1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

Narodna dialnicna spol 17Vodič v núdzi privolá Pomoc na diaľnici jediným kliknutím

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), dosiahla v roku 2016 po zdanení zisk približne 28 miliónov eur, čo predstavuje nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 4 milióny. Výnosy boli v porovnaní s vlaňajškom o 4 % vyššie a aj výber mýta sa v medziročnom porovnaní zvýšil o 6 miliónov eur.

V roku 2016 sa predali diaľničné známky v hodnote 64 miliónov a zaznamenali tak nárast predaja asi o 4 milióny eur. Ďalšie podrobnosti o hospodárení spoločnosti a o aktuálnych projektoch sme zisťovali v rozhovore s generálnym riaditeľom NDS Ing. Jánom Ďurišinom.

Medziročne sa vaše príjmy zvýšili. Na aké účely boli tieto financie zväčša použité?

Vlastné zdroje NDS používame na opravy a údržbu prevádzkovanej siete diaľnic a rýchlostných ciest, financovanie prevádzkových stavebných a strojných investícií, prevádzku systémov spoplatnenia, splácanie úverov a na financovanie ostatných režijných nákladov. Výstavbu nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest zabezpečujeme hlavne zo zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu. Čo sa týka celkových investičných nákladov v roku 2016, tie predstavovali sumu približne 664 miliónov eur. Máme ambíciu podobný objem preinvestovať aj v roku 2017. Vlani sa podarilo NDS-ke vyčerpať na 100 % alokáciu starého Operačného programu Doprava. Úspešne bol implementovaný aj nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

Koľko kilometrov ciest sa podarilo vybudovať a aké úseky nových stavieb sa podarilo odovzdať do užívania v minulom roku? Ako je to tento rok?

V minulom roku sme otvorili pre motoristov obchvat Bánoviec, teda úsek na R2 Ruskovce – Pravotice. Tento rok máme silnejší. V priebehu mesiaca sme otvorili úsek takisto na R2, Zvolen, východ – Pstruša. Obyvatelia juhu stredného Slovenska tak dostali plnohodnotnú štvorpruhovú rýchlostnú cestu od Zvolena po Kriváň, čo je úsek dlhý takmer 20 km. Pevne veríme, že aj vďaka dobudovaniu tejto rýchlostnej cesty sa stane tento región zaujímavejším a dostupnejším pre potenciálnych investorov. Za tento úsek sme dostali dokonca pochvalu od CHKO Poľana, keďže ide naozaj o jeden z najkrajších úsekov R2, pretože je cesta vhodne vsadená do terénu tak, že poskytuje jedinečný pohľad na krajinu – horstvá, polia, ale aj významné miesta ako Vígľašský zámok, Biosférickú rezerváciu Poľana a iné skvosty.

Nedávno sme takisto otvorili úsek na D3 Svrčinovec – Skalité, až po štátnu hranicu s Poľskom. Tu je dôležitým plusom najmä prevedenie tranzitnej dopravy v severojužnom smere na trase európskeho dopravného koridoru, odľahčenie súčasnej hlavnej severojužnej dopravnej spojnice na území Slovenska medzi hraničnými priechodmi Trstená – Šahy. Odľahčí sa tým aj oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom, ako aj hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú všetky vozidlá nad 7,5 t smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky. Odstránia sa tiež časové straty vodičov a cestujúcich, podstatne sa zlepší dopravný komfort účastníkov premávky. Zároveň sa pozitívne ovplyvní životné prostredie v blízkosti existujúcich komunikácií. Okrem toho plánujeme ešte na jeseň odovzdať motoristom aj ďalší úsek na D3, a to Žilina, Strážov – Brodno.

Národná diaľničná spoločnosť v apríli podpísala zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ – Prešov juh. Čo je súčasťou tejto stavby, aké sú jej parametre a kedy by mala byť reálne odovzdaná do užívania?

Tento 8-kilometrový úsek diaľnice D1 je súčasťou dopravného koridoru v trase Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod a je súčasťou multimodálneho dopravného koridoru TEN-T. Súčasťou úseku je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov. Táto stavba je však zaujímavá aj nadštandardne veľkou plochou štvorcových metrov komunikácií. Je to spôsobené tým, že dve mimoúrovňové križovatky majú vo vetvách spolu 11,3 km, čo je viac ako je dĺžka celého úseku. Výnimočná je aj jedna z dvoch križovatiek na úseku, a to križovatka Prešov západ, ktorá bude patriť k najväčším na Slovensku, keďže tvorí uzol medzi budúcou diaľnicou D1 a rýchlostnou cestou R4, a zároveň bude umožňovať spojenie všetkých smerov, ale aj prepojenia na cesty I/18 a II/546, vrátane vstupu a výstupu do mesta Prešov.

