1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HO&PE Family, s.r.o.

HOPE 21Slúži domácnostiam aj napriek výpadku tržieb

Spoločnosť HO&PE Family, s.r.o., so sídlom v Poprade má za sebou už viac než 12 rokov úspešného podnikania. Môže sa pochváliť modernými linkami na výrobu pirohov, ale aj šúľancov a knedličiek. Múčny sortiment dopĺňa linkou na obaľovaný sortiment – syry, rezne či zeleninu. Výroba disponuje aj zariadeniami na spracovanie a balenie mäsa, kde sa mäso kalibruje, klepe, delí a balí.

Popredný výrobca unikátnych a lahodných mrazených múčnych a obaľovaných výrobkov pod značkami Stará mama a Farmília je známy nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Denná produkcia sa šplhá až na 15 ton a stojí za ňou vysoká profesionalita všetkých zamestnancov.

Prozákaznícky orientovaná firma stojí na troch pilieroch, ktorými sú už spomenuté moderné linky, vysoký hygienický štandard a hlavne prémiová kvalita surovín. Rešpektuje prísne európske smernice na výrobu potravín, ktorú európske certifikačné autority auditujú niekoľkokrát ročne. Jej cieľom je neustále zdokonaľovať výrobný proces, zvyšovať potravinovú bezpečnosť výrobkov a implementovať moderné systémy a softvéry do existujúcej výroby. Ako je známe, nie je len výrobnou, ale aj distribučnou spoločnosťou. Na Slovensku má vlastnú prepracovanú logistickú štruktúru, vďaka ktorej garantuje dodanie kvalitných produktov od prijatia objednávky kdekoľvek u nás už od 12 hodín.

Aktuálne, v období hospodárskej recesie spôsobenej šírením COVID-19, prežíva firma turbulentný rok a napriek veľkej obľúbenosti u zákazníkov bojuje o svoje miesto na trhu. Viac v exkluzívnom rozhovore pre Priemysel Dnes prezradil Ing. Juraj Sopko, prokurista poverený riadením spoločnosti a ekonomický riaditeľ HO&PE Family, s.r.o., ktorý túto neľahkú pozíciu zastáva už viac ako 3 roky. Jedného dňa ho oslovil František Hossa s potrebou ozdraviť spoločnosť. Na pozíciu ekonomického riaditeľa nastúpil po výberovom konaní v septembri 2017. Krátko na to, už v decembri 2017, prevzal väčšinový podiel v spoločnosti Marián Hossa, ktorý od neho žiadal razantnejšie a rýchlejšie ekonomické zmeny, a neskôr aj obmenu filozofie a cieľov. Juraj Sopko získal jeho dôveru a kompetencie zhmotnené práve vo funkcii prokuristu.

V čom spočíva náročnosť vašej pozície?

Pravdou je, že zodpovedám za ciele, ktoré nenapĺňam sám, ale plníme ich s 250 kolegami, s partnermi a inštitúciami na konkurenčnom trhu. V tom vidím asi najväčšiu výzvu mojej práce – vedieť čo a ako urobiť a následne to skoordinovať s kolegami.

Ktoré výrobky v súčasnosti tvoria gro produktového portfólia spoločnosti?

Nosnú os nášho výrobného programu tvoria múčne a obaľované výrobky. Trh je však dynamický, a preto sa hitparáda jednotlivých položiek mení. Samozrejme, že pirohy, ovocné knedličky a obaľovaný syr patria k obchodným stáliciam.

Ako sa vám darí spĺňať prísne požiadavky EÚ na potravinárske výrobky?

Dlhodobo sme úspešní pri ročných auditoch spoločnosti TÜV na kvalitu v potravinovej výrobe IFS (International Food Standard). Z roka na rok sa prispôsobujeme vyšším požiadavkám. Vysoká kvalita a potravinová bezpečnosť sú súčasťou našej firemnej filozofie. Jediný problém vidím v priestoroch, z ktorých sme kapacitne vyrástli.

V ktorých supermarketoch si môžeme zakúpiť vaše chladené a mrazené výrobky? Kde nájdeme napríklad značku Stará mama?

Šúľance, pirohy či knedličky nájdete všade, a teda vo všetkých nadnárodných aj slovenských relevantných obchodných reťazcoch na Slovensku. Aj keď pre Lidl vyrábame niektoré výrobky pod ich privátnou značkou, môžete si byť istí, že ich vyrobila Stará mama.

