1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja

Sprava ciest Presov 16Kde je cesta, tam je život

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (SÚC PSK) má za sebou významné investície. S novými prístupmi v cestnom hospodárstve nás podrobne oboznámil PaedDr. Milan Majerský, PhD., predseda Prešovského samosprávneho kraja.

SÚC PSK v rámci svojej činnosti zriadila asfaltérsku čatu a priniesla nové technológie.

Problematika nevyhovujúceho stavu ciest si vyžaduje neustále zlepšovanie ich kvality či bezpečnosti, a tým aj zrýchlenie prác pri ich rekonštrukciách a modernizáciách. Kladieme veľký dôraz na efektívny výkon činností údržby jestvujúcich komunikácií a objektivizáciu kritérií pre čo najsprávnejší výber investícií do cestnej siete v našom kraji. Za veľmi dobrý krok pokladám vytvorenie vlastnej asfaltérskej čaty SÚC PSK, vďaka ktorej spolu so zavedením nových technológií reagujeme na silnejúcu potrebu trvácnejšej obnovy našich ciest 2. a 3. triedy. S mobilizáciou vlastnej techniky a personálu dokážeme rýchlejšie reagovať na vzniknuté havarijné stavy a potrebu rekonštrukcie úsekov, ktoré nechceme len lokálne opravovať, resp. donekonečna sanovať výtlky na cestách, ale postupne ich nahrádzať veľkoplošnými opravami. To je výsledok komplexného prístupu a prehodnotenia systému cestného hospodárstva v posledných troch rokoch.

Pri zmene spôsobu opráv ciest vám pomáha nová technika. Ktoré projekty ste pomocou nových strojov začali realizovať medzi prvými?

Technické zázemie našej organizácie považujeme za veľmi dôležité. Krajská samospráva postupne modernizuje prevádzkové areály a obnovuje dopravno-mechanizačné vybavenie na údržbu a rekonštrukcie ciest. Vlani sme zakúpili cestársku techniku v hodnote 7 miliónov eur, tohto roku sme už odovzdali nové stroje za ďalších takmer 600-tisíc eur a v závere roka to budú mechanizmy za viac ako 2 milióny eur. Masívnejší nákup súvisel so zriadením spomenutej asfaltérskej čaty. Jej činnosť sme tohto roku začali na cestách 3. triedy v okrese Prešov a Sabinov. Postupne sme prešli cesty oblastí Svidník, Humenné, a aktuálne sme na cestách oblasti Poprad. V najbližšom období budeme pokračovať v Starej Ľubovni a činnosti čaty budú finalizované vo vranovskej oblasti.

Ako hodnotíte celkový stav cestných komunikácií spravovaných PSK?

SÚC PSK spravuje 2442 kilometrov ciest 2. a 3. triedy v celom Prešovskom kraji, čo je najrozsiahlejšia a zároveň najčlenitejšia sieť v rámci celého Slovenska. Cesty, ktoré sú vyššieho dopravného významu (predovšetkým cesty 2. triedy) a cesty, na ktorých je vyššia intenzita dopravy (napríklad z dôvodu dojazdu k atraktivitám regiónu – v okolí Domaše a pod.), sa nachádzajú vo vyhovujúcom stave. Niektoré z nich nedávno prešli rozsiahlou rekonštrukciou až modernizáciou. Na niektorých z nich prebieha verejná súťaž na obstaranie zhotoviteľa stavebných prác, alebo sú v najbližšej dobe na realizáciu projekčne pripravené.

V nevyhovujúcom stavebno-technickom stave sú cesty, ktoré z hľadiska dopravného významu a intenzity dopravy nepovažujeme pre kraj za kľúčové. Takéto cesty sa snažíme opravovať vlastnými kapacitami s vlastnou asfaltérskou čatou. Od môjho nástupu do funkcie predsedu sa snažím o to, aby do ciest plynula významná časť financií samosprávneho kraja. Držím sa hesla „Kde je cesta, tam je život“. Preto sme od roku 2018 zrekonštruovali takmer 280 kilometrov ciest v celkovom objeme takmer 30 miliónov eur a 46 mostov za viac ako 9,7 milióna eur. Našou víziou je odstrániť do roku 2021 väčšinu havarijných úsekov ciest, kde je deficit najviac citeľný. Verím, že sa nám tento cieľ podarí naplniť.

