Nestlé Slovensko, s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategória: EXKLUZÍVNE ROZHOVORY
Transformácia závodu priniesla nové pracovné miesta
Značku Nestlé netreba spotrebiteľom nijako zvlášť predstavovať. Automaticky sa nám totiž spája s cukrovinkami pod označením Orion, Študentská pečať, Margot, Kofila alebo cukríkmi Bon Pari, JOJO či Lentilkami. Okrem sladkostí vyrába Nestlé aj kávy a nápoje Nescafé, Caro a Granko či kapsulové systémy Nescafé Dolce Gusto a Nespresso, ale tiež celosvetovo obľúbený Starbucks.
Portfólio značky Nestlé dopĺňajú aj detské výživy Nestlé a BEBA. Výrobky pod týmto označením sa pritom objavili na trhu už pred viac ako 130 rokmi. Najstaršia doložená zmienka súvisiaca s obchodnými aktivitami spoločnosti Nestlé na našom území je z roku 1890. Presne v tomto období bola zaregistrovaná ako grafická ochranná známka etiketa pre Nestle’s Kindermehl.
Priame obchodné zastúpenie Nestlé vzniklo v Prahe, pravdepodobne krátko po vyhlásení samostatnej Československej republiky, pretože už v roku 1918 bol menovaný prvý riaditeľ spoločnosti pre toto územie. Na Slovensku sa značka presadila v roku 1992, keď spoločnosť Nestlé privatizovala závod Carpathia v Prievidzi. Z potravinárskeho podniku, ktorého história siaha až do roku 1875, urobilo Nestlé významného výrobcu najmä dehydratovaných polievok a bujónov pod spotrebiteľsky obľúbenými značkami MAGGI a Carpathia. K ďalšiemu sortimentu závodu patrí výroba dochucovadiel, cestovinových hotových jedál a výrobky pre gastro priemysel. Pre úplnosť dodajme, že založením spoločnosti Nestlé Food, s.r.o., Prievidza zároveň vznikli podmienky na uvedenie širokej palety výrobkov značky Nestlé na náš trh. K významnej udalosti došlo v októbri 2001, kedy bola spoločnosť premenovaná na Nestlé Slovensko, s.r.o.
Aktuálne plány prievidzského podniku
V roku 2020 vyrobilo Nestlé vo svojom závode v Prievidzi vyše 23-tisíc ton dehydratovaných kulinárskych výrobkov za takmer 57 miliónov eur. V rámci produktových skupín mali najväčšie zastúpenie dochucovacie zmesi (40 %), nasledovali bujóny s 37-% podielom na výrobe a dehydratované polievky (15 %). Až 95 % produkcie smeruje zo Slovenska do Európy, ale aj Mexika, Dominikánskej republiky, Kórei a Singapuru. Prioritnými trhmi sú Francúzsko a Rumunsko, kam smeruje zhruba polovica produkcie. Francúzsko pritom zohráva kľúčovú úlohu aj pri transformácii prievidzského závodu, ktorá prebieha od roku 2019. „Minulý rok sme postupne zvyšovali výrobu v našom závode o 50 %. Súviselo to so zrušením závodu Nestlé vo Francúzsku a presunom jeho výroby na Slovensko,“ vysvetlil v exkluzívnom rozhovore pre časopis Priemysel Dnes Ing. Dušan Ďurdík, riaditeľ výrobného závodu Nestlé Slovensko v Prievidzi.
Závod vďaka prevzatiu výroby z Francúzska navýšil v roku 2011 objem výroby na 30-tisíc ton a takisto zvýšil počet pracovníkov o 80 na súčasných 630. Popri transformácii prebiehala ešte jedna dôležitá udalosť, a to racionalizácia výroby tvrdých bujónov. Čo to presne znamená? „V roku 2020 investovalo Nestlé do závodu v Prievidzi cez 23 miliónov eur. Investície sa týkali najmä vybudovania nových výrobných liniek, zvýšenia kapacity miešania, rozšírenia skladových a výrobných priestorov a v neposlednom rade aj automatizácie,“ prezradil Dušan Ďurdík s tým, že sa jedná o komplexnú racionalizáciu výroby v celom Nestlé. Vďaka novým vysokorýchlostným linkám vyrobia napríklad 10 x viac bujónov ako dovtedy. Prioritou nového roka tak bude dokončovanie aktivít súvisiacich s automatizáciou a štandardizáciou výroby tak, aby v Prievidzi produkovali sortiment v čo najväčšom objeme a čo najefektívnejšie.
