1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Narodna dialnicna spol 17Opätovne rozbehnúť Višňové v čo najkratšom čase

Starostlivosť o nosné úseky cestnej siete Slovenska je nesmierne zodpovedná úloha. Na kvalite a prejazdnosti diaľnic a rýchlostných ciest totiž závisí celé národné hospodárstvo, ktoré je v modernom svete úzko späté s bezproblémovou logistikou. Státisíce áut a kamiónov prostredníctvom tohto „krvného obehu“ krajiny prilievajú do motora slovenskej ekonomiky benzín, vďaka ktorému môže krajina dynamicky napredovať.

Riešenie výziev spätých s rozvojom cestnej siete Slovenska stojí na ramenách Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., ktorá v poslednom období dosahuje výborné hospodárske výsledky.

Spolu s nimi prináša štátu nové dopravné projekty, ktoré v najbližších rokoch významne skvalitnia komfort šoférov v rôznych častiach krajiny. Nielen o ekonomických ukazovateľoch, ale aj o aktuálnych projektoch či budúcich plánoch sa Priemysel Dnes porozprával s Ing. Jánom Ďurišinom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom spoločnosti.

Predstavíte nám v krátkosti Národnú diaľničnú spoločnosť? Aké má úlohy v rámci starostlivosti o cestnú infraštruktúru Slovenska?

Národná diaľničná spoločnosť spravuje a rozvíja prioritný majetok, ktorý pri jej vzniku vložil štát do základného imania. Nehovoríme len o diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj o vybraných úsekoch ciest prvej triedy. Okrem spravovania zvereného majetku Národná diaľničná spoločnosť pripravuje a stavia nové úseky diaľničnej siete. Okrem tejto prípravy, výstavby či prevádzky diaľnic a rýchlostných ciest tiež NDS zabezpečuje spoplatnenie cestnej siete v rámci SR. Príjem zo spoplatnenia prislúchajúci NDS ďalej využívame najmä na prípravu a realizácie opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest, výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, splátky za elektronický systém výberu mýta, splátky úverov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

Ako dopadol vlaňajšok z pohľadu hospodárskych výsledkov spoločnosti? Pokračoval nárast tržieb z posledných rokov?

V roku 2018 zaznamenala naša spoločnosť zisk na úrovni 25,9 mil. eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli výnosy o 21,6 mil. eur na úroveň 307,1 mil. eur. Výnosy z mýta medziročne vzrástli o 12,2 mil. na 211,1 mil. a výnosy z predaja elektronických diaľničných známok dosiahli 76 mil. eur, čo je o 3,7 mil. viac ako v predchádzajúcom roku. Vďaka vyšším výnosom sme mohli viac investovať do opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Celkové náklady na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest predstavovali 88,5 mil. eur, čo je o 19,6 mil. eur viac ako v roku 2017. Celkové investície NDS vzrástli o 16 % na úroveň 591 mil. eur.

Významným zdrojom príjmu NDS-ky sú poplatky za diaľničné známky. Zaznamenali ste pri tejto položke nárast predaja? Menia sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi preferencie klientov čo sa týka dĺžky platnosti známok alebo spôsobu ich zakúpenia?

V decembri 2015 bol spustený nový elektronický systém diaľničných známok s emisiou roku 2016. V roku 2016 dosiahli výnosy z predaja elektronických diaľničných známok hodnotu 68,7 mil. eur bez DPH. V roku 2017 nám vzrástli výnosy na úroveň 72,4 mil. eur, čo znamená, že medziročne došlo k nárastu o 7 %. V minulom roku výnosy z predaja známok opäť vzrástli, a to na úroveň 76,1 mil. eur. V prvom roku fungovania systému sme predali takmer 4 milióny diaľničných známok. V roku 2017 ich bolo o ďalších zhruba 300-tisíc viac, no a v minulom roku sme predali už takmer 4,5 milióna známok. Takže stúpajúci trend je jednoznačný. Najviac diaľničných známok kupujú zahraniční vodiči, tvoria cca. 52 % z koláča, a Slováci tých 48 %. Najviac sa kupujú 10-dňové diaľničné známky, ich podiel je cca. 62 %. Pre porovnanie, ročné známky predstavujú len 25 %. Z hľadiska štruktúry predaja podľa predajného kanálu v tom prvom roku, teda v roku 2016, najviac dominoval klasický predaj prostredníctvom obchodných miest, bolo to až takmer 70 %. Medziročne však pozorujeme postupne zvyšujúci sa trend využívania nákupu diaľničných známok prostredníctvom webstránky, pričom už v roku 2018 bol pomer predaja cez obchodné miesta a webstránku v pomere 63:37 %.

