1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Savencia Fromage & Dairy SK, a.s.

Savencia SK 16Mliekarenský trendsetter spod Tatier

Kvalitné mliečne výrobky, predovšetkým syry s jedinečnou chuťou. Takto by sa dali v skratke charakterizovať produkty spoločnosti Savencia, ktorá patrí medzi svetových lídrov v spracovaní mlieka a predaja syrárskych špecialít. Táto veta je zároveň sloganom dcérskej spoločnosti Savencia, ktorá sídli v Liptovskom Mikuláši.

Výroba v novom závode na okraji mesta spod Tatier, kde sídli dodnes, sa začala v roku 1979. V období po roku 1989 závod niekoľkokrát zmenil vlastníkov a pri poslednej z týchto zmien v roku 2000 sa Liptovská mliekareň stala súčasťou Skupiny Bongrain. V roku 2015 sa zmenilo obchodné meno na Savencia Fromage & Dairy SK. Pre zaujímavosť môžeme doplniť, že slovo Savencia evokuje francúzske saveur, čo znamená vynikajúca chuť a vôňa, ale aj spojenie savoir fair, voľne preložené ako umenie remesla alebo know-how. Francúzske Fromage znamená syr, teda základ výrobného portfólia spoločnosti, a posledným je anglické Dairy, teda podnikanie v oblasti mliečnych výrobkov.

Prísne bezpečnostné kritériá

Slovenský závod skupiny Savencia dnes patrí k moderným podnikom s najnovšími technológiami na spracovanie mlieka, ktorý v ničom nezaostáva oproti sesterským spoločnostiam v ostatných krajinách. Kritériá na kvalitu vstupných surovín a výsledných produktov má nastavené ešte prísnejšie než je bežná norma. „Spoločnosť Savencia postupne implementovala v našom závode know-how, ktoré značne prevyšuje bežnú úroveň riadenia kvality a bezpečnosti potravín danú aktuálnou legislatívou štátu. Tento prístup je finančne náročnejší, preto si ho nemôže dovoliť každý výrobca. V našej firme máme na každý výrobok a proces presne definovaný štandard, ktorý povoľuje iba minimálne odchýlky, aby sme zabezpečili opakovateľnosť,“ vysvetlil na adresu kvality výrobkov spoločnosti Savencia Fromage & Dairy SK, ktorá je nad bežným slovenským štandardom, jej riaditeľ Tomáš Čierny. Prispieva k tomu aj fakt, že know-how môže čerpať od kolegov z Francúzska a iných krajín.

V liptovskomikulášskom závode spracujú denne 100-tisíc litrov kravského mlieka, čo je zhruba 40 miliónov litrov ročne. Množstvo spracovaného ovčieho mlieka závisí od sezónnosti, ale v priemere sa ho od jari do jesene spracuje zhruba 1,8 milióna litrov. Špecializovaný tím pracovníkov oddelenia kvality monitoruje celú produkciu, pričom sa jedná o systematickú senzorickú, fyzikálno-chemickú a mikrobiologickú kontrolou každej výrobnej dávky pred uvoľnením na trh, aj po skončení trvanlivosti. „Cieľom je vysokokvalitný produkt, ktorý si zachováva svoje typické vlastnosti. Vďaka týmto prísnym interným normám a štandardom je možné minimalizovať aj výkyvy sezónnosti a dodávať zákazníkom výrobky v rovnakej kvalite bez ohľadu na ročné obdobie. Našou veľkou výhodou je takisto detailne spracovaný proces kontroly od vstupných surovín, surovín v štádiu rozpracovania, až po finálne výrobky,“ doplnil Tomáš Čierny.

Okrem kontroly kvality sledujú aj vplyv distribúcie na výrobok a pravidelne mapujú kvalitu svojich výrobkov na trhu. Vďaka tomu získajú spätnú väzbu a následne môžu dolaďovať procesy tak, aby spotrebiteľ dostal presne takú kvalitu, akú od výrobkov závodu Savencia Fromage & Dairy SK očakáva. Jeho riaditeľ v tejto súvislosti doplnil: „Výrobné a baliace linky vybavujeme najnovšími testermi pre riadenie procesov ako aj kontrolu kvality a bezpečnosti. Trvale zdokonaľujeme systém vzdelávania pracovníkov a systém medzinárodných interných auditov kvality.“ Aj takéto prísne kritériá určite prispeli k tomu, že značka Liptov patrila k tým najdôveryhodnejším medzi spotrebiteľmi v roku 2017. Prieskum medzi 2-tisíc opýtanými takisto ukázal, že Slováci sú v otázke dôvery pomerne stáli a verní. Keď si značka dôveru spotrebiteľov získa, nie je dôvod meniť ju, resp. hľadať inú.

Výrobky značky Liptov na stole

Známe logo, na ktorom je črpák s mliekom pod zasneženými tatranskými štítmi, už roky reprezentuje značku Liptov. V slovenských aj českých domácnostiach patria parené syry, bryndza, lisované syry a maslo s týmto logom medzi najobľúbenejšie. Vlajkovou loďou sú však jednoznačne parenice. „Veľkú nádej vkladáme do našich parených syrov, v ktorých sme odborníci. Vieme ich vyrábať a sú našou špecialitou. Zaujímavé je, že na Slovensku sa viac predávajú údené syry, pri ktorých používame tradičné údenie v studenom dyme z bukového dreva. Naše parenice sú výborné, ľudia sú spokojní, o čom svedčí aj to, že sa predávajú vo veľkých objemoch,“ prezradil Tomáš Čierny, ktorý sa netajil tým, že rentabilnosť podniku Savencia Fromage & Dairy SK je založená v hlavnej miere práve na značke Liptov, dobre známej doma, ale aj na českom trhu.

