Day 2017. Program bol zostavovaný najmä pre rodiny s deťmi s dôrazom na životné prostredie, Vodné dielo Gabčíkovo, ktoré tento rok oslavuje štvrťstoročie svojej prevádzky, význam rieky Dunaj pre medzinárodnú plavbu aj výrobu ekologicky čistej elektrickej energie. Ohlasy návštevníkov boli pozitívne, čo nás veľmi teší. Súčasťou kultúrno-spoločenského programu bolo aj vyhodnotenie environmentálnych výtvarných súťaží pre žiakov základných a stredných škôl „Vodné dielo Gabčíkovo mojimi očami“, ktoré VV, š. p., vyhlásila pri príležitosti 25. výročia uvedenia Vodného diela Gabčíkovo do prevádzky. S odborníkmi si výročie pripomenieme na jeseň aj odbornou konferenciou. Medzi aktivity, v ktorých plánujeme pokračovať určite patrí vzdelávanie, a to nielen našich zamestnancov, ale aj vzdelávanie mládeže v environmentálnej oblasti a zvyšovanie povedomia o význame našich vodných stavieb.

Aké ciele si v spoločnosti kladiete do ďalšieho obdobia?

Po mojom vymenovaní do funkcie generálneho riaditeľa považujem za najdôležitejšie zodpovedné, transparentné a odborné riadenie štátneho podniku VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA s ohľadom na ochranu životného prostredia. Naším cieľom je úspešná realizácia rozbehnutých projektov a zodpovedná príprava plánovaných investičných akcií. Intenzívne pracujeme na zefektívnení obchodných činností, aj keď v čase takto veľmi nízkej ceny elektrickej energie ako v súčasnosti je to viac ako zložité. Zlepšujeme starostlivosť o zamestnancov a v súčasnosti sa štátny podnik VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA usiluje získať aj Národnú cenu SR za spoločenskú zodpovednosť.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...