V týchto dňoch sledujeme turbulentnú situáciu na stavbe tunela Višňové, kde jeho zhotoviteľ deklaruje, že nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy. Aký je v súčasnosti stav pri tejto kľúčovej dopravnej stavbe? Do akej miery môže posunutie termínu jej dostavby ovplyvniť termín, kedy tunelom prejdú prvé autá?

Bohužiaľ, situácia na Višňovom nedopadla tak, ako sme si predstavovali, ale musím zdôrazniť, že ukončenie kontraktu so zhotoviteľom bolo posledným a krajným riešením, ak sa má úsek dokončiť čo najskôr. Lepšie riešenie zo všetkých možných tu nebolo. Ponechanie terajšieho zhotoviteľa na stavbe by znamenalo, že sa stavba s najväčšou pravdepodobnosťou nedokončí nikdy, alebo sa v lepšom prípade dokončí s meškaním minimálne desať rokov. Toto riešenie nám odobrila Európska komisia. Práve týmto riešením dosiahneme to, že všetci subdodávatelia budú vyplatení, zhotoviteľ nebude blokovať stavenisko a my môžeme v čo najkratšom termíne vypísať novú súťaž. Rovnako tiež neprídeme o financovanie z EÚ, keďže spravíme všetko preto, aby sa úsek dokončil do roku 2023. Aktuálne na stavbe prebieha inventarizácia, potom vypíšeme novú súťaž na zhotoviteľa a veríme, že budúci rok sa na stavbe naplno rozbehnú práce.

Problémy tunela Višňové sa, našťastie, netýkajú tunela Prešov, ktorý je už vyrazený na viac ako 70 %. Popíšete nám technické vlastnosti tejto stavby a výhody, ktoré čakajú na šoférov po jeho dokončení?

Tento úsek je mimoriadne dôležitý, nakoľko aktuálne celý objem dopravy prechádza po cestách v Prešove. To so sebou prináša negatívne vplyvy na životné prostredie, ako aj na komfort obyvateľov. Vybudovanie tohto úseku, spoločne so severným obchvatom Prešova, na výstavbu ktorého sa aktuálne súťaží zhotoviteľ, tak výrazne obmedzí tieto negatívne vplyvy. Čo sa týka samotného postupu prác, tak tie prebiehajú v zmysle harmonogramu. Na tuneli je prerazených od 80 do 85 % v kalote. Pracuje sa aj na oporných a zárubných múroch, budujú sa nosné konštrukcie mostov. Úsek by mal motoristom slúžiť od leta 2021.

Veľmi oceňovanou službou je tzv. Diaľničná patrola, ktorá pomáha vodičom v prípade rôznych problémov. V akých prípadoch sa na ňu môžu obrátiť? Aký bol z pohľadu počtu a náročnosti zásahov uplynulý rok?

Na Diaľničnú patrolu máme od vodičov mimoriadne dobré ohlasy, čo dokazuje aj to, že nám pravidelne chodia poďakovania od spokojných motoristov, ktorým Patrola pomohla. Naši zamestnanci Patroly majú skutočne veľa práce. Napríklad v minulom roku 16 áut Patroly najazdilo viac ako 2,3 milióna km. Najviac zásahov sme zaznamenali v Bratislavskom kraji. Tu Patrola spravila až 150-tisíc km. Najčastejšie zasahujú, pochopiteľne, pri dopravných nehodách, kde zákrytom pomáhajú zabezpečiť miesto nehody. Toto Patrola v minulom roku vykonala viac ako 10 600-krát. Diaľničná patrola okrem toho poskytuje primeranú súčinnosť aj pri výmene a dohustení kolesa v prípade defektu či pri potrebe doplnenia pohonných hmôt. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že vodiči môžu kontaktovať Diaľničnú patrolu kedykoľvek, keď sa na našich diaľniciach a rýchlostných cestách ocitnú v núdzovej situácii, a to buď telefonicky na čísle 0800 100 007 alebo prostredníctvom aplikácie Pomoc na diaľnici.

