1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

RONA, a.s.

Rona 15Slovenskí sklári diktujú módne trendy

Skláreň RONA, a.s., v Lednických Rovniach patrí medzi významných svetových výrobcov vysokokvalitného nápojového skla, stolovacích doplnkov a dekoračných predmetov zo skla. V tomto roku oslavuje 125. výročie svojho založenia.

Pri tejto príležitosti sa môžu návštevníci galérie Bratislavského hradu pokochať prierezom sklárskej tvorby a obdivovať tu kumšt slovenských sklárskych majstrov, ktorých produkty žnú aj v súčasnosti úspechy po celom svete. Aktuálne dianie v spoločnosti RONA nám v rozhovore priblížil jej výkonný riaditeľ Ing. Ľubomír Pecha.

Vašej spoločnosti sa podarilo v ostatných rokoch zaznamenať jeden z najlepších obchodných výsledkov. Bol pre vás aj rok 2016 úspešným?

Minulý rok sme dosiahli celkové príjmy takmer 65 miliónov eur, z toho za vlastné výrobky to bolo viac ako 63 miliónov. Z hľadiska tržieb bol minulý rok najúspešnejším v histórii spoločnosti. Prevádzkový hospodársky výsledok pred zdanením bol viac ako 3,7 milióna eur, čo je mierny medziročný pokles. Zisk po zdanení bol tiež o čosi nižší, takmer 2,1 milióna eur. Pokles v porovnaní s minulým rokom je daný tým, že v oblasti nákladov sa náš sortiment trochu zmenil. Pribudol väčší podiel pohárov, teda produktov s nižšou pridanou hodnotou. Priemerný stav zamestnancov v minulom roku bol 1313 a z hľadiska ich počtu môžeme hovoriť, že rok 2016 bol stabilizovaný. To už neplatí v tomto roku, pretože trh práce sa veľmi významne mení a získavanie nových zamestnancov nie je jednoduché. Dostatok kvalifikovanej pracovnej sily je však veľký problém celej slovenskej ekonomiky. Pre rok 2017 nemáme veľké plány s ďalším zvyšovaním obratu, ale chceme tržby udržať na minuloročnej úrovni a stabilizovať sa v personálnej oblasti.

V septembri 2016 ste v spolupráci so Strednou odbornou školou sklárskou otvorili prvé ročníky v systéme duálneho vzdelávania. Aké sú vaše doterajšie skúsenosti a čo očakávate od tohto spôsobu prípravy svojich nových zamestnancov?

Boli sme v prvej vlne firiem, ktoré vstúpili do systému duálneho vzdelávania. S poľutovaním však musíme konštatovať, že priamo v tomto systéme sme nezískali žiadnych študentov, ktorí by sa pripravovali pre našu spoločnosť. Napriek tomu, že ponúkame celkom zaujímavé podporné produkty ako napríklad štipendium. Zatiaľ to funguje tak, že žiaci z tejto školy k nám chodia len na prax a my sa potom uchádzame o to, aby sme týchto absolventov získali do našich radov. Záujem o toto povolanie je veľmi malý. Pravdepodobne je to širšia problematika týkajúca sa takéhoto typu remesiel a robotníckych profesií. Máme veľký deficit predovšetkým v ručnej výrobe, ktorú sa nám ako jednej z mála sklární v Európe podarilo zachovať. Aby sme túto výrobu systémovo a dlhodobo udržali, musíme vyriešiť problém s nedostatkom pracovnej sily.

Vaša spoločnosť sa snaží o neustály rozvoj a na tieto účely vynakladá nemalé úsilie. Kam smerovali alebo budú smerovať vaše investície?

Nerozvíjame sa veľmi extenzívne. To znamená, že sa nesnažíme vytvárať nové kapacity prostredníctvom nových liniek, ale zameriavame sa skôr na intenzifikačný proces. Zvýšenie kapacít existujúcich liniek sme riešili zvyšovaním ich výkonu modifikáciou niektorých komponentov a inštaláciou výkonnejších zariadení. Tu je dosiahnuteľný potenciál zvýšenia kapacity až o 30 %. Takýmto spôsobom by sme dokázali zvýšiť kapacitu predstavujúcu produkciu jednej linky. Momentálne však takúto potrebu nemáme. Skôr sa zameriavame na automatizáciu na studenom konci výrobného procesu. Vlani sme spustili projekt automatickej inšpekcie, čo je automatická detekcia chýb na výrobkoch. V roku 2016 sme inštalovali prvé dve takéto kontrolné linky. V tomto roku máme v pláne inštalovať ďalšie štyri. Z toho dve sú už inštalované a posledné dve majú pribudnúť na jeseň. Toto by nám malo na jednej strane priniesť vyššiu objektivizáciu pri posudzovaní kvality a na strane druhej zníženie prácnosti a teda aj nárokov na pracovnú silu. Nakoľko je výrobný proces na konci linky obsluhovaný viac ako 140 zamestnancami, vidíme tu značný potenciál pre optimalizáciu.


