1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Vetropack Nemšová, s.r.o.

Vetropack 19Pridajte sa k priateľom skla, nech je nás viac

Sklo ako obalový materiál je najpriateľskejšie k životnému prostrediu, keďže je nekonečne recyklovateľné. Slovenskí spotrebitelia sa ešte donedávna primárne rozhodovali len na základe ekonomických ukazovateľov, ekologické faktory nebrali do úvahy. Zdá sa však, že situácia sa mení a životné prostredie rezonuje aj u domácich zákazníkov čoraz intenzívnejšie. Túto tendenciu potvrdzuje aj firma Vetropack Nemšová – jediný výrobca obalového skla na Slovensku. Ďalšie podrobnosti súvisiace s prevádzkou sklárskeho podniku nám v rozhovore priblížil Ing. Boris Sluka, generálny riaditeľ spoločnosti.

Priblížte nám najdôležitejšie míľniky z histórie sklární v Nemšovej.

Začal by som rokom 1788, kedy vznikla v údolí rieky Vláry sklárska huta, ktorú nechal vybudovať Ján Baptista Ilešházi. O sto rokov neskôr skúpil celé brumovské panstvo barón Anton Dreher. Dostatok dreva a pracovnej sily ho utvrdili v zámere vybudovať novú skláreň. Jej základy sa začali kopať v marci roku 1902 a v decembri toho istého roku vyšiel z rúk majstra sklára v Nemšovej prvý výrobok. V roku 1913 zmenila skláreň majiteľa, kúpil ju skúsený znalec v odbore Vincent Schreiber. Následne zastavila výrobu 1. svetová vojna, ale po jej skončení sa podarilo práce rýchlo obnoviť. S prestávkami skláreň fungovala až do znárodnenia v roku 1948. Pod vedením robotníckeho riaditeľa Františka Jiříčka sa nemšovský podnik začlenil do zväzku Spojené sklárne Lednické Rovne. Kvôli nedostatku skúseností však nastal problém so zavádzaním automatizácie. Vtedy pomohla kyjovská skláreň a nie je náhoda, že v roku 1960 sa výroba v Nemšovej na ďalších 9 rokov stala súčasťou národného podniku Moravia Kyjov. Ďalej by som ešte pripomenul rok 1969, kedy vznikol samostatný národný podnik s názvom Skloobal. V 70. rokoch sa zvýšil dopyt po obalovom skle, čo si vyžiadalo zmeny a začala sa nová etapa rekonštrukcií. Dva roky po Nežnej revolúcii vzniká akciová spoločnosť Skloobal Nemšová. V roku 2002 vstupuje do hry nadnárodná spoločnosť Vetropack a toto úspešné spojenie trvá dodnes.

Holding Vetropack má závody v ďalších šiestich európskych krajinách. Čo pre vás toto medzinárodné zázemie znamená?

Vďaka sile holdingu sa v uplynulých rokoch veľa investovalo a skláreň sa zaradila k európskej technologickej špičke. Investície stoviek miliónov korún viedli k zníženiu energetickej náročnosti a modernizácii výroby. Vo Vetropacku Nemšová venujeme veľkú pozornosť etike podnikania, trvalo udržateľnému rozvoju a ekológii. Sme spoľahlivý obchodný partner a zároveň spoľahlivý zamestnávateľ. Takže medzinárodné zázemie pre nás znamená istotu partnerstva s významnými sklárňami v Európe, zdieľanie know-how, a ako som už uviedol, finančnú podporu pre realizáciu veľkých investičných zámerov.

Ste jediným výrobcom obalového skla pre domáci potravinársky a nápojový priemysel. Kto je vaším hlavným odberateľom?

Na domácom trhu predávame priamo výrobným podnikom, plničom a spracovateľom v jednotlivých potravinárskych segmentoch, ale využívame aj nepriamy predaj prostredníctvom špecializovaných distribútorov. Ten dominuje hlavne vo vinárskej oblasti, kde nám títo distribútori pomáhajú obsluhovať veľa malých vinárov vrátane dodávania doplnkového sortimentu, takže koncový spotrebiteľ má všetko v jednom. Menší zákazníci si môžu fľaše a poháre kúpiť taktiež v miestnej firme JAVI, ktorá predáva výhradne sortiment vyrábaný vo Vetropacku.

Ponúkate širokú škálu produktov – približne 2500 sklenených obalov v štandardných aj individuálnych tvaroch. Chystáte sa v najbližšom období meniť váš výrobný sortiment?

V najbližšej dobe neplánujeme zásadné zmeny sortimentu, keďže nestíhame uspokojovať hlad našich zákazníkov ani po tom aktuálnom. Myslím si, že je v rámci našich výrobných kapacít dostačujúci, a pokiaľ sa nejaké zmeny robia, tak len v obmedzených sériách na želanie konkrétneho zákazníka. Ale aj tieto zmeny majú svoje pravidlá, predsa len sme veľká továreň a nastavenie našich výrobných liniek musí byť plynulé, aby príliš nebrzdilo celú výrobu.

