1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SMS, a.s.

SMS 16V stavebnom segmente sa nebojíme žiadnej výzvy

Akciová spoločnosť SMS (STAVBY MOSTOV SLOVAKIA) minulý rok realizovala modernizáciu takmer dvadsiatich mostov na celom Slovensku a aj v tomto roku bude realizovať viacero zaujímavých mostných projektov. Firma, ktorá je súčasťou svetovej stavebnej skupiny VINCI, sa sústreďuje na zákazky z verejných zdrojov.

Tri štvrtiny minuloročného obratu predstavovali dopravné stavby. Člen predstavenstva a výrobný riaditeľ spoločnosti David Čáp však pripomína, že dopravná infraštruktúra na Slovensku potrebuje veľkú finančnú injekciu na rozsiahle investície, ktoré neprichádzajú.

Podľa odhadov sa tržby stavebných spoločností za rok 2021 znížili. Cítite pokles súťažených zákaziek zo strany investorov?

Z hľadiska veľkých infraštruktúrnych projektov cítime pokles vo verejnom obstarávaní. Vidíme to nielen v realizácii projektov, ale aj v ich príprave. Nie sú dostatočne pripravené projekty a vytvára sa manko aj pre nasledujúce obdobie, keď nebude čo súťažiť. Samozrejme, nehovorím o pozemnom staviteľstve, kde súkromní investori momentálne točia veľké zákazky, ale pre nás je to vyslovene minoritnou oblasťou. Vo verejných financiách je jasne viditeľný pokles súťažených projektov. Pozitívne vnímame rastúci záujem u krajských samospráv, ktoré sa viac sústreďujú na rekonštrukcie starších mostov na prahu životnosti. Za túto tendenciu sme vďační, lebo stav mostov je alarmujúci. Tiež to svedčí o zvýšenej profesionalite vo vedení samospráv, ktoré sa neboja priznať skutočný stav mostov a ciest a vybojovať si financie na ich opravu. Navyše to nie sú len drobné zákazky, ale komplexné rekonštrukcie presahujúce aj milióny eur. V tomto roku sa chystáme na viacero zaujímavých mostných projektov, ktoré sa momentálne súťažia, alebo sú čerstvo vyhodnotené ponuky.

Môžete byť konkrétnejší?

Viaceré rekonštrukcie budeme realizovať v Košickom samosprávnom kraji – most M7170 cez záchytný kanál pred obcou Záhor pri ukrajinskej hranici a most M2774 Sirník. Na západe je to rekonštrukcia mosta cez Váh v Hlohovci, kde každým dňom čakáme na podpis zmluvy od Trnavského samosprávneho kraja, a mosty pri Drietome pre NDS. Momentálne sa opäť otvorila zákazka na rekonštrukciu cesty I. triedy Chocholná – Mníchova Lehota, kde druhýkrát čakáme na vyhodnotenie. Prvýkrát sme boli vyhodnotení na prvom mieste a Úrad pre verejné obstarávanie vyhodnotenie vrátil späť. To sú zásadné rekonštrukcie mostov a ciest, na ktoré sa plánujeme v tomto roku sústrediť.

V portfóliu máte dopravné, vodohospodárske a pozemné stavby. Ako sú tieto segmenty rozdelené?

V predchádzajúcich obdobiach bol pomer približne 60 % na dopravné stavby, 30 % predstavovali vodohospodárske stavby a zvyšných 10 % pripadlo na pozemné staviteľstvo. Minulý rok až 75 % tvorili dopravné stavby. Podiel vodohospodárskych stavieb sa znížil na 20 % a na pozemné stavby zostalo 5 %. Nižší podiel vodohospodárskych stavieb spôsobil fakt, že sa nezačínajú výstavby kanalizácií, odkanalizovanie miest a obcí nad 2000 obyvateľov. Máme podpísaných viacero kontraktov, dlhodobo však nemajú pridelené finančné prostriedky. Ministerka Veronika Remišová prestala o tejto téme hovoriť v lete minulého roka a ani od ministra životného prostredia Jána Budaja nemáme informácie, že by mal byť k dispozícii dostatočný balík financií, z ktorého by mohli byť tieto projekty financované. Základným problémom sú teda finančné prostriedky a neviem, ako chce vláda dodržať záväzky voči Európskej únii v oblasti odkanalizovania miest a obcí nad 2000 obyvateľov. Pribúdajú nám zákazky, ktoré sme vysúťažili, ale stavby nezačínajú. Verím, že sa to v tomto roku zmení a aspoň niektorá zo stavieb, ktoré máme v zásobníku, získa nenávratný finančný príspevok a investor nám odovzdá stavenisko.

Ktoré vodohospodárske stavby máte v zásobníku?

