1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Heineken Slovensko, a.s.

Heineken Sk 18Kľúčom k úspechu sú inovácie

Pivný trh na Slovensku sa neustále mení. Po období poklesu a stagnácie spotreby ťahajú výrobcov piva vpred už niekoľko rokov inovácie. O aktuálnej situácii a trendoch vo výrobe piva sme sa rozprávali s obchodným riaditeľom a členom predstavenstva akciovej spoločnosti Heineken Slovensko Jaroslavom Kollarom.

Aká je aktuálna situácia na slovenskom pivnom trhu? Podarilo sa zastaviť pokles spotreby piva z uplynulých rokov? Ako na situáciu na trhu reaguje Heineken Slovensko, a.s.?

Slovenský pivný trh za uplynulé roky prešiel mnohými zmenami. Kým ešte v roku 2004 predstavovala ročná spotreba piva na obyvateľa viac ako 80 litrov, v roku 2010 sa tento objem dostal pod hranicu 70 litrov. Zmenili sa aj spotrebiteľské preferencie – konzumenti objavili „čaro“ miešaných nápojov z piva, čoraz častejšie tých nealkoholických, a my sme prirodzene na tieto nové trendy zareagovali. Aj vďaka inováciám sa postupný pokles spotreby piva v roku 2014 stabilizoval a v súčasnosti sa pohybuje zhruba na úrovni 72 litrov ročne na obyvateľa. Slabší záujem o klasické pivá kompenzuje rastúci záujem o radlery, a v tomto segmente je Heineken Slovensko jednoznačným lídrom. Zároveň nás teší, že v poslednom období opäť rastie záujem o dvanásťstupňové pivá, ktoré v súčasnosti rastú dokonca rýchlejšie ako obľúbené „desiatky“.

Varenie kvalitného piva je od nepamäti spojené s kvalitnými surovinami. Z akých zdrojov čerpáte tie vaše a čím sú výnimočné?

Pivo sa vyrába zo štyroch prírodných surovín – vody, sladu, chmeľu a pivovarníckych kvasníc. Pre kvalitu piva je určujúci predovšetkým jačmenný slad, ktorý podľa majstrov pivovarníkov pivu dodáva jeho „dušu“. Sme veľmi hrdí, že naše pivá vyrábame zo sladu z vlastnej sladovne v Hurbanove, ktorá je najväčšou a najmodernejšou v celom regióne strednej a východnej Európy. Ďalšou dôležitou surovinou je kvalitná voda. Tú našu čerpáme z vlastných artézskych studní v areáli pivovaru z hĺbky viac ako 100 metrov a jej kvalita je porovnateľná s požiadavkami na kojeneckú vodu. Príjemne horkastú chuť našim pivám dodáva chmeľ prevažne z Nemecka, Česka, čiastočne aj z Poľska a USA.

Hurbanovská sladovňa nakupuje približne 50 % z celkovej úrody jačmeňa vypestovaného na Slovensku. Predstavíte nám investície, ktoré spoločnosť v súvislosti so sladovňou zrealizovala?

Základný kameň hurbanovskej sladovne bol položený v roku 1964 a dostavaná bola v roku 1967 s ročnou kapacitou 30-tisíc ton sladu. V roku 1968 sa jej kapacita zvýšila na 60-tisíc ton. Po vstupe spoločnosti Heineken v roku 1995 sa technológie modernizovali, v roku 2002 bola sprevádzkovaná nová klíčiareň, a vďaka tomu sa ročná kapacita výroby zvýšila na súčasných 111-tisíc ton sladu ročne. Sladovňa produkuje svetlý slad plzenského typu, z ktorého až 85 % smeruje na export. Zo sladu z Hurbanova sa tak ročne uvarí asi 7 miliónov hektolitrov piva, ktoré sa predáva po celej Európe pod 35 rôznymi značkami.

Hurbanovský pivovar začal v roku 1971 ako prvý pivovar vo východnej Európe využívať na balenie piva plechovky, ktoré doplnili tradičné sklo. Od tej doby sa balenie piva rozšírilo aj o plastové fľaše. Ktorý typ balenia je u spotrebiteľov najobľúbenejší a ktorý zaznamenal v posledných rokoch najvýraznejší rast?

V oblasti produktových aj obalových inovácií je naša spoločnosť lídrom a na trh prinášame také typy balení, ktoré si konzumenti žiadajú. Spotrebitelia dlhodobo preferujú balenie piva v plechovkách a maxiflašiach z dôvodu ich praktickosti a jednoduchej manipulácie. Práve plechovky sú v súčasnosti spotrebiteľmi najžiadanejšie a rastú najrýchlejšie zo všetkých typov balení piva. K týmto trendom sa pridáva aj fakt, že v súčasnosti sa až 71 % piva na Slovensku predáva v maloobchodných predajniach. Predaj čapovaného piva stagnuje a podiel predaja piva v baleniach určených na vychutnávanie si v pohodlí domova rastie.