Nezastrešujete len finálnu výrobu produktu, ale zákazníkom v spolupráci s produktovými dizajnérmi ponúkate aj vývoj sklenených obalov. Aké zázemie si vyžaduje tento druh služby?

Súčasný trh je preplnený najrôznejšími typmi sklenených obalov z celého sveta. V tejto konkurencii je stále ťažšie ponúknuť konečnému spotrebiteľovi niečo nové, originálne. Zvyšujú sa požiadavky na kreativitu, eleganciu atď. Našou úlohou je tieto požiadavky skĺbiť s funkčnosťou výrobku. Preto potrebujeme skúsený tím dizajnérov, technológov a technikov. Ako príklad môžem uviesť výrobu kónickej fľaše na víno typu bordeaux. Museli sme čo najviac pretiahnuť výšku výrobku tak, aby bolo fľašu čo najlepšie vidieť v regáli. Počas realizácie bol kladený dôraz na pomer výšky výrobku a priemeru dosadacej plochy – z toho vyplýva dobrá stabilita ako na linkách výrobcu, tak u konečného zákazníka. Najťažšie bolo optimalizovať rozloženie skloviny v päte výrobku v kombinácii s hlbokým vpichom a optimalizovať výrobnú linku pre bezproblémový transfer výrobkov od výrobného stroja až po baliacu linku. Tieto postupy môžu doviesť k úspechu len profesionáli. A takí u nás pracujú.

Pri vývoji a produkcii výrobku pracujete s rôznymi technológiami. Môžete nám niektoré z nich predstaviť?

Jedným z najužitočnejších programov, ktorý pri konštrukcii každej novej fľaše či pohára používame, je program Nogrit simulujúci tvarovací proces fľaše. Bol vyvinutý v spolupráci s našou firmou, takže je ušitý priamo na mieru sklárskej výrobe. Je tu simulovaný skutočný pohyb kvapky skla od dopadu do foriem, cez lisovanie, až po vychladenie už hotového výrobku. Môžeme presne vidieť premenu beztvárnej kvapky skla na skutočný výrobok. Dokážeme lepšie pochopiť samotný proces a optimalizovať výrobné nástroje. Následne môžeme merať pre nás dôležité veličiny ako teplotu kvapky, hrúbku steny v danom mieste a v danom čase a podobne. Základom úspešnej simulácie je, samozrejme, použitie čo najpresnejších vstupných dát priamo z výroby.

Dôsledným využívaním simulačných procesov sa nám skracuje proces vývoja nového výrobku, znižuje sa množstvo výrobných testov, redukujú sa náklady na vývoj a výrobu. Sme schopní lepšie reagovať na požiadavky zákazníka napríklad pri znižovaní váhy skleneného obalu alebo pri zvyšovaní tlakovej odolnosti. Dokážeme byť s novým výrobkom na trhu skôr ako konkurencia.

Pristúpili ste k výraznejšej modernizácii vášho podniku? Kam smerovali najväčšie investície?

Veľké zmeny vo výrobe už u nás prebehli. Vlani vo februári sme vymenili stroj na linke 723 za nový stroj AIS. Následne na to sa realizoval pre nás veľmi dôležitý projekt, a to projekt rekonštrukcie vane 71. Išlo o kompletnú rekonštrukciu vane 71 ako aj ďalšieho strojového a iného vybavenia, hlavne v horúcej a studenej prevádzke. Pri tejto rekonštrukcii bola zvýšená kapacita výroby, pribudla nová, už štvrtá výrobná linka. Ostatné linky boli v rámci možností zmodernizované. V súvislosti s tým došlo aj k určitému navýšeniu personálu. Tento rok nás čaká v podstate niečo podobné aj na vani 72, takže o ďalšie zmeny a novinky nebude núdza.

Majú domáci odberatelia záujem o sklenené obaly?

Na Slovensku prebieha odklon od menej ekologických materiálov pomalšie ako v ostatných európskych krajinách. Ale aj tak sledujeme u našich odberateľov posun a sme za to radi. Naše výrobné kapacity sú preplnené, požiadavky trhu prekračujú naše výrobné možnosti. Sklo má úžasné vlastnosti, o ktorých sa teraz veľa píše. Presvedčiť našich odberateľov nie je až taký problém, ale veľakrát zmena záleží na ich plniacich technológiách, pretože tie na sklo veľakrát chýbajú. A dôležití sú, samozrejme, zákazníci, u ktorých je záujem o ekológiu stále častejší. Tu vidím veľký potenciál pre zmenu nákupných zvykov. Preto v tomto ohľade podnikáme mnoho marketingových aktivít. Uvediem napríklad hnutie Friends of Glass, ku ktorému sme sa pripojili už v roku 2009. Zúčastňujeme sa každoročne osvetových akcií na podporu skla. Práve teraz prebieha boj za záchranu morí a oceánov, ktoré sú kriticky znečistené plastmi. Pozrite sa na Facebook Friends of Glass Slovensko a pridajte sa k priateľom skla. Nech je nás viac.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...