1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hyundai Dymos Slovakia, s.r.o.

Hyundai Dymos 18Do konca roka vyrobí viac ako 660-tisíc sedačkových setov

23. marca 2018, krátko po ôsmej hodine ráno, opustil výrobnú linku závodu Hyundai Dymos Slovakia jubilejný 500-tisíci set sedačiek pre model Kia Sportage 2017. Necelých 2,5 roka stačilo pracovníkom novootvorenej žilinskej fabriky, aby sa mohli pochváliť pol milióntym sedačkovým setom. Od uvedeného dátumu uplynul ďalší polrok a počet vyrobených car setov opäť razantne vzrástol. Aké sú ďalšie ambície mladej spoločnosti nám v rozhovore priblížil Roman Pastorek, manažér plánovania a logistiky Hyundai Dymos Slovakia, s.r.o.

Od novembra 2015, kedy váš závod po prvýkrát spustil sériovú výrobu, už uplynuli 3 roky. Čím všetkým si firma za dané obdobie prešla?

Pre mňa osobne tieto 3 roky predstavujú modelový cyklus výrobku: nábeh výroby nového modelu, fáza stabilizácie, následne fáza neustáleho zlepšovania produkcie a minimalizácie nákladov, výroba posledného kusu a opäť ďalší cyklus spojený s nábehom nového výrobku.
Presne uplynutím troch rokov od otvorenia prevádzky sme skončili s výrobou modelu Kia Sportage 2017 a aktuálne sa už venujeme výrobe Kia Sportage 2018. Modely sú síce podobné, no s novým produktom súvisí aj nábeh nových komponentov, vylepšených prvkov. Obdobie od otvorenia nášho závodu teda kopírovalo životný cyklus výrobku, akurát s tým rozdielom, že nábeh nového produktu bol spojený aj s rozbehnutím samotnej výroby. Z môjho pohľadu môžem uviesť, že tento nábeh bol zvládnutý vynikajúco, najmä ak to porovnám s nábehmi v iných spoločnostiach, kde som pôsobil. Už po 3 mesiacoch úvodných úskalí sme mohli prejsť do stabilizačnej fázy. Za týmto úspechom stoja skúsení manažéri, ktorí podobnými nábehmi už prešli, ale aj nastavenia skupiny Hyundai – Kia zamerané na implementovanie nových technológií a nových systémov v rámci riadenia výroby. Zavádzané systémy spĺňali najvyššie štandardy a boli takpovediac „user friendly“. Ľudia sa s nimi naučili veľmi rýchlo pracovať. Jediným vážnejším problémom, ktorý sme počas rozbehu závodu museli riešiť, bol nedostatok ľudí, keďže v našom závode ide o pomerne namáhavú manuálnu prácu.

Aktuálne je situácia stabilizovaná, máme 410 zamestnancov. Ich spokojnosť je pre nás kľúčová, osobitne v žilinskom regióne, kde je veľa zamestnávateľov a vysoká fluktuácia. Zamestnancom ponúkame 13. a 14. plat aj výrobný bonus, ktorý sa vypláca pri dosiahnutí určitého počtu výrobkov. Popri finančných benefitoch sa snažíme motivovať aj iným spôsobom. V areáli máme k dispozícii posilňovňu, tréningovú miestnosť, oddychovú miestnosť, uvažujeme ešte nad masážami, keďže táto práca je dosť náročná na prsty a ruky. Chceme vytvárať také pracovné prostredie, v ktorom sa naši ľudia budú cítiť komfortne. Snažíme sa byť v neustálom kontakte s našimi zamestnancami a získavať od nich spätnú väzbu, aby sme vedeli, ako sa aj naďalej zlepšovať.

Koľko výrobkov opustilo brány žilinského závodu od spustenia prevádzky?

Koncom októbra sme dosiahli 625-tisíc car setov. Predpokladáme, že do konca roka ich celkovo vyrobíme cez 660-tisíc. Priemerná výrobná kapacita nášho závodu je 42 setov sedačiek za hodinu, 930 setov sedačiek denne. Ak je to potrebné, vieme kapacity aj navýšiť. Jediným limitujúcim faktorom je vyskladňovanie hotových výrobkov. Náš automatický systém pre hotové produkty má kapacitu 50 car setov za hodinu. Ale, samozrejme, ak by došlo k situácii vyžadujúcej zvýšenie dodávok, vždy sú možnosti, ako kapacitu navýšiť, či už zrýchlením systému, pridaním vyskladňovacieho výťahu a podobne. Zároveň by som ale chcel v súvislosti s dosahovaným objemom výroby podotknúť, že sme závod, ktorý je na 100 % závislý od objednávok zákazníka. Preto nie je v našej samostatnej kompetencii toto číslo navyšovať – nemôžeme vyrobiť ani predať viac, než zákazník objedná. Z uvedeného vyplýva, že samotný počet vyrobených sedačiek nie je pre nás smerodajný. Využívame ho ale v rámci personálnej politiky a pri vyrobení vopred definovaného počtu car setov vyplácame zamestnancom osobitné bonusy.

