1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

SHP Group

SHP group 17Producent hygienických papierov posilňuje svoju pozíciu

SHP Group (Slovak Hygienic Paper Group) je nadnárodná spoločnosť združujúca skupinu výrobných a obchodných spoločností z oblasti celulózo-papierenského priemyslu. Jej majoritným vlastníkom je spoločnosť ECO-INVESTMENT, a.s. Zo vzájomného prepojenia jednotlivých spoločností vyplýva aj významný synergický efekt.

SHP Group zastrešuje 10 spoločností v šiestich krajinách Európy s ročným obratom takmer 200 miliónov eur. V šiestich výrobných závodoch SHP Group sa ročne vyrobí 170-tisíc ton papiera. Skupina je jedným z najväčších producentov hygienických papierov v strednej a juhovýchodnej Európe a je aktívnym členom European Tissue Symposium (ETS).

Najstaršia ochranná známka na Slovensku

Traduje sa, že na mieste dnešných Harmaneckých papierní sa v minulosti nachádzalo jazierko, v ktorom sa usadili labute. Preto sa biela labuť spája s históriou papierní aj ako súčasť najstaršej registrovanej ochrannej známky na Slovensku. Má byť symbolom čistoty, vznešenosti, elegancie, a sprevádza značku Harmony až dodnes. Logo, ktoré SHP Group používa pre všetky svoje spoločnosti, je najstaršou dodnes používanou ochrannou známkou na Slovensku. Používa sa už viac ako 100 rokov, hoci oficiálne bolo zaregistrované až v roku 1910, a odvtedy prešlo viacerými grafickými zmenami. Za logom s labuťou sa skrýva história výroby papiera v Harmanci siahajúca až do 19. storočia.

Papiereň v Harmanci vybudoval v roku 1829 banskobystrický kupec František Zikmund Leicht pôvodne ako fabriku na ručnú výrobu papiera a v polovici 19. storočia patrila k najmodernejším papierenským závodom v Rakúsko-Uhorsku. Na prelome 19. a 20. storočia sa tu začali vyrábať aj hygienické papierové výrobky. Novodobá história papierne sa začala písať v roku 1972, kedy bol do prevádzky uvedený papierenský stroj na výrobu hygienických papierov a začala sa využívať nová surovina – zberový papier. Zároveň sa začala výroba prvého kotúčikového toaletného papiera v ČSSR. Charakter modernej a dynamicky sa rozvíjajúcej firmy si papiereň zachovala dodnes.

V roku 2002 sa Harmanecké papierne premenovali na SHP Harmanec a stali sa súčasťou skupiny výrobných a obchodných spoločností, ktorých predmetom činnosti je výroba a distribúcia hygienických papierových produktov pod spoločným názvom SHP Group. Bohatou históriou dýcha aj druhý slovenský závod zo Skupiny, ktorý je situovaný v Slavošovciach. V roku 1817 bol tunajší chátrajúci hámor prestavaný na papierenský mlyn a odvtedy sa v tejto obci datuje história výroby papiera. V 20. storočí sa papiereň sústredila na výrobu školských zošitov a blokov a papierové obrúsky tvorili len časť výrobného programu. Po začlenení firmy do skupiny SHP Group ako SHP Slavošovce, a.s., sa orientujú na výrobu a predaj papierových obrúskov.

Nový závod v Skupine

„Naše podniky vyrábajú produkty, ktoré môžeme rozdeliť do troch skupín,“ predstavuje portfólio Ing. Róbert Staroň, výrobný riaditeľ SHP Group. Prvú skupinu tvoria hygienické produkty pre domácnosti (Basic Home Tissue). Druhou sú hygienické produkty pre priemysel (Away From Home), ktoré sa dodávajú vo väčších baleniach, a s týmito produktmi sa môžeme stretnúť v obchodných domoch, v reštauráciách, na čerpacích staniciach a podobne. „Ide o odvetvie, ktoré sa veľmi dynamicky rozvíja,“ zdôrazňuje Róbert Staroň. „Tretiu produktovú skupinu nazývame Dekor a špecializuje sa na ňu náš závod v Slavošovciach, kde sa vyrábajú len obrúsky.“

