1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

NDS 16Elektronická diaľničná známka dopomohla k rekordným tržbám

Sieť diaľnic a rýchlostných ciest tvorí doslova krvný obeh hospodárstva. Od jej rozvinutosti závisí rozvoj regiónov, mobilita pracovnej sily či plány investorov. Je preto potešiteľné, že v tomto smere Slovensko napreduje a pomaly sa dostáva k cieľom, ktoré si pred desaťročiami určilo.

Na ich vrchole je prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1, ktoré v tomto období prežíva kľúčové obdobie v podobe stavby tunela Višňové a úseku Hubová – Ivachnová. V čele týchto snáh stojí Národná diaľničná spoločnosť, a.s., ktorá tieto úseky (a mnohé ďalšie) dokázala pretaviť od zámeru až k úspešnej realizácii. O aktuálnej situácii pri jednotlivých projektoch a plánoch spoločnosti v najbližšom období sme sa rozprávali s Ing. Jánom Ďurišinom, predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s.

Oblasť pôsobenia vašej spoločnosti vyplýva už priamo z jej názvu. Obhospodarovanie slovenskej diaľničnej siete však pozostáva z viacerých činností, ktoré spadajú práve pod NDS-ku. Čo je hlavným predmetom činnosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s.?

Národná diaľničná spoločnosť spravuje a rozvíja prioritný majetok, ktorý pri jej vzniku vložil štát do základného imania. Nejedná sa len o diaľnice a rýchlostné cesty, ale aj o vybrané úseky ciest prvej triedy. Okrem prevádzkovania a údržby zvereného majetku spoločnosť buduje aj chýbajúce úseky diaľničnej siete, pričom k dnešku zostáva dobudovať približne 1200 km.

Koľko kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest ste odovzdali do užívania v roku 2017 a aký je plán na tento rok?

Do prevádzky sme v roku 2017 odovzdali necelých 30 kilometrov nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest – išlo o tri nové diaľničné úseky, tri križovatky a jednu protihlukovú stenu. Odštartovali sme výstavbu ďalších diaľničných úsekov, konkrétne D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, D1 Prešov západ – Prešov juh a privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Zároveň s tým sme sa intenzívne venovali našim rozostavaným stavbám. Tento rok je pre nás najmä rokom súťaží. Do jeho konca však plánujeme začať s výstavbou aj na úsekoch R2 Kriváň – Tomášovce, R3 Tvrdošín – Nižná a na R4, severnom obchvate Prešova. Zároveň obstarávame dokumentácie rôznych stupňov prípravy pre množstvo diaľničných úsekov.

Jednou zo zakliatych súčastí slovenskej diaľničnej siete je úsek Hubová – Ivachnová na D1. Vlani však prebehli úspešné rokovania so zhotoviteľom tohto úseku a koncom júla dal minister dopravy pokyn na pokračovanie stavby. Čo bolo dôvodom prerušenia pôvodnej výstavby a aké zmeny oproti pôvodnému obsahuje nový projekt?

Som úprimne rád, že sa výstavba na tomto úseku opäť začala, aj preto, že sme tomu venovali mimoriadne veľa úsilia a energie. Práce napredujú podľa harmonogramu, aktuálne je vyrazených 415 m pravej (južnej) tunelovej rúry a cca. 385 m ľavej tunelovej rúry. Dôležité je, že zhotoviteľ má k dispozícii násypový materiál z vyrazenej horniny z tunela a ten sa využíva na násypy k mostom a ostatným stavebným objektom na celej trase. Problémy, ktoré vznikli na tomto úseku sa predvídať nedali, čo nám potvrdilo aj niekoľko nezávislých odborných posudkov. Zmena trasy diaľnice bola nevyhnutná z dôvodu nepredvídateľných deformácií svahu nad obcou Hrboltová vo veľkých hĺbkach pod terénom. Nové trasovanie diaľnice je efektívnejšie z ekonomického, environmentálneho a rovnako aj bezpečnostného hľadiska. Trasa tunela Čebrať sa tak predĺži o 1,6 km a celý úsek sa skráti o 300 metrov.

