Kostelecké uzeniny, a.s.
- Podrobnosti
- Kategória: EXKLUZÍVNE ROZHOVORY
Viac sa zameriavame na ekologizáciu výroby a udržateľnosť
Kostelecký Uherák, Křemešník, Čeřínek a Hermín, to sú len niektoré z výrobkov označených logom džentlmena jediaceho párok. Práve tento pán v obleku je symbolom akciovej spoločnosti Kostelecké uzeniny, ktorá je na čele českého trhu s mäsom a údeninami. Podnik bol založený pred vyše 100 rokmi a od svojich začiatkov je výrobcom klobás, párkov, šuniek, špecialít a trvanlivých salám. Vlajkovou loďou spoločnosti sú fermentované výrobky s ušľachtilou plesňou. Do jej portfólia však patria aj čerstvé hovädzie a bravčové mäso. Viac nám o novinkách vo výrobných závodoch spoločnosti Kostelecké uzeniny porozprával jej riaditeľ Ing. Michal Jedlička.
V jednom z predchádzajúcich rozhovorov ste rok 2022 označili za jeden z najkomplikovanejších rokov, ktoré ste zažili. Aký bol pre spoločnosť Kostelecké uzeniny minulý rok?
Musím povedať, že rok 2023 bol pokojnejší než ten predchádzajúci. Napriek tomu sme sa museli po energetickej kríze popasovať s infláciou a s tým súvisiacim poklesom predaja. Tento rok pre nás bude preto veľkou výzvou udržať predaj našich výrobkov na stabilných číslach, a to vo všetkých našich výrobných závodoch. Navyše, posledných 5 až 6 rokov masívne investujeme, na to sa budeme najbližšie obdobie sústrediť.
Ktorý dobre zvládnutý problém alebo výzva vás v minulom roku najviac potešili?
Minulý rok mi okrem závodov v Kostelci, Mostě a Plané nad Lužnicí pribudli aj závody v Krahulčí a Studený. Osobne som veľmi hrdý na to, ako sa mi všetky prevádzky podarilo prepojiť a ako dobre medzi nimi funguje spolupráca. Vždy mám jasnú víziu, kam chcem naše spoločnosti posunúť v nasledujúcich 3 až 5 rokoch, ale bez svojho tímu by som túto víziu sám nedokázal naplniť.
Okrem iného ste sa chceli zamerať na investície do úspor energie. Podarilo sa vám to? Budete v týchto projektoch pokračovať aj v tomto roku?
Priznám sa, že k činnosti nás popohnala energetická kríza. Projekty, ktoré by sme nepovažovali za prioritné sa práve vďaka energetickej kríze dostali do popredia. Už v roku 2022 sme napríklad zaviedli viaceré prevádzkové opatrenia vrátane efektívnejšieho nakladania s energiami vo všetkých našich výrobných závodoch. Pripravujeme aj projekt na spätné získavanie tepla z chladenia, vďaka ktorému by sme mohli znížiť spotrebu plynu až o 30 %, a tým pádom aj uhlíkovú stopu. Osobne veľmi verím v potenciál veternej energie a práve v závode v Kostelci na Vysočine má moja vízia šancu premeniť sa na reálnu investíciu. Bude to však beh na dlhé trate.
Aké sú vaše ďalšie investičné plány, najmä vo vašich výrobných závodoch?
Okrem projektov na znižovanie spotreby energie investujeme aj do technológií na balenie mäsa a mäsových výrobkov. V rámci ekologizácie našej výroby chceme znižovať množstvo plastov pri balení našich produktov. Ako príklad uvediem nahrádzanie čiernej fólie (misiek), na ktorej je čerstvé mäso, transparentnou fóliou, ktorá je recyklovateľná. Prechod na plne recyklovateľný materiál od nás v čoraz väčšej miere požadujú aj naši klienti, ku ktorým patria veľké medzinárodné obchodné reťazce. Nová technológia na balenie mäsa zníži až o 70 % podiel plastu na kilogram baleného výrobku.
V minulom roku ste si pripomenuli 50. výročie založenia výrobného závodu v Plané nad Lužnicí. Ako ste ho oslávili?
Toto významné výročie sme si pripomenuli Dňom otvorených dverí. Verejnosť si mohla prezrieť závod a zároveň si vypočuť odborný výklad od našich zamestnancov. Samozrejme, nechýbala ani ochutnávka našich výrobkov. Pri tejto príležitosti sme oživili dokonca aj logo závodu v Plané nad Lužnicí z roku 1973 a zároveň priniesli na trh výrobky vtedajších tradičných receptúr.
