1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

GABOR, spol. s r.o.

Gabor 15Budúcnosť Slovenska spájame s obuvníctvom

Od svojho založenia na Slovensku v roku 1996 patrí spoločnosť Gabor k neustále sa rozvíjajúcim firmám. Prežili roky krízy, obdobie ekonomickej neistoty a svoju výrobu napriek okolnostiam neustále rozširovali. Dávno prekonali prvotné očakávania a produkujú viac ako tri milióny párov obuvi ročne.

Značný priestor dnes venujú aj výrobe vzoriek pre celý koncern. Práve tie ovplyvňujú záujem zákazníkov a priamo vplývajú na rast tržieb skupiny. Gabor navyše podporuje vzdelávanie v obuvníckych učebných odboroch a snaží sa udržať meno Slovenska ako krajiny, z ktorej pochádzajú tie najkvalitnejšie topánky.

Od provizória k svetovej špičke

V roku 1996 sa nezačínalo veľkými, ale skôr opatrnejšími investíciami. Výroba obuvi Gabor štartovala na Slovensku v provizórnych priestoroch, keď sa nemecká centrála rozhodla rozšíriť svoje pôsobisko do regiónu s bohatou obuvníckou históriou. Spoločnosť nechcela budovať výrobný závod v bývalej Mekke obuvníckeho priemyslu - v Partizánskom. V blízkych Bánovciach nad Bebravou však vedela poskytnúť pracovnú príležitosť všetkým, ktorí po rozpade pôvodných obuvníckych závodov hľadali miesto na trhu práce. Vďaka kvalifikovanej sile zažila značka na Slovensku rýchly rozvoj a investícia nemeckých majiteľov sa naďalej rozvíjala. Začala sa výstavba nového závodu. Dokončený bol na jar 1997 a výroba dostala definitívne nové priestory. Postupne rástla zamestnanosť a s ňou aj potreba nových priestorov. V roku 2001 Gabor korigoval pôvodný plán produkcie z jedného milióna párov ročne na 2 milióny s postupným nárastom v horizonte 5 rokov. To si vyžadovalo ďalšie rozširovanie. „Priestory sme priebežne rozširovali priamo úmerne narastajúcim potrebám. V roku 2002 prišlo k dostavbe haly a moderného skladu so zakladačovým regálovým systémom a rozšíreniu kapacít. Prijali sme ďalších ľudí a z pôvodných 700 pracovníkov sme sa rozrástli na 1200. Nárast pokračoval aj v ďalších rokoch. V roku 2013 sme znovu pristavovali, keďže ročná produkcia prekročila 3 milióny párov obuvi, v uplynulom roku to bolo 3,3 milióna párov,“ hovorí o rozmachu firmy konateľ Ing. Juraj Vodička. Zásadne vyšší objem výroby nesúvisel len so spoľahlivosťou slovenských rúk. V roku 2010 sa do závodu Gabor Slovensko presunula výroba v rámci reštrukturalizácie zo zatvoreného rakúskeho závodu.

Vzorky z Bánoviec sú kľúčové pre celý koncern

V súčasnosti vyrábajú nosnú časť produkcie koncernu vlastné závody v Bánovciach nad Bebravou a v Portugalsku, približne 15 % obuvi pochádza z kooperácie. Slováci však dostali zodpovednosť za kvalifikovanú výrobu vzoriek. „V praxi to znamená vyrobiť niekoľko desiatok tisíc vzoriek, ktoré následne obchodní zástupcovia prezentujú zákazníkom po celom svete. Od ich kvality, dizajnu aj spracovania do veľkej miery závisí aj úspech celej kolekcie. Samotný vývoj a dizajn nových výrobkov pochádza z Nemecka. Na druhej strane je to pre náš závod veľká česť,“ hovorí Juraj Vodička. Ide však len o výrobu, vývoj a dizajn nových výrobkov pochádza z Nemecka. S tým súvisí aj klasický štýl a istá nadčasovosť výrobkov firmy Gabor, ktorá sa zameriava prevažne na dámske topánky, pánska obuv tvorí len malé percento.

Pri bežnej sériovej výrobe využíva Gabor aj subdodávateľov zvrškov prevažne z Indie, kde spolupracujú približne s desiatkou firiem. Výrobu v zahraničí dozorujú supervízori priamo na mieste a dbajú na kvalitu a precíznosť. Menšia časť zvrškov pochádza z Bosny a Hercegoviny, kde má závod troch subdodávateľov. Jeden subdodávateľ je z východu Slovenska. Finálna výroba prebieha v Bánovciach nad Bebravou. „Toto súčasné usporiadanie a diverzifikácia výroby zvrškov sa javia ako optimálne a prinášajú špičkovú kvalitu,“ hodnotí Vodička.

Centrálny systém pomáha efektivite

Dva výrobné závody na Slovensku a v Portugalsku vyžadujú efektívnu koordináciu. Preto si svoju obchodnú politiku nezastrešujú sami. O plynulé odbery sa stará nemecká centrála a všetky topánky putujú do hlavného skladu v Nemecku. Systém práce približuje Juraj Vodička: „Bánovce aj Portugalsko vyrábajú obuv pre zákazníkov z celého sveta. Celú našu produkciu expedujeme do logistického centra v Nemecku, rovnako sem obuv dodávajú aj Portugalci. Denne odchádza od nás 15-tisíc párov a z Portugalska ďalších 17-tisíc. Sme prepojení informačným systémom, takže v logistickom centre vždy vedia aktuálny čas dodania konkrétneho sortimentu a podľa toho kompletujú a expedujú zásielky priamo pre zákazníkov.“ Objednávky pre slovenský a český trh kontrahujú priamo z Bánoviec, ale aj tieto sa kompletujú v logistickom centre a expedujú priamo do predajní ich zákazníkov.