Konkurencia v zahraničí, predovšetkým v Českej republike, vyvíja tlak na ceny vašich produktov. Aká je momentálna situácia vo vašej cenotvorbe a odbyte nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí?


Konkurencia v tomto odvetví je dosť vysoká, predovšetkým v Českej republike, kde pôsobia významné sklárne. Pohybujú sa na rovnakých trhoch ako my. História českého skla im dáva určité výhody z pohľadu využívania tradičných značiek Bohemia Crystal. Vďaka našej technologickej vyspelosti sme im však schopní konkurovať. V technológii výroby kalíškov ťahanou nohou dominujeme celosvetovo. To je sortiment, v ktorom našu konkurenciu určite predbiehame a naša pozícia je veľmi dobrá aj z hľadiska objemu výroby. Disponujeme väčším počtom liniek, kým naši konkurenti majú spravidla len jednu linku tohto charakteru. Aj cenami sme v tomto sortimente stabilizovaní. Dokonca pre niektoré konkurenčné sklárne tento sortiment aj vyrábame, pretože oni túto technológiu buď nemajú, alebo ju nedokázali zvládnuť do takej miery, aby vedeli produkovať sériovú výrobu. Samozrejme, zo strany zákazníkov je permanentný tlak na ceny. Na ten sa snažíme reagovať znižovaním nákladov alebo vyššou pridanou hodnotou v podobe vývoja výrobkov a následných služieb ako je napríklad logistika a podobne.

Snažíte sa aj o rozvoj predaja výrobkov pod vlastnými obchodnými značkami RONA Select a RONA Gastro. Aký podiel pripadá na vlastné značky v celkovom predaji?

V tomto smere máme ambície zvyšovať podiel predaja produktov našich značiek. V súčasnosti sa podiel značky RONA pohybuje na úrovni 15 %. Cieľom je prekročiť hranicu 25 %. Sústreďujeme sa najmä na oblasť gastro, teda reštaurácie a hotely, pričom naša klientela pozostáva predovšetkým z luxusných hotelov.

Pravidelne sa zúčastňujete významných výstav v zahraničí, či už v Číne alebo v Nemecku. Menia sa módne trendy a požiadavky vašich zákazníkov? Aké novinky pribudli do vášho produktového portfólia?

Každoročne prichádzame s novou kolekciou, ktorú predstavujeme vo februári na medzinárodnom veľtrhu vo Frankfurte nad Mohanom. Zákazníkov sme na výstavách určite zaujali, pretože záujem o náš stánok bol vysoký, čo vyplýva z porovnania našej účasti na minulých ročníkoch, ale aj pri porovnaní so záujmom o expozície iných výrobcov. Pre tento rok je dominujúcim súborom kalíškový súbor Lord, ktorý je vyrábaný technológiou ťahanej nohy. V tejto technológii, v ktorej sme dominantní, sa snažíme my nastavovať módne trendy a kreovať trh. Myslím, že aj vďaka dobrej práci dizajnérov a ich pochopeniu technológie sa nám to v posledných rokoch darí. Prichádzame na trh aj s novým technickými prvkami. Týmto diktujeme trend aj pre konkurenciu, ktorá sa snaží tieto naše technické prvky vnášať do svojich výrobkov a tak nás nasledovať. V oblasti lepených kalíškov zasa reagujeme my na nové módne vlny.

V uplynulých rokoch ste deklarovali záujem presadiť sa na nových trhoch. S akým úspechom sa vám to podarilo? Ktoré krajiny považujete z vášho pohľadu za najatraktívnejšie?

Najzaujímavejšími trhmi sú Čína a Spojené štáty americké. Momentálne sú v určitej stagnácii, ale pre nás sú stále atraktívne, či už z hľadiska pridanej hodnoty produktov, ktoré tam predávame, ale aj z pohľadu marže, ktorú sme na týchto trhoch schopní dosahovať. Sú to náročné trhy, ktoré uprednostňujú európsku produkciu pred domácimi výrobcami. Keďže sa skôr pohybujeme v luxusnejšom a vyššom segmente, je pre nás zaujímavá solventnejšia klientela v Číne. V oblasti domáceho skla patríme v tejto krajine k dvom najlepším európskym sklárňam, ktoré tu dosahujú aj najvyšší obrat.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...