1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

VÁHOSTAV - SK, a.s.

Vahostav 17Rokmi overená kvalita

Na slovenskom trhu pôsobí akciová spoločnosť VÁHOSTAV - SK od roku 1954. Za toto obdobie vznikli pod jej taktovkou viaceré celospoločensky významné stavby: Liptovská Mara, Vodné dielo Žilina, najvyšší diaľničný most na Slovensku – Valy na Kysuciach alebo takmer dvojkilometrový most nad Hričovskou priehradou.

Pribudli kilometre nových či zrekonštruovaných ciest a diaľnic, železničných koridorov, ale aj nové výrobné haly, nemocnie, polyfunkčné haly či historické pamiatky. O výsledkoch spoločnosti VÁHOSTAV - SK sme sa rozprávali s jej generálnym riaditeľom Mariánom Moravčíkom.

Ako sa v poslednom roku vyvíjal stavebný trh na Slovensku?

V minulom roku štát ako najväčší investor spustil a reálne rozbehol viacero zákaziek v oblasti dopravnej infraštruktúry. V týchto týždňoch sa vyhodnocujú ďalšie diaľničné zákazky a môžeme očakávať, že slovenské stavebníctvo zaznamená vyššiu produkciu. Jednu z týchto stavieb sme získali aj my a v lete začíname budovať severný obchvat Prešova. Čo nás však stále trápi je samotný proces pred výstavbou. Verejné obstarávanie v niektorých prípadoch trvá príliš dlho a nastávajú prieťahy. Napríklad už dva roky čakáme na vyhodnotenie obstarávania na rekonštrukciu železničného spojenia medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Českou republikou.

Veľa spolupracujete so štátnym a verejným sektorom. Ako sa vám darí uspieť vo verejných obstarávaniach? Čo by bolo potrebné zmeniť?

Už dlhšiu dobu upozorňujeme na skutočnosť, že štát stále nevypracoval záväzný plán výstavby dopravnej infraštruktúry, v ktorom by jasne a hlavne nemenne zadefinoval svoje priority. Plán by mal byť záväzný pre každú politickú garnitúru, ktorá získa možnosť zostaviť a viesť vládu. Stále sú totiž obdobia, kedy nám chýbajú projekty a všetky stavebné firmy žijú v očakávaní, či bude dostatok práce pre ich zamestnancov a či budú dostatočne vyťažené ich výrobné kapacity. Potom zas máme obdobia, kedy je zákaziek viac, dopyt po stavebných výkonoch rastie a tomu sa prispôsobujú aj ceny – drahšie sú nielen materiály, ale aj pracovná sila. Zo strany štátu by sme okrem záväzného plánu uvítali aj zmeny v oblasti verejného obstarávania, kde je teraz jediným kritériom cena za postavené dielo. Tá by podľa nášho názoru mala mať polovičnú váhu a do úvahy pri posudzovaní ponuky stavebných firiem by sa mali brať aj ďalšie kritériá. Ide predovšetkým o podiel kmeňových zamestnancov, a tým podpora domácich stavebných firiem. Zatiaľ sme mali len jednu takúto súťaž.

Ako ste ukončili rok 2018 po ekonomickej stránke? Aké sú vaše plány na tento rok?

V posledných rokoch sa naše výsledky pohybovali v okolí nuly. Mohli sme dosiahnuť aj lepšie výsledky, ale treba si uvedomiť, že sme stále viazaní reštrukturalizačným plánom a každý rok platíme približne 10 miliónov eur všetkým veriteľom. Našou snahou je vyplatiť všetky dlhy z reštrukturalizácie do konca roka, aby sme mali lepšiu vyjednávaciu pozíciu s bankami pri financovaní nových projektov. Vyhrali sme zákazku pri Prešove a súťažíme v ďalších verejných obstarávaniach. Zároveň sme veľmi aktívni aj v zahraničí, najmä v Českej republike a Rumunsku. V Českej republike staviame protipovodňovú ochranu mesta Olomouc, realizujeme viacero cestných projektov, a zároveň tam súťažíme v diaľničných tendroch. V Rumunsku staviame dva úseky smerom od maďarských hraníc k mestu Oradea v hodnote 160 miliónov eur a vyhrali sme aj časť obchvatu hlavného mesta za 45 miliónov eur. Verím, že v zahraničí budeme čoraz úspešnejší a podarí sa nám získať nové zákazky.

VÁHOSTAV - SK má veľmi široké portfólio stavieb – diaľnice, kultúrne pamiatky, pozemné stavby, protipovodňové ochrany, vodohospodárske stavby, železnice. Môžete predstaviť najvýznamnejšie zákazky v jednotlivých oblastiach?

