1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HBPO Slovakia, s.r.o.

HBPO 3 14Nové projekty priniesli nové pracovné miesta

História spoločnosti HBPO Slovakia, s.r.o., siaha do roku 1992, kedy ešte pod hlavičkou HELLA vyrobila prvý frond-end modul pre Volkswagen Golf A3, ktoré vyrábala a dodávala systémom just-in-sequence v Nemecku. O 7 rokov neskôr pribudol ďalší partner (spoločnosť Behr), vďaka čomu došlo ku zmene názvu na HELLA & Behr Fahrzeugsysteme.

Ďalším dôležitým krokom bol v roku 2004 vstup významného partnera Plastic Omnium, následkom čoho pôsobí podnik sídliaci v priemyselnom parku Lozorno neďaleko Bratislavy pod aktuálnym menom HBPO Slovakia, s.r.o. Jedná sa o joint venture firiem HELLA a Plastic Omnium. Dodajme, že Behr/Mahle už viac nie je akcionárom, nakoľko Plastic Omnium získal tento rok celý podiel od Mahle (bývalá spoločnosť Behr).

Materský podnik HBPO GmbH so sídlom v nemeckom Lippstadte sa zaoberá dizajnom, vývojom, montážou a logistikou celého front-end modulu pre zákazníkov z radov veľkých automobilových spoločností. Front-end modul je vlastne predná časť vozidla umiestnená od motora smerom dopredu. Zahŕňa chladič, klimatizačný modul, svetlomety, crash box, u niektorých vozidiel prípadne aj lakované nárazníky. Počet súčastí modulu závisí od typu automobilu, ale aj od požiadaviek zákazníka. Do niektorých sú montované radarové senzory alebo GPS antény.

Popredný dodávateľ front-end modulov pre Volkswagen Group, HBPO Slovakia, s.r.o., ich vlani vyrobil 367-tisíc a potešiteľný je aj fakt, že má za sebou štyri úspešné nábehy nových projektov v prémiovom segmente SUV. Do konca tohto roka by mali v spoločnosti vyrobiť cez 415-tisíc front-end modulov. „Ide o zhruba 13-% nárast oproti roku 2017. Dôvodom nárastu je to, že všetky projekty, ktoré minulý rok nabiehali, sa tento rok rozbehli naplno. Vlaňajšok bol takisto výbehový aj pre projekty ako VW Touareg a Porsche Cayenne,“ prezradil konateľ spoločnosti HBPO Slovakia Ing. Jozef Zelíska.

Nové pracovné miesta

So zvýšením produkcie je spätý aj nárast počtu zamestnancov, ktorý sa tak vyšplhal na číslo 280. Vďaka novým zákazkám stúpol počet pracovníkov, ktorí pochádzajú výlučne zo Slovenska, o zhruba 30 %. Závod dopĺňal svoje rady o vlastných aj agentúrnych zamestnancov. „Obsadzovali sme výrobné aj technické pozície, keďže nabiehali nové projekty. Veľký počet pracovníkov sme však obsadzovali najmä vo výrobe, nakoľko komplexnosť našich produktov stúpla. Jedná sa konkrétne o viac materiálu, viac komponentov, a tým pádom aj viac času na montáž a výrobu,“ doplnil Jozef Zelíska.

Nájsť nových pracovníkov vôbec nebolo jednoduché, pretože Bratislavský kraj ponúka množstvo pracovných príležitostí a v tomto smere ponuka prevyšuje dopyt. Napokon sa im však potreby spojené s rozšírením výroby podarilo pokryť lokálnymi pracovníkmi. Konateľ spoločnosti HBPO Slovakia, s.r.o., si myslí, že to súvisí s jej dobrým renomé v tunajšom regióne. „Je to hlavne tým, že spoločnosť HBPO Slovakia má veľmi kvalitné a dobré meno medzi zamestnávateľmi. Neponúkame žiadne špeciálne benefity oproti okolitým spoločnostiam, ale našim zamestnancom umožňujeme kariérny rast a v prípade šikovnosti garantujeme postup na pracovných pozíciách. K našim ľuďom pristupujeme otvorene, férovo a korektne, lebo potrebujú vedieť za koľko robia a prečo to robia. A to je aj krédo našej spoločnosti. Takisto ponúkame ten správny balans medzi prácou a súkromím,“ vysvetlil Jozef Zelíska.

