1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ISTERMEAT, a.s.

Istermeat 19Prioritou je tradícia a kvalita mäsových výrobkov

Producent mäsa a mäsových výrobkov z Dunajskej Stredy, akciová spoločnosť ISTERMEAT, došla v roku 2016 po rokoch hľadania k bodu zlomu. Svoju produkciu za posledné tri roky strojnásobila. Kým v roku 2016 porazili 51-tisíc ošípaných, v roku 2017 to bolo 106-tisíc a minulý rok už 143-tisíc ošípaných. Obrat v roku 2018 dosiahol 30 mil. eur, o 7 mil. eur viac ako v roku 2017. Ako pripomína výkonný riaditeľ Ing. Zoltán Fitos, s ktorým sme sa rozprávali o minulosti aj súčasnosti spoločnosti ISTERMEAT, „podstatnú časť hospodárskeho výsledku pohltia vysoké investície z vlastných zdrojov.

Tie však pomáhajú zvyšovať objem produkcie, kvalitu výrobkov a uspieť v náročnom konkurenčnom boji. Je to ťažký boj. Treba byť stále v strehu a hľadať alternatívne riešenia, aby bola firma efektívna a konkurencieschopná.“

Spoločnosť ISTERMEAT začínala v roku 1999 pod obchodným menom TAURIS DANUBIUS. Ktoré momenty boli najdôležitejšie v jej histórii?

Významným medzníkom v histórii spoločnosti bol rok 2004, kedy výroba prešla kompletnou renováciou a bola kúpená nová porážková linka. Vďaka vlastnej porážke, rozrábke a výrobe sme dokázali kontrolovať celý proces spracovania a zabezpečiť čerstvosť a kvalitu mäsa a mäsových výrobkov. Po vstupe Slovenska do EÚ sa však začalo dovážať veľa mäsa a firma začala stagnovať. Areál spoločnosti je veľmi veľký, má viac ako 9 ha. Výrobný závod má 22-tisíc m2, patrí k najväčším na Slovensku, pričom máme všetko pod jednou strechou. Niekoľko rokov sme hľadali rôzne spôsoby, čo dokážeme vyrobiť a ako sa uplatniť. Impulz prišiel v roku 2012, kedy bolo obchodné meno spoločnosti zmenené na ISTERMEAT. Firma v roku 2013 skúsila porážať viac zvierat na export, spolupráca so zahraničnými partnermi však netrvala dlho. V roku 2013 sa vo firme vymenili tri vedenia, stále sme riešili ako ďalej, kde nájsť svoje opodstatnenie a miesto na trhu.

Najväčšie zmeny nastali v roku 2016, kedy došlo k zmene štruktúry spoločnosti. To bol pre ISTERMEAT zásadný zlom. V roku 2016 sme zdvojnásobili tržby oproti predošlému roku. Robili sme viac porážok a v roku 2017 sme opäť o 50 % zvýšili obrat oproti roku 2016. Zase sme sa zamerali na export bravčových polovičiek vo vysokom obrate a medzitým rástla aj produkcia mäsových výrobkov. S tým súviseli aj investície. Najprv sme museli zabezpečiť generálnu opravu porážkovej linky z roku 2004, aby bola spoľahlivá. Postupne sme modernizovali celú výrobu. Koncom roku 2016 sme rekonštruovali mäsovýrobu, kúpili sme nové zariadenia, ktoré nám umožnili produkovať mäsové výrobky. V roku 2017 sme rozvíjali sušiarenské a udiarenské kapacity. V minulom roku sme sa zamerali na automatizáciu výrobných procesov mäsovýroby, aby sme boli ešte efektívnejší a kvalitnejší.

Čo všetko patrí do výrobného programu? Aké sú vaše špeciality?

Až 80 % nášho výrobného programu tvorí porážka, teda bravčové polovičky a výsekové mäso. Z toho 15 – 20 % predstavuje rozrábané mäso. Okrem toho porážame a rozrábame aj hovädzí dobytok, od 1700 do 2000 kusov ročne. Kultúra hovädzieho mäsa na Slovensku je slabá, ľudia k nemu nemajú vzťah, navyše je cenovo neprístupnejšie. Mäsové výrobky tvoria 20 % našej produkcie. Tu sme za posledné tri roky dosiahli stredný a vyšší štandard, pričom preferujeme čistotu výrobkov. Ak je to možné, vynechávame umelé farbivá, zvýrazňovače chuti, stabilizátory, pracujeme s čerstvými koreninami, cesnakom. Skúšame vyrábať maximálne naturálne výrobky. Hlavné portfólio mäsových výrobkov, asi 70 %, tvoria klobásy, sušené, nesušené a grilované, ktoré pripravujeme podľa maďarských receptúr. Asi 20 % predstavujú tradičné údeniny bez tepelnej úpravy a zvyšok zabíjačkové špeciality. Ponúkame zákazníkom tradičné údeniny, ktoré boli posledné roky zabudnuté a teraz ich ľudia začínajú znova objavovať, tak ako objavujú chuť domácich údenín. Portfólio mäsových výrobkov chceme v budúcnosti rozšíriť o šunkoviny, paštéty a nátierky.

