1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Narodna dialnicna spol 17Rozostavať sa má viac ako 70 km diaľnic a rýchlostných ciest

Vlani dosiahla Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), zisk vo výške 29 miliónov eur, čo je zhruba na úrovni roka 2016. Tento výsledok zaznamenala aj napriek významnému zníženiu príspevku na krytie prevádzkových nákladov zo štátneho rozpočtu o takmer 13 miliónov eur. Celkové výnosy vzrástli o takmer 7 % na úroveň 286 miliónov eur, a to najmä vďaka vyššiemu výberu mýta a predaja diaľničných známok.

Do veľkej miery to súvisí s uvedením nových úsekov diaľnic do prevádzky v predchádzajúcich dvoch rokoch. Celkové náklady bez odpisov pritom stúpli len o necelé 4 % na úroveň 204 miliónov eur. Čistá hodnota majetku dosiahla úroveň 8,9 miliardy eur a NDS sa v tomto ohľade dostala na prvú priečku medzi nefinančnými korporáciami na Slovensku. Generálny riaditeľ Ing. Ján Ďurišin v rozhovore pre Priemysel Dnes zároveň pripomína, že Národná diaľničná spoločnosť, a.s., nie je typickou obchodnou spoločnosťou, ktorej úlohou by bolo zvyšovanie zisku.

Tento rok zima trvala o niečo dlhšie, ako sme boli v ostatných rokoch zvyknutí. Prejavilo sa to negatívne aj vo vašom rozpočte na zimnú údržbu?

Zimná sezóna 2017/2018 bola, čo sa týka spotreby chemického posypového materiálu, druhou najvyššou od vzniku NDS so spotrebou viac ako 40-tisíc ton. Doteraz sme mali najvyššiu spotrebu chemického posypového materiálu v zimnom období 2012/2013 so spotrebou viac ako 53-tisíc ton. Čo sa týka celkových nákladov za zimné obdobie, tu sa okrem nepriaznivých poveternostných podmienok bohatých na zrážky a teplotné výkyvy negatívne odrazil aj skorý nástup zimy už od konca októbra. Vzhľadom na veľmi často sa vyskytujúce extrémne klimatické podmienky s nutnosťou veľkého počtu zásahov sa táto skutočnosť odzrkadlila aj na zvýšených nákladoch.

V súvislosti s posilnením vozového parku pre zimnú údržbu ste pred touto sezónou obstarali novú techniku. Aké vozidlá sa vám podarilo získať?

NDS mala pred zimnou sezónou 2017/2018 v pohotovosti 167 kusov univerzálnych sypačov, 26 kusov samostatných vozidiel s pluhmi alebo radlicou a 20 kusov snehových fréz. Z dôvodu plánovanej obnovy a potreby doplnenia vozového parku pre výkony zimnej údržby na diaľniciach a rýchlostných cestách sme obstarali 7 kusov kompletných sypačov 6x6 vrátane príslušenstva, veľkokapacitný kolesový nakladač na nakladanie posypového materiálu a doplnili sme príslušenstvo k sypačom o nadstavby a radlice.

Kam smerovali vaše ďalšie investície?

Celkové investície dosiahli v roku 2017 výšku 511 miliónov eur. Najviac bolo preinvestované do výstavby nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Na tento účel bolo použitých 397 miliónov eur. Významná časť investícií vo výške 90 miliónov eur smerovala do projektovej prípravy nových úsekov a ich majetkovoprávneho vysporiadania. Rozhodujúca časť zo zostávajúcich 24 miliónov eur bola investovaná do zlepšenia bezpečnosti, vybavenosti a stavu prevádzkovanej diaľničnej siete. Menšia časť smerovala do doplnenia a obnovy nevyhnutného majetku pre zabezpečenie prevádzky, údržby a samotného chodu spoločnosti.

Prioritou NDS je zvyšovanie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej dopravy na spravovaných diaľniciach a rýchlostných cestách. S týmto cieľom sme opravili a vykonali stavebnú údržbu na 68 km vozoviek, 15 mostoch a 8 tuneloch. Realizovali sme výmenu a doplnenie zvodidiel na D1 Ivachnová – Važec, doplnili chýbajúce oplotenie, vymenili a aktualizovali dopravné značenie a realizovali osadenie retroreflexných dopravných gombíkov. Takisto sme v rámci bezpečnosti cestnej premávky (BECEP) investovali do realizácie množstva opatrení zvyšujúcich bezpečnosť cestnej infraštruktúry s prioritou na prevádzkované tunely. Kľúčovou investičnou akciou bola sanácia zosuvu na R2 Budča – Zvolen. Z dôvodu plnenia prioritného cieľa zvyšovania úrovne poskytovaných služieb sme investovali do stavebných úprav hraničného priechodu Jarovce – Kittsee, modernizácie a dopĺňania zariadení odpočívadiel a zvyšovaní úrovne služieb diaľničnej patroly. Investovali sme aj do oblasti obnovy a doplnenia mechanizmov a vozidiel v rámci stredísk správy a údržby. Pri pravidelnej údržbe sme obnovili vodorovné dopravné značenie v celkovej dĺžke 1157 km čiar na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy vo vlastníctve NDS.

Motoristi pozorne sledujú správy o výstavbe nových diaľnic a ciest. Ktoré úseky resp. stavebné diela sa vám podarilo odovzdať do prevádzky v minulom roku?

