1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Narodna dialnicna spol 17Napredujeme v rozvoji diaľničnej infraštruktúry

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánuje, pripravuje, stavia a udržiava diaľničnú sieť na území Slovenskej republiky. „Pri výstavbe kľúčovej cestnej infraštruktúry postupujeme podľa vládou schváleného Harmonogramu prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry. Harmonogram na základe objektívnych analytických dát hovorí jasne a transparentne, ako sa budú stavať v najbližších rokoch kľúčové cesty.

Pripravili sme ho s cieľom vniesť do prípravy a výstavby kľúčovej cestnej infraštruktúry jasné pravidlá. Vypracovaný harmonogram je však živý dokument, každý rok sa aktualizuje na základe postupu prípravy jednotlivých stavieb, vývoja dopravnej situácie a rozpočtových možností pridelených na výstavbu projektov cestnej infraštruktúry,“ vysvetľuje pre Priemysel Dnes Jaroslav Kmeť, štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR. Ďalšie novinky aj aktuálne diaľničné projekty nám priblížil v nasledujúcom rozhovore.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR v novembri 2022 navrhlo zmeny, ktoré povedú k urýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Aké sú to?

Navrhujeme predĺženie lehoty platnosti rozhodnutia o umiestnení stavby zo súčasných troch na päť rokov. Týmto vzniká pre stavebníka dostatočný priestor na získanie stavebného povolenia. V praxi sa totiž stávalo, že platnosť rozhodnutia o umiestnení stavby bolo v rámci už rozbehnutých stavebných konaní potrebné predlžovať, čím sa predĺžil aj celkový čas na získanie stavebného povolenia. Ďalším opatrením na urýchlenie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je upravenie frekvencie ekonomických hodnotení Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií SR.

V novembri ste spoločne s NDS na tlačovej konferencii odprezentovali významné míľniky v príprave diaľničného ťahu na Zemplín. Môžete ich konkretizovať?

Pri multimodálnej štúdii realizovateľnosti pre úsek D1 Budimír – štátna hranica s Ukrajinou sa podarilo dosiahnuť veľký pokrok. Aktuálne sú v rámci štúdie realizovateľnosti ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový. V súčasnosti prebieha vyhodnocovanie prieskumov, príprava trasovania a výsledného dopravného modelu. Multimodálna štúdia posudzuje úseky D1 Bidovce – Dargov (12,6 km), Dargov – Pozdišovce (18,18 km), Pozdišovce – Michalovce (10,05 km), Michalovce – Sobrance (15,81 km) a Sobrance – štátna hranica SR/UA (15,48 km), všetky vo verzii štvorpruhu.

1. januára 2023 došlo k zmene mýtneho systému. Aký scenár je aplikovaný v súvislosti s prechodom na nový systém?

V roku 2023 môžu dopravcovia prejsť k EETS poskytovateľovi, ktorého si vyberú. Od 1. januára 2023 prebieha postupné vypínanie pôvodného mýtneho systému a terajší výberca mýta bude službu naplno poskytovať do konca júna 2023. Od 1. júla 2023 zanikne možnosť vydávania nových palubných jednotiek od spoločnosti SkyToll a registrovania nových klientov. Dopravcovia, ktorí už palubnú jednotku od tejto spoločnosti majú, ju môžu naďalej využívať na odvádzanie mýta až do konca roka 2023. Nový mýtny systém prinesie nespočetné množstvo pozitív pre štát aj pre dopravcov. Štát usporí finančné prostriedky, keďže provízie pre poskytovateľov budú nižšie, a dopravcom pribudnú doplnkové služby. Najväčším prínosom pre vodičov kamiónov je bezhraničný pohyb po krajinách, kde je etablovaný EETS poskytovateľ, ktorého si vyberú. Bude im stačiť jedna palubná jednotka, jedna zmluva, a za mýto zaplatia jednou faktúrou.

Od marca 2022 prebiehajú práce na košickom obchvate, ktorý bude súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia. V akej fáze sa výstavba nachádzala koncom roka 2022?

Práce prebiehajú v zmysle harmonogramu, pokračuje sa vo výstavbe odpočívadla Valaliky, ktoré poskytne kapacitu až pre 125 motorových vozidiel. Bude jednostranné a na rýchlostnú cestu sa napojí obojsmerne. V závere roka 2022 bol na stavbe ukončený výrub drevín, krovín a odpratávanie pňov. Realizovali sa preložky a ochrany inžinierskych sietí, sanačné opatrenia podložia ako sú geodrény, rebrá, štrkové pilóty, a takisto aj vŕtanie systémových pilót pri zakladaní mostných objektov.

Na východnom Slovensku prebieha aj ďalší významný projekt – v lete 2023 sa má stať realitou obchvat Prešova. Pokračujú práce na výstavbe rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat podľa plánu?

Práce na prešovskej R4 pokračujú podľa harmonogramu. V tuneli Bikoš sú dokončené chodníky, nátery povrchu ostenia tunela a ukončená je cemento-betónová vozovka. Na mostoch sa budujú nosné konštrukcie a rímsy, na trase rýchlostnej cesty sa ukladá podkladová a asfaltová vrstva vozovky.

