1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Porsche Werkzeugbau, s.r.o.

Porsche werzeugbau22Na Považí budú vyrábať li-ion batériové moduly do elektromobilov

V máji tohto roka dorazila na Slovensko výborná správa. Nemecká spoločnosť Porsche AG by mala do roku 2024 v Hornej Strede v okrese Nové Mesto nad Váhom preinvestovať prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Porsche Werkzeugbau, s.r.o., viac ako 300 miliónov eur. Namiesto karosérií sa tak na Hornom Považí prekvapivo zamerajú na elektromobilitu a výrobu dielov pre aktuálne najobľúbenejšie modely materskej značky.

Investícia bude zahŕňať výstavbu nových výrobných priestorov s 3-násobne väčšou výmerou, akou disponuje súčasná hala v Hornej Strede, zabezpečenie progresívnych a unikátnych technológií pre výrobu batériových modulov, a s tým súvisiacu dedikovanú investíciu do logistiky a prípravy celého výrobného toku. Viac nám v rozhovore pre časopis Priemysel Dnes prezradil Ing. Pavol Turňa, konateľ spoločnosti Porsche Werkzeugbau, s.r.o.

Ktoré faktory prispeli k tomu, že spomínaná investícia bude práve na Slovensku?

Teší nás, že si spoločnosť Porsche AG aj naša materská spoločnosť Porsche Werkzeugbau GmbH zvolili pre túto investíciu pravé naše územie v lokalite Horná Streda. Predpokladom, aby sme vedeli zareagovať na takúto investičnú šancu v rámci koncernu, bola naša dlhodobá príprava. Spomeňme len niektoré kroky ako nábeh už dnes fungujúceho Centra automatizácie a robotizácie automobilovej výroby, naplánovanie štruktúry pre celé naše územie v Hornej Strede a potvrdenie potenciálu pre jeho ďalšie využitie formou hotovej štúdie EIA. Náš budúci produkt kladie extrémne vysoké nároky na kvalitu prostredia vo výrobe, kompetencie zamestnancov a kvalitu vstupných materiálov.

V priamej súvislosti so spomínanými investičnými zámermi plánuje Porsche Werkzeugbau vytvoriť 65 nových pracovných miest. Aké profesie budete naberať do svojich radov? Ktorí pracovníci sú u vás najžiadanejší a kde ich budete hľadať?

Počet zamestnancov uvedený v zámere sa odvíja od súčasného stavu produktu, ktorý budeme vyrábať. Už dnes máme niekoľkoročné skúsenosti v oblasti vývoja nástrojov a automatizovaných výrobných liniek, ktoré nám pripomínajú, ako často dochádza ku zmenám, ktoré majú výrazný dopad na finálne počty zamestnancov. Aktuálne naplánovaná vzdelanostná štruktúra týchto pracovných miest predpokladá, vďaka najvyššej možnej miere automatizácie, minimum pracovných miest s nižšou kvalifikáciou. Pri nábore zamestnancov sa budeme orientovať na skúsenosti či predpoklady z oblastí ako napríklad automatizácia, mechatronika, programovanie robotov a výrobných systémov, údržba zariadení či expertíza na rôzne inovatívne metódy spájania. Dnes už je ale isté, že počet nových pracovných miest bude minimálne dvojnásobný ako je uvedené v investičnom zámere.

Štát v tomto smere prisľúbil aj investičný stimul vo výške takmer 3,5 milióna eur. Nejde pritom o prvú takúto pomoc pre spoločnosť Porsche Werkzeugbau. V roku 2019 podporila vláda dotáciou projekt výstavby Centra automatizácie a robotizácie automobilovej výroby. Ako sa vám táto pomoc osvedčila?