V súčasnosti prebiehajú aj práce na križovatke Triblavina, ktoré so sebou prinesú viacero dopravných obmedzení na jednom z najviac využívaných cestných úsekov Slovenska tesne pred Bratislavou. Z akého dôvodu sa pristúpilo k realizácii tejto stavby a ako dlho potrvá?

Účelom stavby diaľničnej križovatky Triblavina je zlepšiť dopravnú situáciu v dotknutom území s výhľadom na dobudovanie plánovaného prepojenia ciest I/61 a II/502. Križovatka Triblavina po ukončení výstavby koncom roku 2020 napojí najmä búrlivo sa rozvíjajúce katastrálne územia obcí Bernolákovo a Chorvátsky Grob. Zároveň doplní sieť diaľničných križovatiek v rámci Bratislavského kraja, a to najmä v intenzívne dopravne zaťaženom úseku D1 Vajnory – Senec, kde je ďalšie napojenie na D1 potrebné. Nevyhnutnosť výstavby križovatky Triblavina bola potvrdená aj Dohodou o spolupráci uzatvorenou medzi Ministerstvom dopravy SR, NDS a VÚC BSK. Podľa tejto dohody bolo úlohou VÚC BSK zabezpečiť prepojenie ciest I/61 a II/502, a tým pádom napojiť križovatku Triblavina zo severnej aj z južnej strany. Križovatka Triblavina bola v roku 2009 na základe rozhodnutia vtedajšieho ministra dopravy vyčlenená zo stavby celého úseku rozšírenia D1 Bratislava – Trnava a bola zahájená jej kompletná príprava.

Unikátnym, rozsiahlym a aj kontroverzným projektom je výstavba tunela Višňové, ktorý bude po svojom dobudovaní najdlhším tunelom na Slovensku. V akej fáze sa nachádza jeho výstavba a kedy budú môcť motoristi preklenúť Malú Fatru pohodlne, rýchlo a bezpečne po prvýkrát?

Koncom augusta zhotoviteľ prerazil prvú rúru tunela a začiatkom septembra aj druhú, avšak s meškaním približne 9 mesiacov. Meškanie je spôsobené sčasti nepredvídateľnými fyzickými podmienkami na stavbe, napríklad zosuvnými územiami a geológiou v tuneli pri západnom portáli tunela Višňové, ale, podľa nášho názoru, aj problémami v združení a nedostatočným personálnym a strojným vybavením zhotoviteľa. Objektívne musím povedať, že máme aj lepších zhotoviteľov. My robíme všetko pre to, aby zhotoviteľ úsek stavebne dokončil do konca roka 2020 a aby sa následne spustila skúšobná prevádzka. Využívame všetky prostriedky na akceleráciu prác, ktoré nám umožňuje zmluva. Na zhotoviteľa dlhodobo vyvíjame tlak aby posilnil kapacity, a zároveň mu poskytujeme nadštandardnú súčinnosť našich odborníkov, aby sme predišli ďalšiemu zdržaniu. Naše možnosti postupovať voči zhotoviteľovi sú však striktne vymedzené zmluvnými podmienkami tak, ako nám to umožňuje žltý Fidic.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s., cíti zodpovednosť nielen za samotnú cestnú sieť v jej správe, ale aj za okolité prostredie, ktoré je s ňou spojené. Aj z tohto dôvodu sa spojila so Svetovým fondom na ochranu prírody a pripojila sa k projektu TRANSGREEN. Čo je jeho cieľom?

