1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Foxconn Slovakia, spol. s r.o.

Foxconn SK 19Jediný výrobca OLED TV na Slovensku

Špičkový výrobca LCD a OLED televízorov svetových značiek, Foxconn Slovakia, spol. s r.o., ich ročne vyrobí až okolo tri milióny. Tento elektrotechnický gigant pôsobí na Slovensku od roku 2010, no jeho začiatky siahajú až do 90. rokov, kedy jeho predchodca SONY SLOVAKIA, spol. s r.o., spustil výrobu v Trnave. Okrem produkcie televízorov má spoločnosť silný inžiniering, ktorý navrhuje, schvaľuje a pripravuje výrobný proces pre nové generácie televízorov. Zaručuje tak technologický pokrok firmy, ako aj zavedenie nových modelov na trh.

Kvalita výrobkov sa pravidelne monitoruje a je efektívna vďaka unikátnemu sériovému číslu každého vyrobeného kusu. O hospodárskych výsledkoch, technológiách „Smart Industry“ či aktuálnych produktoch a službách, ktoré ekologicky mysliaca spoločnosť ponúka, sme sa rozprávali s jej konateľom a generálnym riaditeľom Petrom Hrčkom.

Ako dlho pôsobíte vo vašej funkcii? V čom spočíva náročnosť vedenia Foxconn Slovakia?

Vo funkcii generálneho riaditeľa som od decembra 2017, avšak v našej spoločnosti pracujem od roku 1997, keď sme ešte mali prevádzku v Trnave pod obchodným menom SONY SLOVAKIA. Počas môjho pôsobenia som prešiel takmer všetkými oddeleniami v našom závode a pôsobil som na rôznych pozíciách, od výrobno-technických, cez administratívne až po riadiace miesta. To mi pomáha vo vedení takej veľkej prevádzky akú máme v Nitre. Pôsobíme ako kontraktný výrobca, čiže nevlastníme svoj produkt, ale ponúkame montážne služby spojené s celým zabezpečením supply chain – od vyhľadávania dodávateľov, cez nákup materiálu, financovanie, dizajn výrobných procesov a výrobných liniek až po samotný vývoz. Ťažiskom nášho biznisu je sprostredkovať tieto služby v čo najlepšej kvalite a cene pre nášho finálneho odberateľa.

Ktoré produkty tvoria portfólio výrobného podniku? Sú stále ich súčasťou komponenty pre TV, s ktorými ste v 90. rokoch začínali? Prinášate klientom aj najnovšie trendy v oblasti technológií?

V súčasnosti sa venujeme najmä výrobe hotových výrobkov. Majoritný podiel má stále výroba televíznych prijímačov, ktorých plánujeme vyrobiť niečo cez 2,6 milióna, podobne ako minulý rok. Výsledný počet vždy závisí od odberateľov a od vývoja predaja na trhu. Je to pre nás jedna z veľkých výziev, pretože musíme okamžite zareagovať na reakciu dopytu, či už zmenou modelu alebo nárastom, respektíve poklesom výrobných kapacít, aby sme si udržali konkurencieschopnosť a ziskovosť.

V TV produktoch sa pravidelne objavujú každým rokom nové technológie a my musíme reagovať zmenou výrobného procesu alebo celej technológie výroby. Aktuálne vyrábame majoritne LED TV. Sme tiež jediným výrobcom OLED TV na Slovensku. Vyrábame prístroje až do rozlíšenia 8K s uhlopriečkami viac ako 2 m a tiež produkty s jedinečnou technológiou, kde zvuk vytvára samotná obrazovka, čo v divákovi umocňuje pocit, že je vtiahnutý do deja. Samozrejme, umožňuje to aj tenší dizajn, keďže sa zredukuje priestor pre reproduktory.

Aké hospodárske výsledky ste dosiahli v minulom účtovnom roku?

V segmente kontraktných výrobcov v sektore strednej a východnej Európy je ostrá konkurencia a o zákazky musíme bojovať. Ani znižujúca sa cena materiálov nehrá v prospech firiem v EÚ, nakoľko mzdové náklady majú významný podiel na cene finálneho výrobku. Napriek tomu, že je trh s TV turbulentný a náklady na prácu na Slovensku rapídne stúpajú, priebežne sa nám darí udržiavať tržby okolo 1,1 miliardy eur a kladnú bilanciu.

Koľko máte v súčasnosti zamestnancov?