Momentálne sa nachádzame v druhej vlne prísnych epidemiologických opatrení. Keďže potravinárska výroba nie je pozastavená, skôr naopak, orientujete sa teraz viac na výrobu ako na logistické služby?

Takto by som to neformuloval. Výroba je samostatná divízia firmy, ktorá žije vlastným životom. Máme dlhodobé kontrakty, ktorými sa snažíme pokryť výrobnú kapacitu. Zvýšený dopyt teda iba rýchlejšie vyprázdnil zásoby zo skladov. Čo sa týka logistických služieb v HoReCa segmente (hotely, reštaurácie, catering), museli sme opäť prijať také opatrenia, aby sme podržali našich zákazníkov a zároveň finančne nevykrvácali. Pre našich klientov sme pripravili niekoľko opatrení, aby sa im voľnejšie dýchalo. A ani napriek kríze sme nezrušili už skôr pripravenú vianočnú lotériu.

V minulom článku ste nám prezradili, že vypadnuté tržby z HoReCa nahrádzate internetovým e-shopom www.potravinyazdomov.sk. Darí sa vám aspoň sčasti kompenzovať straty spôsobené obmedzením fungovania bufetov, hotelov a reštaurácií zo strany vlády?

V prvej vlne koronakrízy sa nám naozaj podarilo zásobovať vyššie percento domácností. Išlo však skôr o službu domácnostiam. O náhrade tržieb HoReCa sa zďaleka hovoriť nedá. Navyše, po letnom uvoľnení opatrení dopyt na Slovensku poklesol, aj keď zostal vyššie ako boli pôvodné čísla. Dovolím si tvrdiť, že slovenský on-line s potravinami za tým európskym zaostáva.

Pomohlo vášmu biznisu uvoľnenie epidemiologických opatrení v letných mesiacoch roka 2020?

Určite áno. V lete si chceli ľudia oddýchnuť a stravovanie mimo domova k tomu patrí. To sa prejavilo na rastúcich tržbách, vrátili sme sa do normálu. Výpadky z najprísnejšieho obdobia pandémie v miliónoch eur to však nenahradilo.

Hovoríte o miliónových výpadkoch, vláda sa však chváli účinnou pomocou. Pomohla aj vám?

Pravdupovediac, nepomohla. Kritériá pomoci ako porovnanie s rokom 2019, posudzovanie celej firmy či kritérium zavretej prevádzky nás takmer úplne diskvalifikovali. Za rok sme narástli o 30 %, zazmluvnili sme množstvo zákazníkov na výrobky. To všetko skreslilo reálny výpadok v sektore gastro. Nepomohli ani listy či stretnutia na ministerstve. Považujeme to za nekorektné. Navyše kritériá dotácií narušujú konkurenčnú súťaž.

Koľko máte zamestnancov? Boli ste nútení znížiť ich stav v dôsledku koronakrízy?

Našu spoločnosť staviame na hodnotách, ktoré sú zhmotnené v našich ľuďoch. Dlho sme stavali tím, pracovali s ním. Nikoho sme neprepustili, ostalo takmer 200 zamestnancov aj 50 obchodníkov. Pravdou však je, že sme prijímali len minimum sezónnych brigádnikov.

Snažíte sa pri vašej obchodnej a výrobnej činnosti znižovať ekologickú stopu?

Usilujeme sa byť stále ekologickejšími. Už dávno sme zaviedli separovanie odpadu. Tiež využívame odpadové teplo z chladenia, úsporné žiarovky či elektrické zariadenia. Dnes máme pripravené projekty na prechod chladiacich technológií s CO2 náplňou a o využití slnečnej energie na chladenie. Konkurenčná situácia na Slovensku a v Európe nám však zatiaľ neumožňuje tvoriť zisk, ktorý by umožňoval takéto rozsiahle investície. Ak by však vláda schválila dotácie na zelené projekty, vyberieme ich zo zabudnutej zásuvky, aktualizujeme a pripravíme na podanie a realizáciu.

Aké sú plány spoločnosti HO&PE Family, s.r.o., na rok 2021?

Získali sme dotáciu z eurofondov na modernizáciu výroby. Zavádzame nové, počítačmi riadené stroje, ktoré medzi sebou komunikujú a poskytujú on-line dáta. Vďaka nim získame vyššiu kvalitu, potravinovú bezpečnosť aj lepší manažérsky výstup, a zároveň posilníme export. Ten pôjde ruka v ruke s inováciou výrobkov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...