Investičná pomoc z Ministerstva hospodárstva SR bola jedným z hlavných stimulov, vďaka ktorým sa rozhodol koncern Porsche AG o umiestnení týchto významných investícií na Slovensku. Rezort rozhodol o udelení investičnej pomoci pre zámer Centra automatizácie a robotizácie automobilovej výroby vo výške do dvoch miliónov eur a investičný zámer na výrobu li-ion batériových modulov bol podporený investičným stimulom vo výške 3,5 milióna eur. Sme veľmi radi, že Vláda SR aj takouto formou podporuje významné investičné zámery na Slovensku, najmä v oblastiach, ktoré sú strategicky dôležité pre automobilový priemysel, ktorý je nosným oborom nášho priemyslu. Potvrdzuje to, že naša krajina sa nemusí obávať o budúcnosť automobilového priemyslu na Slovensku.

Spomínané technologické centrum, ktoré sa nachádza v Hornej Strede, je zamerané hlavne na výskum a vývoj. Aké ďalšie úlohy centrum plní? V čom vidíte jeho najväčší prínos?

V Centre automatizácie a robotizácie automobilovej výroby sa dnes venujeme výskumu a vývoju automatizovaných zariadení pre výrobu automobilov. Pestrá paleta našich služieb pre Porsche AG zahŕňa činnosti od pilotného návrhu automatizovanej linky, cez sprevádzanie výroby a optimalizáciu takýchto zariadení priamo v závodoch Porsche v Nemecku, až po odovzdanie bezpečného a funkčného zariadenia s kvalitatívne overeným výrobkom do rúk zákazníka. Pri tom nerozlišujeme, či sa jedná o zariadenie určené pre väčšie série, alebo jednoúčelové špecializované linky pre výrobu prototypov. Za posledné obdobie sme rozšírili naše služby o laboratórne skúšky pevnosti s certifikovaným personálom a vybavením na mikroskopiu a optické rozmerové merania. V neposlednom rade prispievame výraznou mierou k rozvoju e-mobility v rámci našej značky tým, že sa podieľame na realizácii unikátnej výroby prototypov batériových modulov pre jeden z modelov Porsche.
Po rozšírení tohto Centra o vývoj, návrh, výrobu zváracích liniek a vyvíjanie nových metód spájania dielov karosérií nebude mimo náraďovní koncernu VW na trhu výrobca s porovnateľným rozsahom kompetencií. Vďaka vybudovanému Centru automatizácie a robotizácie automobilovej výroby je zodpovednosť za dodanie nástrojov pre lisovňu a výrobu technológií karosérií v jedných rukách – v rukách spoločnosti Porsche Werkzeugbau, s.r.o.
Kombináciu kompetencií, ktorá vznikne po zrealizovaní plánovaného investičného zámeru „FiBa Batterietechnikum“ v Hornej Strede, nebude mať na voľnom trhu v strednej Európe (mimo OEM) žiaden porovnateľný subjekt.

Suma 6 miliónov eur z plánovaných 300 miliónov eur by mala byť vyčlenená pre projekt diverzifikácie vývojových služieb tohto technologického centra. Aké máte v tomto smere plány? Čo by malo diverzifikované produktové portfólio zahŕňať?

Kľúčovým faktorom v súťaži o túto unikátnu investíciu pre Hornú Stredu bol aj plán na zabezpečenie úspešného nábehu sériovej výroby. Tento plán zahŕňal vybudovanie „kompetenčného centra“, kde sa jednotlivé výrobné procesy a know-how začnú budovať a testovať okamžite. Tento cieľ bolo z časového hľadiska možné splniť iba tak, že sme toto kompetenčné centrum, zjednodušene laboratórium na výrobu prototypov, vybudovali v našich už zabehnutých priestoroch v Hornej Strede, a tým sme diverzifikovali Centrum automatizácie a robotizácie automobilovej výroby. Sme hrdí, že naši zamestnanci dokázali na tieto zmeny flexibilne zareagovať a vo veľmi krátkom čase nabrať nové vedomosti a zodpovednosti.

