1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hyundai Transys Slovakia, s.r.o.

Hyundai transys SK 19Nie stroje, ale ľudia robia firmu konkurencieschopnou

Spoločnosť Hyundai Transys Slovakia, s.r.o., vznikla len začiatkom tohto roka, fúziou dvoch úspešných firiem – Hyundai Dymos a Hyundai Powertech. Tie majú za sebou krátku, ale úspešnú minulosť zameranú na výrobu prevodoviek a sedačiek do automobilov. Žilinský podnik pokračuje pod novým názvom v robotizácii, aktuálne vo výrobe zamestnáva 360 pracovníkov a fluktuáciu udržiava na úrovni menej ako 1 %.

Podnik už vlani na jeseň zaviedol systém manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci podľa normy ISO 45001:2018, ktorá platí len od marca. O konkurencieschopnosti, robotizácii aj aktuálnych plánoch sme hovorili s riaditeľom závodu Romanom Pastorekom.

Čo bolo hlavným dôvodom zlúčenia firiem Hyundai Dymos a Hyundai Powertech v rámci skupiny Hyundai Motor Group?

Automobilový trh sa neustále vyvíja, prináša nové výzvy a dochádza k zmenám, napríklad smerom k výrobe elektromobilov. Naším cieľom je zvýšiť konkurencieschopnosť v rámci automotive segmentu. Hyundai Dymos mal výrobný program rozdelený do dvoch divízií – jedna vyrábala manuálne prevodovky a diferenciál, druhá sedačky. Hyundai Powertech vyrábal automatické prevodovky. Takže hlavným dôvodom bolo skĺbiť tieto dva segmenty do jedného celku a zefektívniť výrobné procesy pod jednou organizačnou štruktúrou.

Môžete zhodnotiť ekonomické ukazovatele spoločnosti Hyundai Dymos za minulý rok?

Rok 2018 bol ekonomicky najúspešnejší od vzniku závodu v roku 2015. Model Kia Sportage si minulý rok udržal vysokú popularitu u zákazníkov, takže sme zaznamenali nárast počtu predaných car setov o 4,3 %. Prevádzkový výnos vďaka tomu stúpol o 4,8 %. Vo finančnom vyjadrení sme v roku 2018 dosiahli tržby 197,5 mil. eur. Keďže náklady sa nám v uplynulom roku zvýšili len o 4,4 %, aj prevádzkový zisk dosiahol 7,3 mil. eur, čo je o 15 % viac ako v roku 2017. To sú základné ukazovatele. Pozitívne sa vyvíjala aj profitabilita – percentuálny podiel prevádzkového zisku. Tento ukazovateľ je dôležitý na reportovanie výsledkov pre materskú spoločnosť v Kórei. Ziskovosť služieb za rok 2018 predstavuje 3,72 %, čo je takisto doteraz najlepší výsledok v histórii. Pre rok 2019 máme plán udržať ju nad úrovňou 3,4 %. Nakoľko očakávame nižší predaj modelu Kia Sportage o 25-tisíc kusov, automaticky to prinesie aj zníženie ukazovateľa rentability.

Robotizácia je dnes veľmi skloňovanou témou. Vy ste začali využívať roboty už v roku 2017. Aké sú vaše skúsenosti? Budete v tomto trende pokračovať?

Aktuálne máme v závode nainštalovaných päť robotov na rôznych pracovných pozíciách. Prvým z nich bol žehliaci robot. Zákazníci sú senzitívni na to, ako sedačky vyzerajú. Na vyhladenie poťahu používame robota, aby vizuálna stránka spĺňala predstavy zákazníka. Musím potvrdiť, že robot nemá „ľudské oko“ ako skúsený pracovník, ale základné nedostatky odstráni a na ďalších pozíciách nasleduje ešte vizuálna kontrola a dožehlenie, ak sú nejaké vizuálne defekty. Začiatkom minulého roku pribudol univerzálny typ robota na menšie doťahovania. Slúži na úkon, kedy sa spája zámok, do ktorého sa vsúva bezpečnostný pás. Musí byť utiahnutý v presne stanovenom momente. Výhodou je, že akonáhle narazí na prekážku, zastaví sa – nie sú potrebné žiadne bariéry. Aj ďalší robot je uťahovací – na pozícii, kde sa spája operadlo so sedacou časťou sedačky, v istej sekvencii zaskrutkuje skrutky pod daným uhlom a tlakom. Robota používame aj na prekladanie finálnych produktov. Pri výrobe sedačiek používame interné palety, na ktorých sedačka putuje linkou. Keď je skompletizovaná vo finálnej podobe a polohe, robot ju preloží na transportnú paletu, ktorá sa dostáva priamo k zákazníkovi.

