1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Kia Slovakia, s.r.o.

KIA 1 14Pohyb, ktorý inšpiruje

Spoločnosť Kia je globálnym výrobcom automobilov, ktorého ambíciou je stať sa jednou z vedúcich automobilových značiek v oblasti mobility. V Tepličke nad Váhom bol pritom vybudovaný vôbec prvý a stále jediný výrobný závod spoločnosti Kia v Európe.

Viac nám v zaujímavom rozhovore pre časopis Priemysel Dnes prezradil vedúci výrobnej subdivízie Roman Kraľovanský, ktorý v spoločnosti Kia Slovakia, s.r.o., zodpovedá za kompletnú výrobu vozidiel od lisovania plechov, cez ich zváranie do tvaru karosérie, lakovanie, až po ich finálnu montáž. Takisto zodpovedá za činnosť oddelenia údržby pre výrobné oddelenia.

S akými víziami vstupujete do nového roka 2022? Bude podľa vás aj tento rok poznačený pandémiou ochorenia COVID-19? Ako sa vyrovnávate s dopadmi koronakrízy a v čom ste sa z predchádzajúceho obdobia poučili?

Počítame s tým, že aj rok 2022 bude poznačený pandémiou ochorenia COVID-19 a jej dôsledkami. Minulý rok bol náročný a naučil nás predovšetkým flexibilnejšie reagovať na rôzne nepredvídateľné situácie v logistike, spolupráci s dodávateľmi, komunikácii s našimi zamestnancami, ako aj v ďalších oblastiach. Situáciu v roku 2022 poznačia takisto rastúce ceny energií a tlak na znižovanie uhlíkovej stopy – či už samotných automobilov, ale aj pri ich výrobe. Vlani v novembri sme úspešne spustili sériovú výrobu piatej generácie modelu Sportage. V tomto roku ju budeme vyrábať pre všetkých zákazníkov nielen z Európy, ale aj Blízkeho východu a Afriky. Vyrábame aj elektrifikované verzie, ide o mild-hybridné (MHEV), hybridné (HEV) a plug-in hybridné (PHEV) modely v kombinácii s 1,6-litrovými motormi.

Segment automotive už dlhšie prechádza náročným obdobím. Najprv to bol výrazný pokles výroby áut v súvislosti s pandémiou a sériou lockdownov, neskôr enormný nárast cien energií a nedostatok čipov. Ako ste sa s týmito výzvami popasovali?

Aj napriek veľmi náročnému obdobiu sa nám úspešne darilo vyhýbať výraznejšiemu obmedzeniu výroby v našom závode. Značka Kia celkovo, dokonca v treťom štvrťroku 2021, dosiahla najvyšší podiel na európskom trhu vo svojej histórii, a to 4,2 %. SUV Sportage, vyrábaný v Kia Slovakia, bol v spomínanom období najpopulárnejší model Kia v Európe a na 3. mieste nasledoval v Európe navrhnutý, skonštruovaný a u nás vyrábaný model Ceed (vo variantoch hatchback, Sportswagon, ProCeed a XCeed). Oba modely vyrábané v našom závode tak aj napriek globálnemu poklesu predajov veľkou mierou prispeli k vylepšenej pozícii značky Kia v Európe.

Ako ste už spomínali v úvode, napriek nepriaznivým podmienkam v automobilovom priemysle ste v novembri oficiálne spustili výrobu piatej generácie modelu Sportage. Aká je jeho história a čím je nový model výnimočný?