Riaditeľ závodu Nestlé Slovensko spomína v rozhovore ešte ďalšie dôležité plány. „V prvej polovici tohto roka chceme uviesť do prevádzky automatizáciu paletizácie bujónových výrobkov. Zatiaľ túto časť výroby robíme ručne, ale už čoskoro by mali fyzicky náročnú prácu nahradiť roboty.“ Ruka v ruke so zavádzaním konceptu Priemysel 4.0 do výrobných procesov ide aj digitalizácia. Tá by mala odbúrať zbytočné „papierovačky“ a zefektívniť procesy v celom závode. „Určite sa zameriame aj na personálnu oblasť. Chceme rozvíjať schopnosti a zručnosti našich zamestnancov, ktorých si sami zaškoľujeme. Môžeme mať k dispozícii stroje, ale keď ich nebude mať kto obsluhovať, budú nám nanič,“ myslí si riaditeľ spoločnosti Nestlé Slovensko, ktorá sa dlhé roky zapája do duálneho vzdelávania. Na rozvoji kompetencií svojich pracovníkov tak pracuje úplne od piky. Príkladom je spolupráca so Strednou odbornou školou obchodu a služieb v Prievidzi v odbore pracovník v potravinárskej výrobe a so Strednou odbornou školou Prievidza v odbore mechanik elektrotechnik. „Sme prvou potravinárskou firmou na Slovensku, ktorá spustila duálne vzdelávanie pre technické pozície. Veríme, že sa nám tento krok do budúcnosti vyplatí,“ vysvetlil Dušan Ďurdík a dodal, že vo svojej prevádzke už zamestnávajú niekoľko absolventov duálneho vzdelávania.
Absolútne kľúčové je životné prostredie
Koncern Nestlé oznámil svoj záväzok, že do roku 2025 bude 100 % jeho obalov recyklovateľných alebo znovu použiteľných. V januári 2019 komplexne sformuloval svoju víziu bezodpadovej budúcnosti a oznámil aj konkrétne kroky smerujúce k splneniu tohto záväzku. Nedávno sa dokonca Nestlé zaviazalo, že jedna z jej najpopulárnejších čokoládových značiek na svete KitKat bude do roku 2025 uhlíkovo neutrálna. Cieľom KitKat je znížiť emisie vznikajúce pri získavaní surovín, výrobe produktu a jeho distribúcii o viac ako 50 %. Pri emisiách, ktoré nemožno eliminovať, bude značka investovať do náhradných riešení znižujúcich výskyt skleníkových plynov v atmosfére. Nestlé zároveň pomôže farmárom vysadiť do roku 2025 päť miliónov tieniacich stromov v lokalitách, kde pre KitKat pestujú kakao.
Na „zelenej vlne“ sa nesie aj závod v Prievidzi. Aj na Slovensku tak v plnej miere realizuje kroky, aby naplnil stratégiu materského podniku znížiť emisie skleníkových plynov o polovicu do roku 2030 a dosiahnuť nulové čisté emisie v celom hodnotovom reťazci najneskôr do roku 2050. Nestlé Slovensko k tejto vízii prispieva napríklad 100-% nákupom čistej elektriny, znižovaním spotreby zemného plynu aj realizovaním projektov na celkové znižovanie spotreby energie (zatepľovanie budov, výmena osvetlenia, triedenie a recyklácia odpadu atď.). Okrem toho napomáha životnému prostrediu ako takému. „Naposledy sme sa napríklad zapojili do akcie Milión stromov pre Slovensko, vďaka ktorej sme v našom regióne aktívne vysadili nové stromy. Takisto sme nainštalovali elektrické nabíjacie stanice a sme tak pripravení na elektrifikáciu v automobilovom priemysle,“ prezradil Dušan Ďurdík.
Ďalšie kroky pre zlepšenie životného prostredia robí prievidzský závod v oblasti obalov. Od minulého roka si spotrebitelia môžu kúpiť v obchodoch polievky značky MAGGI v plne recyklovateľných obaloch. Kupujúci ich ľahko rozoznajú podľa označenia BIO. Rajčinovú, zeleninovú či slepačiu polievku značky MAGGI kúpia v obale zloženom len z jedného materiálu. Od tohto roka tak bude možné aj v kategórii bujónov. Tie už nebudú balené v hliníkovej fólii, ale v recyklovateľnom papieri.
Priemysel Dnes/Průmysl Dnes
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Letecké spoločnosti bojujú s nedostatkom lietadiel…
Category: Doprava
Chicago - Globálny letecký priemysel čelí veľkému tlaku pred letnou sezónou. Očakáva sa totiž, že dopyt po cest…
Moldavsko stavia nové elektrické vedenie do Rumuns…
Category: Energetika
Kišiňov - Moldavsko v utorok začalo práce na novom elektrickom vedení, ktoré ho spojí so susedným Rumunskom, ke…
Objednávky v nemeckom digitálnom a elektronickom p…
Category: Elektrotechnika
Frankfurt nad Mohanom - Objednávky v nemeckom elektronickom a digitálnom priemysle klesli vo februári druhý mes…
Eustream sa vlani prepadol do straty 12,5 milióna…
Category: Energetika
Bratislava - Pološtátny prepravca plynu Eustream sa v minulom účtovnom období, ktoré trvalo od 1. augusta 2022…
Púchovská spoločnosť EMT sa stala súčasťou podnika…
Category: Automobilový priemysel
Púchov - Púchovská spoločnosť EMT, ktorá je výrobcom špeciálnych foriem najmä pre nákladné a špeciálne pneumati…
Pripojte sa: