1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Hella Slovakia Front-Lighting, s.r.o.

Hella svk fron-lighting 1 14Byť technologickým lídrom je náročné, ale krásne

Kočovecká fabrika patrí do koncernu HELLA už od roku 2003. Pri Novom Meste nad Váhom prakticky z ničoho vyrástol špičkový závod, z ktorého vychádzajú svetlomety známe automobilkám na celom svete.

Odberateľské portfólio je tak široké, že v Kočovciach si príliš ťažkú hlavu s predajom robiť nemuseli ani v období, keď automobilový priemysel trúbil na ústup. Dnes pripravujú novinky v osvetlení automobilov, sú dynamicky rozvíjajúcou sa firmou a riaditeľ Ing. Peter Bustin hovorí, že nápady vedia z nadnárodnej spoločnosti nielen brať, ale vďaka vlastným inžinierom aj dodávať.

Dôvera plodí dôveru a rozvoj

Inovatívny, nadnárodný, ale rodinný podnik s viacgeneračnou históriou. Tak možno v stručnosti charakterizovať sieť HELLA, ktorej súčasťou sa môžu stať len tí najlepší. Ako hovorí Peter Bustin: „Byť súčasťou spoločnosti HELLA znamená zachytiť trendy a presvedčiť materskú spoločnosť, že ste schopnými. Vtedy je matka ochotná do podniku investovať, aby sa vyvíjal ako celok. V Kočovciach za 10 rokov presvedčili, že zveriť výrobu do ich rúk sa naozaj oplatí. Najprv to boli náhradné diely a svetlomety pre nákladné a úžitkové automobily. Hneď po kríze sa však rozhodlo, že treba prečesať náklady. Hoci aj v Hella Slovakia Front-Lighting zaznamenali mierne zakolísanie odberov, od dopadov krízy ich zachránila nová príležitosť, ktorá prišla z centrály a potvrdila životaschopnosť závodu.

V Kočovciach sa radikálne rozšírila ponuka. Už to neboli len nákladné automobily, začali sa vyrábať náročnejšie technológie. Prvým krokom bolo v roku 2011 spustenie výroby svetlometov pre Mercedes triedy A. „Naša fabrika sa mala orientovať na značku Mercedes a samotná automobilka uznala, že kvalita spĺňa ich kritériá. To bola prvá lastovička, po ktorej sme sa mohli ako spoľahlivý výrobca ďalej rozvíjať. Následne sme dostali projekt pre Mercedes triedy E, ktorý patrí k prémiovým líniám a od začiatku minulého roka vyrábame facelift vo verzii ECO LED, čo je prienik do luxusnejšej triedy,“ vysvetľuje Peter Bustin.

S nábehom novej výroby súvisela aj inštalácia náročnejších technológií a zariadení. Moderná linka pre Mercedes bola jednou z hlavných investícií. Dnes je spoločnosť Hella Slovakia Front-Lighting jedným z významných hráčov svetelnej divízie a vyrába prémiové osvetlenie. Vynikajúce zvládnutie zverených projektov presvedčilo vedenie priamo v Nemecku, aby pokračovali vo vkladaní dôvery do Kočoviec. Dnes už Peter Bustin vie, že nasledovník Mercedesu E opäť dostane osvetlenie z Kočoviec, dokonca v podobe najluxusnejších svietidiel FULL LED. Orientáciu na Mercedes hodnotí riaditeľ ako správnu, nakoľko automobilka vďaka predaju v Číne dosahuje vynikajúce čísla v porovnaní napríklad s francúzskymi alebo talianskymi značkami.

Pýšiť sa prvenstvom lahodí

Materská firma HELLA si zakladá na povesti pionierov v nových technológiách svietenia. Tento duch sa prirodzene preniesol aj do Kočoviec. Tu dosiahli svetové prvenstvo v podobe výroby LED technológie použitej do svietidiel nákladných automobilov. „Rozbeh je zatiaľ slabší hlavne vďaka tomu, že svetlomety pôjdu do automobilov s motormi Euro 6, ktoré sa stanú od tohto roka povinnými. Preto predpokladáme, že hlavný rozmach odštartuje začiatkom roka 2014,“ vysvetľuje Bustin. Špičkové technológie a svetové prvenstvá vytvárajú priestor aj pre expanziu, a preto Hella Slovakia Front-Lighting dnes už dodáva svetlomety pre Kiu, DAF, Scaniu a ďalších približne 20 významných výrobcov a aktérov v automobilovom priemysle.

Kvality závodu korunujú aj čísla. Podľa Petra Bustina z pohľadu obratu zaznamenali vo firme najlepšie výsledky v histórii. Od mája 2012 do mája 2013 sa vyšplhal na 140 miliónov eur. Na najlepších výsledkoch sa okrem Mercedesu podpisuje aj výroba pre Kia Sportage a budúcnosť by nemala byť iná. Hoci sa mnoho spoločností v aktuálnom období zmieta v neistote, v Hella Slovakia Front-Lighting majú víziu svetlú a pre tento rok predpokladajú navýšenie obratu až o 30 %.