Kia Sportage bola druhým modelom, ktorý sa začal v roku 2006 v Kia Slovakia vyrábať. Išlo o jej druhú generáciu a do roku 2010 z nej bolo vyrobených viac ako 100-tisíc vozidiel. Tretia generácia si získala sympatie mnohých zákazníkov, do roku 2015 k nim z našich výrobných liniek smerovalo takmer 800-tisíc kusov. Štvrtú generáciu modelu Sportage možno označiť ako rekordnú, keďže sa z nej vyrobilo viac ako 1,1 milióna kusov. Ten jubilejný kus oslávila Kia Slovakia v decembri 2020. Po zrátaní všetkých vyrobených vozidiel modelu Sportage, ktoré boli u nás doposiaľ vyrobené, prídeme k číslu presahujúcemu 2 milióny. Pri piatej generácii, ktorú vyrábame v Kia Slovakia, ide o špeciálnu európsku verziu, čo sa stalo po prvýkrát počas 28-ročnej histórie tohto modelu.

Najpredávanejším modelovým radom značky Kia je Ceed. Ten získal odvážne a moderné vylepšenia, medzi ktorými nechýbajú ani akcenty dynamického dizajnu. Čím najnovšie zaujme šoférov?

Modelový rad Ceed bol napredávanejším modelom značky Kia v Európe v roku 2020, vlani ho nahradil model Sportage. Modelový rad Ceed v roku 2021 prešiel produktovými vylepšeniami, ktoré umocnili jeho odvážny, moderný a dynamický dizajn, ako aj viditeľnejšie nové logo Kia. Päťdverový hatchback, športové kombi a verzia „shooting brake“ priniesli kompletne prepracovaný dizajn prednej časti, športové vylepšenia zadnej časti, zliatinové disky kolies v novej úprave, svieže farby karosérie a vynovený interiér.

Úspešný model XCeed, ako športová alternatíva tradičného SUV, dostane facelift až v tomto roku. Na palube vozidiel vynoveného radu Ceed vodiča hneď privíta elegantný dekor interiéru, sofistikované farby, materiály príjemné na dotyk a usporiadanie, ktoré zaručuje všetkým cestujúcim maximálne pohodlie. Spoločnosť Kia investovala množstvo času aj skúseností do toho, aby pre všetky osoby, ktoré cestujú v novom modeli Ceed, vytvorila inšpiratívne a optimálne používateľské prostredie bez stresu. Vynovený rad vozidiel Ceed ponúka prvotriednu úroveň bezpečnosti, pohodlia pri jazde a parkovacích technológií. Nový rad Ceed ponúka kupujúcim komplexný výber konfigurácií pohonného ústrojenstva vrátane plug-in hybridných (PHEV) a mild-hybridných (MHEV) motorov.

Kia Slovakia patrí medzi významných výrobcov a exportérov na Slovensku. Zamestnáva až 3700 ľudí, ktorým vypomáhajú moderné roboty. Investícia vo výške 70 miliónov eur umožňuje vyrábať a montovať nové benzínové motory ako odpoveď na meniace sa požiadavky trhu. Do akých ďalších oblastí ste ešte investovali a aké sú v tomto smere vaše najbližšie plány?

Spomínaná investícia v objeme 70 miliónov eur bola v  roku 2020 najvyššou položkou v investičnom rozpočte. Ďalej sme zvyšovali automatizáciu na lakovni a v montážnej hale, časť prostriedkov bola využitá aj na generačnú obmenu robotov vo zvarovni. Spusteniu sériovej výroby nového modelu Sportage predchádzali investície do modifikácie výrobných liniek. V tomto roku plánujeme investovať do podobných oblastí – zvyšovanie automatizácie, výmena technológií, ktoré už neposkytujú možnosť zakúpenia náhradných dielov, ale aj v environmentálnej oblasti, ergonómii a bezpečnosti.

V úvode minulého roka predstavila značka Kia nový slogan „Pohyb, ktorý inšpiruje“. Ten upriamuje pozornosť na novú stratégiu, vďaka ktorej chce ísť nad rámec výroby vozidiel a vytvoriť pre zákazníkov riešenia udržateľnej mobility. Ako sa tomuto trendu prispôsobujete v Tepličke nad Váhom?

