1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Küster – automobilová technika, spol. s r.o.

Investície zamerané na kvalitu

Pred viac ako 20 rokmi vznikol spojením časti Vlkanovských strojární a nemeckej firmy Küster GmbH & Co. samostatný strojársky podnik Küster – automobilová technika, spol. s r.o., so sídlom v obci Vlkanová. Tá leží medzi obchodnými a priemyselnými mestami Zvolen a Banská Bystrica. Viac podrobností sme sa o tomto úspešnom podniku dozvedeli od konateľa spoločnosti Ing. Vladimíra Horvátha.

Závod vo Vlkanovej datuje svoj vznik do roku 1992, pričom samotná výroba odštartovala v januári nasledujúceho roka. Postupom času, ako sa situácia vo Vlkanovských strojárňach vyvíjala nepriaznivo, sa 100-% vlastníkom pôvodne spoločného podniku stala spoločnosť Küster Holding GmbH. V začiatkoch poskytoval tento podnik prácu pre 97 zamestnancov, až sa ich počet neustále rozrastal a dosiahol súčasnú úroveň 460 pracovných miest. Küster Holding zamestnáva v Európe celkovo 1 800 zamestnancov a aj tieto údaje niečo napovedajú o významnom postavení slovenského závodu v rámci materskej spoločnosti.

Küster Holding GmbH bola založená v roku 1926 a dnes ide o globálnu spoločnosť s viac ako 3-tisíc zamestnancami. Jej závody sú rozmiestnené po celom svete – v Európe ich je situovaných 9, v Amerike a v Ázii po 3 závody. Na Slovensku je pôsobenie tejto spoločnosti previazané predovšetkým s činnosťou bratislavského Volkswagenu. Aj vďaka najväčšiemu slovenskému producentovi automobilov našli v hlavnom meste svoje uplatnenie ďalšie dva dcérske závody spoločnosti Küster. Prvým z nich je SDC (Slovakian Door Company), ktorý vznikol v roku 2000, kedy firma získala zákazku na výrobu dverných modulov VW PQ24 pre bratislavský Volkswagen. V Bratislave vznikol aj závod ECS (Engineered Control Systems), ktorý dodáva moduly radenia zahŕňajúce komponenty od páky, cez mechanizmus radenia, až po tiahla radenia smerujúce k prevodovke.

Okrem sesterských spoločností sú pre spoločnosť Küster – automobilová technika hlavnými odberateľmi predovšetkým značky koncernu VW – Audi, Škoda a Seat, ale aj osobné a úžitkové vozidlá značky Mercedes-Benz. Ako subdodávateľ poskytuje svoje výrobky aj pre ďalších významných hráčov v automobilovom priemysle ako napríklad Ford, Land Rover, Subaru a Toyota. Od roku 2017 sa črtá možná spolupráca s trnavským závodom PSA prostredníctvom sesterskej spoločnosti SDC.

S dôrazom na kvalitu

Küster – automobilová technika momentálne zastrešuje výrobu hlavných produktov, ktorými sú rôzne typy ovládacích tiahel. Ich denná produkcia sa pohybuje na úrovni 90-tisíc kusov. Tieto výrobky môžeme rozdeliť do štyroch skupín. Prvú tvoria ovládacie tiahla nižšej rady s priemerom lana do 1,5 mm. Sem patria napríklad tiahla otvárania kapoty, dverí, rôzne uvoľňovacie tiahla v oblasti sedačiek a tiahla zabezpečujúce dvíhanie mechanizmov v oknách. Tieto produkty sú dodávané predovšetkým do sesterského podniku SDC v Bratislave a nemeckého Küster Automotive. Druhú skupinu tvoria klasické laná ručnej brzdy pre manuálne prevedenie. Sú to výrobky priamo určené pre konečných zákazníkov ako VW, Mercedes a iné značky. Ďalšou kategóriou sú ovládacie laná pre elektrickú parkovaciu brzdu, čo je už sofistikovanejší produkt. V tomto prípade sa zabrzdenie automobilu nevykonáva manuálnym ovládaním páky, ale elektronicky. Do štvrtej oblasti spadajú tiahla zabezpečujúce radenie rýchlostí. Ovládacie tiahla tohto typu putujú do sesterskej spoločnosti ECS a v 50 % sú dodávané aj priamo do VW Wolfsburg.