V októbri 2022 uplynul prvý rok od otvorenia úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Aké pozitíva priniesol motoristom?

Úsekom denne prechádza v priemere 12-tisíc áut, z nich 15 % tvorí nákladná doprava. Maximálnu dennú intenzitu kolegovia z NDS na prešovskom obchvate namerali 26. augusta 2022, kedy ním prešlo bezmála 20-tisíc áut. V blízkej budúcnosti bude mať vplyv na rast dopravy na úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh sprevádzkovanie severného obchvatu Prešova. V súčasnosti táto doprava prúdi cez mesto a po dokončení R4 sa presmeruje na D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh tvorí západný obchvat východoslovenskej metropoly. Diaľničný úsek je dlhý takmer 8 kilometrov. Na trase je situovaných 18 mostov, dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou viac ako 2 km, 17 vetiev križovatiek a 6 km protihlukových stien. Súčasťou výstavby je aj mimoriadne technicky zložitá križovatka. V križovatke Prešov, západ sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy. Vo vetvách to robí spolu 11,3 km, čo je viac ako dĺžka celého úseku. Prínosom je, že osobným vozidlám obchvat skracuje jazdu o takmer 19 minút.

Motoristi netrpezlivo očakávajú dostavbu diaľničného spojenia z Bratislavy po Lučenec. Diaľničný úsek R2 Kriváň – Mýtna bude známy ako údolie estakád. Koľko mostných objektov bude jeho súčasťou?

V rámci R2 Kriváň – Mýtna máme 11 mostných objektov, z toho tri estakády a osem mostov. Šesť mostných objektov sa nachádza priamo na rýchlostnej ceste a jedna z estakád bude po dokončení najdlhšou na Slovensku s celkovou dĺžkou viac než štyri kilometre. V súčasnosti je v procese vysúvania segmentov. Na tejto stavbe sa vysúva aj ďalší, viac než 1,6-kilometrový most v extraviláne obcí Mýtna a Píla.

V novembri 2022 dosiahla NDS míľnik pri stavbe D1 Hubová – Ivachnová, keď došlo k prerazeniu južnej rúry tunela Čebrať. Môžete aj v súvislosti s týmto tunelovým objektom uviesť niekoľko zaujímavostí?

Financovanie výstavby tunela Čebrať je súčasťou stavby celého úseku D1 Hubová – Ivachnová. V novembri 2022 sme prerazili jeho južnú rúru, veľký progres zaznamenáva aj severná tunelová rúra. Razí sa tu z oboch strán, do prerazenia ostáva 77 metrov (koncom novembra, pozn. red.). Tunel bude navrhnutý na rýchlosť 100 km/h. Po dokončení bude súčasťou takmer 15-kilometrového diaľničného úseku, ktorý prepája západnú a východnú metropolu Slovenska diaľnicou D1, a bude tvoriť obchvat mesta Ružomberok. Tunel bude mať dve jednosmerné tunelové rúry, v každej z nich budú dva jazdné pruhy so šírkou 3,5 metra. Súčasťou budú aj núdzové chodníky lemujúce obe strany každej z rúr, a to v šírke jedného metra. Výška tunela bude 4,8 metra a nad chodníkmi 2,2 metra. Dve rúry bude spájať 14 priečnych prepojení. Podľa zrealizovaných štúdií očakávame cez tento tunel dopravnú intenzitu na úrovni približne 20-tisíc áut denne, z toho pätinu by mala tvoriť nákladná doprava.

Na december 2023 je naplánované uvedenie do prevádzky diaľničného privádzača na diaľnicu D3 z Kysuckého Nového Mesta. Aké výhody prinesie motoristom? V akej výške sa pohybujú investície?

Privádzač zabezpečí pohodlné napojenie na diaľnicu D3 na Kysuciach. Prepojí cestu I/11, budúcu diaľnicu D3 v križovatke Kysucké Nové Mesto, cestu III/2095 a miestnu komunikáciu pri priemyselnom závode v Kysuckom Novom Meste. Privádzač odľahčí cestu I/11 zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta a pomôže obyvateľom Kysúc dostať sa rýchlejšie za prácou do Žiliny a do blízkeho priemyselného parku. Zmluvná cena výstavby predstavuje zhruba 13,7 milióna eur bez DPH.

Aké ďalšie projekty sú naplánované s cieľom skvalitňovania slovenskej cestnej infraštruktúry?

V roku 2023 bude realizovaná príprava diaľničných úsekov D3 na Kysuciach, D1 Turany – Hubová a R4 Via Carpatia. Vo výstavbe bude križovatka diaľnic D1/D4. Prebiehať bude verejné obstarávanie na zhotoviteľa R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. Verejné obstarávanie a následná výstavba nás čaká v prípade R4 Prešov, severný obchvat, II. etapa. Čo sa týka ciest I. triedy, bude prebiehať príprava obchvatov miest Prievidza, Stropkov a Holíč, vo výstavbe sa budú nachádzať obchvaty Sabinova a Šale.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...