1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hossa family, s.r.o.

hossa kamion1Kvalitné dáta pomáhajú zvyšovať efektivitu výroby

Popredný slovenský výrobca mrazených múčnych a obaľovaných výrobkov, Hossa family, dodáva na trh tradičné jedlá charakteristické svojou unikátnosťou, prvotriednou kvalitou a lahodnou chuťou. Rodinný podnik vyrobil vlani 20-tisíc ton výrobkov. Úspešná firma pôsobí v Poprade-Matejovciach od roku 2008 a po reštrukturalizácii v roku 2018 sa jediným majiteľom stal Marián Hossa.

„Robíme všetko preto, aby boli naši zákazníci spokojní, výrobky boli chutné a dali sa jednoducho uvariť. Aby ich dokázal pripraviť aj otecko, ktorý nikdy nevaril, aj šéfkuchár vo veľkej reštaurácii,“ približuje stratégiu prokurista a ekonomický riaditeľ Ing. Juraj Sopko.

Na verejnosti je firma známa hlavne mrazenými výrobkami. Čo všetko zahŕňa portfólio spoločnosti?

Nosným programom je výroba pirohov, ktoré dominujú a predstavujú asi 35 % našej produkcie. Vyrábame tiež šúľance, čisté a plnené, a knedličky plnené ovocím a mäsom. Sortiment je doplnený obaľovaným sortimentom – patria sem obaľované mäso, zelenina a syry. Práve obaľovaný syr, na ktorý máme veľmi dobrú receptúru bez umelých prísad, nám v poslednom období rastie, a tento rok by mohol počtom kilogramov atakovať aj pirohy. Okrem múčnej výroby máme tiež gastro výrobu. Kalibrované, krájané a marinované mäsá, surové aj pečené, a tri druhy halušiek sú určené pre gastro sektor – reštaurácie, hotely a bufety.

Venujete sa tiež distribúcii potravín...

Áno, výroba predstavuje asi 25 % nášho obratu, podstatnú časť tvorí obchod. Predávame naše výrobky, ale aj kompletný sortiment gastro tovaru a máme výhradné zastúpenie pre zmrzlinu Algida. Naša obchodno-distribučná časť firmy predáva výrobky do všetkých potravinových sietí na Slovensku. Logistickou službou kuriérskym spôsobom dokážeme doručovať tovar do 11 až 24 hodín od objednávky do gastro a potravinových prevádzok po celom Slovensku.

Ako je rozložená vaša distribučná sieť?

Doteraz sme obsluhovali z centrálneho skladu v Poprade s rozlohou okolo 3000 m2. Aktuálne spúšťame druhý centrálny sklad s dvojnásobnou plochou pri Bratislave. Naše autá distribuujú tovar do skladov veľkoobchodných partnerov a do siedmich dep. Sú umiestnené v Prešove, Poprade, Ružomberku, Bytči, Zvolene, Nitre a Bratislave. V depách tovar z kamiónov premiestňujeme do menších distribučných vozidiel, ktoré majú zadefinované trasy ako linkové autobusy. Takto dokážeme obslúžiť približne 5500 prevádzok na celom Slovensku. K dispozícii máme 7 kamiónov, približne 50 distribučných vozidiel a do 25 zmrzlinových áut.

Časť produkcie exportujete. Ktorý trh je pre vás najzaujímavejší?

Slovensko je malé a keď chceme vyrábať efektívne, potrebujeme vyrábať väčšie množstvá a presadiť sa aj na ďalších trhoch. V súčasnosti sa náš export pohybuje na úrovni 40 %. Naším najväčším zahraničným partnerom je asi prirodzene Česko, kam vozíme tovar do reťazcov ako Lidl, Kaufland, Tesco, český Globus, Penny market a podobne. Menšie objemy vyvážame do Maďarska a Rakúska a máme skúsenosti aj s dodávkami do Fínska, Severného Írska či Nemecka.

Po období stabilizácie firmy boli cieľom investície do technológií a inovácií. Čo všetko sa vám podarilo?

Investície do technologických zariadení sú kontinuálne. Mali sme jedno zmrazovacie zariadenie, teraz máme dve, k pirohovej linke pribudli nové linky na šúľance, knedličky a obaľovaný sortiment. V gastro výrobe pravidelne dopĺňame zariadenia rôzneho typu od krájačov cez haluškové linky až po krájacie a mlecie zariadenia. Investície do strojového vybavenia v posledných rokoch dosiahli tri milióny eur. Veľkú pozornosť však venujeme inovačným technológiám, investície do softvérového vybavenia sa pohybujú okolo 750-tisíc eur. Riadiaci program výroby nám dáva informácie o tom, aký je výkon, počet taktov, druh výrobku, teplota a mnohé ďalšie. Aj sklad je riadený novým počítačovým systémom, ktorý sleduje uskladnenie, exspiráciu a ďalšie parametre.

