1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Golde Lozorno, spol. s r.o.

Golde lozorno22Strechy, ktoré sú ozdobou každého vozidla

V roku 2005 vznikla v Lozorne neďaleko Bratislavy spoločnosť ArvinMeritor LVS, spol. s r.o., ktorej hlavným zameraním bol segment automotive. Konkrétne sa zaoberala výrobou strešných systémov do automobilov.

Svoju históriu začala písať vďaka strategickým partnerom a výrobcom áut na nemeckom trhu akými sú Volkswagen, Daimler a BMW. Počas rokov 2006 až 2011 nabiehali nové projekty pre Audi Q7 s trojpanelovou panoramatickou strechou (PSD-C), VW Tiguan, BMW E60, F7/F11, Audi Q5, VW Sharan, Škoda Yeti a Škoda Superb. Zmena prišla v roku 2011, kedy sa vďaka akvizícii stal závod súčasťou americkej spoločnosti Inteva a podnik dostal nové meno Inteva Products Slovakia, spol. s r.o.

S novým majiteľom prišli aj výrazné investície. V nasledujúcich rokoch bola rozšírená výrobná plocha o Halu A2 a zakúpili sa vstrekolisy na výrobu plastových dielov. V roku 2014 získala spoločnosť projekty na autách VW Passat (PSD-B 3. generácia), Mercedes C-class a S-class, a rozbehla sa aj výroba stredovej konzoly pre BMW G12 (interiérový biznis). O rok neskôr prišli ďalšie zákazky pre Volkswagen a Mercedes. Poslednou významnou udalosťou bol v roku 2019 predaj strešných systémov firme CIE Automotive a zmena názvu spoločnosti na aktuálny Golde Lozorno, spol. s r.o. Viac nám v exkluzívnom rozhovore prezradila plant manažérka firmy Monika Poussard.

Spoločnosť Golde Lozorno je súčasťou medzinárodnej skupiny CIE Automotive. Skupina sa špecializuje na dodávku komponentov a podzostáv pre automobilový trh. Aké výhody plynú slovenskej filiálke z materskej spoločnosti s tak zvučným menom?

V prvom rade je veľkou výhodou možnosť využitia vnútorných celosvetových zdrojov v prípade výskumu a vývoja, no rovnako v prípade insourcingu vstupných materiálov, ktoré vieme „kupovať“ od iných sesterských spoločností s podstatne vhodnejšími cenami ako v prípade externého nákupu. Na druhej strane tak vlastne rozširujeme obrat korporácie, a tým zabezpečujeme aj náš vlastný rast a možnosť investícií. V druhom rade sa rozprávame o globálnom zastrešení investičných aktivít, či už z hľadiska finančného, marketingového alebo industriálneho. V neposlednom rade je naša materská spoločnosť známa svojimi každoročnými výsledkami na trhu, ktoré aplikovaním podobných procesov a metód denno-denne včleňujeme do nášho spôsobu fungovania.

Akým spôsobom kooperujete s ostatnými závodmi v skupine?

Naša úzka kooperácia je ešte stále veľmi spätá s ostatnými závodmi, ktoré vyrábajú strešné systémy a ktoré boli súčasťou bývalej Intevy. Tu máme spoločné ukazovatele, smery, spoločných dodávateľov a odberateľov. V rámci tejto skupiny zdieľame štandardizácie, zlepšenia, v prípade potreby ľudské zdroje a, samozrejme, v prípade nového biznisu zdieľame aj podiely na trhoch – Čína vs. Amerika vs. Európa.

Kde všade môžeme nájsť vašich klientov?

Naša slovenská filiálka sa sústredí hlavne na nemecký trh, takže našimi top zákazníkmi sú VW, BMW a Daimler. Cez naše „strechy“, ako to my voláme, sa teda viete pozrieť na oblohu v autách ako Škoda, Tiguan, Passat, Audi, Sharan, Seat, Mercedes... Pred dvomi rokmi sme ale začali prispievať aj do slovenskej ekonomiky výrobou strešných systémov pre nitriansky Jaguar Land Rover, takže kto vlastní auto Defender so strechou, tá je naša, slovenská.

Sídlo podniku je v priemyselnom parku v Lozorne neďaleko Bratislavy. Aké výhody vidíte v tom, že z Lozorna máte blízko nielen k veľkým hráčom z oblasti automotive, ale aj za hranice, do Rakúska alebo Českej republiky?

Sídlo v Lozorne prináša svoje výhody aj nevýhody. Medzi pozitíva patrí blízkosť hlavného mesta, letiska vo Viedni, a takpovediac nie veľmi veľká vzdialenosť do Českej republiky, Maďarska, Poľska, Rakúska alebo aj Nemecka. Takže pre akýkoľvek nový biznis a jeho návratnosť z hľadiska logistických nákladov máme ohromnú výhodu voči iným európskym závodom. Byť Tier 1 dodávateľ pre Volkswagen Slovakia je veľkým prínosom z hľadiska trhu a logistických nákladov, na druhej strane to však so sebou prináša aj riziko, ktoré spočíva v nutnosti akceptácie rýchlych zmien, odvolávok a veľkej flexibility, ktorú veľkí hráči ako VW od nás očakávajú a nie vždy je to v náš prospech. Našou veľkou nevýhodou sídla v Lozorne je to, že sme medzi mestami ako sú Malacky a Bratislava. Získať pracovnú silu, ktorá bude pravidelne dochádzať, nie je jednoduché. Musím však povedať, či už je to kvôli pandémii alebo nedostatku čipov, že posledný rok nemáme problém s pracovnou silou ani s nestabilitou.