Nový slogan má inšpirovať zákazníkov prostredníctvom produktov a služieb a ich skúseností so značkou. Vďaka pohybu môžu ľudia vidieť nové miesta, stretávať sa s novými ľuďmi a získavať nové skúsenosti. Spotrebitelia čoraz viac vyhľadávajú flexibilné, ekologické a integrované formy dopravy. Príchodom piatej generácie modelu Sportage poskytneme zákazníkom oba naše modely (Ceed a Sportage) aj v elektrifikovaných verziách. Sportage hľadí do budúcnosti s elegantným a zároveň robustným a moderným dizajnom exteriéru. Interiér predstavuje inšpiratívny priestor, v ktorom sa stretáva ergonomické usporiadanie s najnovšími technickými inováciami. Plug-in hybridné modely vyrábané v Tepličke nad Váhom ponúkajú zákazníkom úspornú jazdu v kombinácii s nulovými emisiami jazdy výlučne na elektrický pohon.

Aké sú vízie a plány spoločnosti Kia Slovakia do najbližšieho obdobia? Kam by sa mala firma uberať? V ktorej oblasti vidíte najväčšiu príležitosť na jej rast?

Kia Slovakia neustále vylepšuje pracovné prostredie pre svojich zamestnancov, či už z pohľadu bezpečnosti, ochrany zdravia alebo ergonómie. Tieto oblasti zostávajú stále medzi prioritami aj v budúcnosti. Do popredia dávame aj našu dlhodobú stratégiu v oblasti ESG – zodpovedné a udržateľné podnikanie nielen voči životnému prostrediu, ale aj voči zamestnancom, sociálnej komunite a zákazníkom. Je nevyhnutné, aby sme identifikovali oblasti, v ktorých je možné energie ušetriť, využiť technológie ako je rekuperácia tepla, eliminovať úniky, a taktiež čoraz viac využívať zelenú energiu a prispievať k cirkulárnej ekonomike.

Od roku 2013 vykonáva svedomite svoju činnosť Nadácia Kia Slovakia. Najmä v domácom žilinskom regióne realizuje verejnoprospešné aktivity. Prostredníctvom vlastných projektov, dlhoročných partnerských projektov a grantových programov sa dlhodobo venuje vybraným témam. Kde ste pomáhali naposledy?

Vďaka pomoci Nadácie Kia Slovakia sa darí rekonštruovať a revitalizovať verejné priestory, nemocnice, vzdelávacie aj športové zariadenia, budovať cyklotrasy a zlepšovať materiálne podmienky pre poskytovanie sociálnej a zdravotnej pomoci. Medzi najväčšie projekty nadácie patrí žilinský Bikesharing – unikátny systém zdieľaných bicyklov s mestom Žilina, ktorý umožňuje obyvateľom mesta využívať zdieľané bicykle 30 minút zadarmo. V oblasti cyklomobility podporuje projekt Cyklomagistrály Terchovská dolina 5% finančnou participáciou a tiež výstavbu pumptrackových dráh. Medzi ďalšie priority patrí rozvoj vzdelávania s dôrazom na technické zručnosti detí prostredníctvom budovania technických dielní v materských školách a nákupu pomôcok na technické vyučovanie do základných a stredných škôl, alebo tiež nákupom licencií vzdelávacieho softvéru pre základné školy.

Po vypuknutí pandémie ochorenia COVID-19 darovala Nadácia Kia Slovakia nemocniciam pľúcne ventilátory a ultrasonografické prístroje, ochranné rúška pre seniorov aj humanitárny stan pre Slovenský Červený kríž. Svoju pozornosť takisto zamerala na zlepšenie podmienok zdravotníkov na COVID oddeleniach, zaobstaraním masážnych kresiel, kávovaror a kávy. Nadácia Kia Slovakia tiež prepája rôzne skupiny obyvateľstva organizovaním komunitných aktivít so sociálnym či ekologickým rozmerom.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...