Na základe akých ukazovateľov stanovujete priority opráv ciest či mostov?

Chcem zdôrazniť, že rekonštrukcie prebiehajú vo všetkých 13 okresoch kraja rovnomerne a každému z nich venujeme osobitnú pozornosť. Na území každého okresu sa nachádza viacero úsekov, ktoré si žiadajú opravy, avšak veľmi zodpovedne a odborne pristupujeme k plánu obnovy cestnej siete. Nedá sa však opraviť všetko hneď a naraz. Oprava ciest si vyžaduje nemalý objem peňazí, preto sa riadime investičným plánom. Ten je zostavovaný z dát, ktoré sú získavané prehliadkami každého kilometra cestnej siete na území PSK a sledovaním všetkých parametrov komunikácie – od krytu vozovky, priepustov, priekop, krajníc, zvodidiel až po odvodnenie a značenie cesty. Následne vznikne zoznam komunikácií na základe technického stavu, ktoré je potrebné rekonštruovať. Dôležitým ukazovateľom je význam cesty. Vo všeobecnosti platí, že čím vyššia je intenzita dopravy a horší technický stav, tým je cesta na pomyselnom rebríčku investičných akcií na vyššom mieste.

Hovorili ste o deficite opráv ciest. Kde je v rámci kraja najvýraznejší?

Predovšetkým ide o dlhodobo neudržiavané úseky ciest 3. triedy, ktoré nespĺňajú podmienky šírkového usporiadania, a preto sa ich snažíme postupne opravovať tak, aby zodpovedali normám. Z môjho pohľadu je veľmi kritický úsek Bijacovce – Brezovica, ktorý je už dlhé roky v havarijnom stave. Momentálne prebieha proces verejného obstarávania. Verím, že v čo najkratšom čase sa nám celý úsek podarí zrekonštruovať.

Môžete spomenúť niektoré z významných projektov financovaných z operačných programov a grantov, ktoré ste úspešne ukončili, resp. ukončíte v blízkom období?

Takýchto projektov je viac. V tomto roku sa naše investície na rekonštrukcie a opravy ciest šplhajú takmer k 40 miliónom eur, čo je zatiaľ najväčší objem peňazí vložených do cestnej infraštruktúry za posledné roky. Intenzívne pritom využívame finančné možnosti operačných programov EÚ, kde sme, dovolím si podotknúť, veľmi úspešní. Práve v týchto týždňoch postupne odovzdávame päť významných stavieb spolufinancovaných z programu Integrovaného regionálneho operačného programu v rámci diela viacerých krajov s názvom Modernizácia cestnej infraštruktúry v Prešovskom, Košickom, Trenčianskom a Trnavskom samosprávnom kraji. Vďaka projektu sa na našom území zrekonštruovalo viac ako 40 kilometrov ciest za takmer 18 miliónov eur. Konkrétne ide o úseky Poprad – Starý Smokovec, Kapušany a Kapušany – Raslavice, Jánovce – Kľušov, Prešov – Klenov a Malá Poľana – Medzilaborce. Som rád, že sme tento projekt dotiahli do úspešného konca po náročnom spoločnom verejnom obstarávaní. Vďaka nemu sa nám podarilo zrekonštruovať frekventované dopravné tepny, ktoré boli v zlom stavebno-technickom stave. Hoci z hľadiska dopravného významu ide o cesty 2. triedy, niekedy môžu šírkovými parametrami smelo konkurovať aj cestám 1. triedy.

