1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja

Sprava ciest Zilina 16Pod patronátom má opravy ciest aj mostov

Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK) bola založená 1. novembra 2006 ako samostatný právny subjekt (príspevková organizácia), ktorý je svojím rozpočtom napojený na rozpočet Žilinského samosprávneho kraja. Hlavným predmetom činnosti organizácie je majetková správa ciest II. a III. triedy vrátane cestného príslušenstva, objektov a cestných pozemkov vo vlastníctve ŽSK.

Zabezpečuje technickú evidenciu pozemných komunikácií,  riadenie investičnej výstavby ciest vo vlastníctve župy či koordináciu a kontrolu účelného využívania pridelených finančných prostriedkov určených na výstavbu, správu, údržbu a opravy ciest. Pod Správu ciest Žilinského samosprávneho kraja spadá 5 závodov, ktoré sa nachádzajú na Hornom Považí, Kysuciach, Liptove, Orave a Turci. Viac nám v rozhovore prezradil Ing. Pavol Liška, generálny riaditeľ SC ŽSK.

Hlavnou náplňou vašej spoločnosti je údržba a obnova ciest II. a III. triedy. Na ktorých úsekoch prebehli v minulom a tomto roku najväčšie práce?

Každoročne sa pripravuje zoznam najviac poškodených úsekov ciest II. a III. triedy v pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja, na ktorých sa postupne obnovuje asfaltový povrch, resp. sa rekonštruuje celá konštrukcia vozovky. Snažíme sa vyberať úseky ciest najmä na základe ich aktuálnych stavebno-technických parametrov, ale súčasne dbáme na to, aby do každého regiónu v našej správe (Horné Považie, Kysuce, Orava, Liptov a Turiec) boli rovnomerne vynaložené finančné prostriedky na opravy a rekonštrukcie ciest, aby nedošlo ku disproporcii.

Okrem opráv ciest sú veľmi dôležitou oblasťou rekonštrukcie a opravy mostov, Nakoľko v rámci Slovenska má práve Žilinský kraj najväčší počet mostov. Vo väčšine prípadov sa  jedná o zložitejšie rekonštrukcie. Práce väčšieho rozsahu vo veľkej miere zabezpečujeme cez externé firmy, nakoľko by sme tieto opravy vlastnými kapacitami nepokryli. Takisto treba spomenúť aj zosuvy ciest či zabezpečenie a sanácie svahov, ktoré sa najmä po zimných obdobiach pomerne často objavujú na našich cestách.

Okrem štandardných činností, ktoré máte vo svojej náplni, poskytujete aj komerčné služby. Aký druh činností viete zabezpečiť a ktoré služby sú od vás najviac žiadané?

Ako máloktorá regionálna správa ciest disponujeme svojou vlastnou asfaltérskou čatou s vlastným finišérom na pokládku asfaltovej zmesi. Z toho dôvodu  si vieme vo vlastnej réžii opravovať časti ciest. Táto skutočnosť nám umožňuje poskytovať  komerčné služby  – opravy ciest vyšších tried či miestnych komunikácií. Okrem toho disponujeme čatou, ktorá má v náplni práce realizáciu a opravy zvodidiel.

Chystáte do budúcnosti aj ďalšie verejné obstarávania techniky prípadne väčšie nákupy iného druhu? V akých finančných reláciách?

V súčasnosti máme techniku, ktorá sa používa na zimnú údržbu s vekovým priemerom 22 rokov. Máme vypracovaný plán nákupu techniky výhľadovo na obdobie 5 rokov. Jedná sa hlavne o zimnú techniku, ktorá je nosnou časťou pre zimnú údržbu, ale je tam zahrnutá aj technika na letnú a celoročnú údržbu. Predpokladané náklady na túto obnovu sú okolo 12,5 milióna eur. Všetko závisí od finančných prostriedkov nášho zriaďovateľa – Žilinského samosprávneho kraja.

Ktoré cestné úseky respektíve mosty máte v pláne podrobiť hĺbkovej obnove tento a budúci rok?

Ako už bolo spomenuté, opravy a rekonštrukcie ciest a mostov máme rovnomerne rozdelené po našich regiónoch. Ich výber vychádza predovšetkým zo záverov informatívnej správy, ktorá sa vypracováva každý rok, a v ktorej sú špecifikované úseky ciest a mosty v kritickom stave. Takéto cesty a mosty zaraďujeme do plánu s najvyššou prioritou.

Aké sú vaše ďalšie ciele a plány do blízkej či vzdialenejšej budúcnosti?

Obnova vozového parku, personálne doplnenie robotníckych profesií a THP pracovníkov, využívanie progresívnych diagnostických metód, ktoré dopomôžu k lepšiemu výberu technologických postupov pri opravách a rekonštrukciách, a tým dôjde k zefektívneniu z pohľadu ekonomického aj technického.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...