Za viac ako 60 rokov sme postavili množstvo kvalitných stavieb, ktoré svojmu účelu slúžia dodnes. Spomeniem Vodné dielo Gabčíkovo budované od roku 1977. Stupeň Gabčíkovo sa skladá z vodnej elektrárne s ôsmimi hydrogenerátormi a z plavebných komôr, ktoré ročne využije až 19-tisíc plavidiel. Komory sú súčasťou medzinárodnej plavebnej cesty Rýn – Mohan – Dunaj, ktorá spája Severné a Čierne more. Medzi naše veľké vodohospodárske stavby patria aj Liptovská Mara či Vodné dielo Žilina. Zrealizovali sme aj množstvo malých vodných elektrární, obciam sme zas dodali kanalizácie a čistiarne odpadových vôd. V Bratislave sme rekonštruovali hlavnú dominantu – Bratislavský hrad. Rekonštrukciou sme hradnému palácu vrátili jeho charakter z posledného obdobia jeho historického vývoja. Celé hlavné mesto je chránené pred tisícročnou vodou vďaka protipovodňovej ochrane s celkovou dĺžkou 15 kilometrov. Okrem vodohospodárskych stavieb či rekonštrukcie pamiatok je jedným z nosných programov aj budovanie diaľnic. Pred dvoma rokmi sme odovzdali krásny úsek D3 Svrčinovec – Skalité, ktorého súčasťou je aj najvyšší diaľničný most na Slovensku. V súčasnosti s našimi partnermi budujeme južný obchvat mesta Žilina medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou alebo úsek medzi Hubovou a Ivachnovou pri Ružomberku.

Koncom mája ste ukončili rekonštrukciu mosta cez rieku Orava v Nižnej. Môžete tento projekt priblížiť?

Na tento projekt som naozaj hrdý. Nielenže sme dodržali časový harmonogram rekonštrukcie mosta, ale podarilo sa nám ukázať, že stavby sa dajú robiť kvalitne a za dobré ceny. Kým obstarávateľ predpokladal cenu viac ako 8 miliónov eur, my sme v súťaži ponúkli približne 1,8 milióna eur. Pôvodný most bol postavený v roku 1953, pričom časť spodnej časti stavby bola zachovaná z pôvodného dvojpoľového mosta. Pri rekonštrukcii sme ponúkli optimalizované technické riešenie, využili sme vlastné výrobné kapacity a pri prácach sme využili lokálne zdroje materiálov. V tomto regióne máme bohaté skúsenosti. V minulosti sme tu realizovali viacero významných stavieb, napríklad rýchlostnú cestu R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota alebo rýchlostnú cestu R3 obchvat Trstenej.

Združenie Váhostav - SK a TuCon sa stalo víťazným uchádzačom súťaže na prvú etapu R4, teda severného obchvatu mesta Prešov. Čo všetko obsahuje?

Naša ponuka na výstavbu rýchlostnej cesty R4 bola vyhodnotená ako najvýhodnejšia. Koncom júla nám bolo odovzdané stavenisko a môžeme sa pustiť do výstavby. Súčasťou úseku je aj diaľničný tunel Bikoš s dĺžkou 1,1 kilometra. Plánovaný termín výstavby 1340 dní plánujeme dodržať. Pri výstavbe využijeme svoje vlastné kapacity a všetky dostupné technologické postupy.

Na Slovensku je v stavebníctve silná konkurencia a tlačia sa sem aj firmy zo zahraničia. Ako to vnímate?

Už sme upozorňovali, že ak zahraničná stavebná firma s minimom zamestnancov vyhrá niekoľkomiliónovú zákazku, táto sa stáva opätovne predmetom obchodovania. Po prvýkrát ju vysúťaží štát ako investor a druhýkrát malá zahraničná firma, ktorá na trhu musí nájsť výrobné a pracovné kapacity od miestnych firiem, keďže vlastné kapacity nemá. Príkladom je súťaž, v ktorej už dva roky čakáme na vyhodnotenie. Kazašské združenie, ktoré na Slovensku ešte nič nepostavilo, naťahuje verejné obstarávanie. Štát by mal začať realizovať nástroje na uprednostňovanie firiem, ktoré majú vlastných zamestnancov tak, ako sa to začína diať v Českej republike a ako sa to už dlhodobo uplatňuje v Rakúsku či Nemecku.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Chceme sa zapájať do všetkých súťaží verejného a súkromného sektora a naplno využiť všetky naše výrobné kapacity na Slovensku aj v zahraničí. Pevne verím, že sa nášmu dobrého zahraničnému tímu podarí ešte viac presadiť v Českej republike a Rumunsku. Chceme ukázať, že VÁHOSTAV - SK vie kvalitne stavať a spoločnosti odovzdávať hodnotné stavebné diela, ktoré zlepšujú kvalitu života obyvateľom.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...