1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TuCon, a.s.

tucon 17Spoľahlivý partner nielen v zahraničí, ale aj doma

Diaľničné, cestné a železničné tunely, vodovody a kanalizácie, čističky odpadových vôd, ale aj podzemné sklady, garáže a zásobníky. Takýto široký sortiment stavieb a ešte omnoho viac ponúka akciová spoločnosť TuCon, ktorá na slovenskom trhu pôsobí už 10 rokov. Táto žilinská stavebná firma vznikla v roku 2009. Aktuálne stojí na čele podniku generálny riaditeľ Ing. Jozef Hric, ktorý desaťročie jeho existencie hodnotí ako veľmi náročné. „Ako nová spoločnosť sme si museli v prvom rade nastaviť všetky systémy fungovania, čo si vyžadovalo určitý čas.

Medzitým sme museli aj z niečoho žiť, takže sme sa obrátili na zahraničné trhy, kde úspešne pôsobí 100-% akcionár našej spoločnosti Marti Tunnel AG zo Švajčiarska, patriaci do stavebnej skupiny Marti Gruppe, a ten nás postavil na nohy. Postupne sme si dobudovávali všetky potrebné firemné procesy, aby sme sa mohli zúčastňovať verejného obstarávania na Slovensku aj samostatne,“ vysvetľuje generálny riaditeľ, ktorý nezabudol vyzdvihnúť poctivú prácu svojich zamestnancov: „Len vďaka nej sme dnes na slušnej úrovni a rovnocenne môžeme spolupracovať s ostatnými poprednými stavebnými firmami na Slovensku.“

Tieto slová potvrdzujú aj čísla za rok 2019, ktorý bol pre spoločnosť TuCon jedným z úspešnejších. „Podarilo sa nám získať dostatočný počet zákaziek na Slovensku. Naše doterajšie pôsobenie bolo orientované hlavne na zahraničné trhy, kde sme pôsobili kontinuálne niekoľko rokov a nadobudli sme veľké skúsenosti s prácou na zahraničných stavebných trhoch. Podaril sa nám naplniť plán na rok 2019 a verím, že sme zákazkovo celkom dobre pripravení aj na aktuálny rok 2020,“ dúfa Jozef Hric, podľa ktorého však zamiešajú karty februárové parlamentné voľby. „Pred nami je volebný rok a zo skúseností vieme, že po voľbách bude na stavebnom trhu pravdepodobne pár mesiacov vákuum, keď sa nebudú vypisovať verejné zákazkyobstarávania. Toto obdobie straší mnoho stavebných firiem,“ hovorí generálny riaditeľ. Spoločnosť TuCon má však zákazkovú naplnenosť na rok 2020 vyriešenú a nemusí sa až tak obávať, čo príde v marci. „Pod zmluvou máme už viac ako 90 % prác na tento rok. Verím, že nová vláda začne pracovať usilovne od prvého dňa vzniku, do konca roku 2020 bude mať koncepciu a začnú sa naplno vypisovať verejnézákazky obstarávania. A hoci zrejme nebude prebytok verejných financií, verím, že na dobudovanie diaľničnej siete a skvalitnenie dopravných trás sa potrebné peniaze nájdu, nakoľko je to pre Slovensko kľúčové,“ dodal.

Stavby, ktoré sa chvália samé

Všeobecne sa dá povedať, že sa akciová spoločnosť TuCon zameriava na výstavbu podzemných diel, razenie, rekonštrukciu a betonáže, výstavbu a rekonštrukcie vodohospodárskych stavieb, uzatváranie a rekultivácie skládok tuhého komunálneho odpadu aj realizáciu protipovodňových ochranných opatrení. Viaceré z týchto stavieb pritom možno nazvať životne dôležitými. Ako príklad môžeme uviesť aktuálnu výstavbu severného obchvatu Prešova, ktorého I. etapa odštartovala ešte vlani v auguste. Žilinská firma spolupracuje na projekte so spoločnosťou Váhostav - SK. „Momentálne pracujeme na budovaní prístupových ciest, odlesnení územia na portáloch tunela Bikoš, budujeme most cez rieku Torysu a pracujeme na prekládkach vysokého napätia, ktoré je momentálne v priestore budúcej diaľnice. Naším cieľom je čo najskôr dokončiť práce na vybudovaní severného portálu tunela a začať s raziacimi prácami,“ prezradil Jozef Hric, podľa ktorého má byť obchvat dokončený do marca roku 2023.

Tento rok sa bude akciová spoločnosť TuCon viac sústrediť na zákazky realizované na Slovensku. Okrem spomínaného dobudovania prešovského obchvatu budú v oblasti inžinierskych stavieb realizovať nasledujúce projekty:
•    Aglomerácia Valaská – kanalizácia a ČOV v združení s inými stavebnými firmami,
•    diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka Sever, kde pre združenie D4R7 Construction realizujú práce na výstavbe vodovodu, súbežné vodovodné potrubie z tvárnej liatiny DN 1400,
•    dobudovanie kanalizácie a intenzifikácia ČOV Dvory nad Žitavou,
•    Žilina – Brodno – rozšírenie vodovodu,
•    zvýšenie bezpečnosti územia proti spätnému vzdutiu Malého Dunaja a Klatovského ramena v združení so spoločnosťou Váhostav - SK.

