1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hossa family, s.r.o.

Hossa family22Popredný výrobca mrazených a chladených výrobkov

Od roku 2008 funguje v popradskom priemyselnom parku rodinný podnik, ktorého majiteľom je Marián Hossa, bývalý úspešný hokejista pôsobiaci doma aj v zámorí.

V potravinárskom biznise sa podnik veľmi dlho prezentoval pod názvom HO&PE family, s.r.o., ale od minulého roka nesie meno nielen svojho zakladateľa, ale aj celej rodiny Hossovcov. Spoločnosť Hossa family, s.r.o., sa orientuje na výrobu múčnych, zeleninových, syrových a mäsových výrobkov, ale aj chladených a mrazených polotovarov. Okrem toho zastupuje zmrzlinovú značku Algida pre HoReCa segment a významnú časť retailových prevádzok. V súčasnosti spoločnosť obsluhuje všetky relevantné siete potravín a významnú časť trhu hotelov, reštaurácií a iných gastro zariadení. Zároveň je exportérom do českých sietí potravín. Viac nám porozprával Ing. Juraj Sopko, ekonomický riaditeľ a prokurista poverený riadením spoločnosti, ktorá pod značkou Stará mama produkuje bryndzové pirohy, plnené knedličky, pirôžky, šúľance či pečeňové halušky.

Po niekoľkých rokoch sa známa spoločnosť HO&PE family, s.r.o., zmenila na Hossa family, s.r.o. Čo bolo príčinou tejto zmeny názvu?

Nášmu majiteľovi Mariánovi Hossovi skončil vlani v lete kontrakt s hokejovým tímom NHL – Chicago Blackhawks. To mu otvorilo priestor pre väčšiu angažovanosť v živote firmy. Zároveň sme dokončili internú reštrukturalizáciu podniku a preklápali sme ju z ochranného do rastového režimu. Viedli sme s Mariánom dlhé rozhovory o budúcnosti firmy, o jej orientácii na potreby zákazníka a potrebných investíciách, ale aj o ekonomickej návratnosti. Vždy kládol dôraz na vysokú kvalitu, tímovosť a disciplínu vo firme. Vo chvíli, keď sa naše vízie stretli a uverili sme nášmu snu, prišiel Marián s nápadom firmu premenovať. A keďže firme vštepuje aj svoje morálne a vôľové vlastnosti a hodnoty, rozhodol sa prepožičať firme svoje meno. Pre nás je to, samozrejme, veľký záväzok.

Zmena názvu však nebola jediným zásahom do identity firmy. Prešli ste celkovým ozdravením na všetkých úrovniach, menili ste výrobný program aj organizačnú štruktúru. Čo všetko prešlo v spoločnosti reštrukturalizáciou a aké boli jej hlavné ciele?

Menilo sa toho naozaj veľa. Začali sme prísnym rozpočtom, kedy som kontroloval každú faktúru, každé jedno euro. Nasledovala zmena organizačnej štruktúry a zabezpečenie odborníkov orientovaných na úspech. Čo sa týka výrobkov, tam sme najprv znižovali ich počet kvôli vyššej efektivite, teraz, naopak, rozširujeme portfólio. Zmenou prešli aj výnosy, kde sme menili pomery medzi zákazníckymi segmentmi a znižovali riziko z prípadnej straty veľkých partnerov. Cieľom bolo dostať firmu po desiatich rokoch do kladného hospodárenia, ktoré je nevyhnutné pre investície do kapacity a kvality v prospech zákazníkov.

Pristúpili ste v rámci reštrukturalizácie aj k novým investíciám alebo ste sa skôr zamerali na stabilizáciu finančnej situácie spoločnosti?

Najprv sme „zalátali diery v lodi“, potom sme ju vylepšili, a až teraz môžeme vyplávať na more. V tomto zmysle sme firmu najprv zachraňovali, potom stabilizovali, a teraz posilňujeme tak, aby sme boli spoľahlivým partnerom našim zákazníkom.

Spomínali ste zmenu výrobného programu. Opustili ste výrobu niektorej z vašich tradičných pochúťok v podobe pirohov, šúľancov a knedličiek, alebo ide skôr o rozšírenie portfólia o nové produkty?