Dopravné koridory sú pre nás ľudí mimoriadne prospešné, avšak v krajine vytvárajú výrazné bariéry a ohrozujú tak život zveri. V kritických miestach sa s narastajúcou intenzitou dopravy zvyšuje pravdepodobnosť úhynu zveri na cestách. V rámci projektu TRANSGREEN, ktorého sme súčasťou, sa snažíme dosiahnuť, aby sa už pri plánovaní dopravných koridorov na tento fakt myslelo. Doposiaľ sa uskutočnil zber a analýza poznatkov zo štyroch pilotných území, z toho na Slovensku sú dve. Výstupom je hĺbková analýza každého pilotného územia, čo je štúdia, ktorá obsahuje identifikáciu a popis konkrétnych ekologických koridorov v pilotnom území. V týchto územiach sa počas jedného roka s pomocou fotopascí realizovalo mapovanie pohybu zveri popri vybraných úsekoch ciest a mapovala sa aj ich úmrtnosť spôsobená dopravnými prostriedkami. Čaká nás ešte veľa práce, ale verím, že to, na čo sa v minulosti zabúdalo, bude čoskoro jedným z hlavných kritérií pri plánovaní siete diaľnic a rýchlostných ciest.

Pri pohľade na hospodárske výsledky NDS-ky možno povedať, že ide o zdravú spoločnosť s plynulo rastúcimi príjmami a od obdobia hospodárskej krízy aj neustálou ziskovosťou. Aké boli vlani finančné ukazovatele spoločnosti a čo je príčinou permanentného nárastu jej tržieb?

V roku 2017 zaznamenala NDS celkové výnosy na úrovni 370 miliónov eur a náklady 334 miliónov eur. Čistý zisk predstavoval 29 miliónov eur. Ziskovosť firmy pozitívne ovplyvňuje predovšetkým fakt, že takmer všetky nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest sú financované z dotačných zdrojov. Samotné tržby zo spoplatnenia predstavovali 271 miliónov eur, čo je o 6 % viac ako v predchádzajúcom roku. Aj v roku 2017 pokračoval priaznivý efekt zo zavedenia systému elektronickej diaľničnej známky a s tým súvisiaceho kontrolného systému. Vďaka zlepšenej disciplíne vodičov pri uhrádzaní tohto typu spoplatnenia sa podarilo dosiahnuť tržby v objeme 72 miliónov eur, čo je medziročne o 13 % viac. Vo výbere mýta sa prejavuje predovšetkým priaznivý hospodársky vývoj a s ním súvisiace vyššie intenzity nákladnej dopravy. Celkový výber mýta dosiahol 199 miliónov eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 4 % viac. Všeobecne sa dá povedať, že nárast prímov spoločnosti priamo súvisí s nárastom počtu spoplatnených kilometrov ciest a diaľnic a s nárastom intenzity dopravy. Na pokrytie investičných potrieb spoločnosti vlastné príjmy nestačia, a preto sme odkázaní na transfery zo štátneho rozpočtu a fondov EÚ.

Aké sú plány Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., v blízkej budúcnosti? Ktoré projekty budú hrať hlavnú úlohu v roku 2019?

Verím, že budeme napredovať vo všetkých oblastiach, či už ide o prevádzku a údržbu diaľničnej siete, manažovanie stavieb, respektíve vyhlasovanie nových súťaží. Robíme pre to všetko. Budúci rok by sme mali motoristom odovzdať úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka spoločne s privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina, a tiež úsek na východe Slovenska – D1 Budimír – Bidovce. Začať by sme mali s výstavbou úsekov na R2 pri Mýtnej, na R4 v Prešove a na R3 pri Tvrdošíne. Samozrejme, pokračujeme aj vo vyhlasovaní súťaží na zhotoviteľov stavebných prác a projektovej dokumentácie. V najbližších mesiacoch plánujeme vyhlásiť súťaže na zhotoviteľov stavby pre úseky D1 Bratislava – Triblavina, skapacitnenie, R2 Košice juh – Košické Oľšany a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. Cena stavebných prác týchto troch súťaží predstavuje približne 700 miliónov eur. Celkovo, aj s tými, ktoré už sú v súťaži teraz, dosahuje predpokladaná hodnota zákaziek až cca. 1,3 miliardy eur. Zároveň chcem zdôrazniť, že v aktuálnom programovacom období sa zásadne sprísnili podmienky na čerpanie eurofondov a posudzovanie nových diaľničných úsekov. Na plnení všetkých požiadaviek aktívne spolupracujeme so zástupcami Európskej komisie a ďalšími inštitúciami, nastavili sme procesy, a aj preto je rezort dopravy.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...