Hlavný výrobný program

Spoločnosť HBPO Slovakia, s.r.o., vznikla v roku 2001 ako HELLA & Behr. V tej dobe boli jej hlavnými produktmi front-end moduly pre Volkswagen v Bratislave, konkrétne vozidlá Touareg a Porsche Cayenne prvej generácie. Ako výhradný dodávateľ pre Volkswagen Group postupne rozšírila svoje pole pôsobnosti a dnes dodáva front-end moduly pre značky akými sú VW, Porsche, Audi, Bentley, Škoda, Seat a Lamborghini. Z konkrétnych typov vozidiel ide o VW Touareg, VW Up!, Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Škoda City Go a Seat Mii. „To sú všetky vozidlá, ktoré dodávame našim klientom v systéme just-in-sequence. Okrem značiek Bentley a Lamborghini, ktoré sa montujú v Anglicku a Taliansku, sa všetky automobily montujú v Bratislave,“ vysvetlil konateľ spoločnosti HBPO Slovakia, s.r.o.

Skupina HBPO ročne zmontuje približne 5,6 milióna modulov. Front-end modul, podľa ktorého možno veľmi ľahko rozpoznať značku a daný typ auta, sa nachádza v prednej časti vozidla, od motora smerom dopredu. Konkrétne ide o priestor medzi motorom a nárazníkom alebo aj o modely vrátane nárazníka, ktorý sa nachádza na vozidle. „Je to veľmi komplexný produkt pozostávajúci zo zhruba 90 rôznych komponentov, od montážneho nosiča cez chladič, svetlomet, až po rôzne senzory. Je možné vytvárať rôzne špecifikácie a konfigurácie automobilov podľa motorizácie, výpravy, variant, ale aj podľa toho či budú napríklad jazdiť v Európe, Ázii alebo v NAFTA regióne (Kanada, USA, Mexiko),“ upresnil Jozef Zelíska.

Hlavným komponentom front-end modulu je montážny nosič, teda produkt, na ktorý sa namontujú rôzne iné komponenty. Ručná práca pri výrobe front-end modulu pritom predstavuje až 99 %. Ako sme už spomínali v úvode, vyrábajú ich v systéme just-in-sequence. „Od objednávky front-end modulu až po dodanie na linku do závodu v bratislavskom Volkswagene potrebujeme pri modeloch SUV 270 minút a pri Up! platforme 177 minút, čo si vyžaduje skúsenosti a optimálne nastavenie všetkých našich výrobných aj montážnych procesov,“ povedal konateľ HBPO Slovakia, s.r.o. Dĺžka výroby jedného front-end modulu je rôzna, všetko závisí od konkrétneho typu auta. Ich samotná výroba sa tak pohybuje v rozmedzí od 10 do 40 minút. „Každé auto, ktoré vyrobíme je iné, nedá sa vyrábať do zásoby, ale presne na konfiguráciu požiadaviek zákazníka spoločnosti VW,“ doplnil Jozef Zelíska.

Aj front-end moduly podliehajú trendom

Vývoj nových modulov sa aktuálne zameriava najmä na ľahkú stavbu, čiže redukciu váhy vozidla, zníženie produkcie CO2 a zlepšenie aerodynamiky. Spoločnosť HBPO Slovakia, s.r.o., chce byť pre svojich zákazníkov tým správnym partnerom v komunikácii a vývoji, aby dosiahla efekt vyššie spomínaných vlastností. Čoraz viac áut už disponuje nasadením tzv. active grill shutteru, ktorý sa montuje na prednú časť vozidla. Riadi sa ním termoregulácia motora, čím je do ovzdušia vypusteného menej oxidu uhličitého. „To je nový trend vo front-end moduloch. Všetky prémiové autá nastupujú na tento trend, lebo tlak na emisie je v súčasnosti obrovský,“ myslí si Jozef Zelíska.

Týmto smerom sa budú odvíjať aj investície, o ktorých však rozhoduje materský podnik HBPO GmbH v Nemecku. Peniaze pôjdu najmä do výskumu a vývoja. „Pri novo nabehnutých projektoch smerovali investície hlavne do automatizácie a zlepšovania ergonómie, aby naši zamestnanci boli v podniku HBPO Slovakia spokojní,“ povedal jej konateľ o investíciách z posledného obdobia a v tejto súvislosti dodal: „V pláne máme udržať si zamestnancov, aby boli pracovníci, ale aj naši zákazníci a predstavenstvo spokojní. Udržať spoločnosť HBPO v kondícii v akej aktuálne je, rovnako tak si udržať renomé značky HBPO, ktorej meno je odrazom kvality v tomto regióne. Práve naše renomé nám napomáha k tomu, že zamestnanci chcú v HBPO Slovakia pracovať a cítia sa u nás dobre.“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...