1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Martinrea Slovakia Fluid Systems, s.r.o.

Martinrea 17Slovenský závod je pionierom v uplatňovaní noviniek

Pobočka kanadskej spoločnosti sa na Slovensku špecializuje na palivové a brzdové potrubné systémy a palivovo-brzdné zväzky do automobilov. Na Slovensku pôsobí už takmer celé desaťročie. Začínala predovšetkým na americkom kontinente, od svojho vzniku v roku 2001 pomerne intenzívne expandovala na kanadskom, americkom aj mexickom území.

Slovensko sa stalo pionierskym závodom mimo amerického kontinentu. Na začiatku bola dôvodom rozširovania spolupráca s kľúčovými zákazníkmi Ford a General Motors, ktorí mali svoje závody aj na európskom kontinente. Hľadali logisticky čo najvhodnejšiu destináciu, odkiaľ by mohli kamióny s výrobkami smerovať k zákazníkom do Španielska, Nemecka či Turecka. Slovensko zvíťazilo v tomto boji aj vzhľadom na svoje zázemie v oblasti segmentu automotive. Čo bola hlavná motivácia pre firmu z Toronta prísť práve do Svätého Jura a ako sa toto rozhodnutie osvedčilo hovorí štatutár Martinrea Slovakia Fluid Systems, s.r.o., Viliam Krajčovič.

Bola vo Svätom Jure história v podobnej oblasti podnikania alebo začínala Martinrea na zelenej lúke?

Svätý Jur bol vybraný veľmi neštandardne, lebo sa tu nenachádza nič podobné, a Svätý Jur bol považovaný skôr za nejakú tranzitnú obec, ktorá spájala väčšie mestečká ako Pezinok alebo Modra s hlavným mestom. Tak vyzerala aj štruktúra pracovnej sily, všetci ľudia v tejto obci mali skôr potrebu dochádzať za zamestnaním. Aj firma vybudovala svoje priestory neštandardne v priestoroch dimenzovaných pre logistický areál. Myslím, že sa nám to podarilo dobre etablovať, a našou prítomnosťou sme sa stali najväčším zamestnávateľom v pezinskom okrese. Dali sme príležitosť ľuďom pracovať v mieste svojho bydliska a nemusieť dochádzať za každú cenu za prácou, či už do Bratislavy, Trnavy alebo na Záhorie. 30 % všetkej pracovnej sily je práve zo Svätého Jura, 40 % z Pezinka, a zamestnávame aj obyvateľov Bratislavy. Tí si vždy chvália, že môžu ísť autom do práce aj z práce proti hlavnému prúdu premávky.

Slovensko bolo niekoľko rokov jediným miestom podnikania mimo americký kontinent. Vlani však Martinrea kúpila aj jedného nemeckého výrobcu častí motorov, ďalšia divízia pribudla v Španielsku a jeden závod pribudol aj v Číne. Ako to ovplyvnilo výrobu v slovenskom závode?

Tieto zmeny nás neovplyvnili, pretože akvizícia, ktorú Martinrea urobila v Nemecku kúpením veľkého závodu Honsel, spadá do inej divízie. Korporácia Martinrea má pod sebou štyri hlavné divízie, ktoré zastrešujú závody s podobnými alebo identickými produktmi. Kým Honsel sa venuje skôr rôznym typom odliatkov častí motora a rôznym hutníckym aktivitám, a Honsel mal v Španielsku pobočku, my na Slovensku naďalej pôsobíme ako jediné zastúpenie Martinrea Fluid Systems v Európe, čiže za našu divíziu sme naďalej jediný európsky zástupca. Závod v Číne je aj v rámci našej skupiny Fluid Systems, ale pokrýva predovšetkým potreby výrobcov automobilov ázijského trhu.

Za ostatné desaťročie sa segment automotive na Slovensku rozbehol výrazným tempom a v počte vyprodukovaných vozidiel na obyvateľa sme sa ako krajina dostali na špičku. Aj v kontexte už spomenutého rozširovania na európsky kontinent, ako sa to premietlo do výrobných procesov vo Svätom Jure?

Aktuálne nemáme ani jedného výrobcu automobilov, ktorému by sme dodávali v rámci Slovenska. Medzičasom sme rozšírili portfólio o Fiat, BMW či Rolls Royce, ale ani jeden z týchto zákazníkov nemá svoju výrobu na Slovensku. Zmeniť by to mal práve príchod Jaguar Land Rover, s ktorým sme vo veľmi intenzívnych finálnych rozhovoroch. Niečo už rozbiehame, zatiaľ stále pre výrobný závod vo Veľkej Británii, ale aktívne diskutujeme aj o možnosti spolupráce na Slovensku, pretože by to bolo logisticky veľmi atraktívne.

Od roku 2012 sa spoločnosti Martinrea na Slovensku darí mimoriadne dobre. Tržby sa medziročne doslova znásobujú a zo 4,5 milióna eur v roku 2012 ste sa dostali na takmer 35 miliónov eur v roku 2015.

Martinrea sem na prelome rokov 2008/2009 prišla ako absolútny greenfield, čiže prvé dva roky boli o príprave na začiatok nejakej regulárnej výroby, tvorbu zázemia na dovoz technológií, inštalácie technológií, otestovanie prvej výroby. Ako postupne nabiehali výrobné programy do sériových produkcií, tak sa to odrážalo na počte zamestnancov, ako aj na ročných ukazovateľoch a obratoch, s tým, že počas týchto rokov smerovali pomerne veľké investície do nových technológií a zavádzania týchto technológií do výroby. Bol za tým obrovský kus driny a aktivity na všetkých frontoch od náboru ľudí až po spomínané technológie a ich uvádzanie do života.