Nezameniteľnú chuť produktov pod značkou Liptov tvorí v prvom rade kvalitné mlieko pochádzajúce z oblastí Liptova a Oravy. „Vysoká kvalita nakupovaného surového kravského a ovčieho mlieka je základnou podmienkou pre dobré výsledky značky Liptov. V súčasnosti máme stabilizovaný okruh dodávateľov, s ktorými spolupracujeme s výhľadom dlhodobého obojstranného rozvoja,“ povedal riaditeľ závodu spod Tatier, podľa ktorého sa cena mlieka tvorí na trhu a nemožno sa tak vyhnúť občasnej nespokojnosti, niekedy na strane mliekarne, inokedy na strane dodávateľov. „Výrobcovia mlieka v súčasnej dobe prezentujú nespokojnosť, že v okolitých štátoch je výroba mlieka silnejšie podporovaná v porovnaní so Slovenskom. Pri prepojených trhoch v EÚ to pôsobí aj na slovenský trh, a má to za následok stlačenie ceny výrobkov a teda aj mlieka,“ myslí si Tomáš Čierny.

Pre úplnosť dodajme, že viac ako štvrtina produkcie Savencia Fromage & Dairy SK putuje do zahraničia vrátane Českej republiky. Rozvíja sa aj výroba pre export pod zahraničnými, respektíve nadnárodnými značkami materskej spoločnosti Savencia (Milkana, P´tit Louis, Karaván, Delaco a ďalšie), ktoré sa vyvážajú do Nemecka, Francúzska, Maďarska alebo Rumunska. Práve sem smerovalo najviac minuloročných investícií. „S naším produktom Miniparenica sme prenikli na nemecký a francúzsky trh, čo znamenalo aj rozšírenie výrobných kapacít. Na slovenskom a českom trhu ide o veľmi populárny produkt, ponúkli sme ho preto aj do Nemecka a Francúzska,“ prezradil Tomáš Čierny a doplnil: „Cieľovou skupinou sú najmä deti, nakoľko ide o čistý kvalitný parený syr, prírodný a bez aditív, ktorý je vyrobený z horského mlieka. Na rozdiel od vyzretých syrov s výraznou chuťou má parenička jemnú chuť, čo deti oceňujú.“

Vhodne investované financie

Okrem investícií do exportu smerovali peniaze aj do obnovy závodu a jeho rozvoja, konkrétne do rekonštrukcie starších častí závodu za účelom zvýšenia hygieny, aby boli výrobky Savencia Fromage & Dairy SK schopné konkurovať v krajinách EÚ. Čo sa týka životného prostredia, tam investovali do modernizácie čistiacich staníc vo výrobe a na príjme mlieka, vďaka čomu znížili spotrebu chemikálií až o 30 %. Najväčšou výzvou však popri spomenutých investíciách za účelom rozvoja fabriky zostáva udržanie si kvalitného personálu, ktorému záleží na produktoch, ktoré vyrábajú. „Práca v mliekarni nie je atraktívna a dôvodom nie sú prioritne len mzdy. Zamestnanci sú hlavným kľúčom nášho úspechu, preto sa kontinuálne zameriavame na vytvorenie bezpečného, čistého a príjemného pracovného prostredia, v ktorom môžu rozvíjať svoje odborné zručnosti,“ vysvetlil Tomáš Čierny.

V rámci vzdelávania napríklad podporujú jazykové či odborné vzdelávanie alebo účasť na rôznych konferenciách. „Aktívne sa zapájame do Európskeho týždňa bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, kde pre našich zamestnancov pripravujeme aktivity podporujúce tímového ducha, a zároveň si naše tímy môžu zmerať sily s ostatnými krajinami,“ doplnil riaditeľ závodu, ktorý má v ponuke aj masáže priamo na pracovisku či príspevky na účasť na športovom alebo kultúrnom podujatí. Samozrejmosťou sú balíčky výrobkov pred Veľkou nocou a Vianocami, ako aj možnosť nákupu firemných výrobkov za zvýhodnené ceny. „Takisto sledujeme trendy a systém benefitov upravujeme tak, aby bol pre našich ľudí neustále zaujímavý a motivačný. Veríme, že nadštandardná starostlivosť zvyšuje ich motiváciu a s ňou priamo úmerne rastú aj úspechy a výsledky spoločnosti,“ dúfa Tomáš Čierny.

A čo plánujú v závode Savencia Fromage & Dairy SK najbližšie mesiace? „Určite to budú inovácie pod značkou Liptov tak, aby boli odpoveďou nielen na aktuálne požiadavky trhu, ale aby sme z pozície lídra na trhu zároveň nastolili nový trend. Či už v novom spôsobe konzumácie tradičných syrových výrobkov, ako tomu bolo napríklad pri parených pološtiepkoch, ktoré sme špeciálne upravili pre možnosti grilovania, alebo v úplne nových konceptoch. Nechajte sa prekvapiť,“ uzavrel riaditeľ spoločnosti Tomáš Čierny.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...