Z pohľadu starostlivosti o vozovky diaľnic a rýchlostných ciest je už náročný úvod roka za vami. Zimné obdobie totiž dokáže poriadne preveriť nielen vašu spoločnosť, ale aj ktorýchkoľvek „cestárov“ v rámci Slovenska. Podarilo sa vám chladné mesiace zvládnuť tak, ako ste si pred zimou predstavovali?

Všetky povinnosti, ktoré nám vyplývajú zo zákona sme zvládli tak, ako sa na skúseného správcu diaľnic a rýchlostných ciest patrí. Všetky naše strediská boli v pohotovosti do konca marca a tie severné nezvesili radlice z odhŕňacích vozidiel ani v apríli. Prvýkrát si situácia na mostoch vyžiadala výjazd vozidla zimnej údržby už začiatkom októbra, a to v Mengusovciach. Azda najťažším obdobím pre našich pracovníkov bola druhá polovica decembra a prvá polovica januára, kedy trápili snehové zrážky takmer celú krajinu a naši strediskári mali s nadmerným množstvom spadnutého snehu naozaj plné ruky práce. Na naše cesty sa dostali dokonca aj snežné frézy. Štatisticky sme počas tejto zimy spotrebovali viac ako 40-tisíc ton chemického posypového materiálu. Takáto spotreba je takmer navlas rovnaká ako v predchádzajúcom roku. V historických tabuľkách NDS-ky máme tretiu najvyššiu spotrebu soli za sezónu.

Aké ciele má spoločnosť nastavené pre rok 2019? Na ktoré projekty sa môžu vodiči v najbližšom období tešiť?

Budeme aktívne pokračovať vo výstavbe a príprave diaľničných úsekov. Naším cieľom je dokončiť dva diaľničné úseky a jeden diaľničný privádzač. Ide o Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Budimír – Bidovce a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Obe stavby pri Žiline plánujeme odovzdávať naraz. Termín sprejazdnenia tu bude závisieť od ukončenia kontraktu so zhotoviteľom úseku tunela Višňové a od dostavby križovatky Lietavská Lúčka.

Okrem toho plánujeme začať s výstavbou úsekov, ktoré sú aktuálne v súťaži, a to R2 Kriváň – Mýtna, R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, R2 Šaca – Košické Oľšany II. úsek, R3 Tvrdošín – Nižná a R4 Prešov, severný obchvat I. etapa. Spolu to je zhruba 45 km nových rýchlostných ciest. Do konca roka plánujeme vyhlásiť súťaže zhotoviteľov stavebných prác spolu na cca. ďalších 30 km diaľnic a rýchlostných ciest.

Čo sa týka prevádzky diaľnic a rýchlostných ciest, tento rok bude medzi najvýznamnejšie opravy vozoviek patriť oprava na D1 v Bratislave, kde sa bude opravovať úsek pri Einsteinovej ulici v smere na Prístavný most, diaľnica D1 pred Piešťanmi, križovatka Liptovský Mikuláš, viacero úsekov na diaľnici D2 a na privádzači do Košíc, ako aj mnoho ďalších úsekov po Slovensku. V rámci zvyšovania bezpečnosti dopravy pokračujeme aj tento rok s obnovou zvodidiel na starších úsekoch diaľnic D1 v križovatke Liptovský Mikuláš a D2 v križovatke Kúty. Doplníme aj zvodidlá na rýchlostnej ceste R6 pri Púchove a pre lepšie zvýraznenie smerového vedenia trasy v nepriaznivých poveternostných podmienkach osadíme retroreflexné dopravné gombíky na diaľnici D1 v úseku Beharovce – Fričovce.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

 

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...