1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ROŠERO - P, s.r.o.

Rosero 19Chceme sa sústrediť na vývoj vozidla na vodíkové palivo

Začiatky spišskonovoveskej spoločnosti ROŠERO - P sa datujú do roku 1995, kedy sa zaoberala hlavne opravami a modernizáciou autobusov rôznych značiek a typov. Ako prvá spoločnosť na Slovensku v tej dobe ponúkla v rámci generálnej opravy svojim zákazníkom takzvané faceliftové omladenie autobusu kopírujúce vtedajšie aktuálne vyrábané modely.

Postupne sa však pretransformovala na výhradne výrobnú spoločnosť, ktorá sa sústredí na výrobu midibusov. Za roky svojho pôsobenia na trhu sa stala európskou špičkou vo výrobe týchto vozidiel, ktoré brázdia nielen slovenské cesty, ale aj tie európske.

ROŠERO - P vyrába mikrobusy a midibusy s celkovou obsaditeľnosťou od 12 do 36 miest, ktoré sú vhodné pre každý typ prepravy – či už ide o mestskú, prímestskú alebo diaľkovú. Vozidlá sú vyrábané v rôznych interiérových prevedeniach, vďaka čomu dokáže spoločnosť zabezpečiť produkt vyhovujúci potrebám aj tých najnáročnejších zákazníkov, od živnostníka s jedným vozidlom, cez vozidlá slúžiace v mestách a obciach na verejnú prepravu obyvateľov, až po nadnárodné koncerny. Výrobný program je postavený na renomovaných značkách podvozkov dodávaných firmami Iveco Daily a Mercedes Benz Vario, ktoré sú základnými piliermi sľubujúcimi vysokú úžitkovú hodnotu a kvalitu produktov.

Spoločnosť dlhodobo dosahuje medziročný rast produkcie optimalizáciou výrobných procesov, ako aj zlepšovaním výrobného prostredia, aby dokázala čo najlepšie reagovať na požiadavky trhu. Takisto sa zvyšujú požiadavky na vybavenie autobusov, a to s každou zadanou zákazkou. „Meno spoločnosti sa mnohým autobusovým prepravcom stalo už veľmi dobre známe, a to hlavne na základe individuálneho prístupu k potrebám jednotlivých zákazníkov, dôrazu na kvalitu odovzdávaných produktov, a v neposlednom rade aj vďaka vysokému štandardu záručných a pozáručných popredajných služieb,“ hovorí výkonný riaditeľ spoločnosti ROŠERO - P, s.r.o., Dalibor Dravecký.

Zefektívnenie výroby vďaka eurofondom

Vysoká kvalita výrobkov udržuje spoločnosti ROŠERO - P významný podiel na trhu nielen v rámci krajín EÚ. Spolu so stabilným postavením na trhu a vernými zákazníkmi predstavuje kvalita výrobkov silnú stránku podniku. S cieľom udržať si trhový podiel a zvýšiť svoju konkurencieschopnosť prostredníctvom inovácií a investícií vypracoval výrobca midibusov v roku 2018 projekt s názvom „Podpora výskumu v podniku ROŠERO - P, s.r.o.“, ktorý slúžil ako podklad pre žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Výskum a inovácie. Spoločnosť bola v procese získania financií z eurofondov úspešná a vďaka tomu obstarala technológie zváracích prípravkov na výrobu presných a odľahčených karosérií či kresliace softwarové riešenia na vývoj konštrukcií a elektrosystémových riešení.

Zváracie prípravky umožňujú správne umiestnenie jednotlivých zváracích dielcov a kontrolu ich vzájomnej polohy v priestore. Nový 3D softvér poskytuje reálnejší pohľad na výrobu vozidla z celkového hľadiska a limituje chybovosť. Diely a zostavy sú prepojené s výkresom, čo vytvára vždy aktuálnu výkresovú dokumentáciu. Obstarané boli aj nástroje, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou systému antikoróznej ochrany s použitím elektrostatického princípu nanášania farby na rám karosérie autobusu. Systém má výborný obaľovací efekt, ktorý priniesol zvýšenie efektivity prenosu farby, výrazné zníženie času potrebného na lakovanie
karosérie, rovnomernosť nástreku, a umožňuje tiež používanie vysokosušinových farieb.

