1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Slovenská správa ciest

ssc 2 14Transparentnejšia, efektívnejšia a bližšie k občanom

Slovenskú cestnú infraštruktúru k 1. 1. 2020 tvorilo viac ako 18-tisíc kilometrov ciest, ktoré sa ďalej delia na diaľnice, diaľničné privádzače, rýchlostné cesty a cesty I., II., a III. triedy. Veľkú väčšinu tejto infraštruktúry vlastní štát alebo samosprávne kraje, ktorí majú určených správcov zodpovedných za opravu, údržbu a rekonštrukciu im zverených úsekov. Štátna organizácia Slovenská správa ciest je štátom určený správca ciest I. triedy v dĺžke presahujúcej 3,1-tisíc kilometrov. Slovenská správa ciest (SSC) je rozpočtová organizácia zriadená Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky na základe zákona.

Organizačnú štruktúru SSC tvorí generálne riaditeľstvo so štyrmi úsekmi a štyri investičné výstavby a správy ciest (IVSC Bratislava, IVSC Banská Bystrica, IVSC Košice, IVSC Žilina), ktoré zabezpečujú výstavbu, údržbu a opravy ciest I. triedy.

SSC sa zaoberá všetkými oblasťami cestnej infraštruktúry. Je zodpovedná za realizáciu koncepcie rozvoja cestnej siete na Slovensku, dopravného plánovania, ako aj technického rozvoja. Zabezpečuje prípravu a výstavbu ciest I. triedy a na dobu prechodnú (do dokončenia výstavby) aj vybraných diaľničných privádzačov. Zabezpečuje tiež vykonávanie a priamo vykonáva údržbu, opravy a správu cestnej siete s ohľadom na hospodárnosť, plynulosť a bezpečnosť dopravy. Od svojho vzniku je členom Svetovej cestnej asociácie (World Road Association – WRA/PIARC), Medzinárodnej cestnej federácie (International Road Federation – IRF) a ďalších medzinárodných inštitúcií.

Ako rozpočtová organizácia mala SSC schválený rozpočet na výdavky za rok 2019 vo výške presahujúcej 132 miliónov eur, z čoho na bežné výdavky bolo určených 68,9 milióna eur. Práve medzi bežné výdavky patrí aj údržba, opravy a rekonštrukcie ciest I. triedy, do ktorých bolo v minulom roku investovaných viac ako 40,6 milióna eur. Pre investičné výstavby a správy ciest v štyroch slovenských mestách bolo určených 37,1 milióna eur. Zvyšné finančné prostriedky boli použité na servis dopravných technologických zariadení, údržbu diagnostických a meracích zariadení, hospodárenie s vozovkami, váženie vozidiel či na hospodárenie s mostami.

Nevykonáva len údržbu a rekonštrukciu ciest

Slovenská správa ciest ako správca ciest I. triedy u nás okrem bežných správcovských činností zabezpečuje a koordinuje postupy správcov na celoštátnej úrovni v oblasti systému hospodárenia s vozovkami a mostami, s čím veľmi úzko súvisí aj tvorba Technických predpisov Ministerstva dopravy a výstavby SR. Systém hospodárenia s vozovkami a mostami využíva pre svoje účely moderné elektronické nástroje v podobe informačného systému modelu cestnej siete, ktorý reflektuje na požiadavky zmien v legislatíve, ako aj na požiadavky správcovských organizácií pri správe a údržbe komunikácií. Systém hospodárenia s mostami je komplexný názov pre riešenie mostov od výstavby až po demoláciu, kde najdlhší čas je venovaný práve správe a údržbe objektu, ktorý vyžaduje počas životnosti menšie či väčšie zásahy z dôvodu zabezpečenia prevádzkyschopnosti v čo najdlhšom časovom rozmedzí, s prihliadnutím na vynaložené ekonomické prostriedky.

Dlhodobo podhodnotené objemy finančných prostriedkov vynakladaných na údržbu, opravy a prestavby mostov spôsobili, že tieto konštrukcie sú veľakrát prevádzkované v obmedzenom režime. To spôsobuje rôzne obmedzenia v doprave, či už spomalením, alebo obmedzením ťažšej dopravy na týchto úsekoch. „Naším cieľom je aj naďalej zintenzívňovať objem stavebných a nestavebných prác na mostných objektoch s cieľom zachovať v prevádzke mosty bez obmedzujúcich kritérií,“ hovorí generálna riaditeľka JUDr. Martina Tvrdoňová, PhD.