Aké sú výsledky hospodárenia slovenskej časti za minulý rok?

Rok 2016 bol dosť podobný roku 2015. Bol tam mierny nárast na úroveň 36 – 37 miliónov eur, ale opäť sme zavádzali nové projekty, nové technológie, nové výrobné linky. Od tohto roku opäť rozbiehame nové výrobné programy a predpokladáme obraty presahujúce 40 miliónov eur. Martinrea sa snažila raziť v rámci fluidov cestu zavádzania konzervatívnych technológií, s ktorými mala dostatočné skúsenosti v krajinách s etablovanejšou výrobou. My sme v minulom roku priniesli novinky. Sú to procesy a technológie, ktoré doposiaľ Martinrea aktívne vo svojom výrobnom procese nevyužívala. Opäť sme tak mali možnosť byť pionierskym projektom a lokalitou zavádzajúcou napríklad laserové zváracie roboty a podobné robotické technológie.

Za úspechom sú neraz najskôr hodnotné investície. Ako sa tieto aktivity premietli do hospodárskych výsledkov?

Špecifikom našej výroby vo Svätom Jure je veľmi komplexný výrobný proces. To znamená, že nie sme iba samotná montáž, kde by sme nakupovali komponenty, ktoré by sme iba skladali do nejakého finálneho produktu, ale sme naozaj čistokrvnou strojárskou výrobou, ktorá pridáva hodnotu produktu opracovaním základných materiálov. Máme teda aj veľmi diverzifikované výrobné linky, tzn. jedna časť výroby je určená na prefabrikačnú časť, kde sa strojársky opracúva základný materiál prefabrikátu, ďalej máme plnoautomatickú farbiacu linku, ktorá následne vyvolala investíciu do čističky odpadových vôd, a potom sú tu aj ďalšie aktivity okrem samotných montáží, kde produkty kompletizujeme. Pôsobenie na Slovensku spĺňa tie najprísnejšie normy, ktoré vyplývajú zo slovenskej alebo európskej legislatívy, ale musíme sa správať nadmieru zodpovedne k životnému prostrediu, pretože Svätý Jur sa nachádza v oblasti Šurského pralesa.

Celosvetovo produkuje Martinrea pre desiatky značiek, a to nielen pre osobné autá. Kam smerujú výrobky zo Svätého Jura?

Na európsky trh smeruje 90 % produkcie, či už sú to závody v Nemecku, Španielsku, Turecku a Taliansku. Malá časť produkcie smeruje aj na ázijský kontinent, kde máme aktívny projekt so závodom General Motors v Uzbekistane, a niečo málo ide aj do Ruska. Rovnako drobná časť produkcie smeruje naspäť, na americký kontinent.

Pre značku Martinrea celosvetovo pracuje vyše 15-tisíc zamestnancov v 44 divíziách na celom svete. Vo Svätom Jure aktuálne zamestnávate približne 350 zamestnancov. Ostatné obdobie je pre mnohých zamestnávateľov v oblasti strojárstva náročné vzhľadom na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, resp. na náročnosť zamestnávania pracovníkov z väčších vzdialeností. Ako sa darí spoločnosti Martinrea Slovakia Fluid Systems s týmto vysporiadať?

Predpokladáme určité nárasty v počte zamestnancov, ale nemalo by to už byť geometrickými radmi. Dve tretiny pozícií máme alokované na výrobné procesy, na druhej strane sme taký osamelý závod, ďaleko od našich sesterských závodov, a v tomto našom svätojurskom závode sa nachádza napríklad aj programový manažment, rozvoj nového biznisu, alebo aj niektoré komerčné aktivity. Zúčastňujeme sa platových prieskumov a snažíme sa, aby sa naši zamestnanci nachádzali v lepšej platovej zóne ako je štandardný priemer v najbližšom okolí. Rovnako vnímame určité medzery čo sa týka kvalifikovanej pracovnej sily na Slovensku. Často je to skôr o hľadaní kompromisov ako o hľadaní toho najideálnejšieho kandidáta. Pokiaľ má firma priestor, možno tie medzery kompenzovať určitou formou prípravy a vzdelávania mladých a neskúsených kolegov v rámci praxe. Je to náročné časovo aj na energiu, ale myslím, že väčšina spoločností na Slovensku nemá inú možnosť ako si vychovávať ľudí. Dávame priestor študentom vysokých škôl, resp. technických škôl, ktorí si tu robia prax alebo brigádujú, aby začínali od základných pomocných aktivít až po ďalšie rozvíjanie schopností s tým, že akonáhle dokončia štúdium, môžu nastúpiť na plný pracovný úväzok. Získavame tým človeka, ktorý už pozná procesy, prostredie a produkty a vie sa oveľa efektívnejšie zapojiť do pracovného procesu ako človek nájdený na pracovnom trhu.

Martinrea je kanadská spoločnosť. Ako vníma slovenský závod možnosti vyplývajúce z dohody CETA, ktorá už čaká prakticky len na formálne podpisy národných parlamentov? Budú niektoré procesy v rámci firmy jednoduchšie či rýchlejšie? Prospeje to aj pracovným postupom v rámci medzinárodnej firmy?

Vo firme sme privítali, že dohoda, ktorá sa dosť dlho prerokovávala, uzrela svetlo sveta, a sami sme zvedaví z nášho lokálneho pohľadu na Slovensku, aké benefity by táto otvorenejšia spolupráca mohla priniesť pre naše možnosti na Slovensku aj pre intenzívnejšiu spoluprácu s našimi sesterskými závodmi za oceánom, teda konkrétne na kanadskom území.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...