1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hyundai Transys Slovakia, s.r.o.

Hyundai transys SK 19Zákazník, výzva, spolupráca, ľudia, globalita

Skupina Hyundai Motor Group sa tradične radí k najväčším automobilovým výrobcom na svete. Cez dcérsku spoločnosť Hyundai Transys realizuje zámer zotrvať v pozícii lídra na trhu automobilových komponentov. Ide o jediného výrobcu na svete, ktorý sa špecializuje na všetky typy pohonných systémov a prevodoviek ako sú automatické, manuálne, dvojspojkové a CVT prevodovky. Kórejská spoločnosť svoju pôsobnosť rozšírila na globálnom trhu otvorením nových pobočiek a spustením výroby autosedačiek.

Kapitolu zo svojho úspešného príbehu píše v Žiline, kde popri výrobe komunikuje filozofiu, hodnoty a ciele celej Skupiny. „Hyundai Transys má definovaných 5 základných hodnôt. Na prvom mieste je zákazník, nasleduje výzva, spolupráca, ľudia a globalita. Pri vývoji a samotnej výrobe kladieme najväčší dôraz na zákazníka. Našou snahou je spĺňať jeho požiadavky, ktoré transformujeme do finálneho výrobku,“ približuje fungovanie spoločnosti Roman Pastorek, riaditeľ závodu Hyundai Transys Slovakia, s.r.o.

Cesta k výrobnému programu

Pred vyprofilovaním výroby automobilových sedadiel prešiel Hyundai Transys niekoľkými zásadnými etapami. „Spoločnosť vznikla v roku 1994 bez toho, aby mala vo svojom portfóliu výrobu sedačiek alebo sedačkových komponentov. Zameriavala sa na produkty z oblasti powertrain, čiže na prevodovky, diferenciály a diely zabezpečujúce prevod energie zo spaľovacieho motora na nápravu. Z prvotného core biznisu spoločnosť postupne prechádzala do ďalších sfér. Míľnikom bol rok 2002, kedy prebrala dve menšie firmy, ktoré mali vo svojom portfóliu výrobu autosedačiek. Za najväčší krok, ktorý naštartoval produkciu v tomto segmente, možno pokladať prebratie vetvy v rámci automotive, ktorá vyrábala sedadlá pre automobily Hyundai. Ide o spoločnosť MSEAT, ktorá na juhokórejskom trhu naďalej vystupuje pod pôvodným názvom,“ upresňuje Roman Pastorek.

V znamení investícií do výroby nového komponentu sa niesol rok 2004. Zlom nastal v nasledujúcom roku, keď došlo k vyrovnaniu tržieb plynúcich z pôvodnej výroby zameranej na pohonné systémy a tržieb zo sedačkových komponentov. „Keď skupina Hyundai Motor v roku 2006 otvorila prvú fabriku v rámci Európy v priemyselnom parku Nošovice v Nižných Lhotách, ako výrobca autosedačiek už figuroval Hyundai Dymos. Ešte v roku 2004 vznikol jeho závod v Pekingu a spolu s rozvojom skupiny Hyundai Motor a jej Kia Motors rástol aj Hyundai Dymos ako ich dvorný výrobca interiérových komponentov. Postupne pribúdali závody v Číne, Indii, Brazílii, USA a Turecku. Na Slovensko spoločnosť prišla v roku 2014.“

Riaditeľ žilinskej prevádzky pripomína nevýhodu klasického korporátu spočívajúcu v zdĺhavom procese pri schvaľovaní investícií. Hyundai Motor Group však patrí k významným hráčom automotive biznisu a z pozície piateho najväčšieho automobilového výrobcu na svete poskytuje stabilitu. „Keď prichádzajú ťažšie obdobia, víťazí istota, že Skupina so silným zázemím podnikne kroky, aby firma prekonala problémy, pristúpila k inovácii a minimalizovala negatívne dopady.“

Aktuálne trendy


Výroba automobilových sedadiel má svoje špecifiká. „Ide o konkrétne komponenty pre konkrétne automobily, kde vzhľad a štandard definuje koncový zákazník alebo samotná automobilka. Cez vlastné R&B centrum sme úzko spätí s vývojom produktu. Základný trend tohto biznisu spočíva v štúdiách nasmerovaných na autonómne vozidlá, ktoré majú odlišné nároky na interiér s dôrazom na stratu mohutnosti, zoštíhlenie a zníženie hmotnosti sedadla,“ charakterizuje špecifické výrobné odvetvie Roman Pastorek.