Realizujme takisto projekty v rámci cezhraničnej spolupráce. V tomto roku sme rozbehli modernizáciu cestných úsekov v Pieninskom národnom parku, ktoré majú zlepšiť parametre dopravy medzi Slovenskom a Poľskom. Investícia v celkovej hodnote 3,5 milióna eur sa na slovenskej strane týka takmer 22 kilometrov ciest v okresoch Kežmarok a Stará Ľubovňa. Z pohľadu spojenia so strategickým severným susedom za veľmi významný považujem ďalší cestný projekt – Zlepšenie dopravného spojenia okresov Jaslo, Bardejov a Svidník na TEN-T koridor. V rámci neho opravujeme cesty a mosty za 3,3 milióna eur. Podobne sa nám darí získavať európske zdroje cez program cezhraničnej spolupráce s Ukrajinou, kde už máme jednu veľkú investičnú akciu v procese verejného obstarávania pred podpisom zmluvy o dielo a ďalšia je v schvaľovacom procese. Obidva cestné projekty by mali podstatne zlepšiť dopravu na regionálnych cestách v okolí Stakčína a Uliča. Som rád, že týmto spôsobom rozvíjame cestnú infraštruktúru v Prešovskom kraji a významne zvyšujeme kvalitu, mobilitu a hlavne bezpečnosť ľudí, návštevníkov, investorov a všetkých, ktorí naším územím prechádzajú.

Špecifickú oblasť predstavujú mostné objekty.

V mostnom programe sme za posledné obdobie zrealizovali rovnako významné zmeny. Naša organizácia SÚC PSK spravuje 1238 mostov. Jedna tretina z nich má viac ako 50 rokov, čiže mnohé mosty dosiahli a presiahli predpokladanú materiálovú dobu životnosti a spoľahlivosti. O to náročnejšia je ich obnova. Preto sme vytvorili skupinu špecialistov na čele s hlavným mostným technikom kraja, ktorí sú kompetentní vykonávať prehliadky mostov, a personálne sme navýšili pracovníkov na fyzickú údržbu mostných objektov. Samozrejme, že kľúčové je financovanie opráv a rekonštrukcií, ktoré jednak zabezpečujeme vlastnými zdrojmi a v maximálne možnej miere zapájame aj prostriedky z EÚ. Z rozpočtu vyššieho územného celku v tomto roku plánujeme celkovo ukončiť rekonštrukcie 15 mostných objektov. Za zmienku stoja hlavne dva mosty v havarijnom stave, na ktorých prebieha rekonštrukcia. Ide o most pred obcou Krušinec a most v Zboji, mostné objekty nad Zubačkou. Ďalej sú to dva mosty na ceste v smere z Popradu na Starý Smokovec, most v Spišskej Belej, v Ohradzanoch, pred obcou Svetlice, Udavské, vo Veľkom Šariši, most Sabinov, Sveržov, v obci Ladomirová, cez rieku Ondava v Stropkove a most Malá Domaša – Žalobín. Len za posledné tri roky vrátane aktuálneho roka 2020 sme do rekonštrukcií a výstavby mostov 2. a 3. triedy investovali finančné prostriedky zhruba vo výške 15 miliónov eur. Naším zámerom je zrekonštruovať 20 až 25 mostov ročne s celkovými investíciami 30 miliónov eur, čo by malo do 3 rokov zastaviť nárast zlých stavov a úplne odstrániť veľmi zlé a havarijné stavy.

Verejnosť sa intenzívne zaujíma o plány opráv poškodených ciest. Spomenuli ste, že je to pre vás prioritná agenda.

Ľudia potrebujú dochádzať do škôl, za prácou alebo oddychom po kvalitných a bezpečných cestách. Za posledné roky preto masívne investujeme do výstavby nových ciest, opravujeme jestvujúce komunikácie a podporujeme každý zmysluplný projekt, ktorý výrazne zlepšuje cestnú infraštruktúru v kraji. Pred sebou máme nové programové obdobie, v ktorom sa budeme snažiť efektívne využiť všetky ponúkané možnosti získania eurofondov, keďže chceme byť veľmi aktívni pri vytváraní viaczdrojového financovania údržby a obnovy našich ciest. Pozornosť sústredíme na výstavbu obchvatov obcí a miest, napríklad vo Vranove nad Topľou, Starom Smokovci, Veľkej Lomnici, Kapušanoch, Raslaviciach či Humennom – časti Podskalka. Pripravujeme investičné zámery za vyše 50 miliónov eur. Samozrejme, nepoľavíme v nastolenom trende intenzívnych opráv a modernizácií ciest a mostov, ktoré sú nám zverené. Cesty sú pomyselnými dverami do regiónu a predstavujú kľúčový prvok pre trvalo udržateľný rozvoj kraja, príchod investorov, zamestnanosť, a najmä pre kvalitu života obyvateľov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...