1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Promont, s.r.o

Promont 19Úspech nie je možný bez správneho tímu ľudí

Spoločnosť Promont, s.r.o., sa zaoberá výrobou a montážou oceľových konštrukcií. Kým na začiatku vyrobili 240 ton ocele, dnes ich ročná produkcia dosahuje cca. 10-tisíc ton. Firma z Krásna nad Kysucou aktuálne väčšinu zákaziek realizuje v zahraničí. Za rok 2018 očakávajú obrat do 20 miliónov eur, no ako konštatuje konateľ spoločnosti Pavol Masnica, „nepretekáme, aby sme mali každý rok väčší a väčší obrat a zisk, aj keď, prirodzene, po investovaní do nových technológií a zariadení sa nám to darí.“ Pripomína, že na úspechu firmy sa podieľajú všetci pracovníci spoločnosti, ktorých je v súčasnosti okolo 250.

Svoju podnikateľskú činnosť ste začali v roku 1992 a dnes váš obrat dosahuje 20 miliónov eur. Ako možno z malej firmy vybudovať spoločnosť, ktorá pôsobí nielen na slovenskom trhu, ale aj v zahraničí?

Keď som si v roku 1992 otvoril živnosť, s bratom sme zobrali „žigulík“ s vozíkom, do ktorého sme naložili triodynu, kyslík, plyn a išli sme do Bratislavy. Podľa vežových žeriavov sme hľadali stavby, kde by sme mohli pracovať. Tam sme vysvetľovali, že máme živnosť, vieme a chceme pracovať. V tej dobe na stavbe ani nevedeli, čo je to živnosť a až po niekoľkých overeniach nás konečne zobrali do práce. Neskôr sme sa dostali na údržbu do Gabčíkova a do Slovnaftu. Robili sme zámočnícke, zváračské a montážne práce. Postupne sme sa rozrastali a v roku 1999 mala skupina okolo 70 montérov. V tom období sme pracovali pre Montáže Košice na projekte lakovne pre Volkswagen. Po ukončení sme prišli o všetky peniaze. Aj preto som sa v roku 2002 rozhodol založiť s.r.o. s názvom Promont. Za názvom firmy sa skrýva veta „Paľo robí montáže“. V Kysuckom Novom Meste sme si prenajali garáž, po čase druhú, a následne celý areál. Okrem montáže sme začali dodávať aj drobné zámočnícke výrobky po Slovensku. Mesačne to predstavovalo zhruba 20 ton ocele. Pre porovnanie, dnes vyprodukujeme aj 1100 ton ocele mesačne.

Keď sa chce človek presadiť, či už u nás, alebo v zahraničí, musí byť konzistentný čo sa týka kvality a dodržiavania termínov. Treba vedieť, kedy byť ústretový, kedy neustúpiť, a určite mať aj trošku šťastia. Netreba sa báť, treba akceptovať, že nie všetko sa človeku podarí, a nenechať sa odradiť neúspechom. Človek si postupne tvrdou prácou vybuduje kvalitné vzťahy so zákazníkmi a dobré meno sa rozšíri ďalej. A potom už len nepoľaviť. Tak ako v každom obchode, spokojný zákazník sa vždy rád vracia. Tiež musím zdôrazniť, že to nejde bez správneho tímu ľudí. Keď si firma udrží kvalitných pracovníkov, vytvorí si tým dobrý základový kameň pre prácu. Na ňom potom, aj v ťažkých dobách, všetko udrží.

Zaoberáte sa výrobou a montážou oceľových zariadení. Čo to znamená? Môžete spomenúť významné zákazky?

Ide o výrobu a montáž oceľových konštrukcií pre rôzne typy projektov. Raz ide o výrobné haly, inokedy o budovy kotlov či mosty. Dokážeme projekty zrealizovať od návrhu, cez výrobu, dopravu až po montáž. Medzi najvýznamnejšie zákazky patrí Jaguar Land Rover, kde sme v krátkom období museli vyrobiť a namontovať približne 9500 ton ocele. Zaujímavým projektom bola výroba a montáž mostov pre diaľnicu D3 Svrčinovec – Skalité. Momentálne registrujeme „boom“ v oblasti výroby a montáže oceľových konštrukcií pre budovy kotlov, ktoré sú technicky náročnejšie. Ide o zahraničných klientov v Čechách, Fínsku či Dánsku, kde sme dokončili alebo práve pracujeme na viacerých projektoch. Veľký projekt dokončujeme v Česku – Evobus, a nedávno sme získali veľkú zákazku v Maďarsku.

Ako sa vám darí v zahraničí? Na ktorých trhoch pôsobíte?

