1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Slovenská správa ciest

Slovenska sprava ciest 16Prioritou bude maximálne využitie európskych zdrojov

Slovenská správa ciest (SSC) je samostatná rozpočtová organizácia, ktorú zriadilo k 1. januáru 1996 vtedajšie Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. K jej hlavným úlohám patrí správa viac než 3185 km ciest I. triedy a súvisiacich pozemkov vo vlastníctve Slovenska vrátane investorskej činnosti. Okrem toho zabezpečuje aj dopravné plánovanie, dopravné inžinierstvo, centrálnu technickú evidenciu cestných komunikácií a ďalšie aktivity, ktoré prispievajú k zlepšovaniu stavu cestnej siete krajiny.

Je známe, že proces rozvoja a údržby ciest je technicky aj finančne veľmi náročný. Napriek tomu sa SSC darí realizovať mnohé projekty, ktoré významne zjednodušujú život motoristom. Nielen o rozpracovaných a plánovaných stavbách sa Priemysel Dnes porozprával s Mgr. Luciou Karelovou, hovorkyňou Slovenskej správy ciest.

Ako sa darilo Slovenskej správe ciest po finančnej stránke? Podelíte sa s nami o konkrétne ekonomické ukazovatele za rok 2018 a prvý štvrťrok aktuálneho účtovného obdobia?

V roku 2018 sa v oblasti bežných výdavkov dostali celkové náklady spojené so správou, prevádzkou, údržbou a opravami ciest I. triedy na úroveň cca 66,7 mil. eur, ktoré boli vyčerpané na 100 %. Čo sa týka všetkých zdrojov kapitálových výdavkov vrátane fondov EÚ a účtu Grantov programov EÚ, tie dosiahli úroveň cca 175 mil. eur. Boli využité hlavne na rekonštrukcie, resp. výstavby nových úsekov ciest I. triedy, a to vo výške 100 %.
 
V prvom kvartáli roku 2019 sa v oblasti bežných výdavkov dostali celkové náklady spojené so správou, prevádzkou, údržbou a opravami ciest I. triedy na úroveň cca 51 mil. eur. V 1Q bolo čerpanie finančných prostriedkov na úrovni 35 %, t.j. 18 mil. eur. Čo sa týka všetkých zdrojov kapitálových výdavkov vrátane finančných prostriedkov alokovaných na Platobnej jednotke MDV SR, zo Štátneho rozpočtu, z fondov EÚ a z účtu Grantov programov EÚ, tie dosahujú na rok 2019 úroveň cca 135,5 mil. eur a k 31. marcu 2019 boli čerpané vo výške 7 %, t.j. 10 mil. eur.

Jedným z najvýznamnejších projektov vašej organizácie je výstavba cezhraničného mosta Komárno – Komárom, vrátane stavby prístupovej cesty k mostu v Komárne. Po výstavbe bude most s úctyhodnou výškou pylónu cez 118 m najvyšším mostom na slovenskom a maďarskom území. V akej fáze sa aktuálne nachádza realizácia tejto stavby?

Spodná stavba (t.j. opory a piliere č. 1 až č. 6) je kompletne založená a zabetónovaná a v súčasnosti sa budujú kamenné obklady čiel pilierov v Dunaji (piliere č. 2 až č. 4). Čo sa týka pylónu, v Česku je jeho výroba v záverečnej fáze a vyrába sa posledný segment č. 34. V súčasnosti sú na stavbe namontované segmenty pylónu až po segment č. 20, takže ešte treba osadiť a zvariť 14 segmentov pylónu. Na nosnej konštrukcii mosta je osadených všetkých päť segmentov z maďarskej strany, zo slovenskej strany je osadených 16 ks segmentov. Ešte ostáva namontovať, zvariť a zavesiť na laná 15 ks segmentov hlavného 252 m dlhého poľa nad plavebnou dráhou. Výroba v Poľsku, Komárne a v Budapešti je v záverečnej fáze a v dostatočnom predstihu pred montážou. Taktiež prebiehajú práce na mostnom zvršku – rímsy, obrubníky atď. Na prístupovej komunikácii je ešte potrebné uložiť obrusnú vrstvu asfaltu, vybudovať dopravné značenie, zvodidlá, krajnice a pod. Na prístupovej komunikácii sa buduje aj lávka pre peších, lávka pre cyklistov a bude potrebné ešte dobudovať rozšírenie hrádze.

Ktoré z ďalších projektov minulého roka by ste nám chceli osobitne predstaviť?

