1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SPPP Slovakia, s.r.o.

Nový majiteľ, nové výzvy

Korene spoločnosti SPPP Slovakia, s.r.o., sú späté s rodinným podnikom, ktorého vlastníkom je francúzska rodina Py. Dcérskym podnikom koncernu SPPP France so sídlom v Saint-Berthevin je slovenská pobočka v Bánovciach nad Bebravou. Nadnárodná spoločnosť bola založená v roku 1987 a patrí do skupiny Sora Composites Group.

Okrem SPPP France sem patrí aj firma Sotira zameraná na výrobu plastových dielov vystužených sklenými alebo uhlíkovými vláknami, najmä pre automobilový priemysel. Všeobecne sa dá povedať, že podniky SPPP sú špecialistami vo farbení veľkých aj malých kompozitných dielov vo veľkých množstvách, či už sa jedná o jednotlivé časti, alebo súbory častí automobilu. Podniky sú schopné dodávať tovar veľkým priemyselným európskym skupinám najmä zo segmentu automotive v kvalite, ktorá spĺňa tie najnáročnejšie špecifikácie. Samozrejmosťou je kompletný servis v podobe úpravy, aplikácie náterových hmôt a montáže.

Čo sa týka pobočky SPPP Slovakia, s.r.o., tá vznikla v roku 2006 a o dva roky neskôr už mala vlastné výrobné priestory v priemyselnom parku v Bánovciach nad Bebravou. Prevádzka sa nachádza v priestoroch bývalej lakovne Tatra. Vo svojich začiatkoch patrili k jej najväčším a kľúčovým partnerom spoločnosti Magna a Witte, ale s narastajúcimi ambíciami a zvyšujúcim sa dopytom sa postupne okruh zákazníkov zväčšoval. V súčasnosti tak patrí k najväčším O.E.M. klientom Ford, Toyota, Fiat, Volvo, Suzuki, VW Group, Audi, Nissan, Citroën a Lancia. Vedúci závodu SPPP Slovakia, s.r.o., Roman Zachar práve získanie nových klientov považuje za jeden z dôležitých míľnikov v jej histórii. „K tomu by som priradil aj súvisiacu diverzifikáciu portfólia zákazníkov, ku ktorým sa v posledných rokoch pridali spoločnosti Rehau, Essemar a U-Shin.“ Za absolútne kľúčové vo vývoji a ďalšom smerovaní SPPP Slovakia, s.r.o., považuje vstup japonského koncernu ALPHA Group, ktorý bánoveckú spoločnosť odkúpil koncom roka 2018. „Znamená to, že s materským podnikom SPPP vo Francúzsku už máme v podstate spoločný len názov, všetky ostatné väzby odpredajom akcií zanikli,“ vysvetlil Roman Zachar.

A čo pre podnik z Bánoviec nad Bebravou znamená nový majiteľ? Okrem rysovania sa nových projektov sú to hlavné vízie spojené s japonským know-how. Samozrejmá je lepšia finančná podpora, ktorá sa prejaví v lepšom technickom zázemí a tým pádom aj navýšení objemu produkcie. „Tento a budúci rok sa bude práve naša spolupráca s ALPHA Group kreovať. Máme nápady, ktoré by sme chceli pretaviť do reality a na spoluprácu s novým majiteľom sa rozhodne tešíme,“ prezradil vedúci závodu, ktorý má okrem výrobných priestorov aj vlastné laboratórium, kde testujú kvalitu jednotlivých výrobných procesov.

Lakovanie a nové trendy

Spoločnosť SPPP Slovakia, s.r.o., sa zaoberá lakovaním externých častí automobilov. Transformačný proces sa v praxi začína objednaním materiálu na základe konkrétnej požiadavky zákazníka. Po prijatí materiálu na sklad sa pripraví výrobný plán. Nasleduje vyskladnenie materiálu a jeho použitie vo výrobnom procese, teda samotné lakovanie a farbenie. Po jeho ukončení sa tovar prostredníctvom logistickej spoločnosti doručí klientovi. „Zaoberáme sa konkrétne lakovaním spojlerov, spätných zrkadiel, kľučiek, veľkých nádrží, predných masiek a dverových líšt. K našim najnovším zákazkám patrí napríklad lakovanie zrkadiel automobilov Bentley a VW Tiguan a lakovanie spojlerov na Audi TT,“ prezradil Roman Zachar, ktorý sa pochválil aj tým, že roky 2017 a 2018 boli v podniku SPPP Slovakia, s.r.o., mimoriadne úspešné z hľadiska tržieb a objemu výroby.