V autonómnom vozidle sa cestujúci nemusia venovať samotnej jazde, preto majú sedadlá ponúkať dnes zatiaľ nadštandardné funkcie. „Patria k nim dlhé posuvy, otáčanie, presnejšia možnosť pootáčania predných sedadiel k cestujúcim na zadných sedadlách a tiež verzia, ktorá v rámci vozidla umožní sedačkám putovať. Ďalšie nároky sa týkajú komfortu ako sú rôzne masážne systémy, ventilácie, ohrevy či náklony.“

Kontrola kvality

Podobne ako v iných segmentoch, aj v automotive biznise platia normy pre kvalitu vstupného materiálu. Spoločnosti zvyčajne idú nad rámec všeobecných noriem a dodávateľov hodnotia aj na základe vlastných kritérií. „Našich dodávateľov hodnotíme štandardne na mesačnej báze zo štyroch rôznych pohľadov. Z pohľadu kvality, logistiky, financií a partner developmentu. Pre zaujímavosť spomeniem, že v rámci okruhu kvality je najzákladnejším kritériom v oblasti automotive Parts per million (PPM). Ide o ukazovateľ, ktorý definuje akú chybovosť možno očakávať zo strany dodávateľa, čiže koľko defektných dielov k nám príde pri dodávke milióna kusov. Na každého dodávateľa máme definované číslo, ktoré musí v rámci PPM spĺňať.“

Ďalšie faktory spadajú do oblasti logistiky, ako sú včasnosť a komplexnosť dodávky, a z finančného pohľadu žilinská firma hodnotí finančnú disciplínu a vystavenie faktúr so všetkými atribútmi. „Naše špecializované oddelenie sa zaoberá vývojom dielov a zavádzaním nových dielov do výroby. Každý diel prechádza riadenými vývojárskymi štandardmi. Hodnotíme, či dodávateľ spĺňa a dodržiava všetky dané termíny na zavedenie nového komponentu do výroby. Za spomenuté oblasti v posudzovaní kvality sú zodpovední 4 ľudia, ktorí hodnotia výsledky dosiahnuté v priebehu mesiaca,“ pokračuje Roman Pastorek a dodáva, že ide o bežný proces vo sfére automotive. „Cez prevodné tabuľky dochádza k uvedeniu percent v dosahovaní jednotlivých kritérií a následne vzniká konečné percento úspešnosti. Dodávateľov tak rozdeľujeme do 4 tried. Trieda A spĺňa kritériá od 90 % vyššie, B kategória v rozmedzí 80 a 90 %, a triedy C a D predstavujú horšie skupiny.“ Pre každú triedu žilinský výrobca stanovuje akčný plán. „S dodávateľmi zo skupiny A udržiavame nastolený trend, od B dodávateľov požadujeme akčné opatrenia s cieľom postúpenia. Pre skupiny C a D stanovujeme tvrdšie postihy s víziou zlepšenia.“

Environment v praxi

Pred rokom spoločnosť Hyundai Transys Slovakia zaviedla systém manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci podľa normy ISO 45001:2018. „Ide o jednu z najnovších noriem a nie každej firme v okolí sa podarilo získať tento certifikát. Štandardy v podobe napríklad separácie odpadu u nás fungujú dlhodobo. Po samotnej certifikácii sa u nás v podstate nič nezmenilo a pokračujeme v pôvodnom, ekologicky nastolenom rytme. Zásady, ktoré sme dodržiavali už predtým, platia u nás naďalej,“ konštatuje Roman Pastorek.

Žilinská pobočka však nedávno odštartovala akciu so sympatickým názvom PLASTala vista! „Po závode máme umiestnené ostrovčeky na vodu. Každému automatu prislúcha zásobník s plastovými pohárikmi. Keďže všade prebieha diskusia o tom, že plastový odpad nás z environmentálneho hľadiska bude stáť kožu, prišli sme s nápadom zrušiť používanie umelohmotných pohárikov. Zamestnancom sme rozdali zdravotne nezávadné fľaše z tvrdeného plastu a snažíme sa ukázať, že aj malé zmeny vedú smerom k podstatnému zlepšeniu životného prostredia,“ uzatvára riaditeľ spoločnosti Hyundai Transys Slovakia Roman Pastorek.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...