Roboty využívame aj na penovej linke, na vstrekovanie chemikálií do výrobných foriem, kde sa napeňujú chemikálie. V robotizácii budeme určite pokračovať. Máme definované pozície, ktoré by sa mohli v budúcnosti automatizovať. V tomto roku plánujeme robotizovať nanášanie vosku do formy na penovej linke, aby sa pena dala dobre vybrať. Teraz túto činnosť realizuje pracovník so striekacou pištoľou. Robot dokáže pohyby štandardizovať tak, aby sa dosiahli čo najlepšie kvalitatívne výsledky. Robotizáciu vždy dôkladne zvažujeme, je to značná investícia. V tomto prípade ide o približne 150-tisíc eur.

S výrobným programom a dodávkami ste úplne naviazaní na žilinský závod KIA. Čo to prináša?

Na jednej strane sme plne závislí od objednávok, na druhej strane máme záruku objednávok. S čím sa musíme vysporiadať je istá nerovnováha vo výrobných objemoch v rámci dňa, týždňa, mesiaca. Sme závodom just-in-sequence a finálna objednávka prichádza 240 minút predtým, ako sa bude montovať do auta v automobilke – to je maximálny čas, za ktorý ju môžeme vyrobiť. Výrobné objemy sa môžu hýbať od 700 do 850 áut denne, pričom linka je nastavená na konštantnú rýchlosť. Výkyvy nám pomáha eliminovať automatický zaskladňovací systém, v ktorom si vytvárame predzásobu. Má kapacitu 306 car setov. Ak zákazník vyrába rýchlejšie ako my, výrobky dodávame zo skladu. Ak vyrábame rýchlejšie my, sklad si dopĺňame pre moment, kedy to bude potrebné.

Žilinský región musí riešiť problémy s nedostatkom pracovnej sily. U vás je situácia pomerne stabilizovaná. Ako sa vám to darí?

Tento problém sme riešili približne pred dvomi – tromi rokmi. Potrebovali sme v tom čase veľa ľudí a fluktuácia dosahovala 13 – 14 %, čo bolo neúnosné, ak si uvedomíme, že zaučenie nového pracovníka trvá aj dva mesiace. Prijali sme mnohé opatrenia v oblasti platov a benefitov a dnes v regióne patríme v tomto smere k najstabilnejším firmám. Mieru fluktuácie pod 1 % sa nám darí udržiavať hlavne vďaka zmenám, ktoré sme urobili v rámci výberu zamestnancov. Skvalitnili sme spoluprácu s agentúrami, ktoré nám pomáhajú pri hľadaní vhodných kandidátov. Ponúkame mzdy a bohatý program benefitov, intenzívne komunikujeme so zamestnancami, aktívne počúvame ich podnety, pripomienky a požiadavky. To nám pomáha pri ich stabilizácii. Rozvoj našich zamestnancov realizujeme prostredníctvom prepracovaného systému vzdelávania postaveného na systéme kompetenčných matíc. Systematicky sa staráme nielen o stredný manažment – každý zamestnanec má vypracovaný osobný akčný plán, ktorý sledujeme a vyhodnocujeme. Vo výrobe máme päť úrovní zamestnancov podľa dosiahnutej zručnosti, pričom pri príchode sú na úrovni 1. Každému pracovníkovi sa individuálne venuje interný školiteľ, ktorý definuje plán pre každého zamestnanca a pomáha mu v jeho rozvoji. Máme tiež rozpracovaný program duálneho vzdelávania a radi by sme ho spustili v čo najkratšom čase.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Predovšetkým by sme chceli naplniť voľné výrobné kapacity a dosahovať ešte o niečo lepšie výsledky. Plánujeme viac využiť penovú linku, ktorá bola v minulom roku vyťažená na 75 %. Komunikujeme s ďalšími automobilkami o možnej spolupráci a verím, že v dohľadnej dobe budeme úspešní. To sú základné ciele, ktoré chceme dosiahnuť. V manažmente vnímame ešte jeden dôležitý moment, bez ktorého by sme žiadne výsledky nedosahovali – a to sú ľudia, naši zamestnanci. Každá firma si môže nakúpiť tie najlepšie stroje a najnovšie technológie, ale to, čo robí firmu na trhu konkurencieschopnou, sú práve ľudia, ktorí tvoria firmu. Najdôležitejší sú ľudia, ktorých máme – chceme si ich udržať a poskytnúť im priestor na realizáciu a rast.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...