Trh so spotrebnou elektronikou je veľmi sezónny, preto okrem interných pracujeme aj s určitým počtom agentúrnych pracovníkov, ktorých zamestnávame len na určité obdobie. Aktuálne, v predvianočnej sezóne, máme 2000 zamestnancov, avšak stabilne je to 1400 kmeňových zamestnancov s rôznou dĺžkou kontraktov.

Je náročné nájsť a zaškoliť pracovnú silu do výrobného závodu v Nitre?

Nájsť kvalifikovanú pracovnú silu je takmer nemožná misia. Zvlášť v Nitre chýbala minulý rok pracovná sila ako taká. Povedal by som, že nebolo „ani nohy, ani ruky“. Bez základných tréningových programov je v aktuálnej dobe takmer nemožné operovať. Významným prínosom pre nás bolo zjednodušenie agendy zamestnávania cudzincov, ale to nie je konečné riešenie. Flexibilita, vzhľadom na legislatívu, nie je ideálna, administratíva je komplikovaná. Ide len o určitú záplatu na nedostatok. Negarantuje to, že by sme dostali naozaj vyprofilovaných ľudí.

Aké miesto majú vo vašom podniku projekty Smart Industry?

Naša spoločnosť sa venuje tejto téme od roku 2015, kedy sme naštartovali náš interný projekt Smart Factory a vytvorili oddelenie venujúce sa budúcnosti výrobných procesov a logistiky. Je to jeden z pilierov našej aktuálnej operácie a motor inovačných aktivít a zlepšovania efektivity. Budujeme si vlastný MES (Manufacturing Execution Systems – Výrobné informačné systémy), ktorý pripájame na výrobné zariadenia a procesy. Nerobíme len jednoduchú robotizáciu, ale absolútnu optimalizáciu. V úzkom prepojení s naším ERP (Enterprise Resource Planning – Plánovanie podnikových zdrojov) dosahujeme výrazné zefektívnenie procesov v nevýrobných oddeleniach a zlepšila sa aj kvalita rozhodovania.

Aké sú vízie spoločnosti do budúcna? Súvisia aj s e-mobilitou?

Stále sa zameriavame na výrobu spotrebnej elektroniky a naše kapacity máme aktuálne trvalo vyťažené, takže výraznú zmenu v našom portfóliu v blízkej budúcnosti neočakávame. Samozrejme, sledujem situáciu na trhu, ktorá je aktuálne ťažko čitateľná, či už vďaka protekcionistickým opatreniam USA alebo nekonečnému príbehu ohľadom brexitu. Tieto veci majú globálny vplyv. Uvidíme, ako sa k tomu postaví EÚ. S e-mobilitou zatiaľ nerátame. Ani samotné automobilky ešte nemajú úplne jasno ako ďalej. V očakávaní sú aj zákazníci, keďže nie všetky krajiny majú rovnaký prístup k legislatíve ohľadom e-mobility. Jazdí už veľa áut, ale pomer cena/výkon zatiaľ nie je pre zákazníka atraktívny. Technológie musia pokročiť ďalej.

Snažíte sa minimalizovať ekologickú stopu vo výrobe? Získavate elektrickú energiu aj z obnoviteľných zdrojov?

Naša firma má dlhodobý program na minimalizáciu ekologickej stopy. Už veľa rokov dosahujeme v odpadovom hospodárstve 99-% podiel recyklovateľného odpadu. Kooperujeme s dodávateľmi na dizajne baliaceho materiálu, aby sme minimalizovali odpad, nakoľko veľký podiel materiálu nakupujeme z Ázie. Kontinuálne znižujeme spotrebu energií a pri investícii do nových technológií je energetická náročnosť jednou z priorít výberu. Elektrická energia, ktorú nakupujeme, má 100-% podiel „zelenej energie“.

Organizovali ste aj v tomto roku EKO deň? V čom spočíval a komu bol určený?

Životnému prostrediu venujeme celý EKO mesiac. Ide o špecifickú aktivitu, na ktorej spolupracujeme s naším partnerom, s ktorým riešime odpadové hospodárstvo. Každý rok organizujeme edukačnú výstavu, kde vzdelávame našich zamestnancov v tom, ako odpad recyklovať a minimalizovať. Náš partner vždy pripraví aktivity, kde si môžu prakticky aj zábavnou formou preskúšať, čo sa naučili z výstavy. Takisto organizujeme tombolu, kde je vstupným lístkom správna odpoveď v našom EKO kvíze. Vyžrebovaní víťazi získavajú hodnotné vecné ceny. Samozrejme aj ekologické, čiže rôzne izbové rastliny, ale aj niečo zo spotrebnej elektroniky.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...