1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

TOMARK, s.r.o.

tomark 16Robotizáciou riešime nedostatok kvalifikovaného personálu

Čo sa skrýva za viac než dvomi dekádami podnikateľského života prešovskej spoločnosti TOMARK, s.r.o.? Neuveriteľne veľa obchodných, ale i ľudských príbehov, ktoré v mnohých firmách nezažijú ani za viacnásobok daného obdobia. Firma prekonala divoké 90. roky, vie, čo to znamená vybudovať si dôveru u zahraničných odberateľov.

Zažila prudké stúpanie v čase technologického rozkvetu, ale i strmé pády nadol počas svetovej krízy. Ako ustáť tieto výkyvy, ako prekonať krízu a ako načerpať energiu z úspešných období nám v rozhovore priblížil riaditeľ spoločnosti TOMARK, s.r.o., Ing. Daniel Tomko, st.

Spoločnosť TOMARK pôsobí na trhu už 22 rokov. Dá sa toto obdobie zrekapitulovať?

Naša spoločnosť vznikla v roku 1995 na podnet spoločnosti Krone, ktorá bola v danom čase v tiesni s výrobou svojich produktov vo východnej Európe. Dohodli sme sa teda, že založím firmu a zabezpečím výrobu požadovaných podvozkových rámov a príslušenstva. Spočiatku na nás nemeckí partneri pozerali s veľkou nedôverou. Náš spôsob rozmýšľania ako aj podnikania bol úplne iný než ich. No predsa to riskli a podpísali so mnou rámcovú zmluvu s tým, že do troch mesiacov im dodám prvé rámy. Záväzok sme splnili a podvozkové rámy vyrábame pre spoločnosť Krone dodnes.

Pôvodný objem našej produkcie predstavoval 20 rámov mesačne, dnes vyrábame 180 rámov týždenne. Spolupráca s firmou Krone stanovila aj charakter našich zariadení určených na tvárnenie oceľových plechov, delenie materiálov a zváranie. V súčasnosti sme pre firmu Krone strategickým partnerom a ona je naším strategickým odberateľom. Je to symbióza dvoch firiem, ktoré na základe vzájomnej dohody fungujú už 22 rokov, napriek tomu, že sme od seba vzdialení 1200 km. Podotýkam, že okrem pôvodnej rámcovej zmluvy uzatvorenej ešte v 90. rokoch sme nepotrebovali podpisovať žiadnu ďalšiu zmluvu. Naša spolupráca je založená na džentlmenskej dohode, ktorú ani jedna zmluvná strana neporušila.

Hlavný výrobný program vašej spoločnosti je daný dopytom hlavného odberateľa. Plánujete sortiment vašich výrobkov v blízkej dobe rozširovať?

Aktuálne naše kapacity zamestnáva príprava výroby nového typu podvozkového rámu, s čím súviseli i naše investície do strojného zariadenia a výrobných liniek, keďže prechádzame na väčšiu sériovú výrobu. Produkcia tohto nového návesu bude plne robotizovaná. Odhadujeme, že s výrobou začneme už v priebehu najbližšieho polroka. Okrem danej novinky pre spoločnosť Krone vyrábame 24 rôznych druhov podvozkových rámov. Krone má tiež divíziu poľnohospodárskych strojov, pre ktorú konštruujeme dielce pre lisy na slamu a seno a rôzne iné komponenty. Okrajovo sa venujeme výrobe tlakových nádob na vodu s využitím pri kúrení a solárnych systémoch. Objem výroby dosahuje približne 5-tisíc kusov ročne. V súčasnosti smeruje 99 % našej produkcie za hranice republiky. Vyvážame hlavne do Nemecka. Okrem spoločnosti Krone dodávame tiež firme Allgaier a iným menším spoločnostiam. Pre domácich odberateľov vyrábame len zákazkové netypické veci.

Váš závod v Prešove je charakteristický niekoľkoročnými investíciami do špičkových technológií a automatizácie. Čo vás k nim motivovalo?

Robotizácia pre nás znamená určitý spôsob riešenia nedostatku kvalifikovaného personálu. Zároveň pomáha ušetriť našim zamestnancom namáhavú prácu, vďaka čomu môžeme ich kapacity využiť na iné, sofistikovanejšie činnosti. Náš výrobný program sa navyše dá veľmi rozumne robotizovať. Konštrukcie výrobných liniek ako i celú technológiu si navrhujeme a tiež zhotovujeme sami, podľa nášho výrobného sortimentu.

Automatizácia vo vašom závode je zameraná hlavne na zváranie. V súčasnosti máte k dispozícii 5 robotizovaných zváracích pracovísk. Môžete nám ich bližšie opísať?

