1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ŠKODA AUTO, a.s.

SKODA Auto 4 14Na hranici maximálnej výrobnej kapacity

Automobily značky ŠKODA majú dlhú tradíciu v Čechách a na Slovensku, ale s úspechom prerazili aj vo svete. V roku 2012 bolo na trh dodaných viac ako 939 200 vozidiel, čo je 6,8-% nárast v porovnaní s predošlým rokom.

Tieto čísla predstavujú nový rekord tejto značky v strednej a východnej Európe. Obrat skupiny ŠKODA AUTO vzrástol medziročne o 4 % na hodnotu 262,6 miliardy českých korún, čo je jej doterajšie historické maximum. Úspechy automobilky v roku 2012 dokazujú jej silnú rastovú stratégiu. Značka ŠKODA je tak na dobrej ceste k splneniu vlastného cieľa, ktorým je zvýšenie ročnej produkcie do roku 2018 na úroveň 1,5 milióna vozidiel.

Skupina ŠKODA AUTO patrí medzi najvýznamnejšie ekonomické zoskupenia v Českej republike. Tvorí ju materská spoločnosť ŠKODA AUTO, a.s., a jej plne konsolidované dcérske spoločnosti ŠKODA AUTO Deutschland GmbH, ŠKODA AUTO Slovensko, s.r.o., Skoda Auto India Private Ltd. a iné pridružené spoločnosti. Materská spoločnosť ŠKODA AUTO je českou spoločnosťou s viac než 100-ročnou tradíciou výroby automobilov. Značka ŠKODA patrí zároveň k najstarším automobilovým značkám na svete. Jediným akcionárom materskej spoločnosti je Volkswagen International Finance N.V. so sídlom v Amsterdame, ktorý je nepriamo 100-% dcérskym podnikom spoločnosti VOLKSWAGEN AG.

Automobily značky ŠKODA schádzajú z výrobných liniek závodov situovaných v niekoľkých krajinách. Okrem Českej republiky sa nachádzajú v Číne, Indii, Rusku, na Ukrajine, v Kazachstane a na Slovensku. V Čechách sú vybudované tri výrobné závody – v Mladej Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách.

Ekologickejšia výroba v Kvasinách

V najmladšom českom výrobnom závode v Kvasinách bola len nedávno uvedená do prevádzky nová kogeneračná jednotka. Investícia sa realizovala vo výške troch miliónov eur a samotná výstavba trvala 7 mesiacov. 2/3 investovanej čiastky hradila spoločnosť ŠKODA AUTO, 1/3 bola financovaná zo štrukturálnych fondov Európskej únie.

Využívaním kogenerácie vo svojich závodoch realizuje ŠKODA ďalší dôležitý krok v rámci ekologickej stratégie GreenFuture, ktorej cieľom je zlepšenie hospodárskeho výsledku pri znížení záťaže pre životné prostredie. GreenFuture stojí na troch pilieroch: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. Hlavným bodom GreenProduct je zvyšovanie efektivity vozidiel znižovaním spotreby a tým i emisií CO2. Cieľom GreenFactory je najmä zníženie spotreby elektrickej energie a vody o 25 %, zníženie množstva emisií a ešte vyššia recyklácia. Tretí pilier GreenRetail je zameraný na trvalo udržateľný rozvoj predajných zastúpení a dielní.

V režime kogenerácie sa súčasne vyrába elektrický prúd a teplo. V porovnaní s oddelenou výrobou sa tak podstatne znižuje spotreba energie a tým i emisie CO2 . Vďaka tomuto novému zariadeniu závod zníži emisie CO2 o 10 %, teda o 8-tisíc ton CO2 ročne. Takéto množstvo CO2 vznikne napríklad pri spálení asi 300 vagónov hnedého uhlia. Obe kogeneračné jednotky nového zariadenia ročne vyrobia 22 500 MWh elektrickej energie a rovnaké množstvo tepelnej energie. Elektrina a teplo vznikajú činnosťou plynového motora spaľujúceho zemný plyn. Teplo z výfukových plynov sa využíva na ohrev vody. O viac informácií o výrobnom závode v Kvasinách sme požiadali výrobného riaditeľa Ing. Pavla Richtra.

Ste riaditeľom najmladšieho závodu ŠKODA AUTO v Českej republike. Priblížte nám históriu výroby automobilov v Kvasinách.

História závodu v Kvasinách začala v polovici roka 1934, kedy inžinier Janeček založil firmu na výrobu automobilových karosérií a následne i výrobu vozidiel značky Jawa. Podstatným modelom tejto doby je kabriolet Jawa Minor. Od roku 1949 bola firma začlenená do spoločnosti AZNP Mladá Boleslav (Automobilové závody národní podnik), a to až do roku 1991, kedy došlo k spojeniu AZNP so spoločnosťou Volkswagen. To sa už píše novodobá história podniku.

