1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SLOVARM, a.s.

SLOVARM 20Rozvoj postavený na tradícii

Spoločnosť SLOVARM vznikla v roku 2000 ako nástupca Slovenskej armatúrky Myjava. Špecializuje sa na výrobu domových a bytových armatúr, komponentov pre rozvody vzduchu, studenej a teplej vody, pary a ústredného vykurovania. Má významné postavenie na trhoch v strednej a východnej Európe, viac ako 100 zmluvných obchodných partnerov na Slovensku a v Česku a 30 kooperačných partnerov. Svoje výrobky exportuje do 24 krajín sveta.

Rok 2019 hodnotí spoločnosť po ekonomickej stránke ako úspešný. Ako prezradila obchodná riaditeľka Ing. Viera Čuvalová Janigová, „minulý rok priniesol strategické spojenie a nemalé investície, ako napríklad nový expedičný sklad.“

SLOVARM má široké portfólio. Môžete prezradiť čo je vaším nosným výrobným programom?

Gro nášho portfólia tvoria mosadzné armatúry na vodu a kúrenie. Špecializujeme sa zároveň aj na výrobný systém P-PR a PEX-THERM. Je to výroba rúr, tvaroviek, ventilov alebo guľových kohútov z plastu. Nasleduje výroba sanitárnych armatúr a zákazková výroba, ktorú nazývame neštandardná výroba.

V myjavskom závode máte vlastné vývojové stredisko. Čo sa jeho pracovníkom podarilo a na čom aktuálne pracujú?

Jedným z našich kľúčových výrobkov je poistný ventil k ohrievačom vody, ktorému venujeme v rámci vývoja špeciálnu pozornosť. Momentálne pracujeme na novom type poistného ventilu, ktorý bude spĺňať aj tie najprísnejšie kritériá a požiadavky našich zákazníkov, medzi ktorých patria aj regionálni lídri vo výrobe ohrievačov vody ako Tatramat, člen skupiny Stiebel Eltron, a Družstevní Závody Dražice, člen skupiny Nibe.

SLOVARM je členom skupiny Energy Group. Aké je vaše postavenie v rámci Skupiny?

Dovolím si povedať, že veľmi silné. Svoju pozíciu sme ešte viac posilnili strategickým spojením s druhou veľmi silnou firmou v Skupine SLOVPLAST MYJAVA, a.s. Od januára 2020 vystupujeme pod spoločným názvom SLOVARM, a.s.

Čo vás k tomuto spojeniu viedlo a aký to má dopad na zákazníkov resp. obchodných partnerov?

Obe spoločnosti majú v Myjave dlhodobú tradíciu výroby armatúr, ku ktorej sa hrdo hlásia. Vo vzájomnom spojení výrobných procesov a v zlúčení portfólia vidíme mnohé výhody. Obe firmy sú od seba vzdialené iba niekoľko metrov. Zlúčením skladových, logistických a administratívnych priestorov vzniknú úspory, ktoré vieme ďalej investovať, byť efektívnejší, pružnejšie reagovať na požiadavky trhu a vytvoriť modernú a prosperujúcu spoločnosť.

Viac ako 70 % vašej produkcie smeruje na export. Kto sú vaši najvýznamnejší odberatelia?

Slovenský trh tvorí 29 % nášho odberu. Export je preto pre nás nesmierne dôležitý. Do susedného Česka putuje 45 % výrobkov, 10 % do východnej Európy a 10 % do balkánskych krajín. Zostatok, približne 6 %, ide do zvyšku sveta. Našimi zákazníkmi sú globálne etablované značky, medzi inými spoločnosti Gienger, Wosley, PIPE LIFE, Wavin, VAG Group či NIBE.

Vysoký obchodný potenciál vidíte v Srbsku a Bielorusku, kde máte vytvorené dcérske spoločnosti. Prečo práve tieto krajiny? Môžete priblížiť ich možnosti?

V Srbsku máme obchodnú kanceláriu už od roku 2006 a v Bielorusku od roku 2009. Obe krajiny boli vybrané na základe ich strategicky výhodnej polohy, kultúrnej, mentálnej a jazykovej blízkosti s okolitými krajinami. Obe krajiny majú spoločnú hranicu s Európskou úniou. Srbsko, ako najväčšia a zároveň centrálna časť bývalej Juhoslávie, má potenciál obhospodarovať všetky okolité krajiny, ktoré vznikli jej rozpadom. Bielorusko, ktoré je podobne veľký trh ako Srbsko a je bývalou zväzovou republikou Sovietskeho zväzu, je v súčasnosti v colnej únii s Ruskom, Kazachstanom, Kirgizskom a Arménskom, preto ho môžeme považovať za vstupnú bránu na „východ“.

Slovenský priemysel začal aktívne riešiť agendu Priemysel 4.0. Aká je situácia v SLOVARM-e?