Zahraničie prináša vysokú prestíž

Spoločnosť TuCon sa od svojho vzniku zameriava aj na zahraničné trhy. Rok 2009 bol totiž rokom, kedy bol najmä sektor stavebníctva na Slovensku v hlbokej kríze a situácia vo výstavbe tunelov tak bola značne obmedzená. „Pokiaľ sme chceli zachovať dosť práce pre našich zamestnancov, museli sme sa obzerať po zahraničí. Ukázalo sa to ako dobrý krok a firmu to dostalo na dobrú technickú úroveň,“ hovorí o neľahkých začiatkoch firmy generálny riaditeľ a dodáva: „Aj pre našich zamestnancov bolo zahraničie atraktívne, nakoľko bola mzdová úroveň vo vyspelých európskych krajinách vyššia. Z dôvodu lepších platových pomerov boli ľudia ochotní za prácou cestovať niekedy aj na niekoľkotýždňové pracovné turnusy.“ Práca v zahraničí je pritom podľa Jozefa Hrica zaujímavá už len tým, že ľudia veľa cestujú, a to často do oblastí, kde sa tak ľahko súkromne nedostanú. „Navyše sa naučia nové pracovné postupy, obsluhovať moderné stroje, a v neposlednom rade sú to aj výhodné platové podmienky, o ktorých môžeme na Slovensku zatiaľ len snívať,“ poznamenáva generálny riaditeľ.

Uplatniť sa v oblasti zahraničného tunelárstva sa pritom spoločnosti TuCon podarilo aj vďaka spolupráci so spomínanou švajčiarskou stavebnou skupinou Marti. „Našu stopu môžeme sledovať v mnohých európskych krajinách. Úžasné stavby sme robili na Islande, Grónsku, Nórsku, ale aj v Nemecku a Švajčiarsku. Z exotických krajín spomeniem napríklad Bhután, kde sme sa spolu so skupinou spoločnosťou Marti India podieľali na razení tunela v južnej časti Himalájí. V Nórsku sme zasa ako člen združenia firiem zo skupiny Marti realizovali práce na budovaní 8-kilometrového podmorského tunela Solbakk pri meste Stavanger, ktorý bude začiatkom tohto roka uvedený do prevádzky,“ menuje len niektoré zo zaujímavých zákaziek z posledného obdobia generálny riaditeľ TuCon-u.

A ako sa mu pracuje pre zahraničného investora v porovnaní s tým slovenským? „Žiaľ, musím otvorene povedať, že práca vo vyspelých európskych krajinách sa len ťažko porovnáva s prácou pre slovenského investora. Nerád to hovorím, ale je lepšie pracovať v zahraničí ako doma, a to hlavne z dôvodu, že tam platia pravidlá. Všetci si musia dôslednejšie plniť svoju prácu a sú na ňu aj patrične hrdí. Keď máte v zahraničí zmluvu na meraný kontrakt, tak to je meraný kontrakt, či sa to niekomu páči alebo nie. Na Slovensku je to veľakrát o individuálnom prístupe niektorých predstaviteľov investora, a to prináša mnohokrát do projektu chaos. Zhotoviteľ potom míňa svoju energiu na neefektívne vyjednávania.“

Výzvy v novom roku

Aj spoločnosť TuCon si veľmi dobre uvedomuje, že nie stroje a zariadenia robia firmu, ale hlavne dobrý a lojálny zamestnanec. Tých je však dnes ako šafranu, preto musia zvoliť stratégiu, ktorá by ich nielen prilákala, ale aj udržala na danej pracovnej pozícii. „To, že naši zamestnanci sú už zbehlí v práci mimo Slovenska im otvára veľa možností robiť priamo aj pre iné zahraničné spoločnosti. Musím sa priznať, že mnohí to uprednostnia pred prácou na domácom projekte, hlavne z dôvodu lepšieho zárobku. Snažíme sa však zatraktívniť prácu aj doma, čomu venujeme nemalé úsilie počínajúc dobrým mzdovým ohodnotením, 13. platom, rôznymi motivačnými odmenami na jednotlivých stavbách alebo zabezpečením dopravy na pracoviská. Na záver roka organizujeme po stavbách spoločné posedenie vedenia so zamestnancami a ľudia si cenia aj systém turnusovej práce, keď sú týždeň v práci a týždeň majú voľno,“ vymenoval výhody práce pre žilinský podnik Jozef Hric.

Firma popri personálnej oblasti investuje nemalé finančné prostriedky aj do svojich strojov a zariadení. Ani nasledujúce obdobie v tom nemieni poľaviť, nakoľko si takéto opatrenia vyžadujú pomerne rozsiahle stavebné projekty, ktoré má spoločnosť pred sebou. „Značné investície ideme vkladať do vybavenia na razenie tunelov a pre inžinierske stavby. Vlani sme kúpili nový kráčajúci bager Menzi Muck typovej rady M545 B, ktorý je momentálne najmodernejší na Slovensku. Začiatkom tohto roka kupujeme dva nové tunelové bagre Liebherr R 950 a množstvo menších mechanizmov a zariadení, ktoré potrebujeme k našej práci,“ uzavrel generálny riaditeľ.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...