1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o.

Hella autotechnik nova 15Technológie smerujú k vyššiemu pohodliu a bezpečnosti

Spoločnosť Hella je stále rodinným podnikom, aj keď má viac ako storočnú históriu a desiatky pobočiek po celom svete. Ich doménou je vývoj a výroba svetelnej techniky a elektroniky pre automobilový priemysel. Patrí k svetovým lídrom a dodáva spoľahlivé komponenty pre spoľahlivé značky.

Jedna z pobočiek sídli aj v českých Mohelniciach a okrem výroby ponúka aj vývoj svetovej úrovne. O závode, spolupráci a novinkách, ktoré sa stanú súčasťou automobilového sveta a predovšetkým svetlometov hovoril Ing. Marek Ryšavý, generálny riaditeľ závodu HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s.r.o., v Mohelniciach.

V Českej republike pôsobí Hella Autotechnik Nova už viac ako 20 rokov. Môžete v hlavných míľnikoch predstaviť históriu jej pôsobenia?

Firma bola založená v roku 1992 a o dva roky neskôr naštartovala prvé dodávky svetelnej techniky pre vozidlá Škoda Felicia. V podstate od svojho začiatku bola spoločnosť koncipovaná ako lokálny dodávateľ pre Škoda Auto. Na základe úspešných výsledkov však bolo portfólio produktov rozšírené najprv o dodávky svetlometov na úžitkové a nákladné automobily, a časom aj na hlavné svetlomety osobných automobilov pre ďalších európskych výrobcov. K významným krokom rozhodne patrilo v roku 1995 založenie technického a neskôr aj vývojového centra. To patrí s viac ako 500 zamestnancami medzi najväčšie v rámci celého bývalého Československa. Od roku 2012 sa vo firme opätovne vraciame aj k výrobe zadných skupinových svietidiel.

HELLA je nadnárodným koncernom a pôsobí ako v Čechách, tak aj na Slovensku. Čím sa Hella v Mohelniciach odlišuje od ďalších závodov? Ako je koncipované ich rozdelenie?

Hella má v Českej republike iba jednu výrobno-vývojovú spoločnosť, a to práve v Mohelnici. Čo sa týka Slovenska, tam sú spoločnosti tri. Ide o Hella Slovakia Front Lighting (HSKF), Hella Slovakia Signal Lighting (HSKS) a Hella Innenleuchten Systeme – Bratislava (HIS-B). Principiálne možno povedať, že jednotlivé firmy sa od seba príliš nelíšia. Rozdiely sú iba v portfóliu a prítomnosti vývoja. Ten je totiž v oblasti svetelnej techniky v strednej a východnej Európe prítomný zatiaľ iba v Čechách a Slovinsku. Rozdielnosti sú aj v komoditnej a zákazníckej orientácii. HIS-B sa špecializuje na dodávky vnútorného osvetlenia a jednofunkčných svetiel. Nielen dodávkami pre VW Bratislava, ale expedujú svoju produkciu po celej Európe a dokonca aj do zámoria. HSKS so sídlom v Bánovciach nad Bebravou je v podstate naším najväčším európskym výrobcom zadných skupinových svetiel. Od minulého roku bola výroba rozšírená aj do Trenčína, kde sú vyrábané jednofunkčné svetlá. HSKF v Kočovciach je orientovaná na výrobu hlavných svetlometov pre osobné aj úžitkové automobily a nákladné automobily. Medzi ich hlavných zákazníkov patrí Daimler, Kia, Peugeot, a po novom tiež skupina Renault-Nissan.

Vďaka rozsiahlej sieti a spolupráci v rámci nej ste určite silným hráčom v strednej Európe. Ako funguje? Môžete povedať viac o fungovaní spoločnosti a úlohe závodu v Mohelniciach?

Spoločnosti Hella Autotechnik Nova (HAN) v ČR a obe sesterské spoločnosti HSKF a HSKS patria spolu so slovinskou sesterskou spoločnosťou Hella Saturnus Slovenia (HSS) do skupiny firiem GL-CEE. V celej tejto skupine sa využíva spolupráca v mnohých oblastiach. Od zdieľania výrobných aj vývojových kapacít až po oblasť skúšobníctva. Fungujú medzi nami dodávky komponentov aj zaškoľovanie pracovníkov na nové technológie. Spolupráca prebieha viac-menej na horizontálnej úrovni, pretože jednotlivé firmy majú takmer identickú organizačnú štruktúru. To znamená, že každý pracovník zodpovedá za určitú oblasť a má svojich jednoznačných partnerov v sesterských spoločnostiach. V Mohelniciach disponujeme aj určitými útvarmi, ktoré koordinujú jednotlivé činnosti celej skupiny v oblastiach ako napríklad logistika, facility manažment a IT. Špecifickým útvarom v Mohelniciach je takzvané VMK oddelenie, ktoré má na starosti vývoj s výrobu montážnych liniek a prípravkov. A to nielen pre náš región, ale pre celý svet.