Plánovali ste aj výstavbu novej podnikovej predajne v Kostelci. Na čo sa môžu zákazníci tešiť v tomto prípade? Čo im chcete v predajni ponúknuť?
Výstavba novej podnikovej predajne je v plnom prúde, otvorená by mala byť v júli tohto roka. Dovolím si tvrdiť, že pôjde o najekologickejšiu mäsiareň v celej Českej republike. Nielenže inštalujeme na strechu objektu, ktorý rekonštruujeme pre potreby podnikovej predajne, fotovoltické panely, ale vyhradili sme aj jedno parkovacie miesto pre nabíjanie elektromobilov. Jednoducho chceme predajňu vhodne zakomponovať do kraja Vysočina, aby bola súčasťou krásnej prírodnej scenérie. Najdôležitejšia je, samozrejme, veľmi široká ponuka všetkých našich výrobkov. Verím, že naši zákazníci budú spokojní.
Tradičnou témou našich rozhovorov sú aj produktové novinky Kosteleckých uzenín. Aké budú v tomto roku?
V súčasnosti sa sústredíme na predaj čerstvých, predpripravených výrobkov. Tento segment nám každoročne z hľadiska predaja veľmi pekne rastie. Ide o jedlá, ktoré si doma rýchlo upečiete, napríklad karbonátky alebo mäsové guličky. Týmto smerom sa chceme zameriavať aj v blízkej budúcnosti, nakoľko nám do istej miery nahrádza predaj čerstvého mäsa.
Vidíte na trhu ešte nové segmenty výrobkov, do ktorých je možné preniknúť, alebo už považujete svoje portfólio výrobkov za stabilizované?
Nedávno sme vstúpili aj do oblasti Petfood, teda žrádla pre psy a mačky. Aktuálne ponúkame uši a šľachy, ale tento rok pridáme do sortimentu aj „pamlsky“. K nim chceme pridať v dohľadnej dobe konzervy a salámy pre domácich miláčikov. Pre nás je to veľmi dobrá investícia, nakoľko pri rozrábke hovädzieho, bravčového a hydinového mäsa zostávajú zvyšky, ktoré takýmto spôsobom naplno zužitkujeme. Zákazníkom prinášame úplnú transparentnosť zloženia našich výrobkov a tento projekt Petfood výrazne podporuje naše zameranie na udržateľnosť našej výroby. Sme schopní spracovať maximum všetkých surovín na jednom mieste, a tým výrazne skrátiť logistický reťazec, ktorý je v kategórii Petfood veľkým problémom.
Zmení sa niečo v celkovom smerovaní Kosteleckých uzenín v tomto roku? Aké sú vaše hlavné ciele?
Hlavným cieľom je navýšenie predaja vo všetkých segmentoch našej výroby po období vysokej inflácie aj úrokových sadzieb. Chceme jednoducho vrátiť firmu do obdobia rastu. Okrem toho chceme byť aj naďalej významným zamestnávateľom v našom regióne, ktorého si budú pracovníci ceniť. Dúfam, že sme k tomu prispeli aj zhruba 5-% navýšením miezd vo všetkých našich závodech.
Priemysel Dnes/Průmysl Dnes
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Holandsko opúšťajú petrochemické firmy z dôvodu ko…
Category: Energetika

Brusel/Amsterdam - Ďalšie dve petrochemické spoločnosti pôsobiace v Holandsku oznámili zatvorenie svojich prevá…
ZSSK Cargo získala eurofondy na modernizáciu lokom…
Category: Doprava

Bratislava - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) získala z Nástroja na prepojenie Európy (CEF) gr…
Letisková spoločnosť Žilina vykázala po niekoľkých…
Category: Doprava

Žilina - Letisková spoločnosť Žilina po niekoľkých stratových rokoch vykázala za rok 2024 kladný výsledok hospo…
Rast fínskej priemyselnej výroby sa spomalil, patr…
Category: Hospodárstvo

Helsinki - Priemyselná produkcia vo Fínsku pokračovala v máji v raste, tretí mesiac po sebe, tempo rastu sa vša…
Francúzsko rozhodlo o predĺžení životnosti jadrový…
Category: Energetika

Paríž - Väčšina francúzskych jadrových elektrární môže byť na základe rozhodnutia regulačného orgánu v oblasti…
Pripojte sa: