1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

MTX, spol. s r.o.

mtx 19Špička vo výrobe športových a úžitkových vozidiel

Keď sa v roku 1969 rozhodla partia pretekárov založiť len z čistého nadšenia a túžby spoločnosť, ktorá by im pomohla túto vášeň prevádzkovať na profesionálnej úrovni, ešte netušila, aký prevrat spôsobí nielen na poli českého automobilového priemyslu, ale aj toho svetového. Jedným zo zakladajúcich členov podniku Metalex, ktorý vznikol ako účelové zariadenie Automotoklubu v rámci vtedajšej motoristickej organizácie, bol aj Petr Bold.

V súčasnosti má 75 rokov a pri príležitosti 50. výročia existencie spoločnosti, ktorá sa vo svojich počiatkoch zameriavala na metalizáciu oceľových konštrukcií (odtiaľ vznikol názov Metalex) sa s časopisom Priemysel Dnes ochotne podelil o dôležité okamihy z jej života. „Začiatky boli naozaj skromné. Jedna opustená stodola v Roztokách pri Prahe a prestavaný sklad v Kamenickej ulici v Prahe 7. Popritom vznikla ešte dielňa v Plzni, kde sa vyrábali formulové vozidlá. Istý čas fungovala na úpravy a výrobu súťažných automobilov aj prevádzka v Mělníku,“ povedal na úvod Peter Bold s tým, že ani tieto ťažké začiatky s minimom financií neodradili skupinu nadšencov od toho, aby prevádzkovali automobilový šport na vyššej úrovni a s lepšou technikou.

A zdá sa, že elán, ktorý ich celý čas poháňal dopredu, sa skutočne vyplatil. Veď z rúk šikovných konštruktérov, vývojárov, technikov a robotníkov vzišli po roku 1969 také autá a motorky, ktoré sú dnes súčasťou histórie vtedajšieho československého a súčasného českého motoristického športu. Mnohé z typov a modelov vozidiel podniku Metalex vznikli v malých alebo väčších sériách, niektoré vyrobili len ako prototypy, iné vo veľmi obmedzenom množstve. Jedno ale mali všetky vozidlá spoločné – na tú dobu vysokú úroveň konštrukčných prác a vynikajúce remeselné prevedenie. Veď jedným z prvých vyrobených áut bola formula Škoda, ktorá doteraz štartuje na rôznych majstrovstvách Českej republiky. „Obdivuhodná šnúra úspechov by nebola možná bez maximálneho nadšenia a zanietenia pre danú vec. Sú to vlastnosti, ktoré boli samozrejmé pre každého zamestnanca Metalexu, či sa jednalo o konštruktéra, robotníka, testovacieho jazdca alebo externého spolupracovníka,“ myslí si Petr Bold, ktorý aktuálne zastáva funkciu generálneho riaditeľa firmy MTX, spol. s r.o.

MTX, spol. s r.o., vznikla krátko po roku 1989. Založili ju pôvodní pracovníci firmy, ktorí Metalex odkúpili a rozdelili si jeho podiel. Postupne svoje akcie predali a dnes vlastní podiel vo firme MTX šesť ľudí. Majoritným akcionárom s 56-% podielom je práve Petr Bold. „Pri rozhodovaní mám síce hlavné slovo, ale vždy sme sa vedeli so všetkými akcionármi dohodnúť a pristúpiť spoločným rozhodnutím k tomu, aby to bolo na prospech celej spoločnosti,“ povedal a priznal, že boli časy, kedy nebolo ani na výplaty, no aj napriek tomu situáciu ustáli, a tak tu môžu byť aj dnes.

Nová éra po Nežnej revolúcii

Po roku 1989 sa kompletne zmenilo výrobné portfólio spoločnosti MTX. Vyžadovala si to nová politická situácia a s ňou súvisiaci nástup trhového hospodárstva a prienik nových vecí zo „Západu“. Po takmer výhradne športovej histórii a zameraní na šport a pretekárske autá prešla spoločnosť MTX ku komerčným aktivitám. Svoje sily preto spojila s veľmi cenným partnerom – mladoboleslavskou Škodou Auto. Prvým krokom bol prechod projektu MTX Tatra V8 z pôvodne výhradne okruhového špeciálu na diaľničné auto kategórie Superšport. To, že išlo o správne rozhodnutie sa potvrdilo aj na prvom autosalóne v Prahe v roku 1991, kedy spoločnosť získala až 200 objednávok na toto vozidlo. Po čase sa však firme minuli peniaze a projekt tak musela predať. Napokon k výrobe „prvého českého Ferrari“ vôbec nedošlo, zabránil tomu požiar v závode, čím sa budúcnosť produkcie tohto auta zastavila.

Popritom sa v roku 1990 začali v závode v Mělníku vyrábať autá so sklápacou plátenou strechou – najprv pre výhradne nemeckého partnera na báze Škoda Rapid, a neskôr už podľa vlastného vývoja začala firma MTX upravovať vozidlá Škoda Favorit na dvojmiestny dvojdverový Roadster. Celá séria „cabrio“ vozidiel skončila autom na báze Škoda Felicia, a to úpravou na 4-miestny a 4-dverový kabriolet, ktorý sa vyrábal takmer do konca milénia. Okrem cabrio úprav vyrábala spoločnosť MTX aj autá pre voľný čas, napríklad MTX Beach Buggy, ktorý mal najprv motor značky Ford a neskôr aj motor Huyndai. Tieto smerovali na trhy mimo Českej republiky.

Okrem špeciálnych úprav a výroby kabrioletov zostala spoločnosť MTX verná aj svojej pretekárskej histórii. Dlhoročné skúsenosti a technické zázemie zamerala na značkové pohárové preteky. Pre preteky Peugeot Cup zrepasovala v rokoch 1992 – 1993 25 vozidiel Ford Fiesta. O rok neskôr vyrobila všetky športové diely pre úpravu automobilu Ford Eskort RS 2000 a skompletizovala ich v nemeckom Kolíne nad Rýnom, kde práve závod Ford sídli. Poslednou doteraz vyrobenou sériou pohárových špeciálov bolo 30 upravených identických áut BMW 130i. K výrobe športových áut sa ešte pridali úpravy osobných áut na nákladné najprv pre značku Škoda, a neskôr aj pre všetky dostupné značky v Česku. Vývoju a výrobe špeciálnych vozidiel sa firma MTX venuje aj v súčasnosti. Spolupracuje napríklad s Políciou ČR a Armádou ČR, ale vyrobiť či upraviť auto dokáže aj na základe individuálnych požiadaviek zákazníka.

Limitovaná retro séria

1. januára tohto roka uplynulo presne 50 rokov od založenia spoločnosti Metalex. Za ten čas vyrobila zhruba 170 prototypov a verzií úprav motorových vozidiel pre najrozmanitejšie použitie. Výrazne sa tak podieľala na rozkvete československého motoristického športu, a to aj v obmedzených podmienkach pred rokom 1989. Pri príležitosti tohto významného jubilea a zároveň aj ako pripomienku bohatej histórie podniku Metalex/MTX pripravila spoločnosť limitovanú retro sériu obľúbených kabrioletov 90. rokov – MTX Roadster postavených na báze Škoda Favorit. Automobil, ktorý sa v posledných rokoch stal vyhľadávaným objektom zberateľov, bude vyrobený len v počte 5 kusov. „Prvé vozidlo MTX Roadster edition 50 sme slávnostne predstavili 15. mája na Letenskom zámočku, kam sme pozvali aj našich obchodných partnerov, významných zamestnancov a novinárov,“ povedal Petr Bold. Okrem Prahy sa upravený MTX Roadster objaví tento rok aj na viacerých významných výstavách a autosalónoch v mestách, kde má podnik svoje výrobné závody.

A v čom je toto vozidlo také výnimočné? Dá sa povedať, že MTX Roadster bol v 90. rokoch doslova husárskym kúskom, pretože jeho vznik nebol konštrukčne vôbec jednoduchý. Najprv sa uvažovalo len nad odrezaním strechy a zachovaním 4-dverovej karosérie, ale autorovi automobilu, Václavovi Královi, sa podarilo presadiť 2-dverovú verziu. To si vyžiadalo kompletne prepracované boky a zadnú časť auta, kam šiel prítlačný spoiler. V podlahe sa objavili výstuhy pre zvýšenie tuhosti a pevnejší bol aj rám čelného skla. Na mieste zadných sedadiel boli osadené ochranné oblúky z oceľových rúr, na ktorých boli uchytené bezpečnostné pásy. Kým prvý prototyp mal diely do karosérie z ručne vyklepaného oceľového plechu, už predávané auto malo diely laminátové. Strecha bola plátená a sťahovala sa ručne do priehlbiny za sedadlami. Limitovaná retro-séria MTX Roadster edition 50 má oproti svojmu predchodcovi pár vylepšení. „Auto disponuje modernejšími technológiami. Upravili sme prístrojovú dosku, podvozok aj motor tak, aby sa výkon vozidla zvýšil o zhruba 20 %. Takisto pribudli športové kožené sedadlá a šedá strecha,“ prezradil Petr Bold, podľa ktorého sa cena auta pohybuje na úrovni okolo 28-tisíc eur.

Kam budú kroky MTX smerovať najbližšie

V spoločnosti MTX pracuje v súčasnosti 57 ľudí. Dopyt po vývojároch, konštruktéroch a robotníkoch je aj tu veľký, keďže podnik má smelé vízie, ktoré sa chystá v blízkej budúcnosti naplniť. Azda tým najsmelším, a pre mnohých laikov nerealizovateľným, je nápad zostrojiť lietajúce auto. Petr Bold by totiž rád spojil svoje dva veľké koníčky, s ktorými má bohaté skúsenosti. „Po tom, čo som sa po 30 rokoch prestal venovať automobilovým závodom, mi zrejme chýbal adrenalín a dal som sa na lietanie, ktorému som zasvätil 20 rokov. Napadlo mi spojiť to dokopy a vymyslieť lietajúce auto na báze rotujúceho krídla,“ prezradil generálny riaditeľ podniku MTX, ktorý ročne generuje obrat okolo 1,4 – 1,8 miliardy českých korún. Jednou z položiek, ktorá k tomuto obratu prispieva, je aj predaj diaľničných známok. Od roku 2020 pribudne predaj elektronických diaľničných známok pre Českú republiku a financie by mohol priniesť aj segment ekologických úžitkových vozidiel. Nie však výroba elektromobilov, ale niečo iné. „Konkurencia je v tomto smere vysoká. Chceme sa preto skôr zamerať na úpravy súčasných a inováciu starších elektromobilov tak, aby mali väčší dojazd na jedno nabitie,“ uzavrel Petr Bold.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...