Na konci mája sme poklopali základný kameň tohto úseku a prvé prípravné práce ako zriadenie staveniska, prístupových ciest a preložky inžinierskych sietí sa začali takmer okamžite. Výstavba tohto úseku potrvá štyri roky, takže v roku 2021 motoristi, ktorí pôjdu týmto úsekom, ušetria skutočne dosť času. V porovnaní s jazdou po starej ceste je to v prípade osobných áut až 19 ušetrených minút a v prípade nákladných 18 minút.

Priblížte nám aktuálny stav vašich hlavných stavieb. V akej fáze realizácie sa nachádzajú? Darí sa dodržiavať stanovený časový harmonogram?

Okamžite po nástupe do firmy som sa začal intenzívne venovať problémom, ktoré sme zdedili z minulosti. Išlo napríklad o privádzač Lietavská Lúčka, stav výstavby na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, alebo dokončenie prác na úseku D1 Hubová – Ivachnová. Spoločnosť sme personálne stabilizovali, zintenzívnili sme rokovania so zhotoviteľmi a JASPERS, jednotlivé tímy vedia, čo majú robiť. Postupne rozsekávame gordické uzly. Zhotoviteľa na privádzač Lietavská Lúčka vyberieme súťažou a so zhotoviteľom úseku Hubová – Ivachnová rokujeme o dodatku. Ak sa nám podarí doviesť rokovania do úspešného konca, práce sa rozbehnú v druhom polroku. Na tomto úseku však musíme počkať na správu EIA, ktorá určí trasu, inak nám Únia nepreplatí ani euro. Na Višňovom som bol osobne štyrikrát a chystám sa tam v najbližších dňoch opäť. Pre túto stavbu som stanovil špeciálny tím. So zhotoviteľom rokujeme na týždennej báze a robíme všetko pre to, aby sa okrem tunela odštartovali stavebné práce v čo najväčšej miere aj na stavebných objektoch na vonkajšej trase.

Vaša spoločnosť avizovala, že svoju pozornosť zameria aj na zvýšenie bezpečnosti tunelov. Aké opatrenia ste prijali v tejto súvislosti?

Úvodom by som skonštatoval, že všetky naše tunely spĺňajú európske bezpečnostné štandardy a patria medzi najbezpečnejšie v rámci EÚ. Napriek tomu je snahou NDS tieto štandardy ešte zvýšiť. Ako príklad môžem uviesť tzv. unifikáciu tunelov zavedením jednoznačného farebného odlíšenia SOS výklenkov (oranžová) a únikových dvier (zelená) a pre lepšiu orientáciu vodičov sme inštalovali presvetlené označenie smeru úniku a zelené LED svetlá po obvodoch únikových dvier. V jednorúrových tuneloch sme v únikových štôlniach umiestnili transportné vozíky, ktorými je možné raneného jednoducho odviezť do bezpečia. V dvojrúrových tuneloch sme do každého priečneho prepojenia zabudovali tzv. suchovody pre jednoduchší zásah hasičov. Postupne inštalujeme dymové hlásiče pre detailnejší prehľad šírenia dymu, a tým aj efektívnejšiu reguláciu vetrania. A v neposlednom rade pri každej možnej príležitosti robíme kampaň „Bezpečne v tuneli“ pre motoristickú verejnosť. Snažíme sa totiž ľuďom pravidelne pripomínať, že tunel je uzavretý priestor, kde hrozia väčšie riziká, preto je nevyhnutné dbať o bezpečnosť.

V poslednom období sme spoločne s jednotkami Integrovaného záchranného systému zorganizovali hneď dve cvičenia, a to v tuneloch Branisko, Svrčinovec a Poľana, kde sme nasimulovali dopravnú nehodu s požiarom. Okrem preverenia súčinnosti zainteresovaných zložiek sme tak ľuďom opäť zopakovali, ako sa v prípade nehody či požiaru v tuneli zachovať, aby sebe a prípadne ostatným zachránili život.

Motoristi okrem kvalitných ciest potrebujú aj služby zvyšujúce komfort ich cestovania. Z tohto dôvodu sa snažíte aj o revitalizáciu odpočívadiel a toaliet. Ktoré projekty tohto druhu sa vám podarilo realizovať v uplynulom roku?