Naším cieľom je všetky dáta z výroby, ktoré sa dajú merať, dostať do riadiaceho systému a tam vyhodnocovať efektivitu našej výroby. Efektivita je kľúčová a vyžaduje si kvalitné dáta. Ak máme dobré dáta, vieme presne zadefinovať náklady, koľko toho vyrobíme, s koľkými ľuďmi, za aký čas, akými surovinami, čo sa oplatí a neoplatí vyrábať, akú maržu máme. Samozrejme, budeme pokračovať v investíciách, ktoré zjednodušia prácu zamestnancom a umožnia nám vyrobiť viac, kvalitnejšie a potravinovo bezpečnejšie. Zároveň si dávame pozor, aby sa nestalo to, čo v minulosti, kedy firma investície „prepálila“ a vysoké záväzky nestíhala splácať.

Jednu veľkú investíciu však máte naplánovanú – výrobný areál v Poprade.

Áno, neďaleko Popradu by mal vyrásť náš nový výrobno-skladovací komplex. Žiaľ, tento projekt mešká už rok a tri mesiace a stavba je stále len v prípravnej fáze. Čakáme na schválenie povolení štátnych orgánov ako je územné konanie, územné a stavebné rozhodnutie. Proces sa naťahuje, pretože doňho vstupujú skupiny „pseudoochranárov“, ktorí s týmto projektom nesúhlasia. Nerozumiem tomu, pretože náš zámer určite nepoškodzuje životné prostredie. V novom komplexe má vyrásť pekná moderná hala, na ktorú môžeme byť pyšní nielen my, ale aj celé Slovensko. Slovenská firma dáva prácu 300 ľuďom, ktorí môžu pracovať v nových, čistých a kvalitných priestoroch. Zároveň hovoríme o investícii okolo 20 miliónov eur, takže nie je jednoduché ani financovanie. Definitívne rozhodnutie či pôjdeme do výstavby padne tesne po tom, ako bude známe, či získame potrebné povolenia.

Vaše tržby aj zisk intenzívne rastú, medziročný nárast v roku 2022 presiahol 16 miliónov eur. Čo sa podpísalo pod tento úspech? Pokračoval rast aj v roku 2023?

Výsledok vyzerá naozaj veľmi dobre, ale spôsobila ho hlavne inflácia a rast cien. Sledujeme tak nielen rast tržieb, ale aj zmenu kilogramov vyrobeného, predaného a prepraveného tovaru. Z hľadiska merania rastu sú to v porovnaní s tržbami relevantnejšie čísla s vyššou výpovednou hodnotou. V roku 2023 sme tržbami rástli okolo 15 %, ale celkové kilogramy narástli len o pár percent.

Má šancu u nás presadiť sa rýdzo slovenská firma so slovenským kapitálom, so slovenským manažmentom a slovenskými receptami?

Zrejme áno, a keď sme to dokázali my, dokážu to aj iní. Mali sme relatívne dobré dedičstvo v podobe kvalitných výrobkov, ktoré vytvorili základ firmy. Podarila sa nám digitálna nadstavba, zlepšenie logistiky a budujeme kvalitný tím. Sústredili sme sa na leadership, ktorý považujeme za základ. Podstatní sú ľudia. Kľúčové je nájsť správnych ľudí, ktorí sú nielen rozumní, múdri a inteligentní, ale dokážu myslieť v súvislostiach, pracujú v systéme win-win, to znamená nie vyhrať za každú cenu, ale udržiavať pracovné aj dodávateľské vzťahy vo víťaznom móde. Nájsť takýchto ľudí nie je jednoduché a nám sa to podarilo – zatiaľ v prípade troch riaditeľov. Do tímu ešte potrebujeme vhodného výrobného riaditeľa. Takže dôležité je nájsť ľudí, ktorí rozmýšľajú rovnako a myslia to s firmou úprimne dobre.

Na aké novinky sa môžu tešiť zákazníci v tomto roku?

Neplánujeme inovovať tradičné recepty, ktoré majú úspech, máme inú novinku. Investovali sme do veľmi zaujímavého softvéru pre reštaurácie, ktorý pomôže pri tvorbe jedál do menu. Dokáže do istej miery predpovedať ekonomiku prevádzky, čo často patrí k slabinám prevádzok. Chceme pomôcť našim zákazníkom, aby si ľahko vypočítali základnú ekonomiku pri varení „menučiek“. Je to veľmi dobrý softvér, ktorý uvedieme na trh tento rok.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...