Kto patrí medzi hlavných odberateľov spoločnosti a kam vaša produkcia smeruje?

Odberateľov máme skôr v zahraničí, kam smeruje asi 60 % našej produkcie. Bravčové polovičky vyvážame do Rumunska, Maďarska a Česka. Na Slovensku je málo obchodných partnerov, ktorí sú ochotní zaplatiť rovnakú sumu za slovenské mäso ako za zahraničné. Spolupracujeme so všetkými sieťami, medzi najväčších odberateľov patrí BILLA, LAPREMA, Metro či Kaufland. Je to však ťažká spolupráca, majú stanovené svoje podmienky, ktoré musíme dodržať. Musíme ponúkať stále nové veci a riešenia, aby sme boli konkurencieschopní a mohli predávať.

Aké sú požiadavky slovenských spotrebiteľov? Skutočne uprednostňujú lacnejšie mäso alebo zmena životného štýlu priniesla záujem aj o iné, kvalitnejšie druhy výrobkov?

Aj keď sú naše výrobky trochu drahšie, je dôležité, že zákazníci majú kvalitu a môžu kontrolovať pôvod mäsa. Ako jedna z mála firiem na Slovensku vieme garantovať pôvod mäsa. Na západe to funguje, u nás zatiaľ nie tak celkom. Veríme vertikálnej integrácii – máme vlastné hospodárstvo, kde produkujeme pre naše farmy, a potom vychováme hovädzí dobytok a ošípané. Tak budeme môcť stopercentne doložiť pôvod mäsa. V súčasnosti spúšťame jednu farmu ošípaných. Keď sa to podarí, asi štvrtinu našej produkcie budeme mať z vlastného chovu. V súčasnosti je až 50 % produkcie hovädzieho dobytku z našich fariem. Pokiaľ ide o mangalice, na ktoré sa špecializujeme, tak už v tejto chvíli máme 80 – 90 % z vlastného chovu.

Investície v minulých rokoch ste už spomínali. Aké sú vaše investičné zámery na tento rok?

V roku 2019 plánujeme dokončiť jednu z najväčších investícií na rozrábku bravčového mäsa v hodnote 1,5 mil. eur, ktorá enormne zvýši našu produkciu. Plánujeme ju spustiť tesne pred Veľkou nocou. Umožní nám zvýšiť podiel rozrábanej produkcie z 15 až na 50 %. Tým chceme podporiť predaj slovenského mäsa, aby zákazníci mali možnosť kúpiť si slovenské mäso od firiem, ktoré dokážu garantovať pôvod mäsa. My preberáme živé ošípané, vieme, z ktorých sú fariem, kde boli vychované, porazené, balené – reťazec je garantovaný. V tomto roku pripravujeme aj ďalšiu významnú investíciu – moderné balenie čerstvého mäsa a mäsových výrobkov.

Vyžiada si to aj nárast počtu zamestnancov? Koľko pracovníkov zamestnávate a v akej štruktúre?

V súčasnosti máme 145 zamestnancov vo výrobe, v balení a expedícii. Musíme prihliadať na to, aby sme boli čo najefektívnejší a dokázali si udržať konkurencieschopnosť. Nové technológie si však v tomto roku vyžiadajú aj personálne posilnenie. Predpokladáme, že budeme potrebovať minimálne 10 – 15 ľudí v prvom a 15 – 20 ľudí v druhom polroku, keď sa nové technológie naplno rozbehnú. Na Slovensku už dlhé roky nie je kvalifikovaná pracovná sila a musíme to riešiť. Bude to veľmi náročné, pretože už teraz bojujeme s nedostatkom kvalitných pracovníkov. V septembri 2019 bude v Dunajskej Strede otvorená jedna trieda pre mäsiarov. Trvalo nám niekoľko rokov, kým sa tento odbor dostal do reálnej fázy. Chceme zazmluvniť študentov v rámci duálneho vzdelávania, ale uvidíme, či budú mať o to záujem a budú ochotní pracovať u nás.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Naším cieľom je ponúkať ľuďom slovenské mäso. Spoločnosť ISTERMEAT vyrába klobásy a údeniny tradičnou metódou, to budeme preferovať aj ďalej. Pri výrobe volíme tradíciu a kvalitu, aj za cenu, že budeme trochu drahší. Na slovenskom trhu sa už zákazníci začínajú pomaly prebúdzať a kupovať slovenské výrobky, ktoré sú často kvalitnejšie ako tie dovezené.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...