Pre spresnenie treba dodať, že dcérsky podnik nemeckého výrobcu športových automobilov Porsche sídli v Dubnici nad Váhom. Na čo konkrétne sa vo vašej spoločnosti zameriavate? Akým spôsobom kooperujete s materským podnikom?

Náš core bussiness v rámci divízie Werkzeugbau je výroba tvárniacich nástrojov pre pohľadové hliníkové výlisky. Sme špecializovaní na vonkajšie diely typu strecha, predná a zadná kapota, ale aj výstuhové výlisky k týmto dielom. V rámci nášho závodu v Dubnici nad Váhom ponúkame komplexné riešenie od engineeringu cez výrobu až po zapracovanie a uvedenie nástrojov do prevádzky u zákazníka v lisovni. Môžeme to zjednodušiť tak, že po ukončení prác dizajnérmi nastupuje náš závod v Dubnici nad Váhom a uskutočňuje ich návrhy. To všetko sa nám darí v úzkej spolupráci s našimi kolegami z Porsche Werkzeugbau GmbH v nemeckom Schwarzenbergu.

Porsche Werkzeugbau produkuje najzložitejšie nástroje aj pre iných renomovaných výrobcov automobilov. Čo to presne znamená? Kto sú vaši najvýznamnejší klienti? Kde všade možno nájsť výrobky z Dubnice nad Váhom?

Najväčší zákazník je, samozrejme, naša materská spoločnosť. Okrem projektov pre Porsche vyrábame nástroje aj pre iné koncernové značky ako Bentley, Audi, ale aj Škoda a Volkswagen. Naše nástroje produkujú predovšetkým v Smart Press Shope v Halle. Jedná sa o novovzniknutú lisovňu, joint venture projekt Porsche a firmy Schuler. Naše nástroje však možno vidieť aj v iných lisovniach ako Allgaier v Uhingene DE alebo VW Bratislava.

Aké ďalšie výzvy a projekty na vás v najbližšom období čakajú? Akým spôsobom budete reagovať na nelichotivý nárast cien energií, vstupov či nedostatok materiálu?

Aktuálne je naším najdôležitejším projektom už vyššie spomenutá sériová výroba batériových modulov do elektromobilov. V tomto smere máme pred sebou obrovskú šancu a zároveň aj obrovskú zodpovednosť. Výzvou na ceste k úspešnému nábehu je splnenie náročných termínov na výstavbu haly a zabezpečenie potrebných technológií. Problémy v súvislosti s dnešnou krízou zdrojov a zlou dostupnosťou takmer v každom smere, či už sú to služby alebo materiál, nám tak ako aj ostatným podnikateľským subjektom situáciu vôbec neuľahčujú. Kontinuálne zvyšovanie nákladov, ktorého sme všetci v poslednom roku svedkami, a nemožnosť si tieto náklady premietnuť do koncovej ceny našich služieb a výrobkov sú aktuálne témou, na ktorú neustále hľadáme nové a nové riešenia.

Kam by sa mala spoločnosť Porsche Werkzeugbau z Dubnice nad Váhom uberať v dlhodobom horizonte? Aké trendy v automobilovom biznise bude nasledovať? Čo by ste chceli zdôrazniť na záver, čo nezaznelo vo vyššie uvedených otázkach?

Naša spoločnosť ma dlhodobú víziu a politiku rozvoja, ktorá však musí reflektovať na zmeny na trhoch a kopírovať trendy v automobilovom priemysle. V našej stratégii máme napríklad strednodobé ciele typu maximálna možná udržateľnosť, CO2 neutralita a vysoká miera energetickej nezávislosti, až po dlhodobý cieľ byť v koncerne etablovaným partnerom pre vývoj a výskum s vysokou mierou inovácií a interným know-how. Ako sme už spomínali vyššie, vlnu elektromobility sme zachytili vo veľmi skorej fáze a v rámci značky Porsche budeme v tomto smere, po dokončení investícií do spustenia sériovej výroby, hrať kľúčovú rolu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...