1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

I.D.C. Holding, a.s.

idc holding 16Tradičné výrobky vo svetle modernizácie

V roku 1992 bola v Prahe založená spoločnosť I.D.C., s.r.o. (Investment Development Company), ktorá v tom čase sprivatizovala Pečivárne Sereď a o rok neskôr aj štátny podnik Figaro Trnava. Po zmene na akciovú spoločnosť v roku 1997 začala uplatňovať jasnú podnikateľskú stratégiu orientovanú na trhy krajín V4, na posilňovanie výrobného portfólia s ohľadom na vývoj jednotlivých trhov, na investície zamerané na rastúce segmenty trhu a zvyšovanie kvality výrobkov a produktivity práce.

V silnom konkurenčnom prostredí svetových potravinárskych firiem si I.D.C. Holding drží sľubné postavenie, ktoré posilňujú aj certifikáty kvality spĺňajúce požiadavky legislatívy EÚ na kvalitu a bezpečnosť potravín. Viac nám o aktuálnom dianí v spoločnosti I.D.C. Holding prezradil pri príležitosti blížiacich sa osemdesiatin Dr.h.c. mult. prof. PhDr. Ing. Štefan Kassay, DrSc., ktorý je nielen zakladajúci člen a predseda dozornej rady, ale aj pedagóg, vedec a ekonomický diplomat.

Spoločnosť I.D.C. Holding, a.s., je z pohľadu výroby cukroviniek a trvanlivého pečiva skutočným kolosom. Čo všetko zahŕňa vaše produktové portfólio?

V prevádzkach spoločnosti I.D.C. Holding sa vyrábajú obľúbené výrobky, pri výrobe ktorých sa uplatňuje tradičná receptúra s použitím najmodernejších zariadení a pri zohľadnení všetkých požiadaviek na kvalitu. Medzi najznámejšie produkty patria nepochybne Horalky, Tatranky, Mila, Mäta, Lina, Kávenky či Kakaové rezy. Z produkcie cukroviniek v prevádzke Figaro Trnava patria medzi najobľúbenejšie mentolové karamely Snehulky, celý rad funkčných cukríkov pod značkou Verbena, lízanky, želé cukríky a „banánky“ máčané v horkej čokoláde. V Cíferi sa špecializujeme na sezónne výrobky (Veľká noc a Vianoce). V Českej republike, Poľsku, Maďarsku a Rusku má firma vybudované obchodné spoločnosti s kompletným obchodným tímom, logistickým a marketingovým zázemím.

Spoločnosť I.D.C. Holding kraľuje na „sladkom trhu“ takmer tri desaťročia, a to aj v čase, kedy mnohé podniky nezvládajú situáciu v ťažkých konkurenčných podmienkach. Nie sú to len medzinárodne trhy, ale aj podnikanie na domácom trhu. V čom tkvie tajomstvo vášho úspechu?

Sú to znalosti, ktoré vo svetovej konkurencii niečo znamenajú. O tom som presvedčený a koniec koncov naše podnikateľské výsledky to iba potvrdzujú. Komunikujem s vedeckými a univerzitnými pracoviskami a navyše mám príležitosť vychovávať osobnosti s vodcovskými schopnosťami. Ak sú na svojich miestach múdri a kvalifikovaní ľudia, nájdu spôsob ako legálne získať potrebný kapitál.

Veľmi často sa v súvislosti s vaším menom spomína Nadácia na podporu vedy a vzdelávania, ako aj vaše pôsobenie v roli ekonomického diplomata.

Nadáciu som založil v roku 2002 s cieľom podporiť skupiny alebo jednotlivcov za účelom rozvoja vedy a vzdelávania. Rozsiahla aktivita nadácie je prepojená so Slovenskou akadémiou vied a Vydavateľstvom VEDA, kde je dnes už možné bilancovať záslužné výsledky. Od začiatku svojej činnosti sa sústreďuje na vydávanie knižných publikácií významných autorov. Okrem toho nadácia usporadúva vedecké konferencie a sympóziá s aktuálnou tematikou. Svoje výsledky prináša spolupráca s Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR pri zabezpečovaní šírenia kultúrnych hodnôt a významných vedeckých a vedecko-popularizačných diel z oblasti vedy a vzdelávania v krajinách, kde má rezort diplomacie svoje zastúpenie. Pre nadáciu je zvlášť významná možnosť spolupráce vo vydavateľskej činnosti či iných formách vedeckej aktivity s Európskou akadémiou vied a umení. Doplním, že za 16 rokov bolo vydaných takmer sto odborných publikácií a zborníky z vedeckých konferencií.