Inteligentné svetlomety sú budúcnosť automobilizmu

Dlhodobým trendom v automobilizme je nezávislosť na vodičovi. Týmto trendom sa uberá aj osvetľovacia technika. Bustin hovorí, že v nemeckej centrále spoločnosti vyvinuli a vyrábajú svetlomet hodnotený ako najlepší v histórii svetelnej techniky. Je riadený nezávislou jednotkou, ktorá si vyhodnocuje situáciu a ovláda svietivosť bez ohľadu na vodičove zásahy. „Súčasťou svetlometu sú kamery. Tie vedia spoľahlivo vyhodnotiť, či je auto v obci, na diaľnici, alebo je šero, prípadne jasno. Regulujú osvetlenie bez ohľadu na to, či vodič spraví, alebo nepraví chybu,“ komentuje novinku Bustin a predpokladá, že práve tieto alternatívy sú budúcnosťou svetelnej techniky v automobilizme. Byť súčasťou lídra však znamená, že najnovšie technológie sa po masívnom naštartovaní výroby čoskoro presunú aj na slovenské výrobné linky. Nezávislosť a elektronika sa stanú skutočnou hudbou budúcnosti, ktorej prvé akordy už znejú.

Hella Slovakia Front-Lighting je strategicky profilovaná ako závod na výrobu predných svetlometov. Dnes sa materská spoločnosť aktívne púšťa aj do osvetlenia priemyslu. Snaží sa kvalitu a skúsenosti nadobudnuté v automotive preniesť aj do iných odvetví a slávi úspechy. V závode tak budú napriek pokroku aj ďalšie roky zasvätené automotivu. „V spoločnosti HELLA sú výroby diverzifikované. Jednotlivé svetlomety sa vyrábajú ako celky. Sústreďujeme sa na predné svetlomety, ktoré majú svoje špecifiká. Sesterský závod v Bánovciach nad Bebravou je špecializovaný na zadné a interiérové osvetlenie. Preto aj na ďalšie roky ostaneme verní nášmu konceptu, hoci samozrejme HELLA ako spoločnosť pôsobí nadnárodne a v čo najširšom zábere,“ vysvetľuje riaditeľ.

Napriek tomu, že sa presah do iných odvetví v Kočovciach neplánuje, závod čakajú značné investície. Pribudnú nové technologické a kontrolné zariadenia, ktoré si vyžiada aj nábeh Mercedesu E a svetlomety najvyššej triedy. Už dnes vo firme vedia, že pre FULL LED bude potrebné nové kontrolné zariadenie. Aktuálne sa očakáva aj zmena výroby komponentov a lakovacích liniek. V nových svetlometoch rapídne narastá počet samotných komponentov, na ktoré treba pripraviť výrobné linky. Bustin uvádza, že oproti minulosti, kedy svetlomet obsahoval 15 až 20 súčiastok, obsahuje dnes 60 až 80 komponentov, k čomu treba náležite upraviť aj zariadenia na ich výrobu. Ďalšou technologickou inováciou bude dvojkompetentný lis na výrobu skiel. S vyšším stupňom techniky sa zvyšujú aj nároky na odbornosť ľudí. V HELLE nikdy nejde len o upgrade technických prvkov, ale aj pracovníkov. Tým sa dosahuje výnimočná synergia, vďaka čomu sa stávajú nedosiahnuteľnou špičkou vo svojom odbore.

Ľudský kapitál je nenahraditeľný

Stroje sú vynikajúcimi robotníkmi, ale pokiaľ ide o vývoj, novinky či flexibilitu, ľudský potenciál je nezastupiteľný. V Kočovciach nelenia. Know-how zo sveta nielen berú, ale aj „vyvážajú“. Centrála v Nemecku už dávnejšie rozhodla, aby sa závody v Kočovciach a v Českej republike stali samostatnejšími. Dnes má závod v podstate voľnú ruku pri zvyšovaní technickej úrovne pracovníkov. Tým pádom prestávajú byť čisto výrobným závodom a sú aktívnym pomocníkom a partnerom aj pre ďalšie závody HELLA. „Vieme byť nápomocní v procesoch, nástrojoch, technológiách lisovania, máme ľudí na pozícii expert, a tým pádom svoje vedomosti vedia posúvať ďalej. Centralizácia je viac-menej sústredená na biznis, no v oblasti rozvoja a technologickej odbornosti je závod v maximálnej miere samostatný,“ uzatvára Peter Bustin. Krédo firmy, byť inovatívnym lídrom na trhu, je výzva aj pre Hella Slovakia Front-Lighting. Vďaka ľuďom a technickej podpore je dnes fabrika v štádiu, kedy poskytuje informácie a podporu pre kolegov z Nemecka aj Číny. Preto vedenie verí v jej silnú perspektívu aj do budúcnosti.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...