ŠKODA AUTO má niekoľko výrobných závodov v ČR, ale aj v zahraničí. Aká pozícia medzi nimi patrí vášmu závodu? Koľko máte zamestnancov, aký je váš objem výroby a obrat?

Závod v Kvasinách je integrálnou súčasťou spoločnosti ŠKODA AUTO, spolu s českými závodmi v Mladej Boleslavi a vo Vrchlabí. V Kvasinách dosahujeme celkovú dennú výrobnú kapacitu 800 vozidiel a zamestnávame 4 500 ľudí. V roku 2012 vyrobila ŠKODA AUTO v Kvasinách takmer 154-tisíc vozidiel.

Aké modely sa vyrábajú, resp. sa v minulosti vyrábali vo vašom závode? Chystáte rozšírenie výroby aj o nové produkty?

V Kvasinách sa vyrábali dodnes nádherné a zberateľmi vyhľadávané vozidlá ako napríklad slávny kabriolet ŠKODA Felicia alebo športová ŠKODA 110 R Coupé. Kvasiny sa po roku 1991 venovali predovšetkým výrobe modelu Felicia Pick-up pre export do zahraničia. V roku 2001 sme potom začali s výrobou našej vlajkovej lode ŠKODA Superb, s ktorou súviseli prvé významné investície do modernizácie závodu. A pokračovali ďalšie významné investície, napríklad s výrobou modelu Roomster v roku 2006. Ako tretí modelový rad pribudlo do Kvasín v roku 2009 prvé SUV značky ŠKODA Yeti. K rozšíreniu výroby o ďalší model zatiaľ nepadlo žiadne konkrétne rozhodnutie.

V Kvasinách sa plánovalo rozšírenie výrobnej kapacity, a tým aj výrazné zvýšenie počtu zamestnancov. Kedy by malo k nemu dôjsť a o aké kapacitné rozšírenie ide?

K zvýšeniu výrobných kapacít došlo na začiatku tohto roka presunom výroby modelu Roomster z Vrchlabí, kde bolo nutné uvoľniť kapacity pre výrobu modernej prevodovky DQ 200. S nábehom modelu ŠKODA Roomster potom súviseli investície do novej logistickej haly. Ďalším významným krokom bolo odštartovanie výstavby novej zvarovne s investíciou viac než 62 miliónov eur, ktorá nám umožní ďalšie rozšírenie výrobných kapacít závodu.

Modernizujeme a rozširujeme nielen výrobné priestory, ale investujeme predovšetkým do nových technológií, ktoré prinášajú väčšiu efektivitu a presnosť. Inovácie súvisia s každou novou investíciou do výrobného závodu. Okrem toho sú optimalizované i logistické procesy. Novo koncipované boli aj skúšobné zariadenia na konečnej montáži.

Je všeobecne známe, že automobilový priemysel vo svete zažíva krízu. Ako sa znížený predaj áut dotkol vášho závodu? Boli ste nútení obmedziť výrobu, prípadne ste prijali iné opatrenia?

K miernemu poklesu výroby v Kvasinách došlo, ale to predovšetkým v spojení s nábehom modernizovaných modelov Superb a Yeti. V súčasnosti sa vďaka záujmu zákazníkov blížime k hranici maximálnej výrobnej kapacity.

Ako vidíte z vášho pohľadu ďalší vývoj závodu, automobilky a aj celého automobilového odvetvia?

Automobilový priemysel zažíva dobu veľkých zmien. Kríza priniesla väčší tlak na konkurencieschopnosť a preverila všetkých automobilových výrobcov. Budúcnosť je v efektivite a vysokej miere flexibility. V minulosti automobilky predstavovali jeden nový model raz za 10 rokov, ŠKODA AUTO dnes deklaruje dva nové alebo prepracované modely každý rok. S tým sú, samozrejme, spojené vysoké požiadavky nielen na technický vývoj, ale predovšetkým na samotnú výrobu. Vďaka perfektnému tímu pracovníkov vo výrobe to zvládame bez problémov.

Aké sú vaše najnovšie aktivity a zrealizované projekty? Prípadne, aké sú vaše plány do budúcnosti?

Máme za sebou nábeh výroby modernizovaných modelov Superb a Yeti. Sprevádzkovali sme kogeneračnú jednotku na výrobu elektrickej energie a tepla spaľovaním zemného plynu, čím sme dosiahli zníženie emisií CO2 o 10 %. Ako sme už spomenuli, začali sme s výstavbou novej zvarovne. Výroba vozidiel znamená permanentnú usilovnú prácu. Investície do výroby v Kvasinách tak budú pokračovať aj naďalej.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...