Kde všade sa nachádzajú vaše závody a na čo sa špecializujú? Koľko ľudí v súčasnosti zamestnávate?

Máme viaceré menšie závody a prevádzky (Pečivárne Sereď, Figaro Trnava, I.D.C. Lolly v Cíferi), v ktorých dokopy zamestnávame zhruba 1500 ľudí. Organizačná štruktúra je rozšírená o zahraničné obchodné útvary, a to v Prahe, Budapešti, Krakove a Moskve. Korporácia tak nielenže rastie, ale systematicky každý rok investuje do svojho rastu veľké prostriedky na digitalizáciu, robotizáciu a automatizáciu.

Vo vašom portfóliu je množstvo produktov, ktorých názvy sú zákazníkom doslova notoricky známe. Ktoré výrobky I.D.C. Holdingu patria k najobľúbenejším a najdlhšie vyrábaným?

Určite sú to Horalky, ktoré sa začali vyrábať v roku 1965. Tento produkt stále zaznamenáva veľké rekordy pokiaľ ide o ich obľúbenosť a predajnosť. Horalka pritom ukazuje, že nemusíme všetko okolo seba meniť a inovovať, že sú produkty, ktoré vydržia bez zmeny aj celé generácie a okrem chuti a obalu majú v sebe množstvo emócií – od spomienok na výlety s rodičmi až po lásku k našej krajine. Pre zaujímavosť uvediem, že za jednu pracovnú zmenu dokážeme na troch linkách vyrobiť až 30 ton alebo 2 milióny Horaliek. Slováci ich ročne skonzumujú okolo 50 miliónov, čo znamená, že každú sekundu sa u nás zjedia dve Horalky. V Česku sú napríklad obľúbené Mila rezy a v Poľsku Goralky. Tieto údaje sa však menia aj vo vzťahu k spoločenskej zmene nielen na Slovensku, ale aj v Európe a zámorí.

Akým smerom sa uberá trh cukroviniek a trvanlivého pečiva? Trend zdravého stravovania naberá v posledných rokoch na sile. Ako sa s jeho nástupom vyrovnáva práve výrobca „sladkého“?

Predstavme si, že v záujme zdravia nebudeme jedlo soliť, nebudeme jesť sladkosti a budeme hľadať, čo všetko by sme ešte nemali konzumovať. Všetko má svoju hranicu do akej miery sa v potravinárskych výrobkoch jedná o pochúťku či podporuje zdraviu prospešné procesy.

Úspešná spoločnosť však nemôže stavať len na rokmi overených produktoch.

Od samotného začiatku transformácie v roku 1992 sme vychádzali zo základu opierať sa o výrobky, ktoré majú dlhoročnú tradíciu a sortiment dopĺňať úspešnými produktmi, o ktoré je vo svete záujem. Táto symbióza sa javí ako účelná. Z toho vzišla druhá premisa, a to tá, že všetko, čo sa naučím v procese riadenia, spracujem do podoby teoretických výstupov, ktoré mi pomôžu pri uľahčení prieniku vedy do života.

Ako ste zvládli pandémiu koronavírusu? Museli ste pristúpiť k nejakým obmedzeniam vo výrobe napr. kvôli výpadku zamestnancov?

Pri nečakaných udalostiach to môže byť katastrofické. Ak je ale podnik pripravený na krízovú situáciu, potom sú jasne stanovené postupy ako reorganizovať vnútropodnikové procesy s najmenšími stratami. Pandémia je príkladom krízového stavu a môžem povedať, že túto situáciu zvládame veľmi dobre.

Dokázali ste v tomto náročnom období zrealizovať aj nejaké investície do strojového vybavenia alebo nových projektov?

Áno, ideme podľa dlhodobého plánu. Netvrdím tým však, že sa nemenia okolnosti a termíny jeho plnenia. Investície, to by bola osobitná kapitola. V bežných podmienkach je to 5 až 6 miliónov eur na modernizáciu, avšak tá je premyslená, dlhodobá, podľa vlastného projektu. Zásadou je pri akejkoľvek kríze najprv prežiť. Potom nastáva sumarizovanie škôd. Pokiaľ je podnik dobre vedený, spravidla pristupuje so zmenami požiadaviek na ďalšie usporiadanie dôsledkov rešpektovania zmien na svetových trhov a obchodnom partnerstve.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...