Neustále sa snažíme zvyšovať komfort motoristov, ktorí využívajú naše diaľnice a rýchlostné cesty. Vlani sa nám napríklad podarilo zrealizovať korporátnu toaletu na rýchlostnej ceste R1, na odpočívadle Graniar, na vstupe do mesta Banská Bystrica v smere od Ružomberka alebo od Brezna. Taktiež sme na desiatich odpočívadlách doplnili tzv. informačné body, ktoré obsahujú užitočné a doplňujúce údaje o lokalite, v ktorej sa odpočívadlo nachádza. Ošetrili sme vegetáciu na štyroch odpočívadlách, to znamená napríklad odborný rez stromov a krov, odstránenie starých, suchých častí, redukčné rezy pri rozrastených porastoch, tak aby mali podmienky na ďalší zdravý rast. Týmto sme v podstate skultúrnili odpočívadlá a ich okolie. Na troch odpočívadlách sme vybudovali nové detské ihriská a na štyroch odpočívadlách sme doplnili rôzne herné detské prvky, ako aj fitnes zóny. Na mnohých odpočívadlách sme vymenili mobiliár a doplnili a vymenili koše.

Národná diaľničná spoločnosť sa zapojila do environmentálneho projektu TRANSGREEN. Aký je cieľ tohto projektu?

Ide o plánovanie integrovanej dopravy a zelenej infraštruktúry v Karpatoch v prospech ľudí a prírody. Cieľom tohto projektu je nájsť riešenia pre plánovanie veľkých dopravných projektov s nízkym dopadom na prírodu a biodiverzitu. Projekt TRANSGREEN združuje projektových partnerov štátov juhovýchodnej Európy, ktorí sú priamo zapojení do tvorby plánov v oblasti cestnej dopravy a ochrany prírody. Projektoví partneri totiž majú skúsenosti, kapacitu a ambíciu navrhnúť riešenia a konkrétne „zelené” opatrenia, ktoré pomôžu minimalizovať vplyv dopravnej infraštruktúry na prírodu s osobitným dôrazom na elimináciu možnosti stretu so zverou. Tieto opatrenia, ktoré budú výsledkom spolupráce odborníkov, by hlavne mali zaisťovať bezpečnú migráciu rôznych druhov zveri, ktoré sú najzraniteľnejšie voči vplyvu diaľkových komunikácií.

Na odovzdávaní cien Podnikové médium roka 2016 získala vaša spoločnosť dve ceny. Porota ocenila vašu aplikáciu Pomoc na diaľnici a aj stránku na sociálnej sieti Facebook. V čom môžu byť tieto služby nápomocné motoristom?

Aplikácia Pomoc na diaľnici je skvelá vec. Doslova len jediným kliknutím si totiž dokážete privolať pomoc Diaľničnej patroly, ak sa náhodou ocitnete na diaľnici alebo rýchlostnej ceste v núdzi. Na Diaľničnú patrolu a jej pracovníkov máme veľmi pozitívnu odozvu, chodí nám mnoho poďakovaní od motoristov, ktorí využili ich pomoc, či už s výmenou pneumatiky alebo aj pri technických problémoch s vozidlom. Aplikácia však toho ponúka oveľa viac. Na jednom mieste tu nájdete čerstvé dopravné správy, informácie o turistických atrakciách, kultúrnych podujatiach, športoviskách. Ďalej si vďaka aplikácii môžete pohľadom cez diaľničné kamery overiť parkovacie kapacity na odpočívadlách, pozrieť si služby, ktoré dané odpočívadlo ponúka. Takou novinkou je aj to, že si ľudia môžu pozrieť aj stav priamo na cestách. Vedia si teda napríklad overiť, či nebudú na nejakom úseku čakať v zápche. Pokryté máme zatiaľ najvyťaženejšie úseky D1, ale aj D2 a R1. A samozrejme, máme mnoho ďalších nápadov, ako aplikáciu ešte vylepšiť, aby ponúkala vodičom čo najkomplexnejšie informácie. Čo sa týka Facebooku, snažíme sa zblížiť s ľuďmi. Mnohí majú o NDS skôr negatívnu mienku. Aj cez komunikáciu na sociálnej sieti im však chceme dokázať, že skutočne robíme všetko pre komfort cestovania a veľa z toho, čo nám vyčítajú, niekedy ani z pozície NDS nedokážeme ovplyvniť.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...