1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

myWood Polomka Timber, s.r.o.

MyWood 19Drevo – materiál na výrobu úspechu

myWood Polomka Timber predstavuje bývalý vládny podnik, ktorý sa po privatizácii dokázal presadiť ako súkromná spoločnosť a rastie spolu s jeho domovskou krajinou – Slovenskom. Spoločnosť vyrába produkty z dreva pre odvetvie stavebníctva. Momentálne zamestnáva približne 300 ľudí v obci Polomka neďaleko Brezna, pričom svoje výrobky exportuje do celého sveta. Výkonný riaditeľ Phillip Rettenmeier si našiel čas a pre časopis Priemysel Dnes rozpovedal príbeh o spoločnosti myWood.

Korene továrne v Polomke siahajú až do 80. rokov. Slovenská vláda sa rozhodla vybudovať veľkú továreň na výrobu trojvrstvových drevených dosiek, ktoré by sa využívali v nábytkárstve. Vybrali lokalitu v husto zalesnenej oblasti Tatier. Dostavba výrobných závodov s názvom Drevokombinát Polomka však prebiehala v čase pádu komunizmu, a preto sa spoločnosť predala americkému investičnému fondu. Následne sa objavil pokus o podnikanie, no vzdialenosť, nedostatočné know-how a do určitej miery aj chaotická politická situácia spôsobili priveľa problémov.

Súčasná spoločnosť vznikla v roku 2006, keď ju odkúpil Helmut Rettenmeier a Polomku tak zaradil do rodiny drevospracujúcich podnikov Rettenmeier. V roku 2012 časť rodiny Rettenmeierovcov odkúpila spoločnosť od holdingovej skupiny Rettenmeier a premenovala ju na myWood Polomka Timber. Spoločnosť sa od roku 2012 rapídne rozvíja. Medzi rokmi 2012 a 2018 sa jej obrat viac než zdvojnásobil z 13 miliónov na približne 30 miliónov eur. Podobne tomu bolo aj u zamestnancov, ktorých počet sa zvýšil zo 150 na viac ako 300. V roku 2012 bola miera nezamestnanosti v oblasti Polomky približne 20 %, dnes je na úrovni pod 10 %. Výrazný podiel na tom má práve myWood, ktorý je významným lokálnym zamestnávateľom.

Kľúčové výrobky a služby

Dnes myWood vyrába trojvrstvové dosky, drevené debniace trámy a výrobné palety určené pre stavebníctvo. Hlavným produktovým radom sú debniace trámy myWood, ktoré v podstate predstavujú drevený nosník zabezpečujúci mimoriadnu odolnosť debniacich systémov. Trámy spolu s debniacimi panelmi predstavujú viac než 50 % predajov spoločnosti. Výrobky myWood sa rozvážajú do celého sveta. India predstavuje rastúci trh. Trámy myWood pomáhali pri výstavbe v Iraku a o ďalší rok neskôr sa spoločnosť dostala aj na čínsky trh, do krajiny, ktorá sa vďaka novým vládnym nariadeniam čoraz viac zaujíma o bezpečnosť pri výstavbe a vplyvy na životné prostredie.

V roku 2013 bola založená sesterská spoločnosť myWood Pellets, s.r.o. Táto prevádzka využíva odpadové drevené piliny vznikajúce pri výrobe trámov a panelov a vyrába z nich drevené peletky vhodné na ekologické domáce vykurovanie. Momentálne sa 95 % vyrobených peletiek exportuje do Talianska, hoci je cieľom spoločnosti zvýšiť objem predaja v rámci Slovenska. Aj keď je Slovensko bohaté na drevo (zalesnené sú viac než dve pätiny krajiny), na vykurovanie využíva omnoho viac ľudí plyn, a to aj napriek tomu, že pri peletkách sú náklady až o 20 % nižšie. Divízia myWood Pellets je mimochodom prvým slovenským výrobcom drevených peletiek, ktorá získala certifikát ENplus. Spoločnosť je hrdým držiteľom certifikátu s číslom SK-001.

Vidiecky zamestnávateľ

Oblasť Polomky je pre drevospracujúcu spoločnosť výborným miestom. Veď koniec koncov hlavným faktorom nákladov je najmä rezivo, a preto by sa mal podnik nachádzať blízko miesta, kde rastie jeho hlavná surovina. V minulosti takéto miesto ponúkalo aj dostatočnú pracovnú silu. Veci sa však zmenili a čoraz viac ľudí sa z vidieka sťahuje do veľkých miest, či dokonca až do zahraničia, aby v mestskom prostredí pracovali za vyššie mzdy. Odpoveďou spoločnosti myWood na takéto zmeny bolo zameranie sa na pracovné podmienky zamestnancov, a to najmä na vyváženie ich problémov medzi pracovným a súkromným životom. Slovami Phillipa Rettenmeiera: „Snažíme sa našim zamestnancom čo najviac pomáhať, aby svoje pracovné povinnosti dokázali skĺbiť so súkromnými životmi.“

V praxi to znamená, že mnohé zo zamestnankýň myWood sú mladé ženy s deťmi, ktorým podnik ponúka balík opatrení zameraných na skutočné problémy spojené so skĺbením rodinného a pracovného života. Patria sem preplácané obedy v jedálni, zľavy a špeciálne ceny na výrobky myWood a dokonca aj poskytovanie mierne poškodených výrobkov zdarma. „Do budúcna plánujeme zabezpečiť lepšie priestory (vrátane rozšírenia šatní personálu), poskytovať služby starostlivosti o deti a implementovať schému vernostného bonusu pre ľudí, ktorí budú v spoločnosti pracovať až do dôchodku,“ dodal výkonný riaditeľ Phillip Rettenmeier.

Ekologický aspekt lesohospodárstva

„Znižovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie je čoraz dôležitejšie,“ to sú jasné slová Phillipa Rettenmeiera na margo spoločnosti myWood. Prirodzene sem spadajú aj investície do procesov a zariadení, vďaka ktorým bude výroba ekologickejšia. Jedným z príkladov týchto investícií bolo 30-tisíc eur, ktoré sa pred pár rokmi utratili na čistiaci stroj na lepidlo pracujúci na báze vody. Ekologický prístup spoločnosti myWood však nekončí len vo vlastných výrobných procesoch. Zahŕňa celý dodávateľský reťazec, počnúc nákupom surovín až po poskytovanie služieb koncovým spotrebiteľom. Čím viac materiálu dokáže spoločnosť nakúpiť od lokálnych dodávateľov, tým väčší vplyv to bude mať na zníženie uhlíkovej stopy spoločnosti. Rovnaký uhol pohľadu zastáva spoločnosť aj pri dodávaní a vývoze. „V rámci národnejšej perspektívy nás ešte čaká veľa práce. Momentálne myWood exportuje výhrevné peletky do Talianska, kým Slovensko si zo zahraničia dováža plyn a uhlie,“ hovorí Phillip Rettenmeier, podľa ktorého takýto počin nedáva žiaden zmysel.

Budúcnosť sa pre myWood Timber Polomka javí priaznivo. Nedávno, najmä za posledný rok, bol výrazný rast v oblasti predaja, ale aj obsadzovania pracovných pozícií. Aktuálnou prioritou je konsolidácia rastu so zameraním na zlepšenia interných procesov a s nimi spojenú efektivitu a produktivitu. Znamená to, že stratégia nie je zameraná výlučne vnútorne. Spoločnosť pracuje na nápadoch na niektoré úplne nové výrobky, ktoré, hoci je ešte priskoro hovoriť o podrobnostiach, by na trh chcela uviesť do dvoch rokov. „Sme hrdí, že výrobky z Polomky exportujeme do viac než 50 krajín po celom svete. Sme tiež hrdí na to, že ľudia na celom svete sa spoliehajú na špičkovú kvalitu vyrobenú na Slovensku,“ uzavrel výkonný riaditeľ Phillip Rettenmeier.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...