Zámerom projektu bola hlavne inovácia procesu výroby midibusov so zníženými podvozkami s cieľom dosiahnutia čo najlepších vlastností pre plnohodnotné, bezpečné a komfortnejšie využívanie, modernizácia strojového parku a výrobného procesu, zvýšenie efektivity výrobného procesu, a v neposlednom rade aj nárast počtu pracovných miest. ROŠERO - P investovalo do projektu viac ako 880-tisíc eur, z čoho takmer 490-tisíc bolo investovaných z vlastných zdrojov.

Obnova vozového parku v Bratislave

Dopravný podnik Bratislava po prvý raz vyskúšal minibusy vyrobené spoločnosťou ROŠERO - P ako súčasť verejnej dopravy v hlavnom meste ešte v roku 2008, kedy zakúpil 4 vozidlá. O rok neskôr pribudli do vozového parku ďalšie 4 vozy, ktoré boli určené na prepravu v tých častiach Bratislavy, kde nebolo možné využívať klasické autobusy. Postupom času bol vozový park vynovený, staršie modely boli vyradené z prevádzky a predané. Pôvodné minibusy nahradili malé elektrobusy. V roku 2019 začal dopravný podnik verejné obstarávanie na zakúpenie 4 nových minibusov, ktoré však nebolo úspešné. Až minulý rok prebehol úspešný tender a spišskonovoveský výrobca minibusov dodá do Bratislavy celkovo 8 autobusov.

Rámcová zmluva uzatvorená v roku 2020 počíta s možnosťou dodania 8 autobusov Rošero First FCLEI, pričom tieto majú byť dodané do 12 mesiacov. Čiastočne nízkopodlažné minibusy majú dĺžku 7,9 m, šírku 2,1 m, výšku vrátane klimatizácie 2,9 m, a disponujú jednými dvojkrídlovými dverami. Nakoľko DPB plánuje vozidlá nasadiť na minibusové linky premávajúce po úzkych uličkách mesta, budú bratislavské autobusy oproti sériovo vyrábaným autobusom Rošero First FCLEI o 152 mm užšie. Samozrejmosťou je motor spĺňajúci emisnú normu EURO 6d a automatická prevodovka. Minibus pojme celkovo 32 cestujúcich, z toho 14 si bude môcť sadnúť. Všetky autobusy boli vyhotovené podľa nových štandardov, ktoré dopravný podnik od dodávateľa vyžadoval. Napríklad išlo o požiadavku na silnú klimatizáciu s výkonom 14,5 kW, determálne sklá, plastové sedadlá s koženkovým poťahom alebo zjednotené tlačidlo STOP/DOPYT. Prvé dodané minibusy tento rok nahradia v premávke dosluhujúce vozidla Rošero-P City dodané v roku 2010. Zvýšenie komfortu tak pocítia hlavne cestujúci na linkách 44 a 147.

Novinky a plány na aktuálny rok

„Sme radi, že aj napriek zložitej a mimoriadnej pandemickej situácii sa nám podarilo udržať podiel na trhu, za čo veľmi pekne ďakujeme našim zákazníkom, a úspešne sme zaviedli aj niekoľko noviniek. Uplynulý rok sme zareagovali na vzniknutú situáciu tým, že sme dopravcom do nových vozidiel ponúkli celopresklenú kabínu vodiča s ohľadom na ochranu proti vírusu COVID-19, a zároveň sme uviedli na trh užšie vozidlo, ktoré je riešením pre dopravu v úzkych uličkách. Aj v roku 2021 by sme chceli pokračovať v modernizácii a vývoji v oblasti malých autobusov,“ vysvetľuje Dalibor Dravecký.

Elektrické autobusy vyrába spoločnosť už od roku 2009 a v uvedenej problematike sa usiluje napredovať, najmä v oblasti dojazdu vozidiel. Klimatická zmena a uhlíková stopa je v súčasnosti veľkou spoločenskou témou a pre ROŠERO - P, ako výrobcu malých autobusov, preto predstavuje výzvu. „Určite by sme sa v aktuálnom roku radi sústredili na výrobu, vývoj a spoluprácu so všetkými zúčastnenými stranami pre vývoj a infraštruktúru autobusov na vodíkové palivo. Rovnako máme v pláne uviesť na trh vozidlo s pravostranným riadením, a rozšíriť tak naše pôsobenie na európskych trhoch. Napriek súčasnej pandemickej situácii veríme, že aj v roku 2021 udržíme svoj podiel na trhu a rozšírime svoje pôsobenie na nových trhoch s pravostranným riadením,“ uzatvára generálny riaditeľ spoločnosti ROŠERO – P, 

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...