1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

MAHLE Engine Components Slovakia, s.r.o.

Mahle behr components 18Synergia modernej technológie, nižších nákladov a vysokej kvality

Oravský závod MAHLE Engine Components Slovakia, s.r.o., si za 12 rokov svojej pôsobnosti vybojoval silné miesto v medzinárodnom koncerne MAHLE Group. Vďaka dobrej lokalite, širokej špecializácii, ale aj moderným technológiám je prvou voľbou pre implementáciu ďalších projektov skupiny. O podrobnostiach prevádzky dolnokubínskeho závodu sme sa zhovárali s Miroslavom Buknom, generálnym riaditeľom spoločnosti.

Ako sa vám darilo v minulom roku?

Uplynulý rok, podobne ako ten predchádzajúci, bol rokom rastu v oblasti predaja, a to najmä vďaka transferu časti výroby z Anglicka do nášho závodu a získaním nových výrobných projektov. Rozšíril sa nám okruh zákazníkov a začali sme dodávať ložiská do závodov Fordu, Renaultu a PSA. Čo sa týka spomínaného transferu výroby, hoci k samotnému presunu došlo ešte v roku 2017, naplno sa prejavil až v účtovnom období minulého roka. Dôvodom tejto zmeny bola racionalizácia závodu v Anglicku a koncentrácia výroby skupiny MAHLE do troch európskych závodov.

Akú pozíciu má závod v Dolnom Kubíne v rámci skupiny MAHLE Group?

Náš závod vďaka svojmu umiestneniu v strede Európy a s dobrým prístupom ponúka koncernu predovšetkým logistické benefity. Ďalšou výhodou je úroveň miezd a mzdových nákladov, ktoré sú na Slovensku nižšie v porovnaní so západnou Európou, kde sú lokalizované ďalšie výrobné závody koncernu. Zároveň ide o široko špecializovaný závod. V Dolnom Kubíne sa zameriavame na všetky druhy výroby – malosériové, veľkosériové, výrobu náročnú na ľudskú prácu či výrobu technicky a konštrukčne zložitých produktov. Naša pozícia je silná aj z pohľadu budúcnosti. Hlavný produkt našej výroby, klzné ložiská, možno v súčasnosti označiť už za komoditný produkt. Jednotlivé výrobky sú vzájomne zameniteľné, keďže ich technická úroveň od rôznych výrobcov je rovnaká, a preto sa pre odberateľa stáva alfou a omegou cena výrobku. A práve v tejto oblasti je náš závod vysoko konkurencieschopný.

Otázky kvality, servisu a dodávok sú už štandardom. Kto dnes nie je schopný dodávať načas, stráca pozíciu na trhu. Hlavným kľúčom úspechu, okrem konkurenčnej ceny, je rýchlosť dodávky, vývoja, prípravy prototypov, participácia na prvých skúšobných sériách a následne kvalita v sériových dodávkach. Keďže koncern Mahle investoval značné finančné prostriedky do rozvoja nášho závodu, sme vybavení najnovšími technológiami, ktoré sú v tejto oblasti dostupné, vďaka čomu vieme splniť všetky vyššie uvedené požiadavky.

Aké konkrétne investície ste zrealizovali v nedávnom období? Pomáha vám automatizácia a robotizácia riešiť nedostatok pracovnej sily?

V posledných dvoch rokoch sme výrazne investovali do nových technológií – obstarali sme najnovšie obrábacie a tvárniace výrobné linky pre ložiská. Do prevádzky sme uviedli technológie na povrchovú úpravu našich produktov, ktoré sú pre nás nosným garantom budúceho rozvoja. Máme linky na produkty používané v štart-stopových motoroch, ktoré si vyžadujú práve takéto povrchové úpravy ložiska.

Čo sa týka automatizácie nášho závodu, môžeme konštatovať, že robotov už máme aplikovaných na všetkých miestach, kde je to možné. Avšak naša výroba, to sú milióny malých kusov, ktoré vyžadujú precíznu manipuláciu a sú nezastupiteľné robotom. Človek bude v našej produkcii stále potrebný, pretože sa dokáže rýchlejšie adaptovať na zmenu. Cit, ktorý máme v ruke, sa robotom skrátka nedá nahradiť. Keďže nedostatky v personálnej oblasti samotnou robotizáciou vyriešiť nedokážeme, zapájame sa aj do projektu duálneho vzdelávania – od roku 2017 sme každý rok prijali 6 nových učňov. Vytvorili sme k tomu podmienky personálne aj materiálne: vybudovali sme učebne, školiace stredisko, vybavili ich potrebnými strojmi a zariadeniami, prijali odborných pracovníkov, ktorí sa venujú praxi študentov. V uplynulom roku sme zvýšili počet zamestnancov o 25 ľudí, čo nie je zanedbateľné číslo. Akútny nedostatok sme pociťovali hlavne pred letom, potom sa situácia ustálila a našli sme potrebných zamestnancov, a to najmä vďaka konkurencieschopnému ohodnoteniu a benefitom, ktoré v rámci tohto regiónu naša spoločnosť ponúka.