Viac ako len montážny závod

 

„Na rozdiel od iných slovenských podnikov pôsobiacich v automobilovom odvetví spoločnosť Küster – automobilová technika nie je len montážnym závodom. Filozofia predchádzajúceho vedenia spoločnosti bola založená na tom, že nie je možné dlhodobo udržať produkciu bez technického personálu a vlastného vývoja. Vďaka tomu sme sa posunuli z montážneho závodu aj do iných aktivít. Materská spoločnosť nášmu závodu ponechala dostatočnú subjektivitu v rozhodovaní, a preto sme mohli vybudovať zázemie pre oblasť vývoja, skúšania a testovania. Máme vlastné konštrukčné oddelenie zamerané na vývoj produktov a sme dosť silní aj v oblasti navrhovania konštrukcie a stavby vlastných montážnych zariadení, montážnych automatov a liniek. Disponujeme aj vlastnou realizačnou dielňou, kde tieto zariadenia dokážeme postaviť a implementovať do prevádzky,“ objasňuje Vladimír Horváth.

Najnovšie trendy v tomto odvetví automobilového priemyslu smerujú k väčšiemu využitiu elektroniky aj v doteraz používaných klasických prvkoch ovládania. Ak boli kedysi viečka nádrže a piate dvere štandardne ovládané manuálne, postupne sa i tu presadzuje elektronika. Ale aj v týchto prípadoch stále nájdu uplatnenie manuálne uvoľňovacie tiahla, ktoré je potrebné zachovať pre núdzový prípad zlyhania elektroniky. Zmeny nastávajú aj v rozšírení a použití manuálnej ručnej brzdy. Dnešný trend smeruje, predovšetkým u áut vyšších tried, k použitiu elektronickej parkovacej brzdy, kde ovládacie tiahla už nie sú potrebné. Tieto moderné technické riešenia sa postupne stávajú aj súčasťou automobilov nižších tried.

Konateľ vidí budúci veľký potenciál spoločnosti v nových systémoch radenia, hoci automobilky zatiaľ stále preferujú klasický prístup manuálneho radenia. V tomto segmente sa vo Vlkanovej orientujú predovšetkým na kvalitu týchto náročných a sofistikovaných produktov, pričom doterajšie investície zamerané na kvalitatívne zlepšenia sa spoločnosti už teraz vracajú v podobe zvýšeného záujmu o ich prepracované produkty. „Hlavné investície putovali do zariadení. Uvedomujeme si, že mzdové a ostatné náklady sa postupne od roku 1993 zvyšujú a situácia sa výrazne mení. Ak chceme obstáť v konkurencii, musíme automatizovať výrobu. Druhou oblasťou nášho investičného záujmu je oblasť skúšania, kde sme v nedávnej minulosti investovali napríklad do klimatizačnej komory. To nám umožnilo vykonávať náročné skúšky našich produktov v extrémnych teplotných a vlhkostných podmienkach, ktoré sme doteraz museli realizovať u sesterskej nemeckej spoločnosti. Aj na tomto príklade vidieť, že naša materská spoločnosť má snahu podporiť aktivity nášho závodu aj v tejto oblasti,“ dodáva Horváth.

Šanca pre slovenských dodávateľov

Závod vo Vlkanovej je dostatočne vybudovaný, a preto má snahu i možnosti podporiť vo svojom rozvoji ďalšie dva slovenské závody patriace pod krídla spoločnosti Küster. Vďaka vlastným kapacitám dokáže poskytnúť realizáciu montážnych celkov za výhodnejších podmienok, ako by to bolo využitím dodávateľov z externého prostredia. Ďalším z hlavných cieľov, ktoré si do budúcnosti kladie vedenie spoločnosti, je strategické zachovanie terajších pozícií a partnerstiev so zákazníkmi, s ktorými sa snažia byť v neustálom kontakte, a tak čo najlepšie reflektovať ich požiadavky. „Vývoj ide rýchlo dopredu a my nemôžeme zostať mimo diania pri prípravách nových modelov automobilov,“ zdôrazňuje Horváth a na záver dodáva: „Zároveň by sme radi rozšírili okruh našich slovenských dodávateľov. Vidíme tu potenciál pre nás, ale aj pre nich. Väčšina doterajších dodávateľov bola zo zahraničia, čo logicky vyplývalo z doterajších aktivít materskej spoločnosti. Keďže sa i v tomto smere snažíme byť samostatní, hľadáme do budúcnosti príležitosti na širšiu a efektívnu spoluprácu so slovenskými spoločnosťami.“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...