Významnou a finančne nákladnou stavbou je napríklad rekonštrukcia cesty I/65 Turčianske Teplice – Príbovce. Cieľom tohto stavebného projektu je zvýšenie technickej úrovne na predmetnom úseku cestnej siete, a tým aj cestovnej rýchlosti, bezpečnosti užívateľov tohto úseku a zlepšenie životného prostredia obyvateľov jeho okolia. Účelom stavby je zlepšenie povrchu vozovky odstránením poškodeného betónového povrchu a jeho nahradenie polotuhou vozovkou so živičným povrchom. Posun kvality navrhovaného riešenia oproti súčasnému stavu najlepšie vyjadrujú dopravno-prevádzkové kritériá – osobitne rýchlosť, resp. cestovný čas, bezpečnosť pohybu užívateľov a environmentálne prínosy v čase predpokladaného užívania pripravovanej stavby. Realizovaná rekonštrukcia pomôže k zvýšeniu plynulosti a bezpečnosti premávky a zabezpečí plynulý a bezpečný prejazd vozidiel. Náklady na túto stavbu sú vo výške takmer 22,7 milióna eur a projekt je financovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
 
Dôležitým projektom je aj modernizácia a rekonštrukcia mostov ciest I. triedy – 2. fáza, v rámci ktorého sa zrekonštruuje 10 mostov v Prešovskom a Košickom kraji. Účelom a cieľom projektu je odstrániť nevyhovujúci technický stav týchto mostov, vďaka čomu sa znížia negatívne vplyvy z cestnej dopravy (zníži sa hluk, vibrácie, emisie a pod.), dôjde k zníženiu cestovných časov, zvýši sa plynulosť premávky, zníži sa spotreba pohonných hmôt, skvalitní sa dopravná dostupnosť územia a neposlednom rade sa zvýši bezpečnosť cestnej premávky. V rámci rekonštrukcií sa na mostoch uskutočnia rôzne búracie práce spojené s odbúraním zvršku mostovky, chodníkov, rímsovej časti, izolácie, poškodených povrchov nosnej konštrukcie a rôzne iné búracie práce. Na niektorých mostoch sa uskutoční realizácia nových krídel, zastabilizujú sa klincami opory mosta, čelá opory sa obetónujú a pridajú výstuže. Následne sa zrealizuje nový úložný prah, úložné bločky a záverná stienka. Súčasťou rekonštrukcie sú aj obnovy krycej vrstvy betónu na celej ploche nosnej konštrukcie a spodnej stavby. Na záver sa uskutočnia terénne úpravy okolia mostov. Zmluva o dielo je vo výške 2 732 207 eur a na projekt sme takisto získali financie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Nedávno sa váš pracovník zúčastnil konferencie Softecon, na ktorej predstavil výskumno-vývojovú úlohu rozpoznávania porúch povrchu vozovky zo záznamov zariadenia LineScan. Aké sú doterajšie výsledky tohto riešenia na báze umelej inteligencie? Môžete uviesť aj štatistické porovnanie presnosti voči súčasnému konvenčnému riešeniu?

Riešenie automatizovaného rozpoznávania porúch vozovky zo záznamov zariadenia LineScan metódami umelej inteligencie je v súčasnosti vo vývoji. Doterajšie testy na vybraných vzorkách záznamov ukazujú priemerné zvýšenie presnosti detekcie porúch o 25 % voči konvenčnému riešeniu. Naplánované sú ďalšie merania a porovnávacie testy novej metódy s využitím umelej inteligencie voči konvenčnému riešeniu a manuálne anotovaným referenčným záznamom (tzv. ground truth). Podľa výsledkov bude prebiehať ďalšie spresňujúce trénovanie modelov umelej inteligencie.

Odborná verejnosť vždy víta cestné konferencie usporadúvané vašou organizáciou. Na aké témy budú zamerané tohtoročné podujatia?

V dňoch 16. – 18. septembra 2019 sa v hoteli Bešeňová bude konať konferencia s medzinárodnou účasťou Bezpečnosť cestnej premávky 2019. Problematika bezpečnosti cestnej premávky sa stala neodmysliteľnou súčasťou nášho života, ktorej je potrebné venovať náležitú pozornosť. Aktuálny, už 15. ročník konferencie BECEP poskytuje priestor na výmenu informácií súvisiacich s bezpečnosťou premávky, priestor, kde sa nielen široká odborná verejnosť, ale aj pracovníci štátnej správy, samosprávy, dopravní policajti okresných a krajských dopravných inšpektorátov, odboru dopravnej polície Prezídia policajného vzoru Ministerstva vnútra SR, projektanti a taktiež zástupcovia vedeckých a výskumných inštitúcií podelia o svoje skúsenosti, nové poznatky a podnety v cestnom hospodárstve zamerané na zvyšovanie bezpečnosti na pozemných komunikáciách.

Prezradíte nám ciele a plány vašej spoločnosti do budúcnosti?

V tomto momente sa zameriame na krátkodobé ciele. V oblasti bežných výdavkov bude zákonitou snahou získať čo najväčší balík finančných prostriedkov na údržby a opravy nielen samotných vozoviek, ale aj ostatných súčastí cestného telesa, ktoré nemalou mierou vplývajú na prevádzkyschopnosť a bezpečnosť cestnej premávky. V oblasti kapitálových výdavkov je najväčšou prioritou využiť v plnej miere celkové prostriedky, ktoré sú alokované v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra, vďaka čomu zabezpečíme kvalitnejšiu infraštruktúru do budúcnosti.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...