Pôsobíme na trhoch v EÚ, momentálne je to najmä Škandinávia, ale aj Nemecko, Rakúsko, Česká republika či Maďarsko. Pre zahraničných klientov je to hlavne o dôslednom plánovaní a dodržiavaní kvality, ktorú, podľa externých kontrolórov našich zákazníkov, máme veľmi vysokú. Svoju spokojnosť potom preukazujú tým, že získavame ďalšie projekty. Teraz, keď nemáme žiadnu veľkú zákazku na Slovensku, export predstavuje zhruba 70 %.

Aký je rozdiel medzi slovenskými a zahraničnými odberateľmi?

Rozdiel je obrovský. Kým zahraničný partner sa nám snaží pomáhať, ten slovenský sa nás väčšinou snaží zavádzať a „ošklbať“ o peniaze. So zahraničným klientom, keď si niečo dohodnete čo i len ústne, všetko vždy platí, na Slovensku často neplatí ani to, čo je na papieri. Kultúra podnikania na Slovensku je na nízkej úrovni, ale uznanie si zaslúžia všetci čestní podnikatelia. Nie je to však len o kultúre podnikania, ale aj o podnikateľskom prostredí a hlavne veľkej byrokracii. Keď počúvam od zahraničných klientov, ako u nich niektoré veci fungujú, je mi len ľúto, že miesto Slovenska nežijem napríklad v Škandinávii. Aj preto sa Promont stále viac orientuje práve na zahraničné trhy. Rozdiel je aj v plánovaní. Zahraniční klienti majú všetko vopred naplánované v pomerne veľkom časovom rozmedzí, vďaka čomu znižujú časový stres na nás ako výrobcu. Na Slovensku je nesmierne dlhý proces výberu dodávateľa, potom na realizáciu ostáva málo času a zákazníci tlačia na dodávky v často nesplniteľných časových termínoch.

Ako sa vám darí presadiť v silnej konkurencii?

Na Slovensku ani konkurenciu nemáme, ale v zahraničí je to už o niečom inom. Tam sú firmy technicky a technologicky na vyššej úrovni, a preto máme čo robiť, aby sme sa zlepšili. Na Slovensku sme úspešní najmä vďaka flexibilite a promptnosti – máme nielen vlastné výrobné priestory, ale aj projekciu, kamióny na prepravu, stroje na montáž. Vieme reagovať na požiadavky v krátkom časovom horizonte, a to všetko pri dodržiavaní kvality podľa noriem a požiadaviek klienta. V zahraničí sme úspešní najmä vďaka vysokej kvalite, spoľahlivosti a takisto flexibilite. Prejavuje sa to najmä počas dokončovacej fázy projektov. Vtedy vznikajú nároky na rôzne dodatočné realizácie, ktoré treba dodať prakticky hneď, v čom sa snažíme klientom vyhovieť.

Aké investície ste v uplynulých rokoch realizovali?

Je až neuveriteľné ako sa areál Promontu za krátke časové obdobie zmenil. Pristavili sme nové haly, nakúpili nové stroje a technológie. Vďaka tomu sa pracovné podmienky našich zamestnancov stále zlepšujú, zvyšuje sa produktivita a kvalita. V uplynulých dvoch rokoch sme implementovali projekty Inovácia výrobného procesu spoločnosti Promont a Inovácia procesu otryskávania oceľového materiálu. Nakúpili sme nové výrobné stroje, ktoré sú plne automatizované a zakomponované do výrobného procesu. Ide o rovnačku, zariadenie pre rezanie plazmou a vŕtanie, pilovŕtacie centrum pre profily a mostové žeriavy. Inovácia procesu otryskávania je dlho očakávané zlepšenie nielen kvality výroby, ale aj pracovných podmienok našich zamestnancov. Dodávka tohto stroja je plánovaná v polovici tohto roka.

Týkajú sa aj Promontu problémy s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily?

Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily vidíme hlavne v oblasti jazykovej zdatnosti pracovníkov. Máme problém nájsť pracovníkov, ktorí budú technicky zdatní a zároveň sa dohovoria po anglicky. V dnešnej dobe je to prekvapujúco veľký problém.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Naďalej sa plánujeme uchádzať o všetky veľké projekty v Európe, najbližšie je to napríklad projekt BMW v Maďarsku a dve atómové elektrárne vo Fínsku a v Maďarsku. Z hľadiska rozvoja spoločnosti tiež plánujeme niektoré pracoviská ešte viac zautomatizovať a zrobotizovať. A potom už len predať skúsenosti a firmu mladšej generácii. Tiež mám prianie, aby sa nám darilo pracovať bez ťažkých pracovných úrazov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x660 sk2020

Nenechajte si ujsť...