Plánujete v dohľadnej dobe rozširovanie produktového sortimentu?

Náš hlavný produkt, rovnako ako naše výrobné technológie, sú určené pre výrobu smerujúcu do spaľovacích motorov. No dnešné trendy sú zamerané najmä na podporu elektromobilov. Aj Európska komisia prijala určité stratégie týkajúce sa rozvoja e-mobility a hybridných pohonov. Tento vývoj sa v budúcnosti zrejme dotkne aj našej spoločnosti. Napriek uvedenému je náš výrobný program stále orientovaný na výrobu ložísk pre spaľovacie motory a s diverzifikáciou portfólia zatiaľ nepočítame. Predpokladáme, že v blízkej budúcnosti ešte nedôjde k masívnejšiemu rozšíreniu čistých elektromobilov. Trh sa bude orientovať aj na hybridný pohon, ktorého súčasťou je spaľovací motor, a ten potrebuje aj naše produkty.

Významná časť vašej produkcie smeruje do Veľkej Británie. Dotknú sa opatrenia, ktoré vyplynú z brexitu, aj vášho závodu? Ako sa na túto situáciu pripravujete?

Brexit sa rozhodne dotkne všetkých, ktorí obchodujú s Veľkou Britániou. Na našu spoločnosť bude mať ešte vážnejší dopad, pretože základný polotovar pre našu výrobu, bi-metalické pásy, nakupujeme od sesterskej spoločnosti so sídlom vo Veľkej Británii. Zároveň aj naše najväčšie odbytové teritórium tvorí popri Nemecku práve Veľká Británia. Keďže presné podmienky brexitu zatiaľ nie sú známe, vieme sa naň pripraviť zatiaľ len na úrovni logistiky a organizácie práce. Už od januára si budujeme bezpečnostné zásoby polotovarov, rátame s tým, že proces dovozu sa po brexite určite predĺži. Zároveň pre zákazníkov vo Veľkej Británii vyrábame dopredu, aby sme ešte pred účinnosťou brexitu mali výrobky lokalizované na ostrovoch v našich sesterských závodoch. Táto príprava je však finančne náročná, dotýka sa nášho cash-flow, prináša ďalšie náklady súvisiace so skladovaním a iné komplikácie.

Viacero podnikov pôsobiacich v automotive segmente aj v súvislosti s brexitom už signalizovalo prvé náznaky prichádzajúcej krízy. Týka sa to aj vašej spoločnosti?

Z trhu prichádzajú rôzne signály. Aj my vidíme, že v porovnaní s minulým rokom sú dlhodobé objednávky nižšie. Nie je to katastrofický pokles, ale cítiť opatrnosť zo strany zákazníkov. Dôvodom nie je len brexit, ale hlavne aktuálny pohľad na dieselové motory, ktorý sa rozšíril po emisnom škandále. V súčasnosti sú viac preferované benzínové motory. Vlády či mestské zastupiteľstvá rôznymi opatreniami viac motivujú ku kúpe benzínových áut – existujú mestá, ktoré stanovili zákaz vjazdu dieselovým automobilom do centra, resp. sú na tieto vozidlá uvalené vyššie dane. Ľudia sú stále masírovaní tým, že diesel nemá budúcnosť. Preto výroba dieselových motorov klesá a aj naša spoločnosť má nižšie objednávky práve v tejto oblasti.

Čo očakávate od aktuálneho roka 2019?

Tento rok bude určite náročný, no teraz na jeho začiatku je ťažko predikovať ako dopadne. Určite bude ovplyvnený brexitom aj spoločenskými trendmi, podľa ktorých sa bude zákazník orientovať pri kúpe nového auta. Radi by sme udržali predaj na úrovni z minulého roka, no uvidíme, či sa nám to podarí. Už sme zaznamenali mierny pokles objednávok, ale nie je to katastrofické. Kdesi v pozadí sa však stále objavuje strašiak v podobe ochladenia ekonomiky. No keď sa pozrieme na analýzy a ekonomické odhady rastu, tak zatiaľ každá krajina v rámci eurozóny predpokladá rast, možno trochu nižší, ale zatiaľ nikto neavizoval tvrdý pokles. Aj keď, poučení zo situácie spred 10 rokov, už dobre vieme, že ani takéto analýzy nie sú garanciou toho, že ku kríze nedôjde.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...