Automobilový priemysel zažíva veľmi náročné obdobie. Najprv to bol neznámy vírus šíriaci sa z Číny, potom séria lockdownov, enormný nárast cien energií a najnovšie nedostatok čipov. Akým spôsobom sa všetky tieto faktory podpísali pod chod spoločnosti Golde Lozorno?

Ochorenie COVID-19 zasiahlo a stále negatívne zasahuje celý svet. Ekonomicky, politicky, environmentálne aj v súkromí. Našu firmu zasiahlo ako blesk minulý rok v marci, kedy sme museli na mesiac úplne zatvoriť a spracovávali sme situáciu, ktorú nikto v takom rozsahu nečakal. Ďalší mesiac sme síce závod otvorili, no vo veľmi zúženom chode a s mnohými opatreniami. Testovali sme zamestnancov na týždennej báze, kontrolovali telesnú teplotu, mali navyše prestávky, menili sme pravidlá jedálne a kancelárií. Všade tam, kde to charakteristika danej pozície dovolila, sa nám do života začal dostávať home office.

Po lete, keď sa situácia stabilizovala, sa nám na oplátku prejavil iný fenomén, a to vo forme masívnych odvolávok od zákazníkov, ktorí potrebovali vykryť všetky svoje nedodané záväzky. Druhým semestrom sme preto vykryli straty za prvý polrok a napokon sa nám podarilo prevýšiť výsledok rozpočtu a dosiahnuť plánovaný zisk. Aby toho ale nebolo málo, sekundárnym dopadom pandémie je nedostatok čipov. Tento jav ovplyvnil chod našej firmy podstatne viac ako pandémia. Nie sme schopní predikovať objemy a tým pádom riadiť závod so všetkými fixnými a variabilnými nákladmi. Nielen pre mňa ako riaditeľku, ale aj pre všetkých riadiacich pracovníkov je to stresujúce. Navyše, nevyhli sme sa redukcii zamestnancov. Verím však, že takéto „ozdravenie firmy“ prinesie z dlhodobého hľadiska len pozitíva.

S čím sa ešte musíte v súčasnosti popasovať?

Aktuálne evidujeme enormný nárast cien ocele, hliníka, plastu, a v neposlednom rade aj energií. To má za následok maximálnu snahu o redukciu nákladov a udržanie aspoň akého takého profitu. Ako dlho sa nám podarí udržať tento ekonomický trend je otázne a nezávisí úplne od nás. Na budúci rok začíname nový projekt pre VW a jeho predsériovú fázu, kde sme investovali do nových strojov a liniek, a rovnako sa stále snažíme vylepšovať naše procesy elimináciou odpadu a aplikáciou robotizácie a automatizácie. Vo veľkej miere sa nám to darí, naše percentuálne zlepšenia v produktivite dosahujú dvojciferné čísla.

Ako ste pripravení na tretiu vlnu pandémie a s ňou spojené možné odstávky vo fabrikách na výrobu automobilov? Čoho sa chcete vyvarovať?

Aj tentoraz sme pripravení čeliť rôznym opatreniam, či už vo forme pravidelného testovania, zavedením home office, alebo apelovaním na očkovanie ako jednu z možností redukcie ochorenia. Chceli by sme sa vyvarovať úplnému uzatvoreniu závodu kvôli prílišnému nárastu covid pozitívnych pracovníkov. Preto budeme robiť všetko preto, aby k tomu nedošlo.

Cudzia vám nie je ani spoločenská zodpovednosť. Vlani ste sa napríklad zapojili do osláv 50. výročia Dňa Zeme brigádou vo forme upratovania najproblémovejšej lokality – Hoštáky. Do akých aktivít ste sa zapojili tento rok a prečo?

Pravidelne sa zaujímame o ochranu životného prostredia. Z tohto dôvodu sa v mesiaci apríl a máj pravidelne podieľame na čistení lesa alebo sadení stromčekov, ako tomu bolo napríklad na Pezinskej Babe. Ďalšou niekoľkoročnou aktivitou je pomoc detským domovom v mesiaci december, a to materiálne alebo finančne, pomocou zbierky. Aj dobrým skutkom je totiž človek živý.

Kam by sa mala vaša spoločnosť najbližšie roky uberať? Aké sú plány a vízie do blízkej budúcnosti?

Určite by sme chceli rásť. Chceli by sme dostať nové projekty a zaobstarať nové linky. Takisto chceme zúročiť naše zručnosti a vedomosti, pokračovať vo vytváraní rodinnej atmosféry a hodnôt, bez ktorých žiadna firma nemôže prosperovať. A to je zodpovednosť, spolupráca, rešpekt, pozitívne myslenie a neustále napredovanie.

Čo by ste chceli zdôrazniť na záver, čo nezaznelo vo vyššie uvedených otázkach?

Prajem nám aj všetkým ostatným automobilkám, aby nás tieto ťažké mesiace posilnili. Aby sme stále hľadali riešenia, ako z toho vyjsť čo najlepšie. A aby sme si aj cez takto náročné obdobie vedeli vážiť zdravie, rodinné zázemie a priateľov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...