Priemysel 4.0 je momentálne najznámejší trend a do budúcnosti bude neodmysliteľnou súčasťou každého fungujúceho výrobného podniku. To isté platí aj pre našu spoločnosť. V súčasnej dobe pracujeme na viacerých projektoch z tejto témy. Za zmienku určite stojí výber a implementácia moderného ERP systému, ako aj projekty zamerané na zber a ukladanie dát priamo z výrobného procesu. Neodmysliteľnou súčasťou sú riešenia automatizácie pomocou kolaboratívnych robotov priamo vo výrobe s cieľom zefektívniť daný proces.

Stredná a východná Európa začali čeliť významnému nástupu automatizácie, dramaticky rastie dopyt po kolaboratívnych robotoch. Aké sú vaše zámery v oblasti robotizácie?

V našej spoločnosti sme, samozrejme, takisto nútení riešiť automatizáciu, nakoľko počet pracovníkov, ktorí sú ochotní pracovať v našom odvetví, sa neustále znižuje. Automatizácia však nie je procesom, kedy chceme nahradiť pracovníkov strojmi, skôr naopak, snažíme sa zefektívniť výrobu dosiahnutím viacstrojovej obsluhy, kedy pracovník vďaka robotizácii dokáže obsluhovať viac strojov naraz, a tým pádom je aj lepšie platovo ohodnotený. Pri výrobe, kedy opracovávame ten istý produkt denne, využívame priemyselného robota ABB. Pri súčiastkach, kde je potrebné častejšie prenastavenie stroja, využívame kolaboratívneho robota UR 5.

Vlani sme zakúpili dva CNC sústruhy s robotickou rukou na zakladanie a vykladanie výkovkov do stroja na opracovanie. Automatizáciu využívame aj v najťažšej časti našej výroby, a to v kováčni, kde sa automatizáciou snažíme uľahčiť pracovníkom túto ťažkú prácu. Na kovacích lisoch od talianskej firmy Mecolpress sme úspešne doinštalovali robotické ruky na zakladanie zohriatych mosadzných špalíkov do kovacieho nástroja. Naším zámerom je pokračovať v tomto trende a v súčasnosti riešime ďalšie projekty.

Na všetkých trhoch, na ktorých pôsobíte, je veľmi silná konkurencia. Napriek tomu sa vám však darí presadiť. Čo považujete sa svoju najväčšiu konkurenčnú výhodu?

Asi to už bude znieť ako klišé, ale tradícia výroby armatúr v Myjave je taká silná a preslávená aj za hranicami, že sa jej skutočne radi držíme a staviame na tom, čo naši predkovia krvopotne vybudovali. Tieto silné hodnoty minulosti sú akýmsi hnacím motorom do budúcnosti. Samozrejme, na biznis nestačia iba hodnoty a tradícia, treba jednoducho a stručne povedané „makať“, z každej chyby sa rýchlo poučiť a vytrvať. Veľkou konkurenčnou výhodou sú dlhoročné skúsenosti odborných pracovníkov a zručnosť výrobného personálu v oblasti výroby armatúr v kombinácii s unikátnymi technológiami na výrobu a spracovanie mosadze.

Môžete priblížiť najväčšie problémy a prekážky, ktoré vám najviac komplikujú podnikanie a výrobný proces?

V súčasnej dobe je najväčším problémom nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Ide hlavne o údržbu a nastavovanie. Väčšina strojného vybavenia v našej spoločnosti sa skladá zo špeciálnych strojov navrhnutých a vyrobených pre našu výrobu. Starší pracovníci odchádzajú do dôchodku a mladšej generácii chýba prax, chuť a samostatnosť. Zo škôl prichádzajú skoro bez praxe a bez záujmu o túto prácu. Drvivá väčšina má vidinu ľahkej práce za neuveriteľne veľkú mzdu, pričom ich praktické vedomosti sú mizivé. Druhým problémom je platná legislatíva, ktorá nás núti vynakladať nemalé finančné prostriedky na jej dodržiavanie, a pritom nás v úzadí ničí lacný dovoz z krajín, ktoré tieto pravidlá nemusia dodržiavať.

Aká je vízia vašej spoločnosti? Čo považujete za najdôležitejšie?

Momentálne sa veľa našich aktivít sústreďuje okolo spomínaného zlúčenia dvoch firiem SLOVARM a SLOVPLAST do jednej. Vyžaduje si to obrovské množstvo práce a nasadenie každého jedného zamestnanca. Ide o zmenu loga a s tým súvisiacich opatrení, školenia personálu, sťahovanie a rekonštrukciu firemných priestorov, a neoddeliteľnou súčasťou je aj optimalizácia procesov a modernizácia. Náš zákazník a obchodný partner však, pochopiteľne, nemôže tento náš zvýšený nápor pocítiť, jedine ak v dobrom. Veríme, že naše úsilie prinesie svoje ovocie. Sme firma, ktorá môže stavať na histórii a know-how, čo určite posilní naše postavenie na trhu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...