V roku 2017 sme pre motoristov otvorili tri diaľničné úseky: R2 Zvolen, východ – Pstruša, D3 Svrčinovec – Skalité a D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Dobudovali sme aj dve diaľničné križovatky, a to Blatné a Sielnica. Odstránili sme semafor na vstupe do mesta Prešov, čím sme uľahčili vstup a výstup motoristov do Prešova. Vybudovali sme aj protihlukovú stenu vo Vlčkovciach, ktorá odbremenila obyvateľov žijúcich v tejto oblasti od hluku z premávky na R1. Začiatkom roka 2017 sme začali s výstavbou úseku na D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a v lete sme poklepali kameň aj v prípade úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Vyhlásili sme tri súťaže, a to na výstavbu úseku R3 Tvrdošín – Nižná, výstavbu privádzača Lietavská Lúčka – Žilina, a ku koncu roka aj na severný obchvat Prešova, prvú etapu. NDS tiež koncom novembra podpísala so zhotoviteľom dodatok k dostavbe úseku D1 Hubová – Ivachnová, čo znamená, že zhotoviteľ bude môcť odštartovať práce na pozastavených častiach diaľnice hneď po ukončení procesu EIA, čo by malo byť teraz v apríli.

V akej fáze sa nachádza realizácia vašich hlavných stavieb v súčasnosti? Darí sa dodržiavať stanovený časový harmonogram?

Pri väčšine stavieb sa nám darí dodržiavať časový harmonogram. Napríklad križovatka Blatné bola odovzdaná motoristom do užívania ešte pred zmluvným termínom a v predstihu pred zmluvným harmonogramom je napríklad aj stavba D1 Budimír – Bidovce. Existujú však aj výnimky. Väčšinou ide o technicky náročné stavby s výrazne premenlivým geologickým prostredím, kde NDS ako investor musí reagovať veľmi pružne na všetky nové okolnosti vo výstavbe. Takto problematický je prakticky celý úsek D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu, ktorý geomorfológiou terénu a geologickými podmienkami patrí k najzložitejším územiam pre výstavbu na celom Slovensku.

Okrem samotnej výstavby je náročný aj proces prípravy veľkých stavieb. Aké nové súťaže ste vypísali, prípadne na ktoré projekty ste už uzavreli zmluvy s dodávateľmi?

Rozostavať plánujeme viac ako 70 km diaľnic a rýchlostných ciest v trasách priorít vlády. Viac ako 22 km rýchlostných ciest je už v súťaži, ide o úseky R3 Tvrdošín – Nižná a R4 Prešov, severný obchvat, 1. etapa, na ktoré NDS vyhlásila súťaž v minulom roku, a úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, kde sme súťaž vyhlásili vo februári 2018. V 2. štvrťroku plánujeme vyhlásiť súťaž na úsek R2 Kriváň – Mýtna a počas druhého polroka 2018 pôjde o úseky D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie, R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. Vypísanie súťaží závisí od ukončenia prípravy, zabezpečenia finančného krytia a ukončenia procesu optimalizácií, o ktorom rokujeme so zástupcami Európskej komisie a útvarom Hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR. Ja pre výstavbu týchto úsekov budem robiť všetko. Postupujeme tak, ako som sľúbil, teda s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť, pričom súťaže vyhlasuje NDS priebežne.

Postačujú financie, ktoré máte k dispozícii v rozpočte, na realizáciu všetkých plánovaných stavieb? Do akej miery využívate iné zdroje financovania, teda fondy EÚ?

Účelom spoločnosti je napĺňanie dopravnej politiky štátu realizovanej Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ktorá je pretavená do Plánu rozvoja diaľnic a ciest. Nie je žiadnym tajomstvom, že finančné prostriedky, ktoré sú aktuálne k dispozícii, nepostačujú na realizáciu všetkých stavieb, ktoré sú zadefinované v tomto strategickom dokumente. Samotná NDS preto realizuje tie stavby, na ktoré má zabezpečené finančné krytie. Eurofondy sa pri realizácii stavieb využívajú vo veľkej miere, celková alokácia predstavuje prostriedky vo výške 1 621 107 957 eur, z toho Kohézny fond je v objeme 1 309 117 836 eur, Štrukturálny fond 224 558 824 eur a CEF 87 432 297 eur. Doposiaľ je z Kohézneho fondu vyčerpaných 427 527 141 eur, čo predstavuje 33 % celkovej alokácie, pri Štrukturálnom fonde je to 38 860 312 eur, čiže 17 % celkovej alokácie, čerpanie z CEF je 14 350 317 eur, t.j. 16 %.

Aké sú vaše ďalšie plány na tento rok?

Ako som už spomenul, nadchádzajúci rok môžeme označiť za rok súťaží, ktorým vytvárame predpoklad na urýchlenie výstavby a následného uvedenia do prevádzky ďalších úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Bude to rok rozbiehania nových diaľničných projektov v rôznych fázach. Okrem plánu rozostavať viac ako 70 km diaľnic a rýchlostných ciest tiež zahajujeme obstarávania na dokumentácie rôznych stupňov prípravy pre množstvo diaľničných úsekov. A v tomto trende budeme pokračovať aj v priebehu celého roka. NDS vyhlási v prvom polroku 2018 desiatku súťaží na projektové dokumentácie, napr. na úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, R2 Zvolen, západ – Zvolen, východ,  R7 Holice – Dolný Bar, R7 Dolný Bar – Nové Zámky, či R8 Nitra, križovatka R2.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...