1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Rošero - P, s.r.o.

Rosero 19Minibusy sledujúce najmodernejšie trendy

V Spišskej Novej Vsi sídli spoločnosť, ktorej hlavnou náplňou je výroba malokapacitných autobusov. Na trhu pôsobí od roku 1995, ale v tom čase sa zameriavala na generálne opravy autobusov značky KAROSA. Pochváliť sa môže tým, že ako prvá spoločnosť na Slovensku ponúkla v rámci generálnej opravy svojim zákazníkom takzvané faceliftové omladenie autobusu kopírujúce vtedajšie aktuálne vyrábané modely.

„Na základe sledovania vývoja a technológií, ktoré sa začali prenášať aj do sériovej výroby autobusov (ako kataforéza alebo používanie nerezových materiálov) sme začali uvažovať nad budúcnosťou a pripravovať sa na transformáciu z opravárenskej na výrobnú spoločnosť,“ vysvetlil hneď na úvod Dalibor Dravecký, výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero - P, s.r.o., ktorej sa tento krok podaril v novom tisícročí. Od roku 2000 sa totiž začali v podniku popri generálnych opravách venovať aj prestavbám skriňových dodávok od spoločnosti Iveco a Mercedes-Benz na spomínané minibusy s kapacitou 19 miest, ktoré slúžia na prepravu sediacich cestujúcich.

V nasledujúcich rokoch pribudla výroba vozidiel pre mestskú hromadnú prepravu so zníženou zadnou časťou, ktorá slúži pre nástup cestujúcich so zníženou pohyblivosťou, prípadne na prevoz imobilných cestujúcich. „Zásadný míľnik predstavuje rok 2004, kedy sme sa rozhodli pre výrobu kompletnej karosérie autobusu určenej pre zástavbu na podvozok. Spočiatku sme používali podvozok od spoločnosti Mercedes-Benz, ale túto produktovú radu sme potom rozšírili aj o podvozok od spoločnosti Iveco,“ bližšie vysvetlil Dalibor Dravecký. Pridanie podvozku Iveco do výrobného programu spoločnosti Rošero - P znamenalo komplexné doplnkové riešenie dopravy vo všetkých jej odvetviach, od jednoduchých školských autobusov, cez mestské autobusy, až k VIP autobusom určeným pre luxusnú zájazdovú prepravu cestujúcich. Tieto dokonca ponúkajú nielen v štandardnom dieslovom prevedení, ale zákazník má možnosť vybrať si vozidlo s alternatívnym pohonom na zemný plyn (CNG) alebo elektroautobus.

Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Rošero - P stojí určite za zmienku aj to, že kým vozidlá na elektrický pohon sa dostávajú do popredia najmä posledných 5 rokov, oni svoj prvý elektroautobus predstavili už v roku 2009 na medzinárodnej výstave Busworld v belgickom Kortrijku. „V januári 2010 boli potom prvé tri elektroautobusy etablované spoločnosťou Arriva pre dopravu v Holandsku. Do sériovej výroby elektrobusov sme sa však naplno pustili až od roku 2014. Do dnešného dňa jazdí po Európe už viac ako 70 kusov autobusov s elektrickým pohonom,“ pochválil sa Dalibor Dravecký. Spokojnosť so službami spoločnosti Rošero - P najlepšie dokladujú jej početní zákazníci, ku ktorým patria súkromní prepravcovia aj nadnárodné koncerny vrátane takých mien ako Arriva, Postauto, Transdev, Keolys či Qbuzz. Malokapacitné autobusy do 9 metrov zo Spišskej Novej Vsi tak jazdia po celej Európe, od najsevernejších oblastí Švédska až po Sicíliu, a z východnej časti od Ukrajiny až po Faerské ostrovy.

Ako sa vyrábajú minibusy

Celý výrobný proces autobusu začína podľa slov Dalibora Draveckého u zákazníka, jeho kompletnou špecifikáciou, a následne technickým oddelením, ktoré pripraví komplexnú dokumentáciu pre výrobu vozidla. Na tú už od začiatku dohliada oddelenie kvality, ktorého úlohou je zabezpečiť, aby autobus spĺňal nielen bezpečnostné normy, ale takisto aj predpisy platiace pre celú Európsku úniu a dokonca niektoré národné predpisy. „Po spracovaní technickej dokumentácie sa celý proces prenesie na oddelenie plánovania výroby, ktoré pripraví a uloží všetky výrobné procesy, na základe ktorých nákupné oddelenie zabezpečí požadovaný materiál. Po vykonaní týchto procesov sa začína samotná výroba skeletu autobusu z nerezových profilov,“ bližšie špecifikoval výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero - P.