Stojí nám kanalizácia v obci Beňuš, kde máme podpísanú zmluvu od roku 2018. Čakáme na stavbu v Žarnovici, vlani sme získali zákazku na kanalizáciu a čistiareň odpadových vôd v obci Hajnáčka. Je ich viac, ale toto sú najväčšie.

Jednou z realizovaných stavieb je kanalizácia v Považanoch. Podarilo sa vám ju dobudovať v plánovanom termíne?

Koncom roka došlo k predĺženiu termínu výstavby. Fyzicky je kanalizácia zabudovaná, cesty sú zaasfaltované, prebiehajú komplexné skúšky. Tie by mali byť ukončené na jar, kedy bude stavba definitívne odovzdaná objednávateľovi. Stavbu s rozpočtom 3,3 mil. eur bez DPH sme realizovali dva roky. Stokovú sieť v obci v celkovej dĺžke 9,6 km tvorí gravitačné potrubie dlhé 8,1 km a 1,5 km výtlakového potrubia. Zabudovali sme tri kilometre domových odbočiek a zrealizovali výtlak do čističky odpadových vôd v Novom Meste nad Váhom v dĺžke 3,4 km. Spolu sme položili 16,1 km kanalizácie.

V roku 2021 ste dokončili viaceré rekonštrukcie mostných objektov. Ktoré považujete za najvýznamnejšie?

Každý z mostných objektov je významný, pretože jeho odstavenie ovplyvní život v celom regióne. Spomeniem ale dokončenú rekonštrukciu Oravského mosta, kde sme minulý rok ešte menili dilatačné uzávery ľavého mosta. Rozsahom bol veľmi zaujímavý most v obci Podvažie cez Váh, ktorý bol skutočne vo veľmi zlom stave. Počas prác na ňom bola úplne vylúčená doprava, jeho stav už totiž nedovolil žiadnu premávku civilných vozidiel.

Môžete priblížiť projekty na ktorých aktuálne pracujete?

Najväčšou zákazkou je aktuálne II. etapa obchvatu Brezna, 1. úsek s rozpočtom 16,6 mil. eur bez DPH. Stavba by mala byť ukončená v roku 2023. Dokončujeme most nad diaľnicou D1 v Piešťanoch, pred zimou sme začali práce na rekonštrukcii mosta v obci Úhorná v Košickom kraji, dokončujeme mosty na rýchlostnej ceste R2 Mýtna – Tomášovce, čaká nás začiatok rekonštrukcie mostu v Hlohovci cez Váh, ktorý bude pre vozidlá od apríla plne uzavretý, a dokončenie rekonštrukcie diaľničného mosta na D1 cez potok Iľanovianka. A už som spomínal zákazky, pri ktorých čakáme na podpis zmluvy – mosty Záhor a Sirník.

Minulý rok ovplyvnil stavebníctvo výrazný nedostatok stavebného materiálu. Ako ste sa s ním vysporiadali?

Pocítili sme to veľmi výrazne, ako každá stavebná spoločnosť. Ešte pred dvoma rokmi sme netušili, aký problém môže byť so zabezpečením výrobkov z plastu, ocele, alebo na báze epoxidových živíc. Minulý rok sme najčastejšie riešili problém včasného zásobenia. Prinieslo nám to zmenu pohľadu na zabezpečovanie jednotlivých komodít. Niektoré materiály sme nakupovali s niekoľkomesačným predstihom a dokonca aj na sklad, aby sme boli schopní plniť zmluvné termíny. Centralizovali sme naše požiadavky v rámci skupiny. Pomohla nám centralizácia objednávok a lepšia príprava zákaziek. V stavebníctve prakticky už neexistujú dodávky just-in-time. Táto doba priniesla nové riziká, ale aj príležitosti na revíziu procesov.

Stavebníctvo muselo riešiť aj obrovský nárast cien stavebných materiálov. Preceňujete svoje pripravované alebo existujúce stavby?

Preceňovanie je špecifický problém, pretože verejnú zákazku nemožno len tak preceniť. Ak je to možné u súkromných investorov, pri verejných zákazkách sa investori tvária, že to nejde. Aj keď sme podali množstvo nárokov, od objednávateľov nemáme odpovede. Ministerstvo dopravy SR hľadá vhodný mechanizmus ako pomôcť stavebným spoločnostiam, ale všetko je zatiaľ v štádiu príprav. Môžem len skonštatovať, že čím skôr bude oficiálne stanovisko, ako s tým majú naložiť naši objednávatelia, tým skôr to budeme môcť riešiť.

Na čo sa chcete sústrediť v budúcnosti?

Naším dlhodobým zámerom je upevňovať pozíciu spoločnosti SMS na stavebnom trhu. Sme silný hráč, ktorý je schopný dodávať mostné konštrukcie a rekonštruovať aj tie najťažšie a najzaujímavejšie stavby, a to isté v segmente vodovodov a kanalizácií. Našou ambíciou je byť stále kvalitnejším a efektívnejším partnerom pre našich investorov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...