Nie, to by asi nebol dobrý nápad. Ako som už spomínal, išlo skôr o stenčenie výrobkovej rady. Napríklad z dvanástich druhov knedličiek sme štyri menej predávané vyradili z výroby. Momentálne bojujeme o každého zákazníka, o každú chuť. Preto pripravujeme aj inovované výrobky, napríklad knedličky s plnkou slaný karamel či čokoláda, alebo úplne nové produkty – ochutené syrové nugetky. Okrem uctievania tradícií chceme byť aj moderní a ísť s dobou, preto napríklad pracujeme na vegetariánskej rade a čoskoro v maloobchodoch narazia naši zákazníci na moderné vegánske produkty.

hossa kamion1

Reštrukturalizovať podnik v čase prebiehajúcej pandémie určite nebolo jednoduché. Ako ochorenie COVID-19 zasiahlo do vášho podnikania?

Šťastím bolo, že sme v tej chvíli mali ozdravovanie firmy za sebou. Nešťastím to, že rok 2020 mal byť prvý „normálny“ rok, kedy mala firma začať produkovať vlastné zdroje pre investície. Úprimne, bolo a aj v tejto chvíli je to stále veľmi náročné. V prvej vlne, keď sa zavreli reštaurácie, bol deň, kedy padli tržby o 80 %. Zastavili sme všetky nákupy a investície, znížili mzdy, spotrebu, financiami pomohol aj majiteľ. V tejto chvíli sme sa už prispôsobili, ale výpadky tržieb sú cez milión eur mesačne. Výzvu však zvládame, dnes sme efektívnejší.

Boj s pandémiou na firemnej úrovni sa vám darí zvládať aj vďaka vysokej zaočkovanosti medzi vašimi zamestnancami, ktorá dnes presahuje úroveň 95 %. Ako sa vám podarilo túto citlivú tému odkomunikovať tak, že ste dokázali motivovať takmer každého pracovníka k očkovaniu?

Áno, výroba, logistika aj administratíva zatiaľ bežia bez pandemických obmedzení, práve vďaka vysokej zaočkovanosti. Na tento údaj sme hrdí. A ako sme to dosiahli? Od začiatku sme ľuďom veľmi poctivo vysvetľovali tému. Nepresviedčali sme ich však o tom, či je očkovanie dobré alebo zlé. Naopak, upozorňovali sme, že ide o vysoko odbornú tému, v ktorej nie sme odborníci. Správať sa preto navrhujeme tak, ako v obdobných situáciách, keď niečo potrebujeme, ale nerozumieme tomu. Teda spoľahnúť sa na vedcov a odborníkov. Používame predsa autá, mikrovlnky, mobily, antibiotiká aj vakcíny proti kiahňam. Zároveň sme upozorňovali, že táto téma nepatrí politikom, ani neznámym autorom na sociálnych sieťach. Veríme vede a nešpekulujeme. Upozorňovali sme aj na to, že riziko dôsledkov z očkovania a ochorenia COVID-19 je neporovnateľné. Požiadali sme zamestnancov, aby verili svojmu manažmentu, teda verili nám aj v tomto odporúčaní. Väčšina pracovníkov tak urobila.

Pandémia jedného dňa skončí. Na akej štartovacej čiare bude v oživenej ekonomike Hossa family stáť? Kde vidíte v blízkej budúcnosti najväčšie príležitosti a na aký segment sústredíte vašu pozornosť?

Naše obraty sú aj teraz, počas lockdownu, nad „nekovidovým“ rokom 2019. Posilnili sme výrobu a veľkoobchod, zlepšili služby gastro segmentu. V tom chceme pokračovať. Príležitosť vidíme u domáceho zákazníka orientovaného na kvalitu a na zahraničných trhoch. Tomu sme prispôsobili aj plán investícií.

V súvislosti s plánmi spoločnosti sa na verejnosti objavila suma 22 miliónov eur, ktorú chcete v najbližších rokoch investovať do rozvoja podnikania. Stále toto číslo platí? Kam budú mať tieto financie namierené?

Ako som už spomenul, investujeme najmä do kvality, do zaujímavých produktov pre slovenského zákazníka. Chceme byť orientovaní na jeho potreby, chuť a kvalitu. K tomu potrebujeme zlepšiť procesy a zvýšiť výrobné kapacity, ako aj podporu logistiky.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...