Druhý slovenský závod v Harmanci sa zameriava na produkciu hygienického toaletného papiera, kuchynských utierok, vreckoviek a kozmetických utierok. Popri tomto sortimente nájdeme v Harmanci aj linky na výrobu skladaných utierok pre program Away From Home. Ďalším z výrobných závodov v skupine je spoločnosť SHP Celex, a.d., nachádzajúca sa v Banja Luke v Bosne a Hercegovine. Ide o nástupnícku spoločnosť ZDP Celex, ktorá sa špecializuje hlavne na výrobu toaletného papiera, kuchynských utierok, obrúskov a utierok. Pôvodná spoločnosť mala bohatú históriu, veľa skúseností a dobré meno v oblasti výroby papierenských hygienických produktov v krajinách bývalej Juhoslávie. Novodobá história spoločnosti sa začala písať 27. júna 2002. V tento deň bol po rozsiahlej rekonštrukcii slávnostne uvedený do prevádzky papierenský stroj a následne aj spracovateľské linky. Tým sa odštartovala nová etapa výroby papierenských hygienických produktov v obnovenom závode SHP Celex, a.d. Za tri roky po obnovení produkcie sa výroba papiera zvýšila štvornásobne a dnes má firma silný potenciál ďalšieho rozvoja a prosperity.

Štvrtý výrobný závod SHP Intim - Papir, d.o.o., v Chorvátsku je čisto konvertovací. To znamená, že sa tu nevyrába samotný papier, ale sú tu centralizované linky pre segment produktov Away From Home. Chorvátsky závod bol začlenený do SHP Group v roku 2006.
„Dôležitou novinkou ostatných dní je nedávna akvizícia nášho majoritného akcionára, ktorý do našej Skupiny získal ďalšiu zahraničnú spoločnosť na výrobu papiera hygienických produktov, a to slovinskú spoločnosť Paloma d.d. Je to akciová spoločnosť s viac ako 140-ročnou tradíciou vo výrobe a predaji hygienických papierových výrobkov v Európe a je lídrom na trhu v juhovýchodnej Európe. Spoločnosť má štyri divízie a je orientovaná prevažne na export. Jej ročná kapacita výroby dosahuje približne 72-tisíc ton hygienického papiera.

Okrem výrobných závodov patria pod krídla SHP Group aj obchodné spoločnosti v Českej republike, Maďarsku, Chorvátsku a Slovinsku. „Naša Skupina v roku 2016, ešte bez započítania produkcie slovinského závodu, spracovala a predala 89 883 ton výrobkov a papiera,“ hodnotí predošlé účtovné obdobie výrobný riaditeľ. „Obrat sa pohyboval na úrovni 113 miliónov eur a dosiahli sme zisk pred zdanením 5,7 milióna eur.“ Jednotlivé závody, ako aj celá Skupina, majú snahu nielen držať krok s ostatnou konkurenciou, ale byť aj naďalej lídrom v stredoeurópskom priestore. Z toho vyplývajú aj nemalé investície, ktoré každoročne putujú či už do nových technológií, alebo na účely modernizácie liniek. Skupina ako celok má do roku 2020 jasnú víziu a veľmi dobre definovanú stratégiu. V rámci nej každoročne pripravuje okrem bežného rozpočtu aj rozpočet pre investície. Tie sa štandardne pohybujú vo výške 2,5 milióna eur za rok. „Tieto investície sú v našom ponímaní skôr drobnejšieho charakteru. „Ak chceme v niektorých rokoch investovať do modernizácie strojov, potom sa vyšplhajú rádovo oveľa vyššie, a to až v desiatkach miliónov eur,“ vysvetľuje Róbert Staroň. V minulom roku tak patrila k najväčším investíciám nová linka na výrobu potlačených obrúskov v závode v Slavošovciach.