Boli ste medzi prvými, ktorí priniesli na trh novinku v podobe radlera, ktorý si za krátky čas získal obrovskú obľubu verejnosti. Jackpot ste však vyhrali predovšetkým so Zlatým Bažantom Radler 0,0 %, ktorý zaplnil medzeru na trhu s úplne nealkoholickými radlermi. Prečo si tento produkt získal toľko verných zákazníkov?

Radlery sú fenomén, ktorý pritiahol k pivu aj nepivárov. Hoci je pre slovenský trh stále najdôležitejší predaj klasického piva, rozšírením ponuky o radlery sa vytvorila príležitosť na oslovenie novej cieľovej skupiny. Na slovenskom trhu sme kategóriu radlerov otvorili v roku 2011, a náš Bažant Radler si okamžite získal obrovskú obľubu medzi konzumentmi. V roku 2015 tento segment dostal ďalší impulz vďaka uvedeniu prvého radlera úplne bez obsahu alkoholu – Zlatý Bažant Radler 0,0%. Práve nulové radlery sú v súčasnosti medzi konzumentmi mimoriadne obľúbené, a to vďaka svojmu 100%-ne prírodnému zloženiu bez konzervantov a farbív a unikátnej osviežujúcej kombinácii chutí. Vďaka nulovému obsahu alkoholu si ich konzumenti môžu dopriať skutočne kedykoľvek, dokonca aj priamo za volantom, a tak sa prirodzene stávajú výbornou alternatívou sýtených nealkoholických nápojov.

Veľký úspech zaznamenal Heineken Slovensko, a.s, aj so ciderom Strongbow, ktorý ovládol väčšinu tunajšieho trhu so cidermi. V Hurbanove sa navyše nevarí len pre Slovensko, ale aj pre okolité krajiny. Prečo ste sa rozhodli produkovať práve tento, pre naše končiny netypický, nápoj a ako sa mu v súčasnosti na trhu darí?

Cider je skutočne pre slovenských konzumentov stále pomerne novým typom nápoja. O jeho potenciáli však hovoria trendy a celosvetový rast predaja, pričom cider je najsilnejší práve v Európe. So ciderom oslovujeme novú skupinu konzumentov, ktorí radi experimentujú a skúšajú niečo nové, a táto skupina konzumentov naďalej rastie. V súčasnosti na slovenskom trhu predávame celosvetovo najobľúbenejší cider Strongbow spolu so značkou Lišiak zo Sadu, ktorá ponúka domácu kvalitu za dobrú cenu. Na trhu so cidermi dosahujú značky z nášho portfólia podiel na úrovni takmer 80 %.

Kultúra malých pivovarov je rozvinutá predovšetkým v Českej republike a na Slovensko preniká len postupne. Ako vnímate tento typ konkurencie? Môžu byť malé pivovary pre veľkých hráčov v istom zmysle aj prínosom?

Na Slovensku v súčasnosti pôsobia dva veľké, dva malé pivovary a 67 remeselných a reštauračných pivovarov, ktoré zažívajú aj u nás veľký rozmach. V období rokov 2014 až 2017 sa počet minipivovarov u nás takmer zdvojnásobil. Napriek tomu, že ich produkcia tvorí asi len 1 % trhu s pivom, ich rozvoj je pre slovenský pivný trh prínosom. Malé pivovary dokážu priniesť konzumentom veľkú pestrosť a rôznorodosť chutí piva, čo je veľmi dôležité pre zdravú súťaživosť na trhu. Zároveň sa o pive a pivnej kultúre viac hovorí a diskutuje, čo v konečnom dôsledku prospieva všetkým. Ako líder na trhu túto pestrosť naplno podporujeme, čo dokazujeme aj mnohými inováciami a špecialitami, ktoré sme v posledných rokoch na trh priniesli.

Žiadny pivovar sa v budúcnosti nezaobíde bez atraktívnej inovácie produktového portfólia. Akým smerom sa bude podľa vás slovenské pivovarníctvo v najbližších rokoch uberať? Budú sa do popredia dostávať stále viac pivné špeciály, radlery či cidery alebo očakávate postupný návrat zákazníkov k „tradičnému“ pivu? Aké produktové a investičné plány máte v krátkodobom horizonte?

Som presvedčený, že aj keď klasická „desiatka“ či „dvanástka“ si svojich priaznivcov dlhodobo zachová, kľúčom k úspechu na slovenskom pivnom trhu sú jednoznačne inovácie. Slovenskí konzumenti sú pivným novinkám veľmi otvorení, radi skúšajú nové chute a rôzne špeciality, a preto sa touto cestou budeme uberať aj naďalej. Už v tomto období pripravujeme zaujímavé novinky na budúcu pivnú sezónu a milovníci piva sa určite budú mať na čo tešiť.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...