Podobne je to aj s obratom, ktorý je naviazaný na obrat nášho hlavného zákazníka. Cieľom pre tento rok je dosiahnuť obrat na podobnej úrovni ako vlani, t.j. cca. 188 miliónov eur. Za prvé tri kvartály aktuálneho účtovného obdobia sme dosiahli obrat vo výške 139 miliónov eur, pravdepodobne teda v tržbách zaznamenáme mierny nárast. Pre nás je ale dôležitejším ukazovateľom profitabilita, čiže percentuálny podiel prevádzkového zisku z tohto obratu. Momentálne sme na úrovni 3,6 %.

Popri výrobe sedačiek sa venujete aj produkcii penových výplní, ktoré dodávate aj pre vašu sesterskú spoločnosť vyrábajúcu autosedačky v Českej republike.

Áno, venujeme sa aj tomuto segmentu výroby, keďže k celkovej produkcii sedačiek je potrebná aj penová výplň. Naša výrobná linka má vysokú kapacitu – vieme vyrobiť penovú výplň pre cca 350-tisíc car setov ročne, t.j. 65 car setov za hodinu. Keďže uvedená kapacita presahuje našu výrobnú potrebu, časť produkcie z tejto linky, asi tak 10 %, smeruje do ČR za účelom pokrytia požiadaviek našej sesterskej firmy Hyundai v českých Nošoviciach. Celkovo je však linka využitá len na 78 %. Preto sa snažíme získať aj nové projekty a objednávky od iných automobilových výrobcov, aby sme voľnú kapacitu linky využili na 100 %.

Skupina Hyundai Dymos sa aktívne zameriava na výskum a vývoj súvisiaci s predmetom jej činnosti. Aké konkrétne zlepšenia boli implementované do procesu výroby na základe uvedenej vývojovej činnosti? Podieľa sa aj slovenský závod na výskumných aktivitách skupiny?

Vývoj sedačiek v našej skupine je primárne zameraný na komfort a hmotnosť. Pôvodne oceľové a kovové komponenty sedadiel sa nahrádzajú tvrdenými plastmi, ktoré sú rovnako pevné, avšak z pohľadu hmotnosti sú podstatne ľahšie. Čo sa týka komfortu, ide najmä o zabudovanie vyhrievania, rôznych masážnych systémov a ventilačných a klimatizačných prvkov, ktoré sú však určené skôr pre prémiové modely. Náš závod prichádza do kontaktu s vývojárskym oddelením najmä v úvodných fázach nábehu výroby. Spolupráca je špecificky zameraná na konkrétny model, ktorý sa v našom závode má vyrábať. Zhotovíme prototyp, nasleduje testovanie, zisťujeme, či výrobok vôbec vieme na našej linke zhotoviť, či zodpovedá predstavám zákazníka. Ak zistíme, že v procese výroby vzniká nejaký viditeľný nedostatok, informujeme vývojárov a spoločne hľadáme riešenia, ako tento nedostatok odstrániť. Takýmto spôsobom participuje náš závod na vývojovej činnosti skupiny.

Neustály vývoj automobilového priemyslu kladie vysoké nároky na technologickú výbavu producentov. Plánujete v najbližšom období ďalšie investície do priestorov a technologického vybavenia firmy, prípadne implementáciu ďalších inovácií?

V našom závode majú investície dvere otvorené. Veľmi nás teší, že zo strany našej materskej firmy je snaha implementovať do prevádzky všetko, čo dokáže zefektívniť výrobu a čo môže mať vplyv na kvalitu alebo na bezpečnosť. V priebehu troch rokov sme zaviedli do výroby veľa nápadov a zlepšení, vďaka ktorým sme sa v rámci všetkých závodov vytvorených skupinou Hyundai Dymos stali jednou z benchmarkových fabrík. Všetky investičné opatrenia smerovali hlavne k zníženiu spotreby materiálov alebo k zvýšeniu efektivity pracovných výkonov. Aktuálne máme v prevádzke štyroch robotov – jeden z nich spája operadlo a sedadlá, ďalší upevňuje bezpečnostné pásy. Tretí robot je nainštalovaný na žehlenie sedačiek a posledný prekladá sedačky z výrobnej linky na transportnú linku. V najbližšom období by sme chceli obstarať ďalšieho robota na penovú linku, ktorý by aplikoval separačný vosk na formy. Zvažujeme tiež inštaláciu magnetických materiálových púmp na chemickú linku, ktoré nám zvýšia bezpečnosť a efektívnosť údržby.

Aké sú vaše ciele a plány do budúcnosti?

Vzhľadom k tomu, že naša výroba je v súčasnosti produkovaná len pre jedného zákazníka, tak aj naše výrobné plány sú plne prispôsobované plánom objednávateľa. Túto štruktúru by sme však radi zmenili a nevyužité kapacity penovej linky by sme radi ponúkli aj iným odberateľom. Aktuálne sme v rokovaniach s Volkswagenom a Jaguarom, prebiehajú výberové konania. Veríme, že sa nám podarí získať objednávky aj od iných klientov a naša produkcia obohatí aj

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...