Topánky nevyrábame na sklad

Ako prezrádza Juraj Vodička, prípadné zvyšovanie produkcie je závislé iba od záujmu zákazníkov. „Dnes si už málokto trúfne vyrábať na sklad. Aj pre náš výrobný program sú základom konkrétne objednávky. Vlani sa nám podarilo predať viac obuvi ako rok predtým, výroba narástla o 4 %. Veríme, že aj tento rok bude úspešný,“ dodal Vodička. Obľuba značky je postavená na kvalite a príjemnom módnom dizajne. „Aj vďaka spoľahlivosti a schopnosti uspokojiť zákazníkov sme už dvakrát získali titul Najlepšieho výrobcu obuvi – SchuhKurier Award, naposledy práve v roku 2014,“ hodnotí úspech Vodička. Byť kvalitným výrobcom však nestačí a spoľahlivosť je nutné preukázať aj v oblasti logistiky a dodávok. O tom spoločnosť Gabor veľmi dobre vie.

Najbližším cieľom koncernu je dostať sa s produkciou cez 8 miliónov párov topánok ročne. Juraj Vodička odhaduje tento cieľ ako reálny s približným počtom 3,5 milióna kusov v Bánovciach a 4 milióny v Portugalsku. Zvyšok sa vyrába u licencovaných subdodávateľov. Súčasťou portfólia spoločnosti Gabor je aj značka Camel active, na ktorú má Gabor celosvetovú licenciu. O dizajn a vývoj tejto obuvi sa stará samostatná spoločnosť a výroba prebieha v externých prevádzkach. Tu sa chce spoločnosť prepracovať zo súčasných 1,1 milióna párov na 1,5 milióna.

Súčasťou brandu sú aj značkové predajne Gabor. „Na Slovensku prevádzkujeme štyri predajne Gabor, ktoré sa spravujú priamo z Bánoviec. Ide o dva factory outlety, jeden v Bánovciach a druhý v Liptovskom Mikuláši. V roku 2013 sme otvorili značkové predajne v Auparku v Piešťanoch a v Žiline. Obchody fungujú druhý rok a zatiaľ sa im darí,“ hovorí Vodička. Napriek tomu spoločnosť v blízkej budúcnosti neplánuje radikálne rozširovať svoje obchodné prevádzky. Investície budú smerovať najmä do výrobných technológií, kam každoročne tečú investície okolo jedného milióna eur.

Do obuvníctva zaúčame aj laikov

V súčasnosti pracuje v spoločnosti 1620 zamestnancov. Juraj Vodička prízvukuje, že Slovensko je už etablovaným závodom. Gabor tento región v porovnaní s ostatnými pokladá za strategický a neplánuje presúvať výrobu inam. Dôvody sú predovšetkým dva: V Bánovciach ľudia produkujú výbornú kvalitu, hoci dnes už Gabor doškoľuje pracovníkov vo vlastnom vzdelávacom programe. Druhou výhodou je priame napojenie na diaľnicu pri Trenčíne, ktorá vedie takmer nepretržite až do nemeckého Mindelheimu, kde sa nachádza logistické centrum.

Strategickým záujmom do budúcnosti zostáva práve zamestnanosť a kvalifikácia pracovníkov. Ako hovorí Juraj Vodička, ak v začiatkoch spoločnosť ťažila z dobre pripraveného regiónu pre obuvnícky priemysel, v súčasnosti už následníctvo nepokračuje. „Takmer nikto na školách sa už neučí obuvnícke remeslo a pri absencii absolventov sme museli prejsť na interný zaškoľovací program. Sem prijímame ľudí, ktorí keď majú chuť a motiváciu pracovať v obuvníckom priemysle, tak ich zaradíme na výcvikovú linku, kde získavajú prax od jedného až do šiestich mesiacov,“ dodáva Vodička. Následne je zamestnanec posunutý do výroby.

Spoločnosť dnes vo svojej podstate supluje praktické vzdelávanie. Už pred 10 rokmi Gabor nadviazal spoluprácu so Spojenou školou v Partizánskom a podporuje aj duálne vzdelávanie. Spolupráca so školami a podpora remeselných zručností je jednou z priorít spoločnosti, ktorá ponúka nielen uplatnenie absolventom, ale zároveň aj sama získa vzdelaných a pripravených pracovníkov. Juraj Vodička tvrdí, že budúcim zamestnancom majú čo ponúknuť. Sú atraktívnym zamestnávateľom s dobrými pracovnými podmienkami, férovým odmeňovaním a bohatým sociálnym programom. O prácu sa študenti báť nemusia, Gabor plánuje na Slovensku naďalej investovať a rozvíjať sa. Obuvnícke remeslo tak bude mať v Bánovciach aj naďalej zlaté dno.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...