Vďaka kooperácii a vývoju posúvate automobilový priemysel dopredu míľovými krokmi. Aké novinky ste predstavili a aké plánujete zaradiť do výroby?

Noviniek je určite celý rad ako v oblasti výrobkov, tak aj nových technológií. Začali sme s dodávkami hlavných svetlometov pre nový VW Touareg a Audi A6. Zavádzame aj komplex vylepšení. Mnohé sú spojené s novými produktmi, ktoré sa ešte len pripravujú. Na tomto mieste by som však určite vyzdvihol a ako praktickú ukážku uviedol automatizáciu v oblasti pokovovania, ktoré by sa už vo finálnej fáze malo realizovať plne automaticky.

Budúcnosť automobilového osvetlenia je v LED technológii. Prichádzajú však aj nové výzvy, kam sa technológie posúvajú?

Okrem vlastnej LED technológie, ktorá preniká stále viac do všetkých oblastí osvetlenia vozidiel, prichádza aj technológia laseru ako svetelného zdroja. Vďaka znižujúcim sa nákladom a vyššiemu využitiu týchto nových technológií v mnohých oblastiach každodenného života klesá jednotková cena, a to aj pri zvyšujúcom sa výkone týchto zdrojov svetla. Tým sa masívne redukuje využitie xenónových svetiel a v ďalšom horizonte aj halogénových. Dnes dominuje výrobe zvyšujúca sa dizajnová voľnosť. Pokrok vidieť aj v nahradení klasickej žiarovky inými zdrojmi spolu s využitím ďalších technických a technologických noviniek. Vďaka tomu sa zvýšili možnosti v oblasti dizajnu celého automobilu. Samozrejmosťou je aj zvyšujúce sa užívateľské pohodlie. Okrem vyššie uvedených činností je samozrejme snahou automobiliek zlepšiť pohodlie a bezpečnosť vodičov. Z tohto dôvodu budú aj naďalej využívané funkcie typu automatického zapínania a vypínania diaľkových svetiel, prisvecovanie do zatáčok, zatáčanie svetelného toku v smere jazdy vozidla a ďalšie vymoženosti. Najnovším prírastkom v týchto inováciách je jazda s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami, ktoré neoslňujú oproti idúce vozidlá.

Unikátne novinky vznikajú aj vďaka spolupráci s vedecko-technologickým parkom v Ostrave. Na akých projektoch pracujete?

Spolupráca prebieha v mnohých oblastiach. Dnes máme v Ostrave vlastnú vývojovú kanceláriu, ktorá by mala mať v skorej dobe už 50 pracovníkov. Sústredíme sa tu predovšetkým na vývoj zadných skupinových reflektorov pre obe výrobné spoločnosti, ako v Mohelniciach, tak aj v Bánovciach nad Bebravou.

Veľký dôraz dávate na vzdelávanie zamestnancov. Viete predstaviť aktuálne vzdelávacie aktivity a školiaci systém vo firme?

Úspech spoločnosti je jednoznačne založený na kvalite, ochote a motivácii pracovníkov. Tomu napomáha aj interný vzdelávací systém, ktorý je dlhodobo prepracovaný a využívaný. Na školenia využívame predovšetkým interné kapacity. Čo sa týka absolventov, ku kvalite zamerania technického školstva už bolo veľa povedaného aj napísaného. Mimo vlastných interných aktivít sme sa kvôli zvýšeniu vzdelania aktívne zapojili do rozvoja vzdelávania na stredných a vysokých školách. Naši odborníci prednášajú konkrétne oblasti, ktoré sú spojené s ukážkami z každodennej praxe. O tieto odbory je na vysokých školách veľký záujem. Už štvrtý rok takto spolupracujeme napríklad s TU Ostrava. Sľubne sa tiež rozvíja spolupráca s VUT v Brne, Univerzitou Palackého v Olomouci a s Vysokou školou logistiky v Přerove. Zaujímavou a iste aj užitočnou vecou je vzdelávanie pedagógov spojené s praxou, ktoré bolo realizované v rámci projektu IQ Auto a neskôr aj IQ Industry.

Môžete priblížiť obrat spoločnosti a jej plány?

Mohelnická firma by mala po prvý raz v histórii prekonať obrat vo výške 10 miliárd českých korún a tento výsledok má v ďalších rokoch naďalej rásť. Cieľom spoločnosti je pokračovanie pri implementácii nových a technologicky zložitejších výrobkov s využitím vyššej miery automatizácie. To všetko ideálne vyvinuté vlastnými silami. Z tohto dôvodu bude aj naďalej možné pokračovať v rozvoji vývojových aktivít.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...