Legendárny Harmasan v modernej podobe

Za súčasný trend v odvetví papierovej hygieny môžeme považovať orientáciu spotrebiteľa na produkty s vyššou kvalitou a pridanou hodnotou, ako sú napríklad rôzne viacvrstvové, vlhčené, balzamovacie produkty s parfumáciou. Tomuto trendu sa postupne prispôsobuje čoraz viac výrobcov a značiek. V produktovom portfóliu SHP Group nájdeme viacero noviniek, ktorými chce tento výrobca osloviť spotrebiteľa a ponúknuť mu netradičné produkty v porovnaní s konkurenciou. K takýmto novinkám môžeme zaradiť aj kozmetické utierky so zaujímavým 3D dizajnom škatuľky. „Túto novinku momentálne testujeme a hľadáme ďalšie možné vylepšenia. Spotrebiteľov zaujal hlavne detský variant škatuľky, ktorý si môžu vlastnoručne domaľovať. Ďalšou novinkou sú parfumované vreckovky, ktoré boli vyvinuté zvlášť pre mužov a ženy. Úspech produktov tohto typu deklaruje aj ocenenie Novinka roku 2017 v kategórii Papierová hygiena v súťaži Voľba spotrebiteľov SR. V Českej republike získali naše vreckovky v rovnakej súťaži a kategórii druhé miesto,“ hovorí Róbert Staroň.

Ak sme v úvode hovorili o logu so storočnou tradíciou, spoločnosť SHP Group má obdobný historický klenot aj medzi svojimi produktmi. Legendárna značka Harmasan stále rezonuje v pamäti hlavne u staršej generácie. Preto sa k nej výrobca vrátil v novom dizajne a s rozšíreným produktovým portfóliom. Harmasan je tak v súčasnosti dostupný v jednovrstvovom alebo dvojvrstvovom variante. Pri dvojvrstvovom majú spotrebitelia na výber z viacerých veľkostí balenia. Tento produkt je určený hlavne spotrebiteľom, ktorí majú záujem o recyklované ekologické produkty za výhodnú cenu.

Ekologické produkty a výrobné postupy

Ak hovoríme o šetrnom správaní k životnému prostrediu, Harmasan a ekológia idú jednoznačne ruka v ruke. Nielenže sú produkty jednej z najznámejších značiek vyrábané v 100-% miere z recyklovaného papiera, ale jednovrstvový Harmasan je v súčasnosti aj jedným z najlepšie rozpustných toaletných papierov na našom trhu. Na margo kvality recyklovaného papiera výrobný riaditeľ hovorí: „Zberový papier sa nemieša s buničinou. Kvalita recyklovaného papiera sa rozdeľuje podľa toho, aký stupeň belosti chceme dosiahnuť vo výslednom produkte, podľa gramáže a jeho ďalších mechanických vlastností. Vo výrobných závodoch v Celexe a Slavošovciach sa používa výhradne nakupovaná buničina a tieto závody nespracovávajú zberový papier. Jedine závod v Harmanci disponuje technológiou na spracovanie zberového papiera. Dokáže ho znova rozvlákniť, očistiť, odpopolniť a vyčistené vlákna opäť použiť.“ Keď chcel výrobca uspieť aj na veľmi náročných škandinávskych trhoch, musel produkty vyvíjať tak, aby bolo možné dokladovať celý proces výroby – od pôvodu dreva, cez použitú technológiu, až po samotný finálny produkt. Pod drobnohľadom sú tiež emisie vypúšťané do ovzdušia, spotreba energie a použitie chemických látok. Prísnej kontrole podlieha aj celé odpadové hospodárstvo. Vďaka splneniu týchto náročných kritérií pri štyroch produktoch pre severské krajiny získal závod v Harmanci cenu Európsky kvet, ktorú mu udelilo Ministerstvo životného prostredia SR.

Jedna z budúcich veľkých investícií spoločnosti sa týka práve ochrany životného prostredia, a to konkrétne modernizácie čističky odpadových vôd a reaktora. Po realizácii projektu v septembri 2018 by sa mala zvýšiť nielen kapacita čističky, ale aj samotná kvalita vypúšťaných odpadových vôd. Tým by čistička spĺňala aj kritériá vyplývajúce z novej európskej legislatívy. Medzi ďalšie priority spoločnosti patrí podľa Róberta Staroňa „úspešné začlenenie spoločnosti Paloma do štruktúr SHP Group a plné využitie synergií. Chceme naďalej rásť v objeme výroby a predaja, a preto nás čakajú väčšie investície do spracovateľských strojov a liniek. Ale za najdôležitejší cieľ pokladám ľudské zdroje. Chceme byť preferovaným zamestnávateľom v rámci odvetvia, získať najlepších ľudí, motivovať ich a udržať si ich. Lebo oni sú zárukou napredovania spoločnosti.“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...