Rekonštrukcia mostov z operačného programu

Operačný program Integrovaná infraštruktúra predstavuje programový dokument Slovenskej republiky o čerpaní pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy, informatizácie spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií na roky 2014 – 2020. Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility, hospodárskeho rastu, posilnenie výskumu, technologického rozvoja a inovácií a zvýšenie konkurencieschopnosti malých a stredných podnikov prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry, verejnej osobnej dopravy a inovačných kapacít a rozvoja malého a stredného podnikania. V cestnej doprave projekt podporuje výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest vrátane privádzačov, budovanie inteligentných dopravných systémov, zvyšovanie bezpečnosti cestnej dopravy, výstavbu a modernizáciu ciest I. triedy.

Z uvedeného operačného programu SSC v súčasnosti realizuje alebo v blízkej budúcnosti plánuje realizovať rekonštrukciu mostov ako súčasť viacerých projektov. Projektov uchádzajúcich sa o prostriedky z fondov Európskej únie je spolu 9, pričom 8 z nich sa sústredí najmä na výstavbu a zlepšenie bezpečnostných parametrov na cestách I. triedy a jeden na modernizáciu a rekonštrukciu mostov ciest I. triedy v Košickom, Prešovskom, Banskobystrickom, Nitrianskom, Trnavskom, Trenčianskom a Žilinskom kraji. Z projektu modernizácie a rekonštrukcie môžeme spomenúť dva mosty Strečno, ale aj mosty v Ubli alebo most v Námestove. Celkovo bude zrekonštruovaných 25 mostov.

Čo sa týka projektov výstavby a zlepšenia bezpečnostných parametrov mostov, v 1. etape sa v Košickom a Prešovskom kraji zrekonštruuje 7 mostov a následne v druhej etape ďalších 21 mostov. Bezpečnejší tak bude napríklad most v Poprade, nadjazd v Ľubotíne, ale aj dva mosty v Sabinove, most v Lenartove, Hôrke či Stratenej. Najväčší slovenský kraj sa najskôr dočká rekonštrukcie 7 mostov napríklad v Podbrezovej, Brusne či Brezne, a následne príde na rad 8 mostov. V Nitrianskom a Trenčianskom kraji budú najprv zrekonštruované dva mosty – jeden v Seredi a druhý v Medveďove, a neskôr prejdú rekonštrukciou ešte 4 mosty. V Žilinskom a Trenčianskom kraji má SSC v pláne rekonštrukciu 7 mostov, napríklad v Liptovskej Osade, Ružomberku či Trstenej, a následne je pripravený projekt na rekonštrukciu ešte 10 mostov, a to v Hybe, Čadci a Bielom Potoku.

Budúcnosť SSC pod novým vedením

V apríli tohto roka došlo k zmene na pozícii generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest. Minister dopravy do tejto funkcie vymenoval JUDr. Martinu Tvrdoňovú, PhD., ktorá chystá pod svojím vedením rôzne zmeny vo fungovaní štátnej príspevkovej organizácie. „Mojím základným cieľom je významne zlepšiť celkové fungovanie SSC, a tým poskytovať kvalitnejšie a efektívnejšie verejné služby občanom SR. Slovenská správa ciest pôjde v súlade s filozofiou nového ministra dopravy. Nové smerovanie SSC teda bude robiť veci transparentne, hospodárne a efektívne. Hlavne preto som sa rozhodla túto funkciu prijať.

V súčasnosti intenzívne pracujeme na novej stratégii SSC. Môžem prezradiť, že by som bola rada, aby sa SSC reštartovala a vybudovala na troch nosných pilieroch, ktorými sú plánovanie a prioritizácia, efektívnosť a odbornosť. Tieto tri piliere sú vzájomne previazané a iba manažérskym prístupom dosiahnuteľné. Tiež sa plánujeme viac priblížiť občanom hlavne ohľadne informovanosti o jednotlivých krokoch a projektoch SSC. Chceme čo najviac eliminovať prípadné negatívne aspekty pri rekonštrukcii a pri obnove ciest I. triedy a ich zariadení,“ uzatvára svoje plány nová generálna riaditeľka Slovenskej správy ciest.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...