Výrobný proces autobusu pokračuje kompletným vyzváraním a kontrolou, po ktorých nasleduje osadenie na podvozok, a od tohto momentu už autobus putuje výrobou cez vonkajšie opláštenie laminátovými dielmi, realizáciu vnútorných podláh, interiérových prvkov vozidla, až do lakovacej kabíny. „Po lakovaní sa realizuje finalizácia podlahy, zasklenie vozidla a montáž celkovej výbavy. Po ukončení výrobného procesu je vozidlo odovzdané pracovníkom výstupnej kontroly, ktorí skontrolujú jeho komplexnú funkčnosť a požadovanú výbavu a následne udelia vozidlu povolenie k odovzdaniu,“ doplnil Dalibor Dravecký.

V tejto súvislosti treba ešte doplniť, že výroba autobusov podlieha aj požiadavkám na bezpečnosť a ekologickosť ich prevádzky. Aj spoločnosť Rošero - P sa tak musí prispôsobiť súčasným trendom. „Z bezpečnostných prvkov sú to napríklad systém LDWS (systém pre upozornenie vodiča pri vybočení z jazdného pruhu) a od novembra 2018 aj systém AEBS pre autobusy triedy 3 (zájazdové autobusy určené pre sediacich cestujúcich), ktorý slúži najmä pre núdzové brzdenie vozidla pred prekážkou,“ bližšie špecifikoval Dalibor Dravecký a doplnil: „Čo sa týka ekologickej prevádzky vozidiel, sem patria rozhodnutia mnohých krajín Európy o zákaze dieselových vozidiel v centrách miest ako aj v mestskej hromadnej doprave, ktoré nás nútia pracovať už dnes na budúcich projektoch.“

Výzvy do budúcna

Rok 2019 sa v spoločnosti zo Spišskej Novej Vsi začal zadaním nového výrobného plánu, ktorý sa kreoval na základe predpovedí jej predajcov ešte v septembri. „Podľa tejto prognózy pripravujeme celkový produkčný plán pre nasledujúci rok, kde sa snažíme pevne stanoviť cyklus výroby. Na ten potom reagujú pracovníci výroby zabezpečením potrebných výrobných kapacít príjmom a zaúčaním nových zamestnancov už v mesiaci december. Koncoročný nábor pracovníkov je tak každoročným navýšením počtu pracovníkov výroby,“ vysvetlil výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero - P, ktorá sa aj v tomto roku bude z vývojového hľadiska venovať hlavne možnostiam alternatívnych pohonov. V budúcnosti chce totiž svojim klientom priniesť produkt, ktorého úžitkové vlastnosti budú na nadštandardnej úrovni a celkové náklady na držanie vozidla počas celej jeho životnosti budú nižšie ako u súčasných dieselových vozidiel.

Čo sa týka počtu vyrobených vozidiel, ten sa za posledné roky drží na úrovni 150 kusov, ale požiadavky na vybavenie autobusov sa zvyšujú s každou zadanou zákazkou. „Výrobný plán na tento rok síce kopíruje ten minuloročný, ale na základe uvedených skutočností ohľadom zložitejšej výroby autobusov plánujeme vyrobiť viac ako 50 % z objemu našej produkcie vozidiel v mestskom prevedení,“ doplnil Dalibor Dravecký. Novinky z dielne závodu Rošero - P bude môcť odborná aj laická verejnosť zhliadnuť na lokálnych aj medzinárodných výstavách a veľtrhoch. Tento rok to bude napríklad na Busworld Kortrijk v Bruseli či IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) v Hannoveri. „Meno spoločnosti sa však mnohým autobusovým prepravcom stalo už veľmi dobré známe, a to hlavne na základe individuálneho prístupu k potrebám jednotlivých zákazníkov, dôrazu na kvalitu odovzdávaných produktov a v neposlednom rade aj vďaka vysokému štandardu záručných a pozáručných popredajných služieb,“ uzavrel výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero - P, s.r.o., Dalibor Dravecký.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...