„Vlani to bol nárast až o 151 %. Súvisí to najmä so získaním nových zákazníkov hlavne zo skupiny VW Group,“ ozrejmil vedúci podniku. Doplnil, že aj v tomto smere badať trendy, ktoré pre nich znamenajú nové výzvy. Kým v minulosti sa zameriavali práve na spomínané lakovanie spätných zrkadiel a kľučiek, dnes sa už orientujú na zložitejšie geometrické tvary ako predné masky a interiéry vozidiel. „Sme radi, že aj toto je to, čo nás posúva vpred, pretože aj naša spoločnosť potrebuje rast produktového portfólia, s ktorým ide ruka v ruke rast ekonomický,“ ozrejmil. Jasným dôkazom toho, že toto je cesta správnym smerom, sú hospodárske ukazovatele zverejnené zatiaľ za rok 2017 s predpokladom rovnakého úspechu aj za rok vlaňajší, keď spoločnosť SPPP Slovakia zvýšila zisk o zmienených 151 % na viac ako 771-tisíc eur a tržby jej narástli o 7 % na takmer 16 miliónov eur.

Nevyhli sa nedostatku pracovníkov

Takéto vysoké číslo sa zákonite muselo premietnuť aj do rozšírenia personálu. Od februára tohto roka sa tak k dvom zmenám pridala aj tretia. 25 nových zamestnancov už naplno pracuje na jednej z dvoch výrobných liniek, ktorá funguje nepretržite 24 hodín denne. Nájsť nové pracovné sily však vôbec nebolo jednoduché. Roman Zachar priznal, že aj spoločnosť SPPP Slovakia, s.r.o., trpí rovnakým syndrómom ako ostatné podniky v krajinách V4. Situácia je o to nepriaznivejšia, že v Bánovciach nad Bebravou je len 3-% nezamestnanosť. „Aktuálna situácia na trhu práce je skutočne komplikovaná. Ťažko nachádzame pracovníkov už len do výroby, nieto ešte na kvalifikované pozície. Momentálne obsadzujeme ešte 5 pozícií na logistov a manažérov,“ bližšie priblížil. Spomínané trendy v oblasti dizajnu a lakovania zložitejších geometrických útvarov v sebe zasa spájajú potrebu náboru expertov na lakovanie a kvalitárov.

Aby sa im podarilo situáciu aspoň čiastočne stabilizovať, pomáhajú si agentúrnymi pracovníkmi a zamestnávaním ľudí zo Srbska či Ukrajiny. Zapojení sú aj do duálneho vzdelávania s učilišťom v Bánovciach nad Bebravou, ale o technické odbory jednoducho nie je zo strany študentov záujem. „Máme takisto rozbehnutú úzku spoluprácu s miestnym úradom práce, ale ani toto zrejme nebude tá správna cesta. Každý mesiac síce máme na pohovoroch nejakých 50 až 60 záujemcov, ale reálne je z nich použiteľný maximálne jeden uchádzač. Aj ten však v podniku ostane len krátko,“ priblížil vedúci závodu, ktorý sa snaží udržať si zamestnancov aj formou rôznych benefitov a nadštandardných výhod. K nim možno zaradiť rôzne školenia z oblasti účtovníctva, kurz práce s vysokozdvižným vozíkom, pracovné oblečenie zabezpečené zamestnávateľom či rôzne podnikové akcie, spoločenské a športové podujatia.

Čo ich čaká a neminie

Vedúci závodu SPPP Slovakia, s.r.o., Roman Zachar je vizionár. Predpovedá, že hospodárska kríza, ktorá sa objavila v roku 2008, sa bude o niekoľko rokov opakovať a podniky by mali byť na to pripravené. Už teraz sa preto na takýto scenár pripravujú, konkrétne ďalšou diverzikáciou klientov a užším prepojením s materským koncernom ALPHA Group. Jednou z ciest by mohlo byť aj zameranie sa na montáž dielov, čomu by mohla pomôcť spolupráca so spoločnosťou FAB z Českej republiky, ktorú japonský koncern nedávno odkúpil. Česká spoločnosť je totiž špecialistom na dverové zámky a cylindrové vložky, čo sa rozhodne v automobilovom priemysle zužitkuje.

Pred spoločnosťou SPPP Slovakia, s.r.o, sa vďaka koncernu ALPHA naplno otvárajú aj možnosti v rámci segmentu Priemysel 4.0, teda robotizovanie pracovísk, ktoré by odbremenili podnik od nutnosti zháňania nových zamestnancov. „Automatizácia liniek by sa nám najviac zišla pri kontrolovaní kvality lakovaných dielov. Práve tu totiž potrebujeme najviac pracovníkov. ALPHA Group má pritom takéto pracoviská robotizované vo svojich výrobných závodoch v Ázii a USA. Verím teda, že sa nám dostane pomoci aj v tomto smere,“ tajne dúfa Roman Zachar, podľa ktorého sú roboty na oddelení kontroly kvality kľúčové, keďže vedia rýchlo a presne rozpoznať defekty na jednotlivých lakovaných dieloch a eliminovali by tak chyby zapríčinené ľudským faktorom.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...