Práca zváračov je veľmi namáhavá, relatívne drahá, a dobrých zváračov je na trhu ako šafranu. Medzi zváračmi je navyše obrovská fluktuácia. Každoročne na jar pozorujeme tzv. „lastovičí efekt“, zvárači odlietajú zo Slovenska a smerujú do západnej Európy, na jeseň sa opäť vracajú, pretože sezónne práce končia. Pre dobrých zváračov sú pracovné príležitosti v zahraničí veľmi atraktívne, my s nimi bojovať nedokážeme, musíme ich skrátka akceptovať. Práve preto venujeme toľko pozornosti vývoju zariadení a technológií, aby sme mohli zvárať roboticky, a tak aspoň čiastočne riešiť nedostatok kvalifikovaného personálu. Na našich zváracích linkách pracujeme s veľkými dielami s rozmermi 13 m x 2,4 m, jeden dielec váži okolo 2 ton. Pred rokom sme spustili do prevádzky jednu z najväčších zváracích liniek v strednej Európe. Jej dĺžka je 40 metrov, roboticky nám pozvára celý rám. V prevádzke máme tiež jednu staršiu, ale plne automatizovanú linku. Ďalšie štyri roboty vstupujú do výroby parciálne. Jeden robot produkuje tlakové nádoby na vodu.

Prepúšťanie v súvislosti s implementáciou robotizovaných pracovísk určite nechystáme. Zamestnancom pôvodne vykonávajúcim manuálne činnosti, ktoré sme presunuli na roboty, ponúkame pozície operátorov robotického pracoviska. Sú to síce kvalifikačne náročnejšie činnosti, ale po zaučení ich väčšina pracovníkov zvláda, niektorí sa pritom dokonca naučia aj programovať. Rád by som však zvýraznil, že nie všetky činnosti dokážeme pokryť robotizáciou a automatizáciou. Preto ako zamestnávateľ vnímam veľmi intenzívne nedostatky plynúce zo zatvoreného trhu pracovnej sily. Bez možnosti výberu kvalitného a kvalifikovaného personálu totiž strácame konkurencieschopnosť, hrozí riziko poklesu kvality, zníženia dôvery, a môžeme stratiť to, čo sme dlho budovali. Pokles nezamestnanosti na Slovensku je z makroekonomického hľadiska určite dobrou správou, ale aj tento pokles musí mať svoju hranicu. Ľudia, ktorí sú momentálne na úrade práce, sú totiž pre nás absolútne nepoužiteľní.

Vo vašej spoločnosti pôsobí aj tím programátorov. Spolupracujete aj s univerzitami či inými akademickými inštitúciami pri profilovaní potrebných spolupracovníkov?

Robotizácii sa venujeme cez 10 rokov a za toto obdobie sme si vychovali vynikajúcich odborníkov. Som veľmi rád, že v našej firme zamestnávame aj šikovných absolventov z Technickej univerzity v Košiciach a z Technologickej fakulty v Prešove. Cesta mladých ľudí „k železu“ totiž nebýva vždy priamočiara. My potrebujeme ľudí, ktorí objavili krásu spracovania železa, ale hlavne tých, ktorí majú záujem robiť to, čo vyštudovali. Naša firma im k tomu ponúka rozumné vedenie výrobného úseku, dôveru a tiež priestor pre realizáciu. Samozrejme, aj na týchto pozíciách evidujeme fluktuáciu. Mladý človek jednoducho chce ísť do sveta niečo skúsiť. Musí si prejsť procesom hľadania, vandrovania. Vždy sa ale veľmi potešíme, keď si potom nájdu cestu späť do našej spoločnosti.

Pre desiatimi rokmi ste rozšírili predmet podnikania o divíziu TomarkAereo, ktorá sa venuje výrobe lietadiel. Môžete nám ju priblížiť?

Na začiatku tohto segmentu našej výroby stálo podnikateľské hobby, ktoré sa rozvinulo do seriózneho projektu. Odvtedy sme prešli dlhú cestu v oblasti technickej, technologickej, ale hlavne certifikačnej. Popri výrobe ultraľahkých lietadiel – celokovového dolnoplošníka Viper SD-4 a hornoplošníka Skyper GT3 a ich rôznych typových obmien sa venujeme aj produkcii letúňov, teda lietadiel, ktoré je možné používať aj na obchodné činnosti. Konkrétne vyrábame letúň Viper SD4 RTC, ktorý získal certifikát európskej agentúry EASA. Týmto certifikátom disponujú v Európe iba štyri lietadlá. Aktuálne v spolupráci s vyslúženými vojakmi – pilotmi vyvíjame letecký špeciál určený na možný výcvik vojenských pilotov. Predbežné ohlasy a prejavený záujem o tento projekt nás presviedčajú, že aj táto činnosť má svoje opodstatnenie.

V roku 2015 ste zvýšili tržby o 4 %, čím váš obrat prekročil 22 miliónov eur. Ako sa vám darilo v uplynulom roku? A aké ciele si v spoločnosti kladiete do nastávajúceho obdobia?

Podobným, možno o čosi pomalším tempom sme rástli aj v roku 2016, ale momentálne rast objemu výroby pre nás nie je žiadúci, keďže sme vyťažení na 100 %. Naše plány do budúcnosti sú iné. Chceme takmer plne automatizovať a robotizovať našu hlavnú výrobnú fabriku. Čo sa týka leteckej výroby, najbližším cieľom je dokončiť vývoj modelu Skyper GT9 v rámci nových modifikácií, úspešne ho certifikovať a posilniť tým našu pozíciu na svetových trhoch.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...