1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SMS, a.s.

SMS 16Hrdí zamestnanci stavajú dokonalé diela

SMS, a.s., je dcérskou spoločnosťou SMP CZ, a.s., s vyše 60-ročnou tradíciou vo výstavbe a rekonštrukcii železobetónových mostov, oceľových a drevených lávok, mostov z priečnych prefabrikátov a letmej betonáže, ako aj závesných a visutých mostov. Firmy sú členom skupiny VINCI.

SMS má za sebou okrúhlu 20-ročnicu a pred sebou odhodlanie zostať inšpiráciou pre konkurenciu pri zachovaní základných hodnôt spoločnosti, kde bezpečnosť je na prvom mieste a spokojnosť zamestnancov aj obchodných partnerov a zákazníkov idú ruka v ruke so zodpovednosťou a dôslednosťou. Firma má divíziu dopravných stavieb a divíziu vodohospodárskych a pozemných stavieb, a tri regionálne závody – východ, stred a západ. O rozbehnutých zákazkách aj o plánoch SMS, a.s., hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti a člen predstavenstva Ing. Dalibor Novotný.

Spoločnosť SMS, a.s., sa zameriava primárne na výstavbu mostov, neskôr do portfólia pribudli aj energetické a ekologické stavby či protipovodňové opatrenia. Na akých projektoch pracujete aktuálne?

Našou najväčšou stavbou je momentálne diaľnica D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, kde sme tesne pred jej dokončením. Ďalší diaľničný úsek kde spolupracujeme je D1 Budimír – Bidovce, kde robíme niekoľko mostných objektov. Z dopravných projektov je to ešte oprava havarijnej situácie cesty v Oravskom Podzámku. Ďalej realizujeme ešte kanalizácie mikroregiónu Vlára – Váh, obcí Nemšová, Borčice, Bolešov, Kameničany a Slávnica v Trenčianskom kraji. Veľkou zákazkou, ktorú sme podpísali len nedávno a začíname ju realizovať, je kanalizácia a čistička v obci Valaská.

Stavba diaľnice D3 pri Žiline patrí k tým väčším a náročnejším nielen pre vašu firmu, ale aj pre Slovensko ako krajinu. Akými číslami ju možno charakterizovať?

Náš podiel prác na tejto zákazke je necelých 31 mil. eur a realizujeme na nej niekoľko veľkých objektov. Je to najmä most cez rieku Kysuca, a potom sú to mnohé objekty v tuneli, protihlukové steny na celej diaľnici, atď. Je to špecifická stavba, lebo ju tvoria len dva dlhé mosty a tunel, a v podstate tam nie je žiadny úsek diaľnice na zemnom telese. Je postavená v rekordnom čase, ak si uvedomíme, že sú tam dve tunelové rúry spolu s dĺžkou zhruba 5 km a boli vyrazené do dvoch rokov. Časovo bolo na tento úsek diaľnice 1100 dní, teda len niečo viac ako tri roky, a teda v porovnaní s inými úsekmi diaľnic na Slovensku s tunelmi, kde sú niekoľkoročné meškania, je to veľmi úspešný projekt.

D3 je veľkým projektom, kde musíte spolupracovať s inými veľkými stavebnými firmami. Aká je táto spolupráca?

Na tejto stavbe máme dvoch partnerov. Jedným z nich je člen skupiny VINCI, spoločnosť EUROVIA, kde máme už niekoľkoročnú, dlhodobú spoluprácu, ktorú hodnotíme veľmi pozitívne. V rámci konzorcia je spolupráca hladšia aj preto, že máme podobné, ak nie priam rovnaké štandardy. Do istej miery sú si tie firmy podobné. Kľúčová je spolupráca s investorom, v tomto prípade s Národnou diaľničnou spoločnosťou, ale aj so stavebným dozorom a s každým, kto je zainteresovaný na stavbe, ako je mesto Žilina, žilinská župa a všetky ostatné úrady. Na tejto stavbe patrí obrovská vďaka celému realizačnému tímu.

Spoločnosť sa díva nielen na horizont najbližších zákaziek, ale aj ďalej – firma už má víziu do roku 2025. Aké potreby a ciele ste do nej pretavili?

Vízia 2025 je projekt, na ktorom sme pracovali v minulom roku. Neobsahuje konkrétne úlohy, skôr definíciu hlavných hodnôt spoločnosti. Ide o to, aby sme si udržali a stále naberali tých najlepších pracovníkov na trhu, ktorí sú technicky zdatní a majú dostatok zručností. Záleží nám na atmosfére rodinnej firmy. Naším cieľom je byť dobrý partner nielen pre našich zákazníkov, ale aj pre firmy, ktoré pracujú pre nás. Znamená to pre nás dodržiavať dohody, pracovať v dohodnutých termínoch a kvalitne. Nemenej dôležitou je príslušnosť ku konzorciu VINCI, ktorá zabezpečuje stabilitu našej spoločnosti. A napokon, je to síce frekventovaná fráza, ale stále platí „safety first“. Bezpečnosť je pre každého nášho technika na stavbe na prvom mieste. Túto víziu na najbližšie roky vystihuje jej motto: „Sme hrdí zamestnanci, staviame dokonalé diela, sme dôveryhodný partner a inšpirácia pre našu konkurenciu”.

Za ostatný rok vašu prácu ocenilo hneď viacero certifikátov: spoločensky zodpovedný podnik, stabilný podnik (SMS patrí medzi 2 % slovenských podnikov, ktoré spĺňajú kritériá na udelenie Pečate stability od Národného informačného strediska), Cena Ministerstva dopravy a výstavby SR v súťaži Stavba roka 2016 za rekonštrukciu a novostavbu I/72 Zbojská, Sedlo – Tisovec, Čertova dolina.

Je za tým úsilie a práca každého zamestnanca našej spoločnosti, od riaditeľa až po robotníkov. V prvom rade je to bezpečnosť, keď sme za minulý rok mali len jeden pracovný úraz na všetkých stavbách dohromady. Získanie týchto certifikátov ovplyvnil aj kladný hospodársky výsledok za minulý rok a plnenie si záväzkov voči bankám a partnerom. Hospodársky výsledok súvisí aj so situáciou na trhu. Vlani bol útlm, nešli sme do mnohých rizikových zákaziek. Je to zodpovednosť na všetkých úrovniach. Aj naši technici sú vedení k tomu, aby dobre hospodárili.

Vlani tržby spoločnosti SMS klesli takmer o tretinu na 17,8 mil. eur, celkový zisk však vzrástol z necelých 4-tisíc eur na vyše 584-tisíc eur. V čom je rozdiel oproti predminulému roku? Boli vlani menšie investície ako predvlani?

V roku 2015 sa končilo čerpanie jedného balíka eurofondov, konkrétne z Operačného programu Doprava. Rok 2016 bol volebný, vláda sa kreovala, nevypisovala nové výzvy a úbytok verejných zákaziek bol enormný. To sa podpísalo aj na našom obrate. Sústredili sme sa na zákazky, ktoré nám priniesli zisk. Rok 2016 sme teda začali s čistým štítom a aj napriek prepadu na obrate sme potom dosiahli dobrý výsledok. Útlm na stavebnom trhu aj v tomto roku pretrváva, verím však, že sa nám podarí nielen podpísať zmluvu, ale najmä zahájiť vysúťažené projekty a v budúcnosti našej spoločnosti opäť tržby porastú.

Vlaňajší rok bol tiež v znamení vnútorných zmien – vznikla nová divízia aj projekt regionálnych závodov. Čím boli tieto zmeny podmienené a ako sa zatiaľ osvedčili?

Zmeny boli podmienené aj očakávaným prepadom v aktivitách a tržbách. Predpokladali sme, že veľkých zákaziek bude menej, sústredili sme sa preto aj na menšie zákazky. Z dvoch závodov sa jeden veľmi dobre etabloval, v druhom prípade uvidíme, ako to bude fungovať. A v tomto trende chceme pokračovať. Tento rok sme založili už tretí závod na južnom Slovensku, ktorému sa darí veľmi dobre. Sídli v Banskej Bystrici, vedie ho dlhoročný pracovník Pavel Kout, a v súčasnosti získal už štvrtú zákazku, čo je veľmi vzácne. Tento kolega dlhé roky pracoval ako vedúci projektov na veľkých zákazkách, využil svoju znalosť trhu a veríme, že bude jednou z našich opôr. Potenciál pre rozvoj tu je a veríme, že obce a vyššie územné celky budú chcieť investovať peniaze, budú rekonštruovať, opravovať chodníky atď. Chceme byť pri tom a zúčastniť sa aj týchto menších súťaží, rámcovo okolo 100-tisíc eur. Založenie regionálneho závodu, ktorý má troch až štyroch zamestnancov je spôsob, ako sa venovať malým zákazkám. Okrem týchto zmien sme takisto vlani zmenili názov zo Stavby mostov Slovakia na SMS, čím sme zavŕšili proces zmien súvisiacich s rozšírením portfólia dodávaných stavieb.

V spoločnosti máte internú súťaž zameranú na vyhľadávanie inovácií. Aký je záujem zo strany zamestnancov a aké sú najvýznamnejšie poznatky, ktoré firma takto od zamestnancov získala?

Túto súťaž inovácií robí naša materská spoločnosť SMP v Prahe. My sa do nej každý rok zapájame a výsledkom je vyššia zaangažovanosť zamestnancov v pracovnom procese. Je v nej mnoho kategórií, okrem iného aj už spomínaná bezpečnosť. Motivuje to zamestnancov, aby sa viac zapájali do života firmy a skupiny SMP celkovo. Napríklad kolega David Čáp vynašiel podložku pod rebrík, ktorú sme začali používať v rámci skupiny, čím predchádzame úrazom, ktoré sa stávali v minulosti, keď sa rebrík mohol pošmyknúť na mokrom alebo šikmom podklade. Odmena za tieto úspešné inovácie je aj finančná, ale najväčším ocenením